cadeau geven aan ouders bruid bij huwelijksfeest

Gestart door PHwaarde, maandag 27 augustus 2012, 05:57:56

Vorige topic - Volgende topic

Phille

Citaat van: PHwaarde op dinsdag 28 augustus 2012, 12:10:42
Mijn aanstaande is van CDO, zeker geen platteland. Haar ouders hebben een eigen huis (geen huur). Dat hadden ze al voor ik een relatie kreeg met hun dochter. Als ik zo het merendeel van de antwoorden lees, kan ik beter wat gezonde achterdocht bewaren. Ik zal het onderwerp eens voorzichtig aansnijden bij mevrouw.

Doe zoals ik en stel een renovatie aan het huis voor. Voor alle duidelijkheind, ik heb het wel op eigen initiatief gedaan zonder daar om gevraagd werd. Ik heb ze een tegelvloer cadeau gedaan voor de living, als ik het nog goed herinner was dat een kost van +/- 16.000 pesos (toen ongeveer 250 â,¬), daar hebben ze dan ook jaren plezier van.

Mochten ze mij erom gevraagd hebben, in relatie tot het huwelijk, dan zou ik dit niet gegeven. Ik ben allergisch aan het vragen naar cadeau's. Cultuur of niet, ik ben nog altijd diegene die bepaalt of er iets gegeven wordt.




Pjottr

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

erikjohan

Laten ze blij zijn dat er voor hun dochter gezorgd word in de toekomst.
Niets geven verders 

bertalert

Zolang het maar niet zo erg is als in Thailand...

Mijn Ierse kameraad heeft daar 5000â,¬ moeten ophoesten als 'sin sod' aka bruidsschat. Daarvan werd wel de helft gebruikt om de trouw te bekostigen maar dan is hij nog 2500â,¬ kwijt. Ik heb wel het gevoel dat hij wat opgelicht werd...

Bij mij is die vraag om een cadeau of gift te krijgen er niet gekomen. Wel heb ik eens gehoord dat dit soms gebeurt bij de 'extreme gevallen' (=opa van 60 met meisje van 20 enzo...)  :floet:
Misschien best eens checken met je aanstaande wat zij in gedachten heeft. Misschien bedoelt ze een paar mooie schoenen voor de mama of een schoon hemd voor de papa... Dat lijkt me wel ok.
maar als ze cash geld vragen.... :benweg:

hansy66

Citaat van: Rich op maandag 27 augustus 2012, 12:48:22
Citaat van: Phille op maandag 27 augustus 2012, 12:39:36
Citaat van: Rich op maandag 27 augustus 2012, 12:10:49
Alle gekheid op een stokje, maar voordat velen zich weeral bestolen gaan voelen toch even het volgende over traditie en cultuur in de Filippijnen. Vooralleer een oordeel te vellen toch beter om zich even te verdiepen in de traditie en de cultuur van het land  :jajaja:

Volgens mijn vrouw is het wel degelijk de gewoonte en traditie dat men de schoonouders "iets" geeft. Maar het is geenzins een verplichting en hangt ook allemaal af van het budget.

Tegenwoordig is het ook minder gebruikelijk, maar bij diverse "stammen" en nakomelingen van deze stammen is het nog regelmatig gebruikelijk om bijvoorbeeld geld, voeding, kleding of dergelijke te kopen als gift aan de familie. Ook bestaat er een soort van ruil van gifts. Het is vandaag de dag nog steeds gebruikelijk dat er bij bepaalde stammen en gelegenheden zoals bijvoorbeeld een wedding, dat er een varken, of caribou of ander vee wordt gegeven. Bij rijkere families bestaat het gebruik nog steeds dat er juwelen of dergelijk worden gegeven, of dat men het huis van de schoonouders helpt op te knappen. Maar elke gift of hulp wordt gewaardeerd.

Het is volgens mijn vrouw heden ten dagen minder gebruikelijk, maar hangt veel af van waar men afkomstig is.

http://www.chicanillasweddings.com/2012/06/pamamanhikan-a-filipino-wedding-tradition/


Ik ben benieuwd welk cadeau de betreffende dame zoal in gedachten heeft.

Er wordt wel vaker verteld dat dit of dat gebruikelijk is om de kosten te verantwoorden. *Daar kunnen we allemaal wel over meespreken denk ik. Die westerling is toch rijk ... nietwaar misschien  :weetikniet:


*  Ik niet, ..vertel.

Ja Phille, ik ben ook nieuwsgierig ?

bertalert

@Darko69

Ja idd, heb er toen hij me dat vertelde best wat over gelezen en het lijkt me toch vrij veel gezien hun situatie (punten 2,3 en 4 die u opsomde was ze alvast niet  :biggrinn:) ...

Ik denk niet dat er in thailand automatisch meer verwacht wordt, maar wederom hangt heel veel af van de afkomst. Bij de armere Isaan meiden verwacht de familie meestal wel wat maar bij de rest van de thais is dit al veel minder.
volgens de immer informatieve stickman uit bangkok is de verhouding met sin sod 3x33%: bij 33% wordt het niet gevraagd dus geen sin sod, bij 33% wordt het gevraagd en zegt farang neen, dus geen sin sod, bij 33% wordt het gevraagd en zegt farang ok...

PHwaarde

Citaat van: hansy66 op zaterdag  8 september 2012, 13:53:20
Citaat van: Rich op maandag 27 augustus 2012, 12:48:22
Citaat van: Phille op maandag 27 augustus 2012, 12:39:36
Citaat van: Rich op maandag 27 augustus 2012, 12:10:49
Alle gekheid op een stokje, maar voordat velen zich weeral bestolen gaan voelen toch even het volgende over traditie en cultuur in de Filippijnen. Vooralleer een oordeel te vellen toch beter om zich even te verdiepen in de traditie en de cultuur van het land  :jajaja:

Volgens mijn vrouw is het wel degelijk de gewoonte en traditie dat men de schoonouders "iets" geeft. Maar het is geenzins een verplichting en hangt ook allemaal af van het budget.

Tegenwoordig is het ook minder gebruikelijk, maar bij diverse "stammen" en nakomelingen van deze stammen is het nog regelmatig gebruikelijk om bijvoorbeeld geld, voeding, kleding of dergelijke te kopen als gift aan de familie. Ook bestaat er een soort van ruil van gifts. Het is vandaag de dag nog steeds gebruikelijk dat er bij bepaalde stammen en gelegenheden zoals bijvoorbeeld een wedding, dat er een varken, of caribou of ander vee wordt gegeven. Bij rijkere families bestaat het gebruik nog steeds dat er juwelen of dergelijk worden gegeven, of dat men het huis van de schoonouders helpt op te knappen. Maar elke gift of hulp wordt gewaardeerd.

Het is volgens mijn vrouw heden ten dagen minder gebruikelijk, maar hangt veel af van waar men afkomstig is.

http://www.chicanillasweddings.com/2012/06/pamamanhikan-a-filipino-wedding-tradition/


Ik ben benieuwd welk cadeau de betreffende dame zoal in gedachten heeft.

Er wordt wel vaker verteld dat dit of dat gebruikelijk is om de kosten te verantwoorden. *Daar kunnen we allemaal wel over meespreken denk ik. Die westerling is toch rijk ... nietwaar misschien  :weetikniet:


*  Ik niet, ..vertel.

Ja Phille, ik ben ook nieuwsgierig ?

Ik heb mijn vriendin nogmaals gevraagd, maar zij blijft bij haar standpunt "it's up to you to think of a present". Hoeft dus geen geld te zijn. Welnu, ik weet dat het golfplaten dak op hun huis nu niet echt waterdicht is. Bij elke flinke regenbui komen de potten etc. te voorschijn om het overvloedige water op te vangen. Wellicht dat ik dat als een ideetje kan gebruiken. Iemand een idee wat vervanging van zoiets kost?

yepyep

Citaat van: PHwaarde op maandag 10 september 2012, 19:49:37
Citaat van: hansy66 op zaterdag  8 september 2012, 13:53:20
Citaat van: Rich op maandag 27 augustus 2012, 12:48:22
Citaat van: Phille op maandag 27 augustus 2012, 12:39:36
Citaat van: Rich op maandag 27 augustus 2012, 12:10:49
Alle gekheid op een stokje, maar voordat velen zich weeral bestolen gaan voelen toch even het volgende over traditie en cultuur in de Filippijnen. Vooralleer een oordeel te vellen toch beter om zich even te verdiepen in de traditie en de cultuur van het land  :jajaja:

Volgens mijn vrouw is het wel degelijk de gewoonte en traditie dat men de schoonouders "iets" geeft. Maar het is geenzins een verplichting en hangt ook allemaal af van het budget.

Tegenwoordig is het ook minder gebruikelijk, maar bij diverse "stammen" en nakomelingen van deze stammen is het nog regelmatig gebruikelijk om bijvoorbeeld geld, voeding, kleding of dergelijke te kopen als gift aan de familie. Ook bestaat er een soort van ruil van gifts. Het is vandaag de dag nog steeds gebruikelijk dat er bij bepaalde stammen en gelegenheden zoals bijvoorbeeld een wedding, dat er een varken, of caribou of ander vee wordt gegeven. Bij rijkere families bestaat het gebruik nog steeds dat er juwelen of dergelijk worden gegeven, of dat men het huis van de schoonouders helpt op te knappen. Maar elke gift of hulp wordt gewaardeerd.

Het is volgens mijn vrouw heden ten dagen minder gebruikelijk, maar hangt veel af van waar men afkomstig is.

http://www.chicanillasweddings.com/2012/06/pamamanhikan-a-filipino-wedding-tradition/



Ik ben benieuwd welk cadeau de betreffende dame zoal in gedachten heeft.

Er wordt wel vaker verteld dat dit of dat gebruikelijk is om de kosten te verantwoorden. *Daar kunnen we allemaal wel over meespreken denk ik. Die westerling is toch rijk ... nietwaar misschien  :weetikniet:


*  Ik niet, ..vertel.

Ja Phille, ik ben ook nieuwsgierig ?

Ik heb mijn vriendin nogmaals gevraagd, maar zij blijft bij haar standpunt "it's up to you to think of a present". Hoeft dus geen geld te zijn. Welnu, ik weet dat het golfplaten dak op hun huis nu niet echt waterdicht is. Bij elke flinke regenbui komen de potten etc. te voorschijn om het overvloedige water op te vangen. Wellicht dat ik dat als een ideetje kan gebruiken. Iemand een idee wat vervanging van zoiets kost?

Ik geloof dat je voor een paar golfplaten niet veel kwijt bent, dus voor een klein huis zou 200 euro genoeg moeten zijn.

gosternokke

Probleem is wel dat de nieuwe golfplaten  in  :smiley-philippines:   flinterdun zijn.  De goede kwaliteit  dikkere golfplaten schijnt niet meer gemaakt te worden. 

kennissen van mij die pas het dak vervangen hebben hebben tijden lang allerlij tweedehandsplaten die niet roestig zijn gekocht tot men genoeg platen had had voor het hele dak.

Of anders zou je kunnen overwegen dakpanprofielplaten er op te leggen ,zijn wel beter van kwaliteit dan die flinterdunne golfplaten.  Kosten ook wat meer , maar tziet er dan ook beter uit.

Kano

Klopt. Men wilde de prijs niet verhogen, dus hebben ze de golfplaten maar wat dunner gemaakt. Filipijnse logica weer. In maart van dit jaar heb ik voor 1 plaat van deze dunne GI roofing (26 x 8 )  P 190 betaald. Als je er direct rustconverter opsmeert en daarna primer en dakverf dan gaat het wel redelijke tijd mee.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn