Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Serieus geluk gehad....

Gestart door Fonzie3300, woensdag 6 juni 2012, 14:12:49

Vorige topic - Volgende topic

Fonzie3300

#30
Citaat van: vvjoris op vrijdag  8 juni 2012, 05:03:28

Ik heb me altijd al veilig gevoeld in Cebu, vond al die security guards eigenlijk wat overdreven, maar nu blijkt dat die eigenlijk hun werk niet doen, dat het allemaal maar 'faire semblant'('magpanggap' in Tagalog, geloof ik) is? Als je dan in 1 van de best beveiligde villages van Cebu City woont en het nog niet veilig is, wat moet je dan doen? Met de andere foreigners uit de buurt zelf security organiseren? Zelf een wapen in huis halen, en als de inbrekers komen hun kop eraf blazen....ik vrees dat er dan wat problemen komen als de Filippijnse politie komt....

De guards van onze village doen hun best, en ze worden veel beter betaald dan normale guards om hen "eerlijk" te houden. Maar ze kunnen niet overal tegelijkertijd zijn. Uiteindelijk is de beveiliging van je huis een verantwoordelijkheid van de bewoner zelf. Onze beveiliging was onbestaand en dan vraag je er een beetje om. Ik heb in de laatste 3 dagen een massa bijgeleerd over het beveiligen van een huis. Met een aantal simpele en logische maatregelen zoals domweg een licht aanlaten in een donkere hoek, of een lamp laten branden in je huis zodat ze niet weten wanneer je gaat slapen kan je al een hoop voorkomen. Wat een wapen in huis halen betreft, dat is niet de oplossing voor iedereen... vooral als je geen wapens gewoon bent.  Ik heb 30 jaar lang bijna dagelijks wapens in mijn handen gehad, voor mij zijn ze een verlengstuk van mijn  arm en ik weet zelfs in mijn slaap hoe ze veilig te gebruiken.

De politie ZELF (de patrouille die hier was, de mensen van het crime lab die vingerafdukken kwamen nemen, de detectives van de robbery sektie en de gepensioneerde politie generaal die hier instaat voor de veiligheid) raden ons aan van een wapen op naam van mijn vrouw in huis te halen.  Als ik dat wapen opneem en gebruik om mezelf en mijn gezin te beschermen, OP mijn eigen eigendom wel te verstaan dus geen geschiet op of naar de straat toe, dan is dat wettige zelfverdediging en een geval van uiterste nood. Geen rechter in de Filippijnen gaat me daar voor veroordelen. Dit volgens AL die politie mensen maar ook volgens onze Filipijnse advokaat die de man van mijn vrouw's beste vriendin is, die gaat ons geen bullshit vertellen.  

Nu ben ik natuurlijk niet dom, en ik heb ook wel een paar dingen geleerd in het leger over schieten in zelfverdediging dus het is nog lang niet zeker of we een wapen gaan kopen. Maar als we het doen, en er staat nog eens iemand naast mijn bed dan gebruik ik het en gaat die man niet tegen me kunnen getuigen... mogelijke jail time of niet.

Fons

Ketelbinkie

Citaat van: Kano op vrijdag  8 juni 2012, 05:53:03
Bij de subdivisions zijn er meestal guards aan de ingangen en soms zijn er ook roving guards, dat wil zeggen guards die patrouilleren. Maar veel moet je je daarvan niet voorstellen.  De subsidivions zijn meestal groot en het is makkelijk om over een muur te klimmen zonder dat iemand dat ziet. Een buitenlander mag geen wapen hebben of gebruiken, doe je dat wel dan loop je het risico te worden vervolgd. Waar ik zelf aan heb gedacht, dat is zo'n harpoen die duikers gebruiken, legaal, geruisloos en effectief. :biggrinn:
Security guards, het woord klinkt leuk, maar in de praktijk in het algemeen, zonde van het geld. Ik ben geen jurist, maar als je in je eigen huis een harpoen gaat gebruiken om een inbreker om zeep te helpen, nou dat kies ik toch liever voor een ander verdedigingswapen. Een keer mis met de harpoen ben jezelf het haasje als de inbreker over een vuurwapen beschikt.

Fonzie3300

#32
Harpoen, bolo, geweer... allemaal useless als ze al in je huis zijn want te groot en door de schrik en paniek raak je niks en ga je er zelf aan.  Ik had een bolo naast mijn bed hangen.. zij hadden hem sneller kunnen grijpen dan ik en ik had mijn hoofd kunnen verliezen door mijn eigen bolo.

Een revolver met 6 schoten is best... klein, dicht bij je lichaam als je hem gebruikt dus moeilijk af te nemen, weinig kans op jamming of misfires en het gaat niet per ongeluk af zoals een pistool. Zes schoten zijn meer dan genoeg om iemand op de vlucht te jagen of te verwonden.

16.000 pesos voor een volledig legale revolver hier bij Shooters in Cebu, vergunning op naam van de vrouw inbegrepen.  Het duurt 2 maanden vooraleer je normaal die vergunning hebt maar als je iemand kent (zoals wij die generaal die kan getuigen dat we in gevaar zijn/waren) kan het sneller.

Fons

bananacreek

Citaat van: Kano op vrijdag  8 juni 2012, 05:53:03
Bij de subdivisions zijn er meestal guards aan de ingangen en soms zijn er ook roving guards, dat wil zeggen guards die patrouilleren. Maar veel moet je je daarvan niet voorstellen.  De subsidivions zijn meestal groot en het is makkelijk om over een muur te klimmen zonder dat iemand dat ziet. Een buitenlander mag geen wapen hebben of gebruiken, doe je dat wel dan loop je het risico te worden vervolgd. Waar ik zelf aan heb gedacht, dat is zo'n harpoen die duikers gebruiken, legaal, geruisloos en effectief. :biggrinn:

Indian Pana's werken ook goed..................... :thumb: :thumb:


gosternokke

Nou ik hield het toch echt voor gezien,zou niet achter prikkeldraad willen wonen.  Maar je zal wel een binding met Cebu hebben dat je niet weg gaat daar.

Kijk ik heb makkelijk kletsen, woon op platteland van Palawan, dorp van nog geen 3000 personen.  woon aan doodlopende weg,  en de huizen aan begin van de staat hebben allemaal 3 of 4 honden die beginnen al te blaffen zodra er vreemden in de straat zijn.

We zijn wel wat voorberijd op inbraak, geld en sieraden zitten altijd  in de muurkluis als we ze niet dragen, niet zomaar in huis laten liggen  zeg ik altijd.

Als ik al een inbraak verwacht dan is dat toch als we niet thuis zijn, het zijn denk ik hier meer gelegenheidsdieven dan echte professionals zoals in Cebu. 

Binnenkomen is fluitje van een cent als we niet thuis zijn geen fence en geen grills, je steekt een opengesneden colafles tussen de naad van deur en kozijn en de deur is open.

Geloof het of niet er is zelfs niet eens politie hier, die zitten 25 kilometer verder op in Roxas.

Marinero

Citaat van: gosternokke op zaterdag  9 juni 2012, 02:37:39
Nou ik hield het toch echt voor gezien,zou niet achter prikkeldraad willen wonen.  Maar je zal wel een binding met Cebu hebben dat je niet weg gaat daar.

Kijk ik heb makkelijk kletsen, woon op platteland van Palawan, dorp van nog geen 3000 personen.  woon aan doodlopende weg,  en de huizen aan begin van de staat hebben allemaal 3 of 4 honden die beginnen al te blaffen zodra er vreemden in de straat zijn.

We zijn wel wat voorberijd op inbraak, geld en sieraden zitten altijd  in de muurkluis als we ze niet dragen, niet zomaar in huis laten liggen  zeg ik altijd.

Als ik al een inbraak verwacht dan is dat toch als we niet thuis zijn, het zijn denk ik hier meer gelegenheidsdieven dan echte professionals zoals in Cebu. 

Binnenkomen is fluitje van een cent als we niet thuis zijn geen fence en geen grills, je steekt een opengesneden colafles tussen de naad van deur en kozijn en de deur is open.

Geloof het of niet er is zelfs niet eens politie hier, die zitten 25 kilometer verder op in Roxas.

Ok, maar wat als iemand het nu echt op u voorzien heeft? geen politie, weinig mensen dus ook weinig getuigen... Wie zegt dat ze via de weg komen? Ik hoop dat u een paar goede buren heeft die u oprecht goed gezind zijn.

Ik zou het niet fijn vinden als binnenkomen een fluitje van een cent was... elke dag weer een gok of er iemand in je huis zit te wachten. En ik hoop dat u aan niemand te kennen heeft gegeven dat u een muurkluis heeft... want als ze dan komen, dan komen ze gegarandeerd met wapens zodat u wat gemotiveerder bent deze voor hen open te doen... Dat u rijk bent staat voor dit soort mensen buiten kijf, zo'n muurkluis zit er niet voor niks, en u bent een westerling.

Ik wil u absoluut geen onveilig gevoel aanpraten, en heb natuurlijk geen verstand van uw situatie, maar past u alstublieft op, want hier in nederland worden mensen ook af en toe zomaar in hun huis berooft. En dan is de politie 5 minuutjes rijden weg en woont men in een straat vol huizen.

En de nederlandse politie is met z'n trainingen, en uberhoge opleiding vaak al te laat en geeft een achtervolging gauw op, zodat de vogel gevlogen is. (we willen hier geen 'amerikaanse' toestanden zegt men laagdunkend - maw. resultaten boeken met een beetje geweld)

Nou ja, in ieder geval, stay safe en geniet van het leven daar. ik ben jaloers!

Mawibata

Citaat van: bananacreek op vrijdag  8 juni 2012, 15:40:08


Indian Pana's werken ook goed..................... :thumb: :thumb:




CitaatThe pana (we don't call it indian) is very tricky to use

Citaatnot only is this a dangerous concealed weapon to the receiver,but it is also dangerous to the one shooting. a wrong release will send the bolt swinging towards the shooter


Blijkt niet zo eenvoudig in gebruik.


Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

bananacreek

Citaat van: Mawibata op zaterdag  9 juni 2012, 11:48:09
Citaat van: bananacreek op vrijdag  8 juni 2012, 15:40:08


Indian Pana's werken ook goed..................... :thumb: :thumb:




CitaatThe pana (we don't call it indian) is very tricky to use

Citaatnot only is this a dangerous concealed weapon to the receiver,but it is also dangerous to the one shooting. a wrong release will send the bolt swinging towards the shooter


Blijkt niet zo eenvoudig in gebruik.

Juist dat is correct en je moet ook oefenen voor gebruik............... :lachen: :lachen:

Maar ik heb ze dat in Cebu zien gebruiiken en daar doorboorden ze de kop van een kat op afstand van 10 meter... :jajaja: :jajaja:

bananacreek

Even terug op die wapenvergunningen aanvragen op de  :smiley-philippines: later want er was een topic over veiligheid vorig jaar en ik had al die informatie daar op gezet.
Dat komt later dan......

Maar vergeet niet dat als wanneer uw vrouw een wapen op naam heeft en er komt een inbreker en uw vrouw is niet thuis of slaapt en u schiet die gast dood met het wapen wat op haar naam staat dan bent u alsnog de lul, of u moet het aan uw vrouw geven een moment later maar eerst de vingerafdrukken wegvegen.

Is de man dan nog niet dood na het eerste schot, dan kunt u hem beter even om zeep helpen anders gaat hij later op de rechtbank getuigen dat u hem heeft geschoten en uw vrouw daar niet was of sliep................... :jajaja: :jajaja:

.

bananacreek

Zelfs overdag liggen ze te slapen en deze werd betrapt door mij en werd net wakker omdat iemand hem voor mij waarschuwde toen ik de camera "trok" (vind dat ik toch een snelle trekker ben)............ :jajaja: :jajaja: