Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

De goede werking van kokosolie

Gestart door Mawibata, donderdag 19 november 2009, 23:53:24

Vorige topic - Volgende topic

Mawibata


De goede werking van kokosolie


16-11-09  Kokosolie: Een Wondermiddel

door Bruce Fife, ND




De kwaliteit van het voedsel dat we eten heeft een enorme invloed op onze staat van gezondheid. Hoe gezonder ons voedsel is, hoe gezonder wij zijn. Daarom is het belangrijk dat we voeding gebruiken die ons het meest ten goede komt. Sommige voedingsmiddelen zijn goed omdat ze afgeladen zijn met vitamines en mineralen en ook vezels. Een paar worden geclassificeerd als functionele voedingsmiddelen omdat ze gezondheidsvoordelen hebben boven hun nutriënteninhoud. Deze voedingsmiddelen hebben therapeutische waarde die ons kan beschermen voor vele algemene gezondheidsproblemen.
Eén zo'n voedingmiddel is zo krachtig dat het, onder anderen, griepsymptomen overnacht deed verdwijnen, blaasinfecties stopte, precancereuze huidlaesies deed verdwijnen, snel verlichting van de ziekte van Crohn bracht, chronische psoriasis deed genezen en symptomen verbeterde die samengaan met hypothyreoïdie, diabetes, hypoglycemie en CVS. Medische onderzoekers gebruiken het nu in het gevecht tegen AIDS.

Wat is dit ongelofelijke gezondheidsvoedsel? Je zult verbaasd staan te leren dat dit wonder van de natuur kokosnoot is, meer specifiek, kokosolie. Ben je geshockeerd? De meeste mensen zijn dat.

Eens werd er onterecht gedacht dat kokosolie slecht was voor het hart door de verzadigde vetinhoud. Maar kokosolie staat nu bekend om een unieke vorm van verzadigd vet dat feitelijk hartziekte, hersenbloeding en verharding van de slagaders helpt voorkomen, evenals andere voordelen voor de gezondheid.
Het is interessant dat het geheim van de helende krachten van kokosolie naar buiten kwamen als resultaat van onderzoek naar menselijke borstmelk. Borstvoeding wordt ook wel het perfecte voedsel van de natuur genoemd. Het bevat alle vitamines, mineralen en andere substanties die nodig zijn om een baby gedurende het eerste jaar of zo van zijn leven te voeden. In deze melk zitten zekere nutriënten die niet alleen een ideale bron van voeding vormen maar die de baby ook beschermen tegen ziekten die veroorzaakt worden door bacteriën, virussen en schimmels die zo vaak in onze leefomgeving voorkomen.

Jaren geleden werd ontdenkt dat borstvoeding een unieke groep verzadigde vetten bevat die bekend is als medium-chain triglycerides (MCT's). Deze vetten verschillen zeer van vetten in vlees en groenten die in het algemeen gevonden worden in onze voeding.

Wanneer ze gegeten worden verandert het lichaam MCT's in monoglycerides en in medium-chain vetzuren (MCFA's). Beiden bevatten krachtige antimicrobiële eigenschappen die in staat zijn ziekteverwekkende bacteriën, virussen en schimmels te doden. Het is voornamelijk aan de aanwezigheid van MCT's in de menselijke borstmelk te danken dat baby's beschermd worden tegen infecties gedurende de eerste paar maanden van hun leven terwijl hun immuunsysteem zich aan het ontwikkelen is.

De vetten in ons eten zijn bijna geheel samengesteld uit long-chain triglycerides (LCT's). Zo'n 98 tot 100% van de vetten en oliën die we eten bestaan uit LCT's. Behalve borstvoeding zijn er zeer weinig goede bronnen van MCT's in het dieet. Boter en volle melk bevatten een klein beetje. Maar de verreweg de rijkste natuurlijke bron van MCT's komt van kokosnoot. Kokosolie is uniek in de zin dat het voornamelijk samengesteld is uit MCT's. Daarom kan kokosolie een uitgesproken impact hebben op onze gezondheid net als moedermelk heeft op de gezondheid van pasgeboren baby's. Dit is het dat kokosolie anders maakt dan alle andere oliën en dat haar haar unieke genezende karaktereigenschappen geeft.

