Elektriciteit in de Filippijnen, meer specifiek in Cebu

Gestart door vvjoris, zondag 5 augustus 2012, 13:25:19

Vorige topic - Volgende topic

Cosyns Guy

Voor wie interesse heeft hier al de elektriciteits spanningen over de hele wereld.


http://www.kropla.com/electric2.htm

Cosyns Guy

Citaat van: vvjoris op zondag  5 augustus 2012, 16:07:14
Citaat van: Luke op zondag  5 augustus 2012, 15:49:15


De meeste apparaten (laders, PC, Laptops, TV's etc) werken tussen 100 en 240 Volt 50/60hz.
Zolang er geen motor inzit geeft de frequentie weinig verschil (buiten goedkope wekkerradio's)
Als je zeker wil zijn kijk dan op het apparaat zelf of in de gebruiksaanwijzing.


Luke, ik moet toegeven, je weet er veel meer van dan :confused2: ik ..... :congratualtionsis0: :applaus:
Alle elektrische apparaten werken ,zoals pc,laptop,laders etc... hebben een ingebouwde transfo,de 110 of 220 is enkel de ingangsspanning en de ingebouwde
transfo verlaagd de spanning waar al de elektronische onderdelen op werken,kan 15 volt zijn,12 volt,9 volt...etc.
Uitgezonderd zoals  Luke zei motoren

Marinero


Marinero

Dit verklaart weer een verhaal die mijn vriendin tussen neus en lippen deed over een speaker die ze gekocht had in de VS.... daar hebben ze dezelfde stekker als hier natuurlijk maar de helft van de spanning.....

Soms zie ik filipijnen met tv's richting het thuisland gaan. Tv's gekocht in de vs. Maar misschien doen deze het ook op 220, wie weet? Ik hoop het voor ze.

De speaker was volgens haar net een firecracker. Die slikte dus niet de dubbele spanning.

Luke

Citaat van: bananacreek op zondag  5 augustus 2012, 15:38:12
Citaat van: Marinero op zondag  5 augustus 2012, 15:31:50
110V 60hz komt uit je stopcontact. hoe het binnenkomt? Ik vermoed dat de trafo's die ronde cylinders zijn die in de mast hangen. Maar ik weet het niet zeker of dat de 110 is die op je stopcontact staat.

Als die draden die overal hangen zijn in ieder geval. "spannend"

220V (60Hz) - 2 wire system single fhase........3 phase - 3 wire system, maar niet te verwarren met een ground wire zoals in Be-Ne

http://www.askmehelpdesk.com/electrical-lighting/3-phase-vs-single-phase-49262.html

http://www.askmehelpdesk.com/electrical-lighting/2-wire-3wire-220-a-97691.html



Afhankelijk van de Trafo in de straat (waar je op aangesloten bent) zou je nog 110 kunnen hebben tussen de inkomende draden en aarde (dus 2x110V). Amerikanen die hun huishoudspullen meebrengen kunnen zo nog gebruikmaken van hun ouwe amerikaanse rommel zonder een stepdown-trafo.

Gewoonlijk sneuvelen vroeg of laat dan toch die spullen wanneer asawa/familie of huishoudhulp "per toeval" de stekker in een 220V stopkontakt steken....  :explotieren:

Als vroeg of laat de Elektriciteitsmaatschappij de trafo vervangt door een 220V type zou dat ook vuurwerk kunnen geven. (Denk wel dat ze eerst een verwittiging sturen)

Luke

Citaat van: Marinero op zondag  5 augustus 2012, 16:28:19
Dit verklaart weer een verhaal die mijn vriendin tussen neus en lippen deed over een speaker die ze gekocht had in de VS.... daar hebben ze dezelfde stekker als hier natuurlijk maar de helft van de spanning.....

Soms zie ik filipijnen met tv's richting het thuisland gaan. Tv's gekocht in de vs. Maar misschien doen deze het ook op 220, wie weet? Ik hoop het voor ze.

De speaker was volgens haar net een firecracker. Die slikte dus niet de dubbele spanning.

Recente elektronische apparaten zijn toch multivoltage. Maar je kan nog wel van die goedkope modellen hebben specifiek gemaakt voor dat land, dus maar voor 1 netspanning (110V OF 220V)

Marinero