Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Nieuwe groeitijger heet Filippijnen

Gestart door yepyep, woensdag 11 juli 2012, 09:19:32

Vorige topic - Volgende topic

yepyep

In Azië lijkt een nieuwe groeitijger op te staan: de Filippijnen. Dat schrijft de Financial Times. Filippijnse aandelen staan een kwart hoger sinds begin dit jaar. Manila is "de vierde best presterende beurs van de wereld". Standard & Poor's verhoogde onlangs als laatste kredietbureau de status van het land naar BB+, nog maar één tree beneden investment grade. De Filippijnen hebben meer tegoeden in het buitenland (76 miljard dollar) dan schulden (63 miljard).

De inflatie is gezakt tot onder de 3,5 % en de Filippijnse regering verwacht dat het bbp dit jaar zal groeien met 5 à
6 %. "In een tijd waarin veel economieën kwakkelen, zijn de Filippijnen een van slechts tien soevereine staten in de wereld met uitzicht op verbetering," zo citeert de FT analisten van Barclays Bank. Ook buitenlandse beleggers hebben het land ontdekt. Sinds januari investeerden zij 1,8 miljard dollar, liefst 265 % meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei drijft deels op de duizenden Filipino's die in het buitenland zijn gaan werken om de decennialange stagnatie in hun land te ontvluchten. Vanuit bijvoorbeeld Singapore sturen zij zoveel inkomen als zij kunnen missen — vaak de helft van hun maandsalaris — naar hun families thuis. Verder werkt de huidige president Benigno Aquino hard om de Filippijnse overheid te bevrijden uit een lange traditie van corruptie en incompetentie.

Bron: http://www.iexprofs.nl/Column/Nieuws/80363/Nieuwe-groeitijger-heet-Filippijnen.aspx

Phille

Citaat van: yepyep op woensdag 11 juli 2012, 09:19:32
In Azië lijkt een nieuwe groeitijger op te staan: de Filippijnen. Dat schrijft de Financial Times. Filippijnse aandelen staan een kwart hoger sinds begin dit jaar. Manila is "de vierde best presterende beurs van de wereld". Standard & Poor's verhoogde onlangs als laatste kredietbureau de status van het land naar BB+, nog maar één tree beneden investment grade. De Filippijnen hebben meer tegoeden in het buitenland (76 miljard dollar) dan schulden (63 miljard).

De inflatie is gezakt tot onder de 3,5 % en de Filippijnse regering verwacht dat het bbp dit jaar zal groeien met 5 à
6 %. "In een tijd waarin veel economieën kwakkelen, zijn de Filippijnen een van slechts tien soevereine staten in de wereld met uitzicht op verbetering," zo citeert de FT analisten van Barclays Bank. Ook buitenlandse beleggers hebben het land ontdekt. Sinds januari investeerden zij 1,8 miljard dollar, liefst 265 % meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei drijft deels op de duizenden Filipino's die in het buitenland zijn gaan werken om de decennialange stagnatie in hun land te ontvluchten. Vanuit bijvoorbeeld Singapore sturen zij zoveel inkomen als zij kunnen missen — vaak de helft van hun maandsalaris — naar hun families thuis. Verder werkt de huidige president Benigno Aquino hard om de Filippijnse overheid te bevrijden uit een lange traditie van corruptie en incompetentie.

Bron: http://www.iexprofs.nl/Column/Nieuws/80363/Nieuwe-groeitijger-heet-Filippijnen.aspx

Super!  :thumb:

PeterVL

Is inderdaad zo; uitgezonderd wat de inflatie betreft, die ligt zeker een stuk hoger in het werkelijk leven.
Bovendien hebben de Filipijnen ... jawel een miljard dollar gestort in het IMF wat hier op zeer negatieve reacties werd onthaald bij de bevolking; anderzijds begrijpelijk dat een land dat reeds vijftig jaar teert op het IMF iets terug wil doen, maar het is nog altijd zo dat zowat 30 miljoen filipijnen het moeten stellen met wat ze vinden in de vuilbakken van de rijken om een maaltijd te hebben: lekker kippeboutjes waar nog wat vlees aanzit enzoverder. Vergis je niet dit is hier nog steeds een Plutocracy en ik zie dit niet zo snel veranderen zelfs als er een groei zou zijn van meer dan tien procent, plutocracy dus...

bloem

vergeet niet dat 18% van de national product van OFW komt, die hebben een groot probleem als ze in dollars of euros betaalt worden..

zoals de euro meer 20% verloren heeft tegenover de Peso in 1 jaar.

mijn brother inlaw was een huis aan het bouwen het afgelopen jaar, dit kost hem nu 20% meer dan een jaar geleden omdat hij in euros krijgt betaalt...

ook voor de pensioennado's geld dit probleem, een jaar of zo geleden kreeg je nog 65 peso voor een euro, nu 52 peso.... doet zeer als je een 1000 euro per maand hebt om op te teren

dus economie gaat goed, maar het lijkt niet helemaal als't werkelijk is.... (is dat een begrijpelijke zin?)





Quezonboy

Verder is de dure peso natuurlijk een ramp voor de export uit het land :floet:. Dat geldt natuurlijk voor alle dure munten, zoals met de Zwitserse frank niet zo lang geleden.

vvjoris

Citaat van: Quezonboy op woensdag 11 juli 2012, 14:27:55
Verder is de dure peso natuurlijk een ramp voor de export uit het land :floet:. Dat geldt natuurlijk voor alle dure munten, zoals met de Zwitserse frank niet zo lang geleden.

Vroeg of laat zal men peso wel devalueren. Export gaat nu goed, maar als de producten te duur worden, gaat die automatisch dalen, en moet Philippine government maatregelen nemen, en ook blijvende daling van euro en dollar gaat nefast worden voor vastgoedmarkt, omdat het geld daarvoor grotendeels uit het buitenland komt
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Bulldozer

Citaat van: yepyep op woensdag 11 juli 2012, 09:19:32
De inflatie is gezakt tot onder de 3,5 % en de Filippijnse regering verwacht dat het bbp dit jaar zal groeien met 5 à
6 %. "In een tijd waarin veel economieën kwakkelen, zijn de Filippijnen een van slechts tien soevereine staten in de wereld met uitzicht op verbetering," zo citeert de FT analisten van Barclays Bank. Ook buitenlandse beleggers hebben het land ontdekt. Sinds januari investeerden zij 1,8 miljard dollar, liefst 265 % meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Die Barclays bank is natuurlijk ook enorm geloofwaardig met al die schandalen daar...

gosternokke

Citaat van: vvjoris op woensdag 11 juli 2012, 18:56:58
Citaat van: Quezonboy op woensdag 11 juli 2012, 14:27:55
Verder is de dure peso natuurlijk een ramp voor de export uit het land :floet:. Dat geldt natuurlijk voor alle dure munten, zoals met de Zwitserse frank niet zo lang geleden.

Vroeg of laat zal men peso wel devalueren. Export gaat nu goed, maar als de producten te duur worden, gaat die automatisch dalen, en moet Philippine government maatregelen nemen, en ook blijvende daling van euro en dollar gaat nefast worden voor vastgoedmarkt, omdat het geld daarvoor grotendeels uit het buitenland komt

  Tis zeker niet onmogelijk dat uiteindelijk uit die sterke peso een crises onstaat.  De vele condoos die verkocht worden worden inderdaad door  in buitenland werkend filipinoos betaald.   Als die op gegeven moment maar 45 peso voor hun euro krijgen, kunnen er wel eens veel in betalingsproblemen komen.   Gevolg de onroerend goed markt stort volledig in.

yepyep

Citaat van: gosternokke op donderdag 12 juli 2012, 05:10:26
Citaat van: vvjoris op woensdag 11 juli 2012, 18:56:58
Citaat van: Quezonboy op woensdag 11 juli 2012, 14:27:55
Verder is de dure peso natuurlijk een ramp voor de export uit het land :floet:. Dat geldt natuurlijk voor alle dure munten, zoals met de Zwitserse frank niet zo lang geleden.

Vroeg of laat zal men peso wel devalueren. Export gaat nu goed, maar als de producten te duur worden, gaat die automatisch dalen, en moet Philippine government maatregelen nemen, en ook blijvende daling van euro en dollar gaat nefast worden voor vastgoedmarkt, omdat het geld daarvoor grotendeels uit het buitenland komt

  Tis zeker niet onmogelijk dat uiteindelijk uit die sterke peso een crises onstaat.  De vele condoos die verkocht worden worden inderdaad door  in buitenland werkend filipinoos betaald.   Als die op gegeven moment maar 45 peso voor hun euro krijgen, kunnen er wel eens veel in betalingsproblemen komen.   Gevolg de onroerend goed markt stort volledig in.

Da's inderdaad een opsteker.

Onlangs las ik inderdaad een bericht dat de export nu al lijdt onder de sterke peso.

Luke

Ik hoop dat ze niet de toer op gaan van de jaren 90. Toen was de PH ook 1 van de "Roaring Tigers" van Azie; massale investeringen, een leger expats, een bloeiende economie. De Aziatische financiele crisis eind jaren '90 heeft die tijgers tot katjes herleid en de daaropvolgende "verkozen" Presidenten en aanverwanten hebben daar niet veel aan veranderd, in tegendeel!

De huidige politici moeten nog bewijzen het tij te kunnen keren. Er is nog steeds geen sprake van werkvoorziening in eigen land, laat staan in eigen streek. Het enige ik opmerk is dat in NAIA1 de OFW-kampen (aan de ingang) groter worden ipv kleiner. De corruptie gaat gewoon door ongeacht het afzetten van het justitie-opperhoofd. Het is allemaal oppervlakkig, teaterspel.

Zoals in de vorige crisis is het genoeg om enkele speculanten aan te zetten om nog maar eens de PH aan te pakken.....

Kano

Philippines growth?

CNN Asia Thursday 12th July, 2012

In the first quarter of 2012, the Philippine economy grew 6.4%, outpacing expectations The growth surge was driven in part by a recovery of electronics exports Remittances and outsourced call centers serve as long-term stabilizers Cuts in interest rates and the government's plans to spend more aggressively have boosted investor confidence

Read more: http://rss.cnn.com/~r/rss/edition_asia/~3/kuRGbD2_Yms/index.html
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Priba

Philippine growth ??  :ikkeniebegrijp: Dan zeker niet in  Iba Town , waar de meeste huizen in opbouw voor ......  tijd stilliggen , met de USD en EUR aan sterk verlaagde koers kan dat niet anders !!!   Maar na Regen komt Zonneschijn !!