Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Met de ferry

Gestart door Yoshi, vrijdag 12 oktober 2012, 15:43:58

Vorige topic - Volgende topic

gosternokke

Knap lullig van  2GO.   Hoeveel meer bewijs moet je hebben wil je claim erkend worden ?   gebeurt je zo iets in  :nederlandsevlag:
dan kan je nog de hulp van je rechtsbijstandverzekering inroepen, en dan draaien vervoerder meestal bij, als men ziet dat het op procederen aan komt.   Maar ja in  :smiley-philippines:   :weetikniet: 

Had goed gekund met de auto over land naar Tacloban, alleen in het zuiden van Luzon klein stukje met de RORO van Matnog naar Allen, als ik me goed herrinner 3 of 4 uurtjes.

Dus als je het nog eens wil doen. In zuid-luzon ( Bicol ) zijn goeie betonwegen. Op Samar was de weg dramatisch slecht,tot bijna aan de San Juanicobrug en dan weer een goede op Leyte.

gosternokke

 


Laatst stond men minibusje dus ook helemaal klem aan boord met de overtocht van Iloilo naar Puerto. Had er geen goed gevoel bij dat ding zo klem tussen een cotainer en de reling te zien staan. Is toch goed gekomen.

bertalert

Amai dat busje hadden ze wel heel krap geplaatst daar op die foto, toch geen krassen?

zelf ooit bijna vergaan met man en bangca tussen negros en bantayan island tijdens een storm... bootje had eigenlijk nooit mogen uitvaren, de coast guard zei 'no way' en toen ging hij even praten met de eigenaar in een kantoortje en 5 minuten later komt hij terug buiten met een grote smile en we mochten vertrekken ... Met welke argumenten zou die booteigenaar de coast guard hebben overtuigd? :floet: Vanop de kade zag het er nog doenbaar uit maar eens op 'volle zee'...

De Lonely Planet Philippines had het toen bij het rechte eind: If it looks unsafe to you, it probably is!

Ik vermoed dat iedereen zo wel zijn verhalen heeft, ik denk dat die grote scheepsrampen uit de jaren '90 nog steeds in het collectief geheugen zitten...

Yoshi

Dankzij de verschillende meningen en verhalen hier hebben we toch besloten om maar met het vliegtuig te gaan, zodat we zeker zijn haha :p. Het is wat duurder, maar hopelijk ook veiliger  :denk:

gosternokke

@Bertalert, tis allemaal goedgekomen. Het probleem was dat we reisden in een drukke periode, en de RORO ferry was uit de vaart.
Maar we wilden niet wachten, dus tickets voor deze boot gekocht. Tot mijn schrik was dit geen RORO ,maar werden de autoos aan boord getakeld met de kraan de je links op de foto nog ziet.  Nou ben ik niet zo bang voor een krasje, maar ik hed wel schrik dat mijn busje helemaal plat zou gaan mocht ie uit de takels vallen   :negatief:

@ Yoshi,  Jammer want je mist echt een avontuur. Maar ik begrijp je beslissing wel , zeker nu is gebleken dat de wat luxere superferries er niet meer zijn.

Mocht je toch nog de sfeer aan boord willen proeven, vanuit Cebu gaan er diverse ferries naar omliggende eilanden , Bohol bijvoorbeeld die maar paar uurtjes duren.

Yoshi

Ja normaal was onze reis naar Bohol gepland, maar nu gaan we naar Bantayan Island. Het is maar een uurtje met een ferry, maar ben toch eens benieuwd. Bohol zal er ooit ook nog wel eens van komen!

Fail_over

De Ferry, tja, mijn ervaring met de boot is 1x maar nóóóit meer. En dat geld ook voor de bus.

Wij zouden een keer met heel de familie die in Manila verbleef, mijn schoonouders verblijden in de provincy. Ik was niet vanplan om voor 14 man een vlieg ticket te betalen dus dan maar met de bus. (Had ik dat maar wel gedaan  :negatief: )

Hadden ze 6 tickets voor de volwassenen en 2 voor de kids gekocht, de rest van de kids kon wel op schoot.  :crazy: en dat voor 24 uur lang, want zolang zou oorspronkelijk de reis duren.

Van Manila naar Biliran Island.
[expando]http://i1247.photobucket.com/albums/gg627/Fail_Over/16-10-201218-29-12_zps2b3ea811.png[/expando]

Enfin, na veel 5en en 6en, en na het vervangen van 6 banden reden we eindelijk Manila uit.

Aangekomen bij de Ferry, (Klein stukje dan)

[expando]http://i1247.photobucket.com/albums/gg627/Fail_Over/16-10-201218-27-22_zpse9188ed7.png[/expando]

Na het kopen van de boorticket werden we gewoon het autodeck op geloodst. Terwijl de auto's en vrachtauto's geladen werden moesten een ieder van ons zijn ticket laten controleren bij zo'n guard die op een stoel, achter een tafeltje op het autodeck zat, terwijl de auto's naar binnen raasden. Ik hield mijn hart vast met 8 van die dartel jong om ons heen, Levensgevaarlijk.
Eindelijk mochten we naar boven naar het pasagiersdeck.

Was wel weer leuk dat er van die duikertjes waren die de peso's op doken.

[expando]http://i1247.photobucket.com/albums/gg627/Fail_Over/DSCF6105_zpse95cf619.jpg[/expando]

De kleine vond het prachtig om de jongens steedsd weer de diepte in te sturen, en gooide de munten met handenvol naar beneden.

[expando]http://i1247.photobucket.com/albums/gg627/Fail_Over/DSCF6108_zps50a10ce8.jpg[/expando]

[expando]http://i1247.photobucket.com/albums/gg627/Fail_Over/DSCF6103_zpscda32029.jpg[/expando]

Een stel had een razend mooi vlot gebouwd.

[expando]http://i1247.photobucket.com/albums/gg627/Fail_Over/DSCF6134_zps1f41781e.jpg[/expando]

[expando]http://i1247.photobucket.com/albums/gg627/Fail_Over/DSCF6132_zps4ea70c0d.jpg[/expando]

Enfin, de reis begon en duurde zo'n 4 uur. Het viel me heel erg op dat de boot erg hoog op de golven lag, ondanks dat de autodecks volgeladen stonden met (vracht)auto's. Het zwaarte punt van de boot lag veelste hoog. Bij de minste of geringste golf zwiepte de boot van links naar rechte, en het leeek wel of er een hele hoge golf slag was, terwijl het prachtig weer was en het zonnetje scheen. Ikk ben toch niet snel bang aangelegd maar heir had ik het er toch echt niet op, en dacht dat de boot ieder moment om kon slaan.
Natuurlijk hebben we het gered naar de overkan. (Misschien wel een geluk, who knows  :weetikniet: )

[expando]http://i1247.photobucket.com/albums/gg627/Fail_Over/DSCF6117_zpsc0fe765b.jpg[/expando]

Uiteindelijk heeft heel de reis 36 uur geduurt en kwamen we rond middernacht aan in Biliran.
De hele reis door had ik bij iedere stop de kids geteld en bij 8 konden we verder na iedere stop. Bij aankomst op het eindpunt  was ik dat dus vergeten, en je raad het al: Mary lin, de oudste dochter van mijn schoonbroer lag nog te slapen in de bus, en daar kwamen we pas achter toen we helemaal op de berg bij de boerderij van mijn schoonouders aankwamen. pffffff

Schoonvader heeft toen nog half het eiland de bus achterna gereden en kwam rond 0200 uur met het meisje achterop de motor weer terug.

Dus, 1 maal, maar noooooit meer.

:lachen:
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

bruno13

fail  over
wel een mooi avontuur voor na te vertellen,niet meer voor mee te maken

Fail_over

Citaat van: bruno13 op dinsdag 16 oktober 2012, 19:29:55
fail  over
wel een mooi avontuur voor na te vertellen,niet meer voor mee te maken

Idd, maar ook eigenlijk een echte waarschuwing. Bij ons is alles dan wel goed gegaan, maar als ik na ga denken wat er allemaal niet had kunnen gebeuren. En wat je dagelijks in de  :smiley-philippines: krant leest wat er uberhaubt ook echt gebeurt met die bussen en Ferry's dan kan je maar beter ff wat meer peso's uitgeven, en een vliegticket kopen.

Stinkende bussen volgepropt met kippen en bagage is echt een feit. De wedstijden met overvolle bussen, waarbij de chauffeurs elkaar de loef, en de bus afsteken is echt een feit, en ook bij ons gebeurt. Levensgevaarlijk.


Geen bus of Ferry voor mij meer.
Dat is echt mijn advies. Moraal van het verhaal duszzz.
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

bertalert

de ferry naar Bantayan island is lekker relax, 1 tot 1,5 uur in boten met varierend comfort... Ze worden ook redelijk snel afgeblazen bij slecht weer dus ik heb niet de indruk dat daar grote risico's worden genomen...

www.wowbantayan.com