Geldigheid van Filippijnse rijbewijzen in België

Gestart door Mawibata, dinsdag 10 november 2009, 07:54:25

Vorige topic - Volgende topic

Amice

In ieder geval voor 3 maanden, daarna zal ze haar filippijns rijbewijs dienen om te zetten in een belgische. In Nederland is dat laatste geen vanzelfsprekende zaak en moet er vaak nog een verkort rijexamen worden gedaan alvorens men het nederlands rijbewijs kan verkrijgen. Hoe dat precies in Belgie zit  :weetikniet:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

callebaut

Citaat van: Amice op vrijdag  3 september 2010, 22:56:41
In ieder geval voor 3 maanden, daarna zal ze haar filippijns rijbewijs dienen om te zetten in een belgische. In Nederland is dat laatste geen vanzelfsprekende zaak en moet er vaak nog een verkort rijexamen worden gedaan alvorens men het nederlands rijbewijs kan verkrijgen. Hoe dat precies in Belgie zit  :weetikniet:

Ik vrees dat ik negatief nieuws heb gevonden .... lijst met erkende en niet erkende rijbewijzen  :
http://www.oostende.be/file_uploads/2315.rtf

Mawibata

Citaat van: Gago op vrijdag  3 september 2010, 11:45:01


Dus als mijn vrouw in  :smiley-philippines: haar rijbewijs haalt is dat hier ook geldig.


Ik verwijs je terug naar de eerste posting van dit topic :  http://www.filippijnen.org/index.php/topic,869.msg5088.html#msg5088 


Citaat3. (**) U stelt zich dan meteen de vraag "is mijn, ongetwijfeld met veel moeite en na zware rijexamens ;-) verkregen Filippino rijbewijs erkend in België?" Het antwoord is ja, zoals mag blijken uit de lijst als bijlage.

   4. En, last but not least, personen die een Filippino rijbewijs gekocht hebben, mogen dit rijbewijs (vermits het erkend is in België) nog steeds omruilen voor een Belgisch rijbewijs en vervolgens de Belgische wegen onveilig gaan maken.


Hoogachtend,

René PEETERS
Consul van België




@ Callebaut, welke instantie heeft die lijst die jij geplaatst hebt uitgegeven ?






PS : Op de website - Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer vindt je al de antwoorden op je vragen.     :link:
 

Lijst met de erkende niet-Europese rijbewijzen :  http://www.mobilit.fgov.be/data/route/ozb/35ozb.pdf



De modellen zoals voorzien in onderstaande lijst worden erkend. U vindt er ook terug welk Belgisch equivalent u ervoor in de plaats krijgt : http://www.mobilit.fgov.be/data/route/ozb/36ozbare.pdf


Een uitgebreid en complex document met de instructies voor de gemeentebesturen vind u hier :  http://www.mobilit.fgov.be/data/route/ozb/34ozbn.pdf


U houdt er ook best rekening mee dat uw buitenlands rijbewijs  door het gemeentebestuur overgemaakt kan worden aan de dienst Valse en Vervalste Documenten van de federale politie voor een echtheidscontrole. Daarbij zal een attest van echtheid worden afgeleverd. Er kan dus wel een wachttijd optreden tussen uw aanvraag en de aanvaarding van het dossier.

Tenslotte nog dit. Indien uw gemeente tot de 17 pilootgemeenten behoort die begonnen zijn met de afgifte van het nieuwe rijbewijsmodel plastic kaart , (zoals wij die kennen van op de   :smiley-philippines:) dan zal er ook een extra wachttijd zijn om het te bestellen. Liedekerke is reeds begonnen. In september volgen de overige 16 : Zottegem, Arlon, Denderleeuw, Gembloux, Kortrijk, Mons, Puurs, Rixensart, Genk, Ans, Ieper, Rochefort, Beringen, La Calamine, Aarschot en Jette.







Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Mawibata

Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

callebaut


ladgar

Die lijst van Oostende zal een oude lijst zijn.
Het is slechts 1 à 1.5 jaar sinds de Filippijnse rijbewijzen in Belgie erkend worden.
Mij is opgevallen dat iemand die uit de Filippijnen komt haast geen van onze zeer vele verkeersborden juist begrijpt.

Pjottr

#16
Misschien ligt het aan mijn intelligentie quotient maar de Philippines staat op de lijst (vd heer Peters) van landen die niet europese erkende rijbewijzen afleveren.
Dat zou betekenen dat het Philippijnse rijbewijs in Europa en daarmee Belgie niet erkend wordt.Of zie ik nu zo bleek
Hier wordt gesteld, dat het wel erkend wordt :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp: Maar zoals ik al zei, het kan ook aan mij liggen/

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

stip66

Citaat van: pjottr op zaterdag  4 september 2010, 13:49:17
Misschien ligt het aan mijn intelligentie quotient maar de Philippines staat op de lijst (vd heer Peters) van landen die niet europese erkende rijbewijzen afleveren.
Dat zou betekenen dat het Philippijnse rijbewijs in Europa en daarmee Belgie niet erkend wordt.Of zie ik nu zo bleek
Hier wordt gesteld, dat het wel erkend wordt :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp:Maar zoals ik al zei, het kan ook aan mij liggen/



Virgie heeft vorige maand haar Filippijns rijbewijs ( grootte van een bankkaart ) in het Antwerpse Districthuis zonder problemen omgeruild voor een Europees rijbewijs  :atyourservice:

Mawibata

Citaat van: pjottr op zaterdag  4 september 2010, 13:49:17
Misschien ligt het aan mijn intelligentie quotient maar de Philippines staat op de lijst (vd heer Peters) van landen die niet europese erkende rijbewijzen afleveren.
Dat zou betekenen dat het Philippijnse rijbewijs in Europa en daarmee Belgie niet erkend wordt.Of zie ik nu zo bleek
Hier wordt gesteld, dat het wel erkend wordt :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp:Maar zoals ik al zei, het kan ook aan mij liggen/



Ik probeer even te verduidelijken:  

de Philippines staat op de lijst (vd heer Peters) van landen die, (niet europese) erkende rijbewijzen afleveren.

Dus de  :smiley-philippines: levert een erkend rijbewijs af dat niet afkomstig is uit Europa.

Ik twijfel dat het aan Uw intelligentie ligt, het zal eerder liggen aan de onduidelijke zinsbouw.   :jajaja:

Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Mawibata

Citaat van: callebaut op zaterdag  4 september 2010, 11:07:19
@ Matibata  , link gevonden op : http://www.mixed-couples.nl/forum/index.php?topic=19231.0

Die twee rode lettertjes, daar zal het aan liggen   :lachen:     :lachen:
Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.