Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

De vuilnisbelt

Gestart door Marinero, donderdag 28 juni 2012, 09:46:15

Vorige topic - Volgende topic

Marinero

Overal waar ik kom, en waar geen resort is: stikt het gewoon van het afval. Ongelovelijk wat een grote bende. Iedereen gooit zijn zooi maar op straat. Op bohol ook, je staat op een uitzicht punt te kijken, en prachtig allemaal, hardstikke mooi maar een afval ligt daar! een kleine vuilstort. Als je dan bedenkt dat er gewoon prullebakken staan is het helemaal bizar. Dat je liever je land verpest dan even dat flesje 10 seconden langer vast te houden.

Het is toch jammer dat je in zo'n mooi land woont, met zoveel potentie en dat je gewoon al je afval op de grond flikkert in plaats van 3 meter verderop in een prullebak.

Stel je nu toch eens voor als de filipijnse overheid een soort afval ophaalsysteem zou opzetten, en gewoon een horde mensen er voor aanneemt om systematisch afval te scheiden. Dat er een recycle systeem komt voor oud papier, plastic, blik waar je geld voor kan krijgen per kuub of iets dergelijks. Wat zou alles toch enorm opknappen hier. Het hele recyclen hoeft dan ook helemaal geen geld op te leveren voor het verwerkingsbedrijf zelf, als het mensen maar er toe aanzet die meuk van de straat te houden. Ik durf te wedden dat je voor een paar schamele pesos per kuub genoeg mensen aan het opruimen krijgt. Een soort fonds om uit te keren aan mensen die rommel opruimen.

Want ik zit hier nu twee week en ik heb eigenlijk qua opruimen niks zien gebeuren, het afval waait wat rond enzo, dus echt een grote hoop bij de weg ligt er niet, het is altijd op reis. Waar ons afval van het appartement heengaat is me ook een raadsel, het verdwijnt in ieder geval wel, daar ben ik al blij om.

Nu ben ik natuurlijk buitenlander nummer zoveel die dit ziet en denkt. Wat is er toch in vredesnaam mis met mensen die overal afval neergooien? Ze wonen er ook gewoon tussen, soms ligt er een berg tegen het huis aan. Als je dan denkt dat al die vloeistoffen die er in zitten gewoon het huis in sijpelen..... je moet er maar van houden hoor. Ieder zijn meug. Soms zie je wel eens een winkeltje waar het helemaal schoon is, ook er om heen. Dan zie ik in gedachten al voor me dat het gerund wordt door iemand die zo'n levensinstelling heeft, dat ie over een paar jaar vast een mooie grote winstgevende winkel heeft.

Het lijkt wel alsof een hoop mensen gewoon murf zijn geslagen door de armoede, en gewoon maar wat aan de kant van de weg in een berg zooi hun laatste pesos aan het weg smsen zijn. Jammer hoor. En overal is het zo normaal om afval rond te hebben slingeren.

Voor mij maakt het niet uit, als ik hier een eigen plek heb bouw ik gewoon een dikke muur om mijn huis, zodat er geen troep mn tuin inwaait. Dus het maakt me niet uit...

Wedden dat een hoop ziektes en ongemakken verdwijnen als ze hier gewoon even een afvalverwerkingssysteem opzetten? Of sterker nog gewoon pesos gaan betalen voor zoveel kuub plastic, blik, papier. Dan gaat de organisatie vanzelf. Misschien moet ik maar een recyclebedrijf gaan opzetten.. hehe. Dan doe ik nog wat voor de gemeenschap.

Ik zit nu op het punt dat ik me een beetje begin te schamen als ik mijn afval in mijn broekzak steek, ik word er raar voor aangekeken! Flikkeren jullie ook alles maar gewoon op straat onder het mom van integratie?  :biggrinn:

Tinulang_Manok

Citaat van: Marinero op donderdag 28 juni 2012, 09:46:15
Stel je nu toch eens voor als de filipijnse overheid een soort afval ophaalsysteem zou opzetten, en gewoon een horde mensen er voor aanneemt om systematisch afval te scheiden. Dat er een recycle systeem komt voor oud papier, plastic, blik waar je geld voor kan krijgen per kuub of iets dergelijks. Wat zou alles toch enorm opknappen hier. Het hele recyclen hoeft dan ook helemaal geen geld op te leveren voor het verwerkingsbedrijf zelf, als het mensen maar er toe aanzet die meuk van de straat te houden. Ik durf te wedden dat je voor een paar schamele pesos per kuub genoeg mensen aan het opruimen krijgt. Een soort fonds om uit te keren aan mensen die rommel opruimen.

Op sommige plekken in de :smiley-philippines: gebeurt dat wel hoor. In ieder geval in San Carlos City (Neg.Occ.), daar wordt het afval opgehaald en gerecycled, opgezet door Duitsers (efficient), en nu gerund door de Filippijnen zelf (minder efficient). En de rechtbank deelt veel taakstraffen uit, die mensen vegen de straat aan. Resultaat is dat het best wel schoon is op straat. Volgens mij gebeurt hetzelfde in Puerto Princesa, daar is het ook best wel schoon, en staan er hoge boetes op het zomaar weggooien van afval, dan wil je het ook wel laten.

Verder denk ik dat het voor de :smiley-philippines: een stuk gewenning is. Mijn asawa gooide toen ze nog in de :smiley-philippines: woonde ook alles zondermeer weg waar ze stond, en vond mijn vragen om een afvalbak waar ik mijn zooi in kon gooien maar vreemd. Nu ze is opgevoed door het Duitse afval verzamel systeem, ruimt ze haar afval netjes op, ook als ze in de :smiley-philippines: is. Als je de afval niet ziet, ruim je het niet op. Als je de voordelen van afval opruimen ziet, doe je het wel.
Amare et sapere vix deo conceditur

kristof19

Citaat van: Marinero op donderdag 28 juni 2012, 09:46:15




Ik zit nu op het punt dat ik me een beetje begin te schamen als ik mijn afval in mijn broekzak steek, ik word er raar voor aangekeken! Flikkeren jullie ook alles maar gewoon op straat onder het mom van integratie?  :biggrinn:

Je zegt het zelf: als ik mijn afval in mijn broekzak steek....
Ook net terug en verschillende malen gezocht achter een vuilnisbak om mijn verpakking in te deponeren als ik iets kocht.
Het zou al helpen moest de overheid wat meer vuilnisbakken plaatsen op openbare plaatsen.

O.B.Bommel

Citaat van: Marinero op donderdag 28 juni 2012, 09:46:15
Flikkeren jullie ook alles maar gewoon op straat onder het mom van integratie?  :biggrinn:
Niet in het kader van de integratie. Kleine snippertjes gooi ik ook wel eens weg waar het niet hoort en als madam het ziet krijg ik er opmerkingen van. Het overkomt me niet in een schone omgeving dus heeft dat er psychologisch mee te maken, op een vuilnisbelt kan dat er ook nog wel bij. En de hele dag rondlopen met afval valt niet mee als je het om je heen ziet. Dus helaas mea culpa, ik ben ook niet perfect.

Milieutechnisch heb ik het al opgegeven. Men graaft een kuil en flikkert het er in. Soms nog even de hens erin en of er nou batterijen bij zitten who cares. Er is een ophaaldienst bij de hoofdweg, maar niemand brengt het, ik heb het opgegeven om het aan te geven.

Voor plastic flessen, glas en blikjes is er wel iets, dat levert geld op, dus dat regelt zich vanzelf. Regelmatig komt er iemand die dat spul ophaalt, dus moet je het wel bewaren in zakken.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Baliw-katok

Idd, vuilnis is een serieus probleem.  Maar toch ik  de indruk dat het stilaan begint door te dringen dat ze er iets moeten aan doen.   Al gaat het zééééééér langzaam  om  hun mentaliteit te veranderen.

In Puerto Princesa is er een degelijk beleid (Xav en Gosternokke zullen hierover waarschijnlijk wel  meer kunnen vertellen) en ziet men overal op straat vuilbakken voor gescheiden afval.  :thumb:



Ook in het geboortestadje van mijn asawa zijn ze tot de conclusie gekomen dat er vuilbakken moeten staan.  En elke stap voorwaarts is er ene in de goede richting ...



Marinero

Dat puerto princesa heb ik een heel mooi artikel over gelezen in de mabuhay, dat is nou typisch een plek waar ik eens heenmoet. Als ze er ook nog een beetje een beleid hebben om het mooi en netjes te houden...  :thumb:



Ik krijg zin om gewoon afval door het chauffeursloketje te gooien als ik dit zie

Kano

#6
In de barangay op Bohol waar ik nu tijdelijk woon, stonden eerst afvalpotten. Maar die zijn weggehaald en een ieder wordt nu geacht zelf zijn afval te dumpen of te verbranden. Dat verbranden gebeurt dan ook,  plastic of niet dat maakt niet uit en het liefst langs de openbare weg. Waar glas en blik en ander onverbrandbaar en chemisch afval blijven dat kun je wel raden. En als je erover begint haalt men de schouders op en lachen ze je uit. Maar voor allerlei fiesta's met disco's, parade's en vreet en drinkfestinjen e.d. daar is geld genoeg voor
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Marinero

Jazeker, in hun ogen zijn we zeikerds. En een hoop Nederlanders (!!!) vinden me al een zeikerd, dus kun je nagaan hoe ik af en toe gemuilkorfd moet worden.

Ik ben laatst naar een sporthal geweest op daar even te badmintonnen. Nou je komt die hal binnen, en het staat vol uitlaatgassen, blauw van de rook. Dan is het toch werkelijk waar komisch dat je daar komt om te sporten, iets aan je gezondheid te doen terwijl de ongewenste celdelingen aangemoedigd worden met elke teug lucht die je in dat gezondheidsparadijsje neemt! je kan net zo goed een pakje peuken kopen en helemaal oproken, en gewoon niet sporten! Ik moet zeggen dat ik ook geen moment mijn eigen zweetlucht heb geroken daar, elke bacterie op je lijf sterft een onmiddellijke dood of kruipt je poriën weer in. Maar het was wel lachen hoor...

Ik zeg ook altijd dat zo'n gerookt varkentje langs te kant van de weg hier extra lekker smaakt, met de uitlaatgassen en fijnstof van de auto's. Het sarcasme wordt gelukkig niet begrepen of genegeerd. Ik moet natuurlijk ook niet teveel zeuren natuurlijk, die kippetjes en varkentjes van de kant van de weg smaken er niet minder om.

Gisteren zat ik in een uitgaansgelegenheid in Cebu.. .de MO2? vast wel bekend bij velen van jullie, en wie weet hebben we elkaar nog gezien, want ik was niet de enige gringo. Maar goed, ik wou dat ik mijn overall had aangedaan want er lag gewoon een laag fijnstof op de tafels en de stoelen. Een beetje condens van de san migueletjes erbij en ik zag zwart als een schoorsteenveger. Een dikke smeerboel aan die tafel, rijden die auto's hier op zware olie? Of staat hier ergens een vulkaan as uit te braken waar ik geen weet van heb?

:offtopic: En het verkeer... jongens toch. In nederland zie je dit misschien 1x in de maand op "blik op de weg" en zeg je iets van "tjonge, maar goed dat die vent zijn rijbewijs kwijt is, hij stond op het punt iemand om te brengen" Hier zie je hetzelfde gedrag elke minuut, werkelijk niemand ziet de gevaren en hoe later het wordt, en hoe meer bewegingsruimte die auto's krijgen, hoe gekker het wordt. Kinderen staand achterin de pickup, maakt allemaal niet uit, god bless the trip. Abortus met pillen mag niet, maar 5 jaar na geboorte aborteren met een auto is ok. Mensen, honden, geiten, varkens, fietsers en brommers en auto's het ragt allemaal knoeperhard tussen elkaar door. Een europese politieagent zou ter plekke instorten en zijn bonnenquotum 1000x overschrijden in een dag. We moeten ook niet moeilijk doen over een ongelukje meer of minder. Die autogordels zijn alleen voor mensen die niet keihard bidden op zondag. In mijn opinie, zijn dronken mensen in dit geval beter af op de weg dan de nuchtere. Zodat je gewoon als een lappenpop door je ruit vliegt en niet al te verstijfd achter allerlei dingen blijft hangen op je weg naar het plaveisel.  :offtopic:

Ik heb 't al gezien, in de stad wonen tussen de huisjes is 10x niks. Als je leven je lief is. Je wordt er wel lekker bruin van. Maar ok, er zijn nog zat plaatsen waar het schoon is en waar je niet de longen van een kolenmijnwerker krijgt... toch?

Bohol was laatst een verademing, een paar houtvuurtjes kan ik wel verkroppen. Maar die auto's en vooral de brommers hier....

Ik wist wel dat het een goed idee was voor langere tijd hier te verblijven! Ik kan nog eens goed in me opnemen hoe het is voordat ik permanente beslissingen neem waar ik spijt van krijg! Dus het wordt niet de stad als ik hier ga wonen!

bananacreek

Citaat van: Marinero op donderdag 28 juni 2012, 13:16:16
Jazeker, in hun ogen zijn we zeikerds. En een hoop Nederlanders (!!!) vinden me al een zeikerd, dus kun je nagaan hoe ik af en toe gemuilkorfd moet worden.

Ik ben laatst naar een sporthal geweest op daar even te badmintonnen. Nou je komt die hal binnen, en het staat vol uitlaatgassen, blauw van de rook. Dan is het toch werkelijk waar komisch dat je daar komt om te sporten, iets aan je gezondheid te doen terwijl de ongewenste celdelingen aangemoedigd worden met elke teug lucht die je in dat gezondheidsparadijsje neemt! je kan net zo goed een pakje peuken kopen en helemaal oproken, en gewoon niet sporten! Ik moet zeggen dat ik ook geen moment mijn eigen zweetlucht heb geroken daar, elke bacterie op je lijf sterft een onmiddellijke dood of kruipt je poriën weer in. Maar het was wel lachen hoor...

Ik zeg ook altijd dat zo'n gerookt varkentje langs te kant van de weg hier extra lekker smaakt, met de uitlaatgassen en fijnstof van de auto's. Het sarcasme wordt gelukkig niet begrepen of genegeerd. Ik moet natuurlijk ook niet teveel zeuren natuurlijk, die kippetjes en varkentjes van de kant van de weg smaken er niet minder om.

Gisteren zat ik in een uitgaansgelegenheid in Cebu.. .de MO2? vast wel bekend bij velen van jullie, en wie weet hebben we elkaar nog gezien, want ik was niet de enige gringo. Maar goed, ik wou dat ik mijn overall had aangedaan want er lag gewoon een laag fijnstof op de tafels en de stoelen. Een beetje condens van de san migueletjes erbij en ik zag zwart als een schoorsteenveger. Een dikke smeerboel aan die tafel, rijden die auto's hier op zware olie? Of staat hier ergens een vulkaan as uit te braken waar ik geen weet van heb?

:offtopic: En het verkeer... jongens toch. In nederland zie je dit misschien 1x in de maand op "blik op de weg" en zeg je iets van "tjonge, maar goed dat die vent zijn rijbewijs kwijt is, hij stond op het punt iemand om te brengen" Hier zie je hetzelfde gedrag elke minuut, werkelijk niemand ziet de gevaren en hoe later het wordt, en hoe meer bewegingsruimte die auto's krijgen, hoe gekker het wordt. Kinderen staand achterin de pickup, maakt allemaal niet uit, god bless the trip. Abortus met pillen mag niet, maar 5 jaar na geboorte aborteren met een auto is ok. Mensen, honden, geiten, varkens, fietsers en brommers en auto's het ragt allemaal knoeperhard tussen elkaar door. Een europese politieagent zou ter plekke instorten en zijn bonnenquotum 1000x overschrijden in een dag. We moeten ook niet moeilijk doen over een ongelukje meer of minder. Die autogordels zijn alleen voor mensen die niet keihard bidden op zondag. In mijn opinie, zijn dronken mensen in dit geval beter af op de weg dan de nuchtere. Zodat je gewoon als een lappenpop door je ruit vliegt en niet al te verstijfd achter allerlei dingen blijft hangen op je weg naar het plaveisel.  :offtopic:

Ik heb 't al gezien, in de stad wonen tussen de huisjes is 10x niks. Als je leven je lief is. Je wordt er wel lekker bruin van. Maar ok, er zijn nog zat plaatsen waar het schoon is en waar je niet de longen van een kolenmijnwerker krijgt... toch?

Bohol was laatst een verademing, een paar houtvuurtjes kan ik wel verkroppen. Maar die auto's en vooral de brommers hier....

Ik wist wel dat het een goed idee was voor langere tijd hier te verblijven! Ik kan nog eens goed in me opnemen hoe het is voordat ik permanente beslissingen neem waar ik spijt van krijg! Dus het wordt niet de stad als ik hier ga wonen!

En dan Dumaguete met 30 duizend motorfietsen?
Tel daar 5000 pedicaps (met motor) erbij
Tel daarbij een aantal vuile corrupte traffic aids
Tel daar bij "ieder voor zichzelf en God voor ons allen?"

Totaal: "City of Gentle Bullets"......... :lachen: :lachen:

Oeps vergeten:



Super hospitals


Snelheidsduivels



bananacreek

Citaat van: kristof19 op donderdag 28 juni 2012, 10:20:18
Citaat van: Marinero op donderdag 28 juni 2012, 09:46:15




Ik zit nu op het punt dat ik me een beetje begin te schamen als ik mijn afval in mijn broekzak steek, ik word er raar voor aangekeken! Flikkeren jullie ook alles maar gewoon op straat onder het mom van integratie?  :biggrinn:

Je zegt het zelf: als ik mijn afval in mijn broekzak steek....
Ook net terug en verschillende malen gezocht achter een vuilnisbak om mijn verpakking in te deponeren als ik iets kocht.
Het zou al helpen moest de overheid wat meer vuilnisbakken plaatsen op openbare plaatsen.

Vroeger had men in Dumaguete op strategische plaatsen tonnen staan waarin het winkelende publiek downtown hun plastic en ander papier afval konden deponeren.

Die zijn nu allemaal weggehaald omdat ieder bedrijf nu voor zijn eigen garbage moet opkomen.
Vroeger stopte in ook mijn plastic "afval" in mijn broekzak en zei tegen mezelf:

"Zelfdiscipline Klootzak, laat ze maar zien hoe het moet"......... :thumb: :thumb: :thumb:

Maar nu zeg ik soms: "Val maar dood, want de  :smiley-philippines: willen gewoon niet leren en die maken alleen maar schoon zolang het binnen hun fence is........... :jajaja: :jajaja:

Zodra men hier weer garbage op "mijn" land gooid (zaak nog steeds in de Supreme Court) dan maak ik het open en zoek naar een adres en schrijf die mensen een brief of daag ze uit voor de Barangay Chairman en later de ENRO en de RECHTBANK ALS HET MOET, dan bezwijken ze meestal omdat er voldoende bewijs is maar ze ontkennen het gewoon en zeggen, dat was mijn "houseboy" en als je ze dan op de vingers tikt en zegt: " You are responsible for whatever happens to your garbage disposal" en vaak sla ik ze met de volgende wetten om de oren, naast de lokale garbage disposal ordinances:

REPUBLIC ACT: 9003

http://www.lawphil.net/statutes/repacts/ra2001/ra_9003_2001.html

DAN STAAN ZE VAAK MET EEN BEK VOL TANDEN............ :jajaja: :jajaja: :lachen: :lachen:


Marinero

Citaat van: bananacreek op donderdag 28 juni 2012, 14:43:57
ze ontkennen het gewoon en zeggen, dat was mijn "houseboy"

:lachen:

Godsamme ongelofelijk he, verstoppertje voor volwassenen!

Tijd voor wat wifi beveiligingscamera's misschien?

bananacreek

Citaat van: Marinero op donderdag 28 juni 2012, 15:29:06
Citaat van: bananacreek op donderdag 28 juni 2012, 14:43:57
ze ontkennen het gewoon en zeggen, dat was mijn "houseboy"

:lachen:

Godsamme ongelofelijk he, verstoppertje voor volwassenen!

Tijd voor wat wifi beveiligingscamera's misschien?

Op een open land in de  :smiley-philippines: ?
Goed voor een dag......

xav

in puerto is het idd goed geregeld... vuilnis wordt zelfs op bepaalde plaatsen dagelijks opgehaald... hoelang dit nog zal duren weet ik niet, waarschijnlijk tot hun vuilniswagen kapot is...

bananacreek

Citaat van: xav op donderdag 28 juni 2012, 16:36:58
in puerto is het idd goed geregeld... vuilnis wordt zelfs op bepaalde plaatsen dagelijks opgehaald... hoelang dit nog zal duren weet ik niet, waarschijnlijk tot hun vuilniswagen kapot is...

Kijk met het vuil ophalen in Dumaguete is er in principe niets aan de hand en 99 van de 100 keer komen ze op tijd.
Maar de vuil moet gelabeled zijn met MALATA of DILI MALATA maar er zijn mensen die het vuil op straat zetten op de verkeerde dag en dan trekken de honden het open enz enz.

Er zijn ook mensen die het gewoon uit hun wagen gooien........... :jajaja: :jajaja:
Die denken alleen maar "Opgeruimd staat netjes"....... :jajaja: :jajaja: :lachen:

Sedert 1988 halen ze hier het vuil op waar ik woon en ik heb daar in principe helemaal geen klachten over...maar in de eerste jaren moest je met kerst "betalen"............. :lachen: :lachen:
Dan belden ze aan of kwamen naar de gate en riepen " MAYO MAYO TAWO" (in het Nederlands) " De Melkboer".. :lachen: :lachen:

"Merry X-mas sir"....en dan moest je een paar honderd pesos geven en als je niet gaf dan lieten ze je huisvuil gewoon staan...
Daar werd later een einde aan gemaakt na teveel klachten...




kristof19

Citaat van: bananacreek op donderdag 28 juni 2012, 16:57:25
Citaat van: xav op donderdag 28 juni 2012, 16:36:58
in puerto is het idd goed geregeld... vuilnis wordt zelfs op bepaalde plaatsen dagelijks opgehaald... hoelang dit nog zal duren weet ik niet, waarschijnlijk tot hun vuilniswagen kapot is...




waw dit is een echte vuilniswagen. Ik verbleef in Cagayan de Oro in een goede buurt met guard en paspoortcontrole. In de straat stonden 2 grote kuipen waar de persoonlijke vuilnis van de hele straat werd ingesmeten.
Op een dag zag ik de vuilniswagen langskomen. Het was gewoon een vrachtwagen met een hoge laadbak. 2 personen tilden met veel moeite de kuipen op zodat de derde die in de laadbak stond de kuip kon aannemen en in de laadbak kon kieperen. Hij stond daar dus de ganse tijd met zijn voeten en benen in alle vuiligheid en smurrie aan een temperatuur van 35 graden in aanwezigheid van een legertje vliegen en mieren.

Fail_over

Waar wij woonden in Tandang Sora QC was het goed geregeld. 200 php per maand voor de barangay guard en het ophalen van het huisvuil. op dinsdags en donderdags hingen we de afvalzakken aan het hek van de veranda en dan kwam de vrachwagen het ophalen. Geen vuilniswagen, maar een truck met open container. Voordat de wagen kwam werden de zakken altijd systematisch doorzocht op bruikbare spullen.

De eerste keer dat dat gebeurde liet het jochie de zak en het vuil open op straat voor onze veranda liggen. Ik heb hem terug gehaald en onder het oog van heel de buurt alles terug in de zakken laten doen. Hem verzekert dat als hij het nog een s zou doen ik onze Aso op hem af zou sturen (Dutchy), maar als hij het netjes hielt ik er geen probleem mee had dat hij ons huisvuil doorzocht. Sinds dien werd alles gewoon netjes doorzocht en terug gehangen.
Plastic flessen en kartonnen dozen zette ik er altijd naast, die waren altijd binnen een paar seconden weg.

Dit ging allemaal goed totdat ze ook mijn plastic ligstoel op de veranda weggehaald hadden. Dat was minder.  :lachen:

Als we naar de broer van Lorrie in de Chanties gingen was het altijd weer een verwondering hoe die mensen in hun eigen vuil kunnen leven. Echt gewoon een openriool wat tussen de huizen doorstroomt, en waar de kinderen spelen. Ze hebben wel een hogere weerstand, dat wel.
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Marinero

Citaat van: Fail_over op donderdag 28 juni 2012, 19:09:58


Dit ging allemaal goed totdat ze ook mijn plastic ligstoel op de veranda weggehaald hadden. Dat was minder.  :lachen:


Ja ja ja en dan begrijpen ze het zogenaamd weer niet als je ze er op betrapt en kijken ze je met puppy oogjes aan.

Mooi voorbeeld dat met dat jochie de de zakken opentrok, dit is de beste manier om het in iemand zijn oren te knopen. Maar ook weer niet het idee hebben van "  :ikkeniebegrijp: goh, die man hangt zijn afval altijd op dezelfde manier op, misschien wordt hij wel boos als ik zijn werk ongedaan maak"

Zo typisch!

Ketelbinkie

Bananacreek heeft al het een en ander gemeld over de gang van zaken in Dumaguete City op het gebied van vuilnis ophalen, luchtvervuiling en wat al niet meer. Het stad- of provinciaal bestuur van resp. Dumaguete of Negros Oriental is naar mijn mening niet echt geïnteresseerd in een schoner milieu.

Laatst was er op een zaterdag een actie om van Dumaguete een schone stad te maken. Vrijwilligers werden gevraagd zich te melden. Zelf ook mee gedaan en gedurende 2 uur, zonder enige hulpmiddelen anders dan zelf gekochte handschoenen het straatvuil op te rapen en in een door het comité verstrekte vuilniszak te deponeren, die vol en dicht gebonden later op de dag door de baranguay zou worden opgehaald. Nou de vreemde gezichten van het merendeel van de locals spraken boekdelen.

Overigens van de vele duizenden expats die in Dumaguete City wonen hadden zich zegge en schrijven 4 personen aangemeld. Dus het gros, met name yankees, die een lokaal internet forum terroriseren, maar altijd klagen dat het een vuile stinkende stad is, schitterde door hun afwezigheid. Diezelfde yankees hebben ook een houding dat als je iets negatiefs op dat forum aan de kaak wilt stellen, de veel gehoorde reactie is, take it or leave it. Met andere woorden bevalt het je hier niet, rot dan weer lekker op naar je geboorteland. Zo lust ik er nog wel een paar. Als er nooit iets van wordt gezegd, zal het ook echt over 100 jaar nog niet veranderen.

Nou dan scoor je als stadsbestuurder veel beter met het invoeren van een helmplicht want ze zijn toch zo bezorgd over het welzijn van de bevolking. Nou lulkoek, dat is enkel om, als straks de wet daadwerkelijk ingaat, iedereen die zonder helm rijdt, een fikse bekeuring te kunnen geven van tenminste 1.500,00 pesos. Kijk dat tikt pas lekker aan. Trouwens al heb je een helm op en word je aangereden en naar het ziekenhuis vervoerd, laten ze je alsnog op de stoep van dat zelfde ziekenhuis liever creperen als je geen peso te makke hebt. Is het iedereen overigens nooit opgevallen dat bij een road check van LTO vrijwel enkel en alleen motorrijders (dus zeg maar het klootjesvolk) wordt aangehouden. Zelf ook diverse keren met de motor aangehouden, maar met de pick up never nooit met uitzondering van de periode voorafgaand aan de presidentsverkiezingen in 2010.

Kort samen gevat en ook door anderen geconstateerd, heel, heel af en toe, gaat het de goede kant op, maar it's a long way to.......?
Dus zal het zelf niet meemaken dat en uiteindelijk valt ook daar mee te leven niettegenstaande als ik bedenk dat het zo weinig kost als enkel een klein beetje goede wil om het echt ten goede te veranderen.

bananacreek

CitaatDus het gros, met name yankees, die een lokaal internet forum terroriseren, maar altijd klagen dat het een vuile stinkende stad is, schitterde door hun afwezigheid. Diezelfde yankees hebben ook een houding dat als je iets negatiefs op dat forum aan de kaak wilt stellen, de veel gehoorde reactie is, take it or leave it. Met andere woorden bevalt het je hier niet, rot dan weer lekker op naar je geboorteland

Waarschijnlijk de site van Rhoody?

http://www.dumagueteinfo.com/board/dumaguete-city/legal-smoke-cigarettes-damaguete-10116.html

Ja die mof kan er wat van...naar zijn mening is er niets goed hier........


bananacreek

Citaat van: Marinero op vrijdag 29 juni 2012, 03:33:17
Citaat van: Fail_over op donderdag 28 juni 2012, 19:09:58


Dit ging allemaal goed totdat ze ook mijn plastic ligstoel op de veranda weggehaald hadden. Dat was minder.  :lachen:


Ja ja ja en dan begrijpen ze het zogenaamd weer niet als je ze er op betrapt en kijken ze je met puppy oogjes aan.

Mooi voorbeeld dat met dat jochie de de zakken opentrok, dit is de beste manier om het in iemand zijn oren te knopen. Maar ook weer niet het idee hebben van "  :ikkeniebegrijp: goh, die man hangt zijn afval altijd op dezelfde manier op, misschien wordt hij wel boos als ik zijn werk ongedaan maak"

Zo typisch!

Dat jochie was een bijna 66 jarige KLOOTZAK..... :jajaja: :jajaja: :lachen: :happy: :happy:

bananacreek

Citaat van: kristof19 op donderdag 28 juni 2012, 18:24:24
Citaat van: bananacreek op donderdag 28 juni 2012, 16:57:25
Citaat van: xav op donderdag 28 juni 2012, 16:36:58
in puerto is het idd goed geregeld... vuilnis wordt zelfs op bepaalde plaatsen dagelijks opgehaald... hoelang dit nog zal duren weet ik niet, waarschijnlijk tot hun vuilniswagen kapot is...




waw dit is een echte vuilniswagen. Ik verbleef in Cagayan de Oro in een goede buurt met guard en paspoortcontrole. In de straat stonden 2 grote kuipen waar de persoonlijke vuilnis van de hele straat werd ingesmeten.
Op een dag zag ik de vuilniswagen langskomen. Het was gewoon een vrachtwagen met een hoge laadbak. 2 personen tilden met veel moeite de kuipen op zodat de derde die in de laadbak stond de kuip kon aannemen en in de laadbak kon kieperen. Hij stond daar dus de ganse tijd met zijn voeten en benen in alle vuiligheid en smurrie aan een temperatuur van 35 graden in aanwezigheid van een legertje vliegen en mieren.


Hier in Dumaguete hebben we een aantal van de wagens zoals hierboven (allemaal Japan surplus) maar daarnaast een aantal dumptrucks voor grof vuil en om gebruikt te kunnen worden als de echte vuilniswagens niet kunnen rijden vanwege reparaties.

En zoals hierboven al vermeld dat is een smerig en stinkend beroep............. :negatief: :negatief:

Tot in het jaar 1998 moest ik het huisvuil zelf verbranden (en vele anderen) want toen werd alleen maar huisvuil opgehaald downtown en bepaalde barangays.
Dat is een ellende om dat zelf te doen in het regenzeizoen.....



bananacreek

Garbage truck Dumaguete.............

De Officiele bezem blijft altijd een onderdeel van de uitrusting................... :thumb: :thumb: :happy:




boldy

ut zijn wel kleine vuilnis wagens . voordat jut weet zit ie vol en moet je gaan lossen .
het leven is net een lul keihard en veel te kort

bananacreek

Citaat van: boldy op maandag  2 juli 2012, 06:15:05
ut zijn wel kleine vuilnis wagens . voordat jut weet zit ie vol en moet je gaan lossen .

Vuilnisbelt is maar 3 km van de binnenstad........... :lachen: :lachen:

Een gegeven paard n iet in de bek kijken?............ :weetikniet: :weetikniet: :hoedjeaf:

Marinero

Ahhh.. Ik ruik nieuw spektakel...

Het zal niet lang duren en een of andere snoodaard zal wel iets jumperen, bypassen en reconfigureren zodat er twee keer zoveel ingeperst kan worden.. Of de hyrdauliek bijvullen met motorolie, ga zo maar door... Of volladen met stenen... jaahhh!  :handenwrijven:


:happy2:

Ketelbinkie

Citaat van: bananacreek op maandag  2 juli 2012, 06:21:44
Vuilnisbelt is maar 3 km van de binnenstad........... :lachen: :lachen:

En dan te bedenken dat een hele bekende project ontwikkelaar, zal de naam maar niet noemen, binnen reukafstand als de wind verkeerd staat, een nieuwe subdivision uit de grond aan het stampen is. Arme nieuwe bewoners die niet de tijd en moeite hebben genomen om iets verder te kijken dan hun  neus lang is.

bananacreek

Citaat van: Ketelbinkie op dinsdag  3 juli 2012, 10:43:55
Citaat van: bananacreek op maandag  2 juli 2012, 06:21:44
Vuilnisbelt is maar 3 km van de binnenstad........... :lachen: :lachen:

En dan te bedenken dat een hele bekende project ontwikkelaar, zal de naam maar niet noemen, binnen reukafstand als de wind verkeerd staat, een nieuwe subdivision uit de grond aan het stampen is. Arme nieuwe bewoners die niet de tijd en moeite hebben genomen om iets verder te kijken dan hun  neus lang is.

Ja, naam vergeten.......CAMELLA of zoiets......Candauay en een paar honderd meter van de vuilnisbelt.
Er zijn plannen om te zoeken naar een andere plaats om het vuil te storten buiten Dumaguete maar andere platsen werken waarschijnlijk niet mee als gewenst.......Dauin, Bacong, Valencia dacht ik....