De Filipijnen kampen met een imagoprobleem en dat is jammer.

Gestart door Phille, woensdag 3 november 2010, 10:32:34

Vorige topic - Volgende topic

stip66

Wel, dan wens ik je , met al je eigen persoonlijke standpunten, zonder ooit te hebben samengeleeft met een Filipina in Belgie een fantastische ervaring.
Ik hoop van harte dat je al je ideenen met succes kunt overbrengen en dat deze ook begrepen worden.
Again, no hard feeling. Afgelopen wwek nog op een " Christening " party geweest van een Filipina die hier meer dan 10 jaar woont.
Dit kostte meer dan een trouwfeest voor ne kleine die nog geen woord kan spreken. Zwijgen is goud, spreken is zilver in dat geval.
Ik hoop dat je hart sterker is dan je finanicieele ingesteldheid.
Maar allee, gezien jouw zicht op het leven zal alles wel in orde komen.

Beschouw dit dit als kritiek, bekijk het als realiteit


stip66

#91
@ Yepyep: volgens mij heb je nog nooit met modder gegooit, dit is gewoon een vaststelling en realiteit. Lees alles es goed waarover de topics over gaan.

Digos


Ok yepyep, ik heb me misschien wat verkeerd uitgedrukt, maar was in feite nieuwsgierig naar die Nederlanders die het daar toch goed doen.

Zaken doen in de phils is toch niet altijd zo evident en alsook dat ik een goeie vriend heb (Zwitser) die ook in die branch zat.....daarmee men reactie/vraag feitelijk.


Ik ervaar in dit topic dat ervaringen en meningen (wat toch niet hetzelfde is) nog al gemakkelijk onder de zelfde noemer negatief word gezet.





LIVE ONCE - LIVE IT

ladgar

Er zijn toch nogal wat Nederlanders die daar veel geld verdienen , wel met  exporterende bedrijven . Gerard is zowat de bekendste.

callebaut

Even een kleine reactie ... hoeveel pinoy's , pinay's zijn er niet drietalig  ( tagalog , engels , cebuano , visaya , ..... )  :congratualtionsis0:
                                    Hoeveel Belgen of Nederlanders  zijn ook drietalig .......?  :jajaja:

boomerang

Citaat van: callebaut op maandag  8 november 2010, 02:48:36
Even een kleine reactie ... hoeveel pinoy's , pinay's zijn er niet drietalig  ( tagalog , engels , cebuano , visaya , ..... )  :congratualtionsis0:
                                    Hoeveel Belgen of Nederlanders  zijn ook drietalig .......?  :jajaja:

Veel Friezen zijn meertalig............ :jajaja:
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Bulldozer

Citaat van: Phille op woensdag  3 november 2010, 10:32:34
De Filipijnen kampen met een imagoprobleem en dat is jammer. De Business Process Outsourcing (BPO)-industrie heeft er de laatste jaren namelijk grote sprongen gemaakt.
Ik vind het juist jammer dat ze al het werk verplaatsen van Nederland naar de Filippijnen. Zo blijft er voor de mensen in Nederland geen werk meer over. Geeft steigende werkloosheid en een aantal jaar later leeft iedereen in armoe...

Citaat van: Phille op woensdag  3 november 2010, 10:32:34
De Filipijnen zijn ongeschikt voor hoogwaardig outsourcewerk.
In hoogwaardige diensten zit juist de waarde van het land. Filipijnen zijn namelijk hoog opgeleid en spreken vloeiend Engels.
Het volledige bericht vertelde dat 70% van de Filippijnen vloeiend Engels spreekt. Ben ik het niet mee eens. 70% kan zich misschien met moeite verstaanbaar maken. Dat is wat anders dan vloeiend Engels spreken. Wel ben ik van mening dat men hier in de Filippijnen beter Engels spreekt dan in Nederland maar daar gaat het niet over. 

Citaat van: Phille op woensdag  3 november 2010, 10:32:34
Het land heeft een slechte infrastructuur.
De fysieke infrastructuur is inderdaad voor verbetering vatbaar. Maar de digitale snelweg is goed ontwikkeld en streng beveiligd.
Ben ik het wederom niet mee eens. De fysieke infrastructuur is belabberd. Metro manila 20 uur per dag file, daarbuiten slechte wegen. Denk maar niet dat je meer dan 200 km per dag rijdt. Vervolgens moet je dan per gammele uit elkaar vallende boot eilandhoppen die misschien 4x per dag gaat... Digitale snelweg, internet is nog altijd trager dan in Europa en er zijn vaker storingen.

