Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Wat betekend 100€ voor een Filipino?

Gestart door koy, dinsdag 1 maart 2011, 00:07:30

Vorige topic - Volgende topic

Baron

Citaat van: Phille op woensdag 18 januari 2012, 09:31:13
Citaat van: Baron op woensdag 18 januari 2012, 00:35:15
:hoedjeaf: :hoedjeaf:

Ja beste Koy, ik wil hier ook nog wel een voorbeeldje neerzetten.

De serveersters in de bars hier in Ermita en Malate verdienen net geen 200 peso. Per dag!! Ze krijgen te eten daar moeten ze 35 peso voor betalen. Breekt er iets (asbakje kost 150 peso) gaat het van hun loon af. Te laat, in slaap vallen enz. meteen pittige boetes van minimaal 100 peso. Deze jonge (20-30) vrouwen zullen netto dus net wel of niet aan die 5000-5500 peso komen. Dan oeten ze nog wonen. Een bedspace kost ook al gauw een 2200 peso. Transport kosten enz.
Ik heb er gewoon medelijden mee. En dan hebben die nog wel werk en zijn jong en mooi (= pleasing personality).

Wat te denken van een moeder met 5 kinderen die op straat leeft, 40 jaar is, geen tanden in de bek en lelijk, geen (kans op een) baan.

Daarentegen, een student heeft zlefs naast zijn studiekosten nog al gauw 50 peso per dag nodig voor projekten. Je ziet, het is allemaal zo relatief, wat is 100 euro in de PH.

:daag: :daag: :daag:

Waarom worden hier altijd de laagste lonen als voorbeeld aangehaald?  :weetikniet: Waarom is het zo raar dat men boetes oplegt om te laat te komen, om in slaap te vallen ... hier in België ontslaan ze u gewoon mocht dit zich een paar keer voordoen  :jajaja: en wat gebeurd er met de fooien die men toegestopt krijgt? Naar wat ik vernomen heb worden die verdeeld over het personeel, bovenop hun dagloon.

Je bent dan toch niet volledig ge-informeerd. Er mag best een minimum loon zijn van bijna 400 peso in manila, maar heel erg veel krijgen dat niet.
Neem bars en winkelperoneel, vakkenvullers etc. Die krijgen allemaal een 6 mnd kontrakt en zijn dus trainee en krijgen veel minder. Een masseuse in een salon krijgt vaak per klant betaalt. Weinig klanten is weinig geld.
Slapen in de bar, dan moet je je de volgende ituatie voorstellen: Om 4 uur in de nacht zitten in een hoekje nog 4 dames van de hoereca, omdat het gevaarlijk is om naar huis te gaan 's nachts of omdat ze gewoon niet naar huis gaan voordat ze een klant hebben gehad. Verder hangen er zo een 20 serveersters, en geen klanten. Dan wil het wel eens voorkomen dat er een indut. Fooi, ik weet het niet maar ik geloof niet dat er veel wordt gegeven. In ieder geval niet door mij. Daarvoor blunderen ze teveel, en zijn ze te eigengereid: voorbeeld: Mijn kameraad en ik bestellen van de menukaart om wat te knabbelen ieder een halve portie friet (60 peso). Daarbij mayonaise. Bij de bestelling krijg je dan ook een rekje met zout en peper, andere kruidenm, tandenstokers en servetjes.
Daar komen de frietjes: 1 groot bord. Geen 2 halve. Ik reclameer en krijg als antwoord: dat is toch hetzelfde 2 halve en een hele. Een Ikuutje dus (IQ) DE mayonaise is thousand island saus oid. Reclamatie. Antwoord: is toch egaal, mayo of andere saus. Geen rekje, dus ik vraag zout, krijg zout. Vraag servetjes, krijg servetjes, vraag tandenstoker krijg tandenstoker. Dus: walang tip. Nu niet en NOOIT niet. Ik vergeet niks, over 5 jaar met Kerst sla ik die nog over!

:neeneenee: :neeneenee:
Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

Luc

Neef van mijn vrouw werkt als medical transcriptionist in Cebu. Draaiende shifts. Morgen, middag, nacht. Hij heeft 6000PHP netto per maand.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Pjottr

Koy heb je nog reaktie op alle berichten? Ben benieuwd hoe je het nu ziet
Gr
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

stijn54

Ach het hangt van zovele zaken af. Ik stuurde mijn vrouw 20.000 pesos elke maand omdat ik dacht dat zij hier na drie maanden zou zijn. Maar nee dus het heeft me wel wat geld gekost voor uiteindelijk noppes. Zij werkte voordien in een call center s nachts ad 14.000 pesos.
Deze week nog vernomen. Filippijnse vrouw van drie kinderen van drie verschillende mannen ontvangt maar eventjes 60.000 pesos per maand van haar Amerikaanse filipino - fiance , die in Amerika leeft en terwijl heeft ze een andere Filipino als lover in de Filippijnen. De Amerikaanse filipino denkt dat er 2 kinderen van hem zijn maar dat is niet zo.
Maar in de liefde of lust gebeuren onvoorstelbare dingen en niet alleen in de Filippijnen maar overal
:daag:

Pjottr

Voor noppes? Hoe bedoel je als ik vragen mag? Je bent je vrouw toch niet kwijt hoop ik?
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Pjottr

Citaat van: stijn54 op maandag 23 januari 2012, 10:58:11
Ach het hangt van zovele zaken af. Ik stuurde mijn vrouw 20.000 pesos elke maand omdat ik dacht dat zij hier na drie maanden zou zijn. Maar nee dus het heeft me wel wat geld gekost voor uiteindelijk noppes. Zij werkte voordien in een call center s nachts ad 14.000 pesos.
Deze week nog vernomen. Filippijnse vrouw van drie kinderen van drie verschillende mannen ontvangt maar eventjes 60.000 pesos per maand van haar Amerikaanse filipino - fiance , die in Amerika leeft en terwijl heeft ze een andere Filipino als lover in de Filippijnen. De Amerikaanse filipino denkt dat er 2 kinderen van hem zijn maar dat is niet zo.
Maar in de liefde of lust gebeuren onvoorstelbare dingen en niet alleen in de Filippijnen maar overal
:daag:
Citaat van: stijn54 op maandag 23 januari 2012, 10:58:11
Ach het hangt van zovele zaken af. Ik stuurde mijn vrouw 20.000 pesos elke maand omdat ik dacht dat zij hier na drie maanden zou zijn. Maar nee dus het heeft me wel wat geld gekost voor uiteindelijk noppes. Zij werkte voordien in een call center s nachts ad 14.000 pesos.
Deze week nog vernomen. Filippijnse vrouw van drie kinderen van drie verschillende mannen ontvangt maar eventjes 60.000 pesos per maand van haar Amerikaanse filipino - fiance , die in Amerika leeft en terwijl heeft ze een andere Filipino als lover in de Filippijnen. De Amerikaanse filipino denkt dat er 2 kinderen van hem zijn maar dat is niet zo.
Maar in de liefde of lust gebeuren onvoorstelbare dingen en niet alleen in de Filippijnen maar overal
:daag:
Haast niet voor te stellen dat mensen zo diep zinken.Zo zie je maar wat de benenwijd al niet kan opleveren en mannen lopen er met open ogen in.
Het is hier schering en inslag en ik overdrijf niet
Zo moeilijk om hier een betrouwbare oprechte vrouw te vinden.Speld in hooiberg terwijl het o zo makkelijk is hier een vrouw te vinden zelfs al ben je al getrouwd.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

koy

Citaat van: Phille op dinsdag 17 januari 2012, 11:34:27
Citaat van: MadRed op dinsdag 17 januari 2012, 09:22:43
hihi inderdaad. Ik weet niet hoeveel kindgeld in Be is maar hier in Nl is het geen vetpot. Dan heb je het over een paar tientjes per kind per maand. Daar kan je echt geen gezin van onderhouden.

Wel Madred, hier zijn de cijfers voor Belgie:

De basiskinderbijslag bedraagt:
     â,¬ 86,77    voor het eerste kind,
     â,¬ 160,55    voor het tweede kind,
     â,¬ 239,72    voor elk kind vanaf het derde

Dus volgens Koy:

CitaatEen arbeidersgezin met 2, 3 of 4 kinderen in België (ik spreek me niet uit over Nederland) heeft het zeker niet slecht want alleen al van het kindergeld kunnen ze goed leven en meestal dopt de vrouw nog bij.

Dus dat betekent:

2 kinderen = 247,32
3 kinderen = 485,04
4 kinderen = 724,76

Bovenstaande bedragen kunnen iets hoger zijn in functie van hun leeftijd. Maar hiervan leven met een gezin, dus 2 volwassen en 4 kinderen = 724,76 â,¬ per maand; dat moet Koy mee eens komen uitleggen  :jajaja:  :weetikniet:


Sorry voor mijn late reactie hier. Wat ik bedoelde was eerder een reactie op wat Jens zei "dat een arbeidersgezin geen 1200â,¬ per jaar kan sparen" en ik bedoelde dat je met het kindergeld alleen al dat wel kon doen, zoals hierboven bevestigd wordt door Phill.

Reactie op Baron ga ik hier niet opnieuw uitleggen hoe de situatie is want dat vind je uitgebreid in een topic dat ik lanceerde "hoeveel stuur jij op"
Daar kan je exact lezen wat de situatie van Marven en zijn familie is, hierbij de link:
http://www.filippijnen.org/index.php/topic,7407.0.html

grtn, koy.
leven en laten leven...

koy

Citaat van: bananacreek op dinsdag 17 januari 2012, 14:21:53
@Pyotr: Voor +/_ 5500 ps doe je hier niet echt veel als je al nagaat dat energie erg duur is. Een fles chilene (gas) 11 kg kost hier 750 ps, electra (TV,Fridge, lampen Electric Fan +/- 1000 per mnd

Ik betaal hier (per maand) ongeveer P2100 voor electra
Gasul P825 (11kg)
Cable tv - P475  (104 kanalen)
Telefoon +internet P2900
Water - P300+
Diesel - P2500

OK dat is nu info waar je iets mee kan aanvangen. Als ik goed kan tellen kom ik uit op 7000php wat momenteel ongeveer 125â,¬ is.
Huur zit hier nog wel niet in en ook geen food natuurlijk. Maar ok ja kan dus wel al iets doen met 125â,¬ (100â,¬ voor de crisis  :floet:)

grtjs, koy.
leven en laten leven...

klootzakken (voorheen Jens)

Citaat van: koy op maandag 23 januari 2012, 21:40:38
Citaat van: Phille op dinsdag 17 januari 2012, 11:34:27
Citaat van: MadRed op dinsdag 17 januari 2012, 09:22:43
hihi inderdaad. Ik weet niet hoeveel kindgeld in Be is maar hier in Nl is het geen vetpot. Dan heb je het over een paar tientjes per kind per maand. Daar kan je echt geen gezin van onderhouden.

Wel Madred, hier zijn de cijfers voor Belgie:

De basiskinderbijslag bedraagt:
     â,¬ 86,77    voor het eerste kind,
     â,¬ 160,55    voor het tweede kind,
     â,¬ 239,72    voor elk kind vanaf het derde

Dus volgens Koy:

CitaatEen arbeidersgezin met 2, 3 of 4 kinderen in België (ik spreek me niet uit over Nederland) heeft het zeker niet slecht want alleen al van het kindergeld kunnen ze goed leven en meestal dopt de vrouw nog bij.

Dus dat betekent:

2 kinderen = 247,32
3 kinderen = 485,04
4 kinderen = 724,76

Bovenstaande bedragen kunnen iets hoger zijn in functie van hun leeftijd. Maar hiervan leven met een gezin, dus 2 volwassen en 4 kinderen = 724,76 â,¬ per maand; dat moet Koy mee eens komen uitleggen  :jajaja:  :weetikniet:


Sorry voor mijn late reactie hier. Wat ik bedoelde was eerder een reactie op wat Jens zei "dat een arbeidersgezin geen 1200â,¬ per jaar kan sparen" en ik bedoelde dat je met het kindergeld alleen al dat wel kon doen, zoals hierboven bevestigd wordt door Phill.

ik heb niet beweerd dat het niet mogelijk is  , probeerde jou alleen uit te leggen dat het voor een gezin erg moelijk is om zulk bedrag te sparen, wilde hiermee zeggen dat 1200â,¬ hier in nederland ook veel geld is voor een gezin met een paar kits.
dan begrijp je zeker wel hoeveel 1200â,¬ voor een filippijn is , das namelijk een bom geld, niet meer en niet minder.
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

yepyep

Citaat van: Baron op donderdag 19 januari 2012, 00:57:50
Citaat van: Phille op woensdag 18 januari 2012, 09:31:13
Citaat van: Baron op woensdag 18 januari 2012, 00:35:15
:hoedjeaf: :hoedjeaf:

Ja beste Koy, ik wil hier ook nog wel een voorbeeldje neerzetten.

De serveersters in de bars hier in Ermita en Malate verdienen net geen 200 peso. Per dag!! Ze krijgen te eten daar moeten ze 35 peso voor betalen. Breekt er iets (asbakje kost 150 peso) gaat het van hun loon af. Te laat, in slaap vallen enz. meteen pittige boetes van minimaal 100 peso. Deze jonge (20-30) vrouwen zullen netto dus net wel of niet aan die 5000-5500 peso komen. Dan oeten ze nog wonen. Een bedspace kost ook al gauw een 2200 peso. Transport kosten enz.
Ik heb er gewoon medelijden mee. En dan hebben die nog wel werk en zijn jong en mooi (= pleasing personality).

Wat te denken van een moeder met 5 kinderen die op straat leeft, 40 jaar is, geen tanden in de bek en lelijk, geen (kans op een) baan.

Daarentegen, een student heeft zlefs naast zijn studiekosten nog al gauw 50 peso per dag nodig voor projekten. Je ziet, het is allemaal zo relatief, wat is 100 euro in de PH.

:daag: :daag: :daag:

Waarom worden hier altijd de laagste lonen als voorbeeld aangehaald?  :weetikniet: Waarom is het zo raar dat men boetes oplegt om te laat te komen, om in slaap te vallen ... hier in België ontslaan ze u gewoon mocht dit zich een paar keer voordoen  :jajaja: en wat gebeurd er met de fooien die men toegestopt krijgt? Naar wat ik vernomen heb worden die verdeeld over het personeel, bovenop hun dagloon.

Je bent dan toch niet volledig ge-informeerd. Er mag best een minimum loon zijn van bijna 400 peso in manila, maar heel erg veel krijgen dat niet.
Neem bars en winkelperoneel, vakkenvullers etc. Die krijgen allemaal een 6 mnd kontrakt en zijn dus trainee en krijgen veel minder. Een masseuse in een salon krijgt vaak per klant betaalt. Weinig klanten is weinig geld.
Slapen in de bar, dan moet je je de volgende ituatie voorstellen: Om 4 uur in de nacht zitten in een hoekje nog 4 dames van de hoereca, omdat het gevaarlijk is om naar huis te gaan 's nachts of omdat ze gewoon niet naar huis gaan voordat ze een klant hebben gehad. Verder hangen er zo een 20 serveersters, en geen klanten. Dan wil het wel eens voorkomen dat er een indut. Fooi, ik weet het niet maar ik geloof niet dat er veel wordt gegeven. In ieder geval niet door mij. Daarvoor blunderen ze teveel, en zijn ze te eigengereid: voorbeeld: Mijn kameraad en ik bestellen van de menukaart om wat te knabbelen ieder een halve portie friet (60 peso). Daarbij mayonaise. Bij de bestelling krijg je dan ook een rekje met zout en peper, andere kruidenm, tandenstokers en servetjes.
Daar komen de frietjes: 1 groot bord. Geen 2 halve. Ik reclameer en krijg als antwoord: dat is toch hetzelfde 2 halve en een hele. Een Ikuutje dus (IQ) DE mayonaise is thousand island saus oid. Reclamatie. Antwoord: is toch egaal, mayo of andere saus. Geen rekje, dus ik vraag zout, krijg zout. Vraag servetjes, krijg servetjes, vraag tandenstoker krijg tandenstoker. Dus: walang tip. Nu niet en NOOIT niet. Ik vergeet niks, over 5 jaar met Kerst sla ik die nog over!

:neeneenee: :neeneenee:

Moet voor een euro ook geen wonderen verwachten Baron :)