Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Relatie met Au-pair

Gestart door JoaD, dinsdag 13 augustus 2013, 15:34:38

Vorige topic - Volgende topic

JoaD

Sinds kort heb ik een Filipijnse vriendin. Zij is au-pair in Nederland en over 7 weken vertrekt ze naar Denemarken om daar voor 2 jaar als au-pair te werken. Ik woon zelf in Nederland en wij willen liefst zo snel mogelijk starten met het opbouwen van ons leven hier in Nederland. Zij is 25, ik ben 32 jaar en we willen beide hetzelfde: een gelukkig gezinnetje en samen aan een mooie toekomst werken.

Voordat ze vertrekt naar Denemarken willen we verloven en we willen elkaar dmv vakanties regelmatig blijven zien. Contact houden we ook via skype. Tijdens haar verblijf in Denemarken willen we verder bouwen aan onze relatie en kijken naar mogelijkheden om onze toekomst samen in Nederland zorgvuldig zeker te stellen. Het is de bedoeling dat ze niet haar 2 jarige au-pair contract uitdient, maar halverwege terugkomt naar Nederland om samen te gaan wonen en eventueel al te trouwen.

Aangezien ik totaal geen ervaring heb met procedures, verblijfsvergunningen, visa's en andere regelgeving ben ik hier om te vragen of jullie tips voor mij hebben hoe ik dit slim kan aanpakken.

Zijn er zaken die ik nu al moet regelen?
Wie/welke instanties kunnen mij helpen?
Welke zaken moet ik nu al documenteren?

Alle ervaringen en tips zijn welkom!

Fail_over

Citaat van: JoaD op dinsdag 13 augustus 2013, 15:34:38
Aangezien ik totaal geen ervaring heb met procedures, verblijfsvergunningen, visa's en andere regelgeving

Hallo, als eerste  :welcome: op het forum.

Kijk ook eerst eens op www.buitenlandsepartner.nl.

Daar kan je veel van opsteken

suc6  :thumb:
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

JoaD

Hey Fail_over, dankjewel!

Ik ga gelijk ff kijken :biggrinn:

MadRed

Het is veel makkelijker als ze hier blijft. Dan kan je het verblijfsdoel wijzigen naar verblijf bij partner en hoeft ze niet in het buitenland de taaltoets te doen en een nieuwe MVV aanvragen.
Scheelt een hoop ellende.

Kano

Wel opletten wat in het au-pair contract staat. Is voortijdige beeindiging mogelijk? Staat daarin de verplichting bij beeindiging van het contract terug te keren naar de Filipijnen?
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Amice

Als ze al in nederland is waarom blijft ze dan niet als jullie zo snel mogelijk een leven samen willen opstarten?

Ze kan daarvoor nu al een wijziging verblijfsdoel aanvragen.

Let wel dat ook oude Au pair contracten van na oktober 2010 ook nu onder de nieuwe Momi wet vallen vanaf deze zijn intrede heeft gedaan (juni 2013).

Verblijf als burger van de Europese Unie en/of verblijf als au pair
Een burger van de Europese Unie (EU-burger) is een persoon met de nationaliteit van een lidstaat van de Europese Unie (EU). Een EU-burger kan zich op grond van Richtlijn 2004/38/EU onder een beperkt aantal voorwaarden (zie hieronder) in een andere lidstaat van de EU vestigen zonder dat een verblijfsvergunning aangevraagd hoeft te worden.

Voor een persoon die niet de nationaliteit van een EU-lidstaat bezit, geldt deze Richtlijn niet (tenzij deze persoon een familielid is van een EU-burger die in Nederland verblijft), maar is de Nederlandse Vreemdelingenwet en bijbehorende regelgeving van toepassing.

Dit betekent dat hij/zij een verblijfsvergunning moet aanvragen als hij/zij in Nederland wil verblijven. Vaak moet de vreemdeling eerst al in het land van herkomst een machtiging tot voorlopig verblijf (mvv) aanvragen om daarna in Nederland een aanvraag om een verblijfsvergunning te kunnen indienen. Dit geldt niet als hij/zij is vrijgesteld van het mvv-vereiste.

bron IND

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

JoaD

Bedankt voor jullie tips, heb veel onderzocht en veel is duidelijk geworden.

Ja het zou eenvoudiger zijn als ze hier zou blijven, maar we hebben er voor gekozen om dit niet te doen. Heeft ook met mijn situatie te maken aangezien ik op dit moment nog weinig financiële ruimte heb om direct twee personen te onderhouden en er gaat geld richting haar familie. Wil voorkomen dat ze straks bij mij zit zonder werk en er financiële problemen komen. Dan liever een langer traject maar met meer zekerheid en meer tijd om te investeren.

Mawibata

Citaat van: JoaD op woensdag 14 augustus 2013, 16:53:01
Bedankt voor jullie tips, heb veel onderzocht en veel is duidelijk geworden.

Ja het zou eenvoudiger zijn als ze hier zou blijven, maar we hebben er voor gekozen om dit niet te doen. Heeft ook met mijn situatie te maken aangezien ik op dit moment nog weinig financiële ruimte heb om direct twee personen te onderhouden en er gaat geld richting haar familie. Wil voorkomen dat ze straks bij mij zit zonder werk en er financiële problemen komen. Dan liever een langer traject maar met meer zekerheid en meer tijd om te investeren.

m.i. verstandige keuze   :thumb:     :thumb:
Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Ifugao

Citaat van: JoaD op woensdag 14 augustus 2013, 16:53:01
............en er gaat geld richting haar familie.

Lees vooral hierover op dit forum, http://www.filippijnen.org/index.php/topic,7407.0.html dat kan je en hoop ellende besparen.

Ronny55

Citaat van: JoaD op woensdag 14 augustus 2013, 16:53:01
Bedankt voor jullie tips, heb veel onderzocht en veel is duidelijk geworden.

Ja het zou eenvoudiger zijn als ze hier zou blijven, maar we hebben er voor gekozen om dit niet te doen. Heeft ook met mijn situatie te maken aangezien ik op dit moment nog weinig financiële ruimte heb om direct twee personen te onderhouden en er gaat geld richting haar familie. Wil voorkomen dat ze straks bij mij zit zonder werk en er financiële problemen komen. Dan liever een langer traject maar met meer zekerheid en meer tijd om te investeren.
:thumb: Heel verstandig, eerst een goede basis op te bouwen.  :jajaja:
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.