Wetenschappers theoriseerden dat, wanneer MCT's uit borstmelk baby's kon beschermen voor infecties, ze ook andere leeftijdsgroepen konden beschermen hiervoor. Als dat waar is zou een bron die rijk is aan MCT's een veilige en effectieve manier bieden om infectieuze ziekten af te weren. Omdat kokosolie de rijkste natuurlijke bron is van MCT's hebben wetenschappers het uitvoerig in dit opzicht bestudeerd. Ze hebben ontdekt dat MCFA's, die gecreëerd worden uit de afbraak van MCT's in kokosolie, zeer krachtige antimicrobiële eigenschappen bezitten. Hierover is veel geschreven in medische litteratuur. Studies laten zien dat MCFA's uit kokosolie effectief zijn in het doden van bacteriën die zweren veroorzaken, sinusontstekingen, blaasontstekingen, tandvleesziekte en gaatjes (in het gebit), longontsteking, gonorroe en vele andere ziekten. Ze doden schimmels en gisten die ringworm, voeteczeem, schimmel in de liezen en candidiasis. Ze doden virussen die griep veroorzaken, mazelen, herpes, mononucleosis en hepatitis C. Ze doden zelfs HIV.
Vanwege de gepubliceerde studies die hebben laten zien dat MCFA's het AIDS virus doden hebben vele, met het HIV virus geïnfecteerde mensen, dezen met succes toegevoegd aan hun behandelprogramma's. Chris Dafoe uit Cloverdale Indiana, had een virale lading van 600,000, hetgeen betekende dat de infectie snel zijn lichaam over aan het nemen was. Hij begon iedere dag kokosnoot te eten. Binnen enkele weken was zijn virale belasting gedaald tot niet-waarneembare niveaus. Vele anderen hebben soortgelijke ervaringen gerapporteerd.

Een klinische studie die op de Filippijnen uitgevoerd werd leverde meer bewijs op dat kokosolie effectief infecties kan afweren. Aan een groep HIV patiënten werd 3½ eetlepel kokosolie per dag gegeven. Ze kregen geen andere behandeling. Na 3 maanden had 60% van hen een lagere virale lading en deden ze het beter.
Antibiotica worden geprezen als de wondermedicijnen van de 20e eeuw. In het begin leken ze effectief in het stoppen van vele gevreesde ziekten van het verleden. Er zijn echter nieuwe bacteriestammen ontstaan die resistent zijn tegen deze medicijnen en infectieuze ziekten nemen weer toe. Het overgebruik van antibiotica heeft geleid tot het opkomen van de zogenaamde sugerbugs. Wetenschappers proberen voortdurend nieuwe antibiotica te ontwikkelen om deze nieuwe resistente bacteriestammen te bevechten.

Terwijl antibiotica soms nodig kunnen zijn is het probleem dat ze vaak ook toxisch voor ons zijn net als voor de bacteriën die ze moeten doden. Ze tasten onze gezondheid ook op andere manieren aan. Antibiotica doden alle bacteriën in het lichaam inclusief de goede darmbacteriën. In de afwezigheid van goede bacteriën kan candida, een lastige gist, ongeremd groeien. Dit leidt vaak tot candidiasis. MCFA's doden ook ziekteveroorzakende bacteriën. Maar in tegenstelling tot antibiotica zijn ze niet toxisch voor ons en doden ze geen goede darmbacteriën. Een extra voordeel van MCFA's is dat ze ook candida doden. Dus de omgeving van de darmen wordt in betere toestand gebracht dan voordien. Verder veroorzaken ze geen resistentie tegen antibiotica of veroorzaken ze het ontwikkelen van superbugs.
MCFA's doen iets dat antibiotica niet kunnen en dat is het doden van virussen. Antibiotica kunnen virussen niet doden. Kokosolie is misschien het sterkste antibacteriële, antivirale en antischimmel voedingssupplement dat je kunt krijgen zonder een recept van de dokter.

Ofschoon MCFA's dodelijk zijn voor vele ziekteveroorzakende micro-organismen, ze zijn geheel veilig voor ons. Ze zijn zo veilig dat de natuur ze in moedermelk doet om baby's te voeden.

Bedrijven die voedsel bereiden hebben het belang van MCT's in moedermelk begrepen en hebben ze al sinds jaren toegevoegd aan verschillende babyformules. MCT's helpen niet alleen baby's beschermen tegen infecties maar ze voorzien ook in een belangrijke bron van voeding. Een van de verschillen tussen MCT's in kokosolie en LCT's die in het algemeen gevonden worden in ons dieet is de manier waarop onze lichamen ze verteren en metaboliseren. MCT's verteren heel gemakkelijk. In tegenstelling tot LCT's hebben MCT's geen verteringsenzymen van de pancreas of gal nodig voor vertering. Omdat ze zo snel verteren voorzien ze in een snelle bron van voeding zonder de enzymsystemen van het lichaam te belasten. Studies hebben aangetoond dat, wanneer baby's voeding krijgen met MCT's, ze harder groeien en een hogere overlevingsratio hebben. Dit is een andere reden waarom ze aan commerciële babyformules toegevoegd worden.
Zoals de naam al zegt zijn long-chain triglycerides groter dan medium-chain triglycerides. De grootte is buitengewoon belangrijk omdat onze lichamen ieder vet anders verteren en metaboliseren gebaseerd op hun grootte. Daarom zijn de fysiologische effecten van MCT's uit kokosolie duidelijk anders dan die van LCT's. Deze verschillen hebben een uitgesproken invloed op onze gezondheid.

Laat me in het kort beschrijven hoe de twee types vet verteerd worden. Wanneer we vetten eten gaan ze door de maag naar het darmkanaal. In de darmen vindt het grootste deel van de vetvertering plaats. Enzymen uit de pancreas en gal zijn nodig voor de vertering. LCT's worden gereduceerd tot individuele long-chain vetzuren. Deze vetzuren worden opgenomen in de darmwand. In de darmwand worden ze opnieuw verpakt in vetbundels en eiwit dan lipoproteïne genoemd wordt Deze lipoproteïnes circuleren in het bloed en geven vetdeeltjes af. Dit is de bron van het vet dat zich in onze vetcellen verzamelt en het vet dat zich in onze arteriën verzamelt en de arteriewanden verstopt. Wanneer de lipoproteïnes kleiner worden gaan ze uiteindelijk naar de lever. In de lever worden ze ontmanteld en gebruikt voor energie of opnieuw verpakt in nieuwe lipoproteïnes en weer terug gestuurd in de bloedstroom om vet te verspreiden door het hele lichaam.

MCT's worden anders verwerkt. Wanneer we vet eten dat MCT's bevat zoals kokosolie dan reist het door de maag naar de dunne darm. Maar omdat MCT's snel verteren zijn ze al in individuele vetzuren MCFA's afgebroken tegen de tijd dat ze de maag verlaten en het darmstelsel binnengaan. Daarom hebben ze geen pancreasenzymen of gal nodig om te verteren. Omdat ze al gereduceerd zijn tot vetzuren worden ze onmiddellijk door de poortader geabsorbeerd en rechtstreeks naar de lever gestuurd. In de lever worden ze bij voorkeur gebruikt als een bron van brandstof voor de productie van energie. MCFA's slaan de lipoproteïnefase over in de darmwand en in de lever. Ze circuleren niet in het bloed in de mate dat andere vetten doen. Daarom voorzien ze niet in het vet dat in de cellen verzamelt en in de arteriewanden. MCFA's worden gebruikt voor energie en niet voor lichaamsvet of plaque in de arteriën.

het feit dat MCT's gemakkelijker te verteren zijn dan andere vetten is goed nieuws voor mensen met verteringsproblemen. Pasgeboren baby's, mensen met cystic fibrose, galblaasproblemen en iedereen die moeite heeft met de vertering van vetten kan van kokosolie profiteren. Dit geldt vooral voor mensen die galblaaschirurgie ondergaan hebben. De chirurgische verwijdering van de galblaas maakt de vetvertering moeilijk. De galblaas verzamelt en houdt gal vast dat uitgescheiden wordt door de lever. Wanneer we een maaltijd eten die vet bevat wordt de galblaas geledigd in het darmkanaal. Gal emulgeert vet hetgeen spijsverteringsenzymen in staat stelt om het effectief af te breken. Wanneer de galblaas chirurgisch verwijderd is dan is er niet langer een galreservoir. De lever gaat door met het maken van gal maar in plaats dat het zich verzamelt in de gal lekt het voortdurend in het darmkanaal. Er is te allen tijde slechts een klein beetje gal beschikbaar.Wanneer er een keer te veel vet gegeten wordt dan veroorzaakt dit darmkrampen en stress op het darmsysteem. Daarom moet de consumptie van vet beperkt worden.
Omdat kokosolie zonder behulp van gal verteert kunnen mensen, bij wie de galblaas chirurgisch verwijderd is, dit vet zonder angst consumeren. Een aantal mensen vertelden mij dat ze slechts een kleine hoeveelheid vet aan konden zonder dat het hen problemen opleverde, maar ze konden zonder enig probleem een paar eetlepels kokosolie tegelijk eten.

Omdat MCT's gemakkelijk in het lichaam verteerd en geassimileerd worden verbeteren ze de opname van nutriënten ook. Studies laten zien dat MCT's De opname van mineralen, in het bijzonder van calcium en magnesium, verbeteren. Ze verbeteren ook de opname van sommige, in vet oplosbare, vitamines (A,D,E,K, en bètacaroteen) evenals aminozuren. De natuur was wijs om MCT's aan borstvoeding toe te voegen.
Omdat MCT's in een snelle bron van voeding voorzien en het de opname van andere nutriënten verbetert wordt kokosolie aanbevolen in de behandeling van ondervoeding. Studies aten zien dat wanneer kokosolie toegevoegd wordt aan de diëten van ondervoede kinderen ze sneller herstellen. Onthoud wel dat kokosolie niet noodzakelijkerwijs voorziet in alle missende nutriënten. Het zorgt er voor dat de nutriënten die aanwezig zijn in het dieet meer bio-beschikbaar worden.

De voordelen van kokosolie stoppen daar niet. Onderzoek suggereert dat kokosolie kan helpen om talrijke andere gezondheidsproblemen te voorkomen inclusief borst- en colonkanker, leverziekte, nierziekte, de ziekte van Crohn, CVS, vetzucht en zelfs epilepsie. Wanneer je al die dingen ziet die kokosolie kan doen dan begrijp je waarom het de wonderolie van de natuur genoemd wordt.

Gelukkig zijn baby's niet de enigen die voordeel hebben van MCFA's. We kunnen allemaal de voordelen van MCFA's genieten door kokosolie aan ons dieet toe te voegen.

Hoe gebruik je het?
Sommige mensen nemen het op een eetlepel als voedingssupplement. Ik geef er de voorkeur aan het te gebruiken in voedselbereiding. Je kunt het in bijna ieder recept gebruiken waarin een vorm van vet gebruikt wordt. Op kamertemperatuur kun je het smeren. In de koelkast is het hard.
Je kunt het ook smelten over een warme maaltijd of in de soep.
Kokosolie is uitermate stabiel om mee te bakken. In tegenstelling tot olijfolie die blijkbaar toch ook transvetten vormt bij hogere temperaturen.
Frituren kan ook heel goed in kokosolie. Maar de producten nooit te bruin laten worden. Houd het "blond".
Een geopende pot liefst in de koelkast bewaren. Als je het wilt smeren kun je een klein potje buiten de koelkast bewaren.


  :link: EYE OPENER




Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

g

ik dacht altijd dat kokosvet niet erg goed was wegens teveel verzadigde vetten !? in tegenstelling tot olijfolie enzo (koud geperst) :ikkeniebegrijp:

opinie

Citaat van: g op zondag 20 december 2009, 08:44:57

ik dacht altijd dat kokosvet niet erg goed was wegens teveel verzadigde vetten !? in tegenstelling tot olijfolie enzo (koud geperst) :ikkeniebegrijp:

Citaat van: Mawibata op donderdag 19 november 2009, 23:53:24

Eens werd er onterecht gedacht dat kokosolie slecht was voor het hart door de verzadigde vetinhoud. Maar kokosolie staat nu bekend om een unieke vorm van verzadigd vet dat feitelijk hartziekte, hersenbloeding en verharding van de slagaders helpt voorkomen, evenals andere voordelen voor de gezondheid.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

g

Citaat van: opinie op zondag 20 december 2009, 20:20:34
Citaat van: g op zondag 20 december 2009, 08:44:57

ik dacht altijd dat kokosvet niet erg goed was wegens teveel verzadigde vetten !? in tegenstelling tot olijfolie enzo (koud geperst) :ikkeniebegrijp:

Citaat van: Mawibata op donderdag 19 november 2009, 23:53:24

Eens werd er onterecht gedacht dat kokosolie slecht was voor het hart door de verzadigde vetinhoud. Maar kokosolie staat nu bekend om een unieke vorm van verzadigd vet dat feitelijk hartziekte, hersenbloeding en verharding van de slagaders helpt voorkomen, evenals andere voordelen voor de gezondheid.
ik ben blij want ik hou wel van kokos! :-) :thumb:

tbennekik

Wel, wij zijn op de goede eigenschappen van de kokosolie ingegeaan en hebben onze frituurolie vervangen door kokosvet.

Wij smaken geen verschil en toen onze kinderen kwamen eten, hadden we niets verteld en ze proefden ook geen verschil met het andere spul dat we hiervoor gebruikten.
Wat wel opmerkelijk is, is de geur bij het bakken. Als je het vet opwarmt verspreidt het nogal een sterke (voor mij niet zo aangename) geur. Dus na het frituren blijf je dat wel nog een tijdje ruiken. Gelukkig frituren wij in de bijkeuken en kan de buitendeur blijven openstaan en kan de geur niet naar binnen.

Groetjes

tbennekik

Budgie

@tbennekik bedankt voor de waarschuwing van de geur Kan namelijk de buitendeur nog niet openzetten van de bijkeuken Vinden mijn planten niet zo leuk met deze vorst En ik hou niet van dat bakgeurtje Heb namelijk ook de frituurpan zo dat het niet zo snel in huis komt maar kan ook niet de deur naar de schuur openen want de vogels houden ook niet van vet
Getting older beats the alternative -dying young

g

Citaat van: Budgie op maandag  4 januari 2010, 21:31:22
@tbennekik bedankt voor de waarschuwing van de geur Kan namelijk de buitendeur nog niet openzetten van de bijkeuken Vinden mijn planten niet zo leuk met deze vorst En ik hou niet van dat bakgeurtje Heb namelijk ook de frituurpan zo dat het niet zo snel in huis komt maar kan ook niet de deur naar de schuur openen want de vogels houden ook niet van vet
hi niet alle vetten zijn ook geschikt om te verhitten he ! en dat stinken zal dus wel duiden op een ongezonde verbranding  :hoedjeaf:
ik zou toch maar uitkijken naar een vet dat een hogere temperatuur verdraagt  :neeneenee:

allee succes
ik ben bijna op weg
groeten
g

Baron

 :hoedjeaf: :hoedjeaf:

Zelf heb ik goede ervaringen met kokosolie bij massges. Na een gewone massage laat ik dan nog 15 minuten de testikels met kokosolie zacht masseren. Voel mij daarna altijd als herboren.Ik  heb het ook mijn arts gevraagd maar die had er niks op tegen en zei dat het absoluut geen kwaad kon. Nu zou ik na een dag zonder mijn dagelijks rantsoen kokosolie-massage toch wel al wat missen.

:thumb: :daag: :benweg:



Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

Fail_over

idd jack, goed voor de ballen en huid.

Ik heb (had) een huid aandoening aan mijn benen en na dagelijkse behandeling met warme cocosolie door mijn asawa is het nu verdwenen.
Asawa gebruikt het ook voor haar haar dat er erg mooi door gaat glimmen.
Het is voor veel dingen te gebruiken.


Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Baron

 :hoedjeaf: :hoedjeaf:


Inderdaad, ook goed voor de haren, al van meerdere vrouwen gehoord.
Op mijn testikels heb ik geen haren dus daarvoor laat ik me niet met kokosolie masseren, maar het is erg goed voor de huid.

Iedereen nog een fijne Oudejaarsavond gewenst, over 1,5 uur zijn we weer een jaartje verder.

:daag: :daag:
Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

Rich

Over shampoo gesproken.

Toen ik nog handicrafts importeerde uit de Phils kwam ik regelmatig bij leveranciers op het platte land, en op een keer zat er iemand zijn haar te wassen met een goedje uit een emmer. Toen ik er in keek lagen er voor mij allemaal bekende takken in, n.l. de takken waar zij manden van vlechten.

De naam van die takken zijn Galtang en Gugo. Ik kende de namen van Gugo en galtang vine baskets, en zo raakten we aan de praat.

De betreffende takken worden gesplit of fijn gestampt en dat laten ze weken in water, en volgens hen verkrijg je dan de beste shampoo die er is. Het schuimde ook wel maar niet zoals de shampoo die wij kennen, en het voelt heel zacht aan. De shampoo zou goed zijn tegen grijze haren en haaruitval. Ze gebruiken het zelfs als haargroeimiddel.


Galtang basket



Gugo basket ( enkel de handvaten zijn Gugo vines)





Rich de Nederbelg.

yepyep

Citaat van: Baron op zaterdag 31 december 2011, 15:33:50
:hoedjeaf: :hoedjeaf:


Inderdaad, ook goed voor de haren, al van meerdere vrouwen gehoord.
Op mijn testikels heb ik geen haren dus daarvoor laat ik me niet met kokosolie masseren, maar het is erg goed voor de huid.

Iedereen nog een fijne Oudejaarsavond gewenst, over 1,5 uur zijn we weer een jaartje verder.

:daag: :daag:

Ik dacht dat jij je met frituurvet liet masseren hehe

Prettig oudejaarswisseling Baron en een gezond en gelukkig 2012 aan allen!

Baron

Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

stijn54

Ik geloof zo niet in die wondermiddelen, als het zo simpel zou zijn! Ik zag eens een documentaire op tv met erg vitale oude amerikanen maar die slikten speciale medicijnen voor 1.000 eur per maand.
Ik neem wel aan dat frituren op zich niet gezond is.
Maar ieder zijn ding. :daag: