Waarom wil ik in de Filipijnen gaan wonen?

Gestart door koy, vrijdag 29 juni 2012, 22:30:39

Vorige topic - Volgende topic

vvjoris

Citaat van: dolfijn76 op maandag  2 juli 2012, 10:55:07

Maar we zijn weer  :offtopic:


Dit is helemaal niet  :offtopic: , want zowel thuissituatie als werksituatie hebben heel veel invloed op het al dan niet opportuun zijn van leven/wonen in  :smiley-philippines: . Er iw heel wat voorbereiding aan, en het is zeker niet voor iedereen mogelijk, maar voor mij is het m.i. best gedeeltelijk daar en gedeeltelijk hier te wonen en te werken, om geleidelijk aan meer en meer tijd door te brengen in  :smiley-philippines: . Dat gaat natuurlijk alleen omdat mijn werk dat toelaat, ik zie niemand telkens halftijds(om de 3 of de 6 maand wisselen) in een fabriek hier, en halftijds in een fabriek ginder werken.
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

vvjoris

Citaat van: Quezonboy op maandag  2 juli 2012, 10:54:25
Citaat van: Marinero op maandag  2 juli 2012, 05:50:53
Nou ja, een ding is wel duidelijk dus: als je voor een Filipijns bedrijf gaat werken kun je maar beter in Europa blijven. Werk je echter voor een buitenlands bedrijf, dan zijn de Filipijnen een heel gunstig alternatief met pluspunten en minpunten.

Een bovenmodaal inkomen qua Filipijnse maatstaven is heel belangrijk, anders gaat je levenskwaliteit achteruit.

In mijn geval komen de pluspunten ervan overeen met degene die ik op mijn "verlanglijst" staan. Nederland heeft deze pluspunten niet. En ik bof dan maar met mijn beroep, eindelijk bof ik eens een keer.
Je werkt dus als expant voor een Westerse bedrijf als je een "gewoon westerse (bovenmodaal) salaris" heb, ook een bovenmodaal Filipijns inkomen is vaak niet voldoende. Er is me eens een baan aangeboden voor 300 euro per maand bij een Nederlands bedrijf dat is bovenmodaal voor Filipijnse begrippen, maar niet voldoende voor een vlucht naar Nederland 1 keer per jaar bijvoorbeeld.

Een aantal maanden geleden stond ergens in een topic dat een westerling in  :smiley-philippines: ging werken @ 38.000 pesos per maand, dus zo'n 725 euro. Om hiervoor hetzelfde confort, en zeker eenzelfde sociale zekerheid te hebben is dat niet voldoende. Er zijn natuurlijk expats die in het buitenland werken, maar in Europa betaald worden, volgens Europese normen, en dan gaat het natuurlijk probleemloos. Maar hiervoor heeft jammergenoeg niet iedereen de kans.....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Amice

Citaatdat een westerling in  :smiley-philippines:  ging werken @ 38.000 pesos per maand, dus zo'n 725 euro.Om hiervoor hetzelfde confort, en zeker eenzelfde sociale zekerheid te hebben is dat niet voldoende

Als de keuze(als alleenstaande) zonder werk in nl of werk in de phils voor dat bedrag is, dan is de keuze simpel.
Kun je namelijk beter in de phils zijn want als je n paar keer goed presteerd voor het bedrijf waar je werkt in de phils krijg je reeds "position" en kan je dus hoger op waarbij het grote voordeel is dat je het werk zelf kunt indelen.
Ik moet nog zien of dat in nl mogelijk is met zo'n salaris.
Voor die sociale zekerheid wordt er namelijk wel veel ingehouden in  :nederlandsevlag:(ik ga er even van uit dat het bedrag netto is,aangezien men anders in  :nederlandsevlag: onder het bestaans minimum betaald krijgt wat ook niet geoorloofd is)

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

vvjoris

Citaat van: Amice op maandag  2 juli 2012, 13:01:05
Citaatdat een westerling in  :smiley-philippines:  ging werken @ 38.000 pesos per maand, dus zo'n 725 euro.Om hiervoor hetzelfde confort, en zeker eenzelfde sociale zekerheid te hebben is dat niet voldoende

Als de keuze(als alleenstaande) zonder werk in nl of werk in de phils voor dat bedrag is, dan is de keuze simpel.
Kun je namelijk beter in de phils zijn want als je n paar keer goed presteerd voor het bedrijf waar je werkt in de phils krijg je reeds "position" en kan je dus hoger op waarbij het grote voordeel is dat je het werk zelf kunt indelen.
Ik moet nog zien of dat in nl mogelijk is met zo'n salaris.
Voor die sociale zekerheid wordt er namelijk wel veel ingehouden in  :nederlandsevlag:(ik ga er even van uit dat het bedrag netto is,aangezien men anders in  :nederlandsevlag: onder het bestaans minimum betaald krijgt wat ook niet geoorloofd is)



Wat de werkgever in  :smiley-philippines: betaalt voor SSS (sociale zekerheid) is peanuts in vergelijking met hier (32.5 %) maar de werknemer heeft natuurlijk ook veel minder rechten, en is ook veel minder (over)beschermd in verhouding tot hier. Ik meen dat die 38.000 pesos voor een westerling nog erg weinig is, ook in de Phills, het is inderdaad minder dan het leefloon in  :belgiesmiley: (dat is 785 euro) Nu is het wel zo dat sommige mensen in  :belgiesmiley: moeten overleven met een leefloon, en met die hoeveelheid geld doe je dus nog altijd veel meer in de  :smiley-philippines: .....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Marinero

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op maandag  2 juli 2012, 07:17:04
Citaat van: Pjottr op maandag  2 juli 2012, 06:52:13
Ik ga niet helemaal met je mee als je zegt dat je gezondheid in je eigen hand hebt.
Ik ken mensen die hun hele leven roken en drinken en ongezond eten en inmiddels de 80 zijn gepasseerd
Ik ken ook mensen die voor hun idee harstikke gezond leven.Joggen en vetarm en zout dieet met veel Fruiten en niet roken en niet drinken
De een vertrok naar het eeuwige op zijn 40e de ander heeft al een enkele reis geboekt (binnenkort)
Gezondheid zit in je genen net zoals ziekten.Dat heb je dus niet in de hand.
Wat ik hiermee aangeef is dat het betrekkeijk is.
Voornaam is, dat je geld hebt als je hier bent om voor je zelf te zorgen.Heb je dat niet of te weinig zou ik lekker wegblijven want dan wordt dat zogenaamde mooie paradijsje jouw persoonlijke hel
En zo is het maar net. En je hoeft geen "cowboy" te zijn om je te handhaven (hoe komen ze hier op dat woord, is het als geuzennaam bedoeld?), je dient wel flexibel te zijn en niet snel van je stuk te brengen. En normaal boerenverstand te hebben overigens, dat is ook wel handig. En je gelooft het of niet, maar daar ontbreekt het soms wel aan.

Bovenstaande post onderschrijvend zou ik het wel erg risicovol vinden om ver verwijderd van je pensioen naar PH te vertrekken, tenzij je een van de geluksvogels bent die in off-shore werkt of anderszins tijd-en-plaats-onafhankelijk kan en mag werken. Die Marinero is dan toch maar een bofkont.

flexibel, niet snel van je stuk, BOERENverstand.. zie je wel! zie je wel! Cowboy!   :biggrinn: De kolonist in zijn positieve eigenschappen!

Ik denk dat het meer een naam is hoe expats van deze streken door de gemiddelde nederlander worden genoemd, omgaan met: de criminaliteit, het algemene verkeer hier, hygiene, techniek. Op een veerbootje stappen waar niet genoeg reddingsvesten hangen, die toch al geen hengsels hebben. dat soort dingen. Als je aan gort gereden wordt dat je dan in middeleeuwse omstandigheden in een jeepney met kapot zwaailicht eindeloze afstanden kan overbruggen voordat je in een ziekenhuis bent, als u wat afgelegen zit. Het maakt niet uit hoe het heet: maar het is een ander slag mens, zegt u nou zelf. U bent eigenlijk ook een cowboy, maar alleen in de positieve zin, niet als u er aanstoot aan neemt natuurlijk.  :thumb:

Deep Throat

Citaat van: Marinero op maandag  2 juli 2012, 16:07:18
flexibel, niet snel van je stuk, BOERENverstand.. zie je wel! zie je wel! Cowboy!   :biggrinn: De kolonist in zijn positieve eigenschappen!

Ik denk dat het meer een naam is hoe expats van deze streken door de gemiddelde nederlander worden genoemd, omgaan met: de criminaliteit, het algemene verkeer hier, hygiene, techniek. Op een veerbootje stappen waar niet genoeg reddingsvesten hangen, die toch al geen hengsels hebben. dat soort dingen. Als je aan gort gereden wordt dat je dan in middeleeuwse omstandigheden in een jeepney met kapot zwaailicht eindeloze afstanden kan overbruggen voordat je in een ziekenhuis bent, als u wat afgelegen zit. Het maakt niet uit hoe het heet: maar het is een ander slag mens, zegt u nou zelf. U bent eigenlijk ook een cowboy, maar alleen in de positieve zin, niet als u er aanstoot aan neemt natuurlijk.  :thumb:
Marinero, al profileer ik mij by nickname als een Heer van Stand, ik ben gewoon jij en niet u. Ik mag je schrijfstijl trouwens, heb ik al eerder vermeld denk ik.
Ja, een ander slag mens, dat wel. Ik merk het wel op mijn werk hier, dan ben ik ook nog een ambtenaar dus je kunt je een voorstelling maken van de "stijve" omgeving waarin ik hier werktechnisch in verkeer, ik hoef dan ook niks te vertellen hier. Heb het wel eens gedaan maar ze hebben er toch geen idee van. Na mijn "remigratie" uit de West heb ik 2 jaar moeten recoveren, ik scheen in hun ogen enigzins maf geworden en ik doe nu al jaren net alsof ik genezen ben, maar het is ongeneeslijk.
Toch moet je het leren om op de Filipijnse manier te leven, je moet leren omgaan met je bovengenoemde situaties waar een gemiddelde NL-er geen idee van heeft. Maar op een gegeven moment wordt het "normaal".

Arbo-wetten en zo hier is zoiets als science-fiction, PH is dan zoiets als begin vorige eeuw. Maar juist dat is aantrekkelijk, het terug naar de basis heeft wel wat.
Cowboy heeft iets wilds en ruigs, misschien komt het daarvandaan, die elementen herken ik wel. Leven en overleven. Op die wijze laten we het maar zo.

koy

#46
Citaat van: dolfijn76 op maandag  2 juli 2012, 10:55:07


Even  :offtopic: proficiat met je geplande huwelijk Koy. Maar is de wetgeving in de Filippijnen omtrent huwelijken van hetzelfde geslacht recentelijk gewijzigd? Ik dacht dat het daar niet toegestaan was. Bijgevolg is het ook onmogelijk om in België te trouwen tot Marven de Belgische nationaliteit heeft of tot in de filippijnen het homo huwelijk is toegestaan.  Een samenlevingscontract is misschien wel mogelijk maar huwelijk lijkt mij niet. Ik zou het toch maar eens goed navragen voor je een verlovingsvisum aanvraagt.


Hey Dolfijntje bedankt voor deze wel belangrijke opmerking. Nu ik dacht dat het de Belgische ambassade is die beslist over het visum en niet de Filipijnse wetgeving en ik wens niet in de Filipijnen te huwen maar wel in België. Alleszins interessant genoeg om eens te onderzoeken of voor ons homo's andere wetten gelden?
Ik weet wel dat bv in Nederland recentelijk de homo's voorrang kregen op het bekomen van een visum voor hun partner, net omdat wij niet in de PH kunnen trouwen. Ik weet niet meer welke minister daar voor heeft gepleit maar ik vond het wel voorbeeldig.

grtn koy
leven en laten leven...

Amice

@koy
In nederland was men van plan huwelijk verplicht te stellen voor partners uit den vreemde. Met uitzondering voor landen waar men niet kon huwen. Daar zouden homo's dan onder vallen aangaande de Filippijnen.

Maar helaas voor jou(hetero's zullen het wellicht toejuichen) is deze wet opgeschort nu het huidige regime demissionair is.

http://www.ind.nl/nieuws/2012/gezinsmigratiemaatregelen-treden-niet-in-werking-op-1-juli-2012.aspx?cp=110&cs=46613

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

vvjoris

Dit is een beetje  :offtopic: omdat het eerder gaat over "Waarom wil ik in  :belgiesmiley: :nederlandsevlag: :eu: blijven wonen".... waar het antwoord is "omdat ik in  :smiley-philippines: niet kan trouwen"

Homohuwelijk in België kon toen de betreffende wet er kwam enkel als beide partners dezelfde nationaliteit hadden, maar ik meen dat men het daarna veranderd heeft en dat dan beide partners hun 'gewone' verblijfplaats in België moesten hebben. Dat betekent dat twee Filippijnse gays in België kunnen trouwen, maar dus niet dat een Belg met een Filipino/a van hetzelfde geslacht kan trouwen als ze niet beide in België verblijven. Of de wet nu uiteindelijk zo geworden is, en wat men verstaat uit 'gewone' verblijfplaats weet ik niet, maar blijkbaar moet eerst het visum er zijn (ik zie niet in hoe Marven hoe anders zijn gewone verblijfplaats in  :belgiesmiley: zou hebben)

Of je een fiancee-visum kan krijgen als je de intentie hebt te trouwen, maar verblijfplaats van beide partners is niet in België, daar heb ik wel heel zwaar mijn twijfels over, als je ziet hoe vreemdelingenzaken zelfs visums blokkeert van straight koppels omwille van zogezegde schijnhuwelijken. Als er dan bovendien een nogal groot leeftijdsverschil is: good luck, maar ik vrees dat het hopeloos is....

Ik dank dan ook dat homo's of lesbiennes hun Filipino partner enkel naar hier kunnen krijgen om een andere reden, zodat de effectieve verblijfplaats effectief in België komt te staan, of dat ze beiden in  :smiley-philippines: gaan wonen, waar ze de eerstkomende jaren vermoedelijk niet kunnen trouwen (Acquino zal Obama wel volgen, (maar blijft Obama president ?), en vergeet niet dat de katholieke kerk nog steeds politiek erg invloedrijk is in  :smiley-philippines:)
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Phille

Citaat van: koy op maandag  2 juli 2012, 20:27:30
Citaat van: dolfijn76 op maandag  2 juli 2012, 10:55:07


Even  :offtopic: proficiat met je geplande huwelijk Koy. Maar is de wetgeving in de Filippijnen omtrent huwelijken van hetzelfde geslacht recentelijk gewijzigd? Ik dacht dat het daar niet toegestaan was. Bijgevolg is het ook onmogelijk om in België te trouwen tot Marven de Belgische nationaliteit heeft of tot in de filippijnen het homo huwelijk is toegestaan.  Een samenlevingscontract is misschien wel mogelijk maar huwelijk lijkt mij niet. Ik zou het toch maar eens goed navragen voor je een verlovingsvisum aanvraagt.


Hey Dolfijntje bedankt voor deze wel belangrijke opmerking. Nu ik dacht dat het de Belgische ambassade is die beslist over het visum en niet de Filipijnse wetgeving en ik wens niet in de Filipijnen te huwen maar wel in België. Alleszins interessant genoeg om eens te onderzoeken of voor ons homo's andere wetten gelden?
Ik weet wel dat bv in Nederland recentelijk de homo's voorrang kregen op het bekomen van een visum voor hun partner, net omdat wij niet in de PH kunnen trouwen. Ik weet niet meer welke minister daar voor heeft gepleit maar ik vond het wel voorbeeldig.

grtn koy

Dit is wel even  :offtopic:, mijn excuses, maar wel interessant denk ik voor Koy.

Koy, dit heb ik gevonden op de volgende site http://www.kruispuntmi.be/uploadedFiles/Vreemdelingenrecht/Wegwijs/eFamiliaal_IPR_en_buitenlands_recht/Familiaal_IPR/familiezondergrenzen2011.pdf, en op het eerste zicht zou ik denken dat een huwelijk in eerste instantie uitgesloten is, maar samenwonen dat zal wel kunnen denk ik, zodat zijn verblijfplaats België wordt en dan voldoe je wel denk ik.

Kan je vriend met jou trouwen in België?

Vraag: in mijn thuisland is een huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht onmogelijk. kan dat in België wel?

ook hiervoor moet eerst nagegaan worden of een huwelijk in België mogelijk is (zie vraag 1). Zelfs indien het recht van het land waarvan je
de nationaliteit hebt het huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht niet toelaat, kan je in België trouwen met een partner van hetzelfde
geslacht indien:
» je toekomstige echtgeno(o)t(e) de nationaliteit heeft van een land dat het huwelijk tussen partners van hetzelfde geslacht toelaat;
of indien:
» jij en/of je toekomstige echtgeno(o)t(e) je gewone verblijfplaats heeft in een land dat het huwelijk tussen partners van hetzelfde geslacht toelaat.

(Op dit ogenblik is een huwelijk tussen personen van hetzelfde geslacht mogelijk in argentinië, België, canada, ijsland, mexico-city, nederland,
noorwegen, Portugal, Spanje, Zuid-afrika, Zweden en in sommige amerikaanse staten.)

Eveneens heeft je vriend een document nodig dat aantoont dat de personen die wensen te trouwen voldoen aan de voorwaarden die de wet stelt om een huwelijk te mogen aangaan

Wie in België trouwt maar een vreemde nationaliteit heeft, moet
voldoen aan de grondvoorwaarden (zoals de wettelijke leeftijd waarop iemand kan huwen) van het recht van het land waarvan
hij of zij de nationaliteit heeft. Dit betekent dat de gemeente die het huwelijk zal afsluiten, de inhoud van dat recht moet kennen.