Citaat van: Phille op woensdag  3 november 2010, 10:32:34
De toekomst van de BPO-industrie is onzeker door politieke instabiliteit.
Het is onduidelijk wat de presidentsverkiezingen in mei 2010 brengen. Maar BPO levert het land zoveel op dat een nieuwe regering investeringsmaatregelen zeker niet zal terugdraaien.

Now comes the monkey out of the sleeve... Men gaat alleen maar naar de Filippijnen omdat er investeringsmaatregelen genomen worden EN DE LONEN ZO ONTZETTEND LAAG ZIJN. Dacht je echt dat ze in de Filippijnen gingen zitten als ze evenveel salaris als in Nederland moesten betalen? Inderdaad niet dus.

Phille

CitaatIk vind het juist jammer dat ze al het werk verplaatsen van Nederland naar de Filippijnen. Zo blijft er voor de mensen in Nederland geen werk meer over. Geeft steigende werkloosheid en een aantal jaar later leeft iedereen in armoe...


@Buldozer, hier kunnen we nog wel eens een boompje over opzetten hoor  :jajaja: uiteraard klopt het wat je schrijft, is eveneens van toepassing voor België en Europa in het algemeen. Maar wat zijn de redenen daarachter om uit te wijken naar lagere loon landen denk je? Het is nu eenmaal een feit dat de werknemers zeer goed beschermd zijn in onze regio's, waar we alleen maar blij mee kunnen zijn; maar als je als bedrijf hetzelfde kan laten uitvoeren aan een lagere kost, meer flexibiliteit van de werknemers dan kiest een bedrijf daar ook voor. Dit fenomeen is al veel langer aan de gang wat productie betreft, eerst eenvoudige producten maar dat evolueerde naar wat je vandaag ziet dat ook complexere producten in de lage loon landen worden geproduceert, zie maar naar wat er allemaal in China gemaakt wordt. En nu ziet men dat dit fenomeen zich ook aan het ontwikkelen is in de diensten sector. Tot voor kort was het vooral Ierland (wegens de uitermate interessante fiscale voordelen), dan India (maar daar is het Engelse, vooral de uitspraak en de mentaliteit niet te vergelijken met de Filipijnen). Dankzij de technologische ontwikkelingen, web applicaties, communicatie, maakt het niet zoveel meer uit waar de werkgever zich fysiek bevindt, dit maakt het mogelijk om waar ook ter wereld een call centra te openen. De wereld wordt een dorp bij wijze van spreken.

Voeg hier ook nog aan toe dat de sociale bescherming, de druk van de vakbonden, niet altijd een positieve bijdrage levert aan de ontwikkeling van een bedrijf, dus het verbaast mij niet dat bepaalde taken, voornamelijk uitvoerende taken perfect geoutsourced kunnen worden aan lage loon landen.

CitaatBen ik het wederom niet mee eens. De fysieke infrastructuur is belabberd. Metro manila 20 uur per dag file, daarbuiten slechte wegen.

De mobiliteit in België/Nederland kent ook meer dan genoeg problemen, als ik in Amsterdam moet zijn dan neem ik de trein, want met de wagen ...  :denk: ... dat is niet te doen! Als ik 's morgens in Brussel moet zijn dan neem ik ook meestal de trein omdat het op de E40 meestal bumperen is, van minstens in Bertem tot in Brussel, dus hier is het ook geen pretje. Als je het over de kwailiteit van de wegen hebt, wel in Vlaanderen is dit een mega groot probleem ... de staat van de wegen is ronduit triestig.

CitaatDigitale snelweg, internet is nog altijd trager dan in Europa en er zijn vaker storingen.

Is dit ook zo voor bedrijven, hier heb ik geen ervaring mee.

CitaatNow comes the monkey out of the sleeve... Men gaat alleen maar naar de Filippijnen omdat er investeringsmaatregelen genomen worden EN DE LONEN ZO ONTZETTEND LAAG ZIJN. Dacht je echt dat ze in de Filippijnen gingen zitten als ze evenveel salaris als in Nederland moesten betalen? Inderdaad niet dus.

Wat de investeringsmaatregelen betreft, daar kan je niets tegen hebben, is een methode om bedrijven naar de Filipijnen te lokken, buitenlandse bedrijven brengen investeringen met zich mee, creeren tewerkstelling en is alleen maar goed om de economie een boost te geven. Elk land doet dit, kijk maar naar België, dankzij de vele maatregelen zijn er zoveel coordinatie centra in voornamelijk het Brusselse, dankzij subsidies door de Waalse overheid, heeft Google daar een data center neergepoot, heeft Microsoft daar een ontwikkelcentra neergezet en stelt GlaxoSmithKlein een 7000 mensen te werk (voornamelijk in Wallonie).

Vandaag zijn de lonen ontzettend laag, maar ook dit zal een evolutie kennen en zullen ze gestaag stijgen en op termijn draagt dit bij tot een verbetering van de algemene welvaart, kijk maar naar landen als China en India. Dus vanuit Filipijns standpunt is dat een goed beleid  :jajaja:, kan het beter, uiteraard kan het beter, maar zonder buitenlandse investeringen zal het niet lukken, dat is een feit dat zeker is. Vergeet niet dat wij onze welvaart ook grotendeels te danken hebben aan buitenlandse investeringen. Beeld u maar eens in hoever wij zouden staan als er geen buitenlandse bedrijven in onze regio waren  :denk:

De bedrijven worden misschien wel bevoordeelt dmv lagere taksen enzo, maar de locale bevolking verdient meer en heeft dus meer geld om te spenderen en op die manier verhoogt de overheid z'n inkomen. Ik zie dit als een win/win situatie, de buitenlandse bedrijven drukken hiun kosten en de Filipijnse maatschappij verbetert hierdoor de economie en de beschikbare middelen om op termijn alle openbare diensten te verbeteren.

En ja dit heeft z'n invloed op de welvaart van de westerse landen, maar wat is nu het beste, ontwikkelingssteun bieden, welke toch geen oplossing is om de armoede uit de wereld te helpen, of het investerings klimaat verbeteren en tewerkstelling bieden en daarmee een structurele oplossing bieden en op die manier de armoede uit de wereld te helpen.

De reden waarom ik dit topic aangemaakt heb is omdat ik vind dat men vaak negatief doet over de filipijnen, vaak denigrerend doet, op het randje af bijna het idee creeren dat de gemiddelde Filipijn onmondig is in het Engels, dom zijn wegens ondermaats onderwijs niveau, ze lui zijn en liever feesten en drinken dan werken. Door deze tak van de industrie toe te lichten probeerde ik een ander licht op de Filipijnen te laten schijnen. Vaak vergeten we dat er ook nog eens een 2 miljoen FIlipijnen zijn die abroad gaan werken, in een varia van jobs, maar de instroom van financiele middelen is zeker niet te onderschatten.






boomerang



Volgens Wikipedia:

Eind 2008 woonden en werkten naar schatting 8,2 miljoen Filipino's in het buitenland.
Dus iets meer als 2 miljoen, Phille.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Bulldozer

Citaat van: Phille op maandag  8 november 2010, 11:41:41
@Buldozer, hier kunnen we nog wel eens een boompje over opzetten hoor  :jajaja: uiteraard klopt het wat je schrijft, is eveneens van toepassing voor België en Europa in het algemeen. Maar wat zijn de redenen daarachter om uit te wijken naar lagere loon landen denk je? Het is nu eenmaal een feit dat de werknemers zeer goed beschermd zijn in onze regio's, waar we alleen maar blij mee kunnen zijn; maar als je als bedrijf hetzelfde kan laten uitvoeren aan een lagere kost, meer flexibiliteit van de werknemers dan kiest een bedrijf daar ook voor. Dit fenomeen is al veel langer aan de gang wat productie betreft, eerst eenvoudige producten maar dat evolueerde naar wat je vandaag ziet dat ook complexere producten in de lage loon landen worden geproduceert, zie maar naar wat er allemaal in China gemaakt wordt. En nu ziet men dat dit fenomeen zich ook aan het ontwikkelen is in de diensten sector. Tot voor kort was het vooral Ierland (wegens de uitermate interessante fiscale voordelen), dan India (maar daar is het Engelse, vooral de uitspraak en de mentaliteit niet te vergelijken met de Filipijnen). Dankzij de technologische ontwikkelingen, web applicaties, communicatie, maakt het niet zoveel meer uit waar de werkgever zich fysiek bevindt, dit maakt het mogelijk om waar ook ter wereld een call centra te openen. De wereld wordt een dorp bij wijze van spreken.

Voeg hier ook nog aan toe dat de sociale bescherming, de druk van de vakbonden, niet altijd een positieve bijdrage levert aan de ontwikkeling van een bedrijf, dus het verbaast mij niet dat bepaalde taken, voornamelijk uitvoerende taken perfect geoutsourced kunnen worden aan lage loon landen.
Ik snap wel waarom de bedrijven het doen. In plaats van 10.000 euro winst 100.000 euro winst. Dus de bedrijfstop en aandeelhouders worden er beter van en worden rijk. Wat dit voor gevolgen heeft voor de rest van de inwoners van Nederland, of België maakt ze allemaal niets uit. Maak jij je geen zorgen dat ze straks ook jouw job overnemen? Krijg je hetzelfde als in de Filippijnen 10% heel rijk en 90% heel arm, geen werk of voor een heel klein loon werken. Ik zie het op mijn eigen werk gebeuren. 4 jaar terug waren het vooral Nederlanders en Britten. Nu worden het Indiërs, Filippijnen, Indonesiërs en oost europeanen. Leuk voor hun, minder leuk voor de Nederlanders die werk zoeken.
Citaat van: Phille op maandag  8 november 2010, 11:41:41
De mobiliteit in België/Nederland kent ook meer dan genoeg problemen, als ik in Amsterdam moet zijn dan neem ik de trein, want met de wagen ...  :denk: ... dat is niet te doen! Als ik 's morgens in Brussel moet zijn dan neem ik ook meestal de trein omdat het op de E40 meestal bumperen is, van minstens in Bertem tot in Brussel, dus hier is het ook geen pretje. Als je het over de kwailiteit van de wegen hebt, wel in Vlaanderen is dit een mega groot probleem ... de staat van de wegen is ronduit triestig.
De trein valt ook onder infrastructuur. Ik blijf erbij dat je die 3 ligt rail verbindingen en wegennetwerk hier qua qualiteit en capaciteit niet kan vergelijken met de vervoersmogelijkheden in Nederland/België.

Citaat van: Phille op maandag  8 november 2010, 11:41:41
Wat de investeringsmaatregelen betreft, daar kan je niets tegen hebben, is een methode om bedrijven naar de Filipijnen te lokken, buitenlandse bedrijven brengen investeringen met zich mee,
...
...
En ja dit heeft z'n invloed op de welvaart van de westerse landen, maar wat is nu het beste, ontwikkelingssteun bieden, welke toch geen oplossing is om de armoede uit de wereld te helpen, of het investerings klimaat verbeteren en tewerkstelling bieden en daarmee een structurele oplossing bieden en op die manier de armoede uit de wereld te helpen.
Ik heb hier ook niets op tegen vanuit Filippijns oogpunt maar wel vanuit Nederlands oogpunt. In mijn beeld is het geen goede zaak voor Nederland dat bedrijven werk naar de Filippijnen (of welk ander land dan ook) verplaatsen.
Ontwikkelingssteun mogen ze van mij per direct stop zetten. Ik snap niet waarom wij ons willen bemoeien met hoe het er aan de andere kant van de wereld aan toe gaat. Laat ze het lekker zelf uitzoeken en laat de overheid maar eens bezig gaan met Nederland op orde krijgen.  De enige oplossing om armoede uit de wereld te helpen?!? Wil je het echt weten? Dan moeten de rijken ook de wereld uit en zijn we allemaal gelijk. We zijn echter niet gelijk. De één werkt hard, de ander is gewoon slim, de een heeft veel geluk en weer iemand anders heeft veel ongeluk, houd er niet van om hard te werken. Etc. Als er een bedrijf 100 miljoen winst maakt, maakt er iemand anders 100 miljoen verlies. Of 100 personen een miljoen etc. Maar dit gaat een beetje off topic...
Citaat van: Phille op maandag  8 november 2010, 11:41:41
De reden waarom ik dit topic aangemaakt heb is omdat ik vind dat men vaak negatief doet over de filipijnen, vaak denigrerend doet, op het randje af bijna het idee creeren dat de gemiddelde Filipijn onmondig is in het Engels, dom zijn wegens ondermaats onderwijs niveau, ze lui zijn en liever feesten en drinken dan werken.
Mee eens. Ik erger me af en toe ook groen en geel hoe er hier over de gemiddelde Filipijn gedacht wordt.
Citaat van: Phille op maandag  8 november 2010, 11:41:41
Door deze tak van de industrie toe te lichten probeerde ik een ander licht op de Filipijnen te laten schijnen. Vaak vergeten we dat er ook nog eens een 2 miljoen FIlipijnen zijn die abroad gaan werken, in een varia van jobs, maar de instroom van financiele middelen is zeker niet te onderschatten.
Volgens mij ging dit bericht niet over de miljoenen Filipijnen die in het buitenland werken maar over buitenlandse bedrijven die zich in de Filipijnen vestigen. Het enige positieve dat ik uit het bericht op kan maken is dat de Filipijnen blijkbaar heel creatief is en dat de Filipijnse overheid investeerders  helpt. Voor de rest staan er veel dingen in die niet waar zijn en dat is jammer. Ik ben het met je eens dat er hier op dit forum wel meer positieve kanten van de Filipijnen gepost mogen worden, maar de vele onwaarheden  in dit bericht maken dit ook niet echt een positieve post.