Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Bloeddonoren

Gestart door PeterVL, dinsdag 23 oktober 2012, 14:39:36

Vorige topic - Volgende topic

O.B.Bommel

Citaat van: PeterVL op dinsdag 23 oktober 2012, 17:41:53
Ik tracht overigens alleen maar een soort van solidariteit op te bouwen na mijn ervaringen. ik weet niet of dit zal lukken hoor. En ik moet me ook nog verder informeren want ik ben geen geneesheer. maar goed ik ga er wel voor en ik zie wel wat er uit de bus komt. indien nodig ga ik wel op mijn eentje door en ja je kan op me rekenen als er nood is. ik ga er gewoon voor rechuit rechtaan zonder argumenten...
Wel uitkijken dat je het niet te vaak doet. In dienst deed ik het teveel (extra vrije dag) en op een gegeven moment ging ik onderuit. Daarna netjes opgepast.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Kano

Misschien is het een idee als start om in het lijstje van personen die in de Filipijnen verblijven ook de bloedgroep op te nemen van degenen die eventueel willen doneren en dat uit te breiden? Immers moeten we ook weten waar de donoren te vinden zijn? Mijn bloedgroep is overigens 0+.  

Heb wel een vraag. Tot welke leeftijd kun je bloed kunt doneren in de Filipijnen? Ik lees daar verschillende berichten over: no maximum, maximum 65 en 18 — 59 years old (60 — 65, for regular donor). Of geldt geen maxumum in spoedgevallen?

Als er niet veel donoren beschikbaar zijn kan misschien samenwerking worden gezocht met andere fora, zoals SOS philippines?

Op deze site staan per regio de ziekenhuizen vermeld , of het up to date is weet ik niet:
http://nursingcrib.com/philippine-hospitals/













Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

callebaut

Hopelijk heb ik het nooit nodig ....maar stel me wel beschikbaar indien ik in aanmerking zou ( kan )  komen ....mijn bloedgroep = A+    :atyourservice:

MadRed

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op dinsdag 23 oktober 2012, 18:47:03
Waarom wilden ze dan zo graag bloed van mij hebben? gedurende 10 jaar (gestopt na emigratie en eigenlijk niet meer aan gedacht) stonden ze met open armen te wachten. Uit je lijstje blijkt dat ik eigenlijk niemand kan helpen alleen O- en die kunnen dan alles ontvangen?  :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp: :confused2: :confused2:

Dat klopt niet helemaal.

O-is de beste (universele) donor. Je kan aan iedereen geven.
Afweerstoffen kunnen alleen tegen A en B worden gemaakt en een rhesus afweerstof alleen tegen bloed met rhesus (+).
Aangezien je geen A, geen B en geen RH hebt zal jou bloed nooit worden afgestoten door de ontvanger van jou bloed. Je kan dus onbeperkt geven aan iemand die bloed nodig heeft.
Als jij bloed krijgt van iemand met A, B of RH+ dan gaat het snel fout. Je kan wel iets krijgen maar je bleod gaat antistoffen maken tegen de A,B of Rh en dan krijg je stollingen. Daarom krijg je nooit meer dan 1/2 liter van iemands bloed als dat geen goede match is. Die 1/2 liter kan nog wel omdat het zo verdund word dat er geen klontjes kunnen ontstaan.

Bulldozer

Citaat van: Kano op woensdag 24 oktober 2012, 04:00:58
Op deze site staan per regio de ziekenhuizen vermeld , of het up to date is weet ik niet:
http://nursingcrib.com/philippine-hospitals/
Niet echt. Het Southern Luzon Hospital and Medical Center staat er bijvoorbeeld niet op terwijl dat al langer dan 2 jaar open is.

Ben zelf trouwens B+

O.B.Bommel

Citaat van: MadRed op woensdag 24 oktober 2012, 07:54:47
Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op dinsdag 23 oktober 2012, 18:47:03
Waarom wilden ze dan zo graag bloed van mij hebben? gedurende 10 jaar (gestopt na emigratie en eigenlijk niet meer aan gedacht) stonden ze met open armen te wachten. Uit je lijstje blijkt dat ik eigenlijk niemand kan helpen alleen O- en die kunnen dan alles ontvangen?  :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp: :confused2: :confused2:

Dat klopt niet helemaal.

O-is de beste (universele) donor. Je kan aan iedereen geven.
Afweerstoffen kunnen alleen tegen A en B worden gemaakt en een rhesus afweerstof alleen tegen bloed met rhesus (+).
Aangezien je geen A, geen B en geen RH hebt zal jou bloed nooit worden afgestoten door de ontvanger van jou bloed. Je kan dus onbeperkt geven aan iemand die bloed nodig heeft.
Als jij bloed krijgt van iemand met A, B of RH+ dan gaat het snel fout. Je kan wel iets krijgen maar je bleod gaat antistoffen maken tegen de A,B of Rh en dan krijg je stollingen. Daarom krijg je nooit meer dan 1/2 liter van iemands bloed als dat geen goede match is. Die 1/2 liter kan nog wel omdat het zo verdund word dat er geen klontjes kunnen ontstaan.
Tegenstrijdige informatie dus. Begin nu wel nieuwsgierig te worden hoe het echt zit.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Pjottr

Inderdaad tegenstrijdig
Ben jaren bloeddonor en plasmadonor geweest bij een bloedbank in Ned. Ik stond op een zgn emergency oproeplijst ingeval van vraag naar mijn bloedtype. Werd daarvoor in de jaren op de meest onverwachte
momenten benaderd om te doneren ( met in achtneming van de tussenliggende periode na afgifte)
Mijn bloedgroep is AB Rhesus D pos en kon niet aan iedereen gegeven worden aldus de Bloedbank
Ik snap daarom onderstaand verhaal niet helemaal.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Deep Throat

Om even de discussie voort te zetten, na wat gegoogled te hebben lijk ik inderdaad met O- een ideale gever te zijn. Aangezien ik ook op andere gebieden gewend ben om de donateur uit te hangen voelt dat vertrouwd, dat wel.

Ik leg het dus nu maar uit door te concluderen dat ze me daarom graag zagen komen bij de boedbank. Even gravend in mijn geheugen herrinner ik me nu waarom ik als ontvanger ongerust moest worden. Mij is eens verteld dat Aziaten een andere bloedgroepverdeling hebben dan Europeanen. In Azie schijnt O- uiterst zeldzaam te zijn zodat ik als ontvanger de Sjors ben, daar er in de Phils weinig O- donoren beschikbaar zijn. Dat zou ook verklaren waarom SOS Philippines juist veel oproepen voor O plaatst in de Buitenlanders-sector.

Trek ik nu de juiste conclusie of hebben ze me maar wat onzin zitten de vertellen, dat is nu even de question. Graag wat helderheid. Als bereidwillige donateur zou het ook wel handig zijn als er voor mij eens iemand de gever kon uithangen.


Bulldozer

Nee dat is geen onzin. Inderdaad ideale donateur en moeilijk om te ontvangen. Maar niet getreurd, een bloegdroep O is minder vatbaar voor Malaria. Toch handig in de Filippijnen.

O.B.Bommel

Citaat van: Bulldozer op donderdag 25 oktober 2012, 08:04:19
Nee dat is geen onzin. Inderdaad ideale donateur en moeilijk om te ontvangen. Maar niet getreurd, een bloegdroep O is minder vatbaar voor Malaria. Toch handig in de Filippijnen.
Helaas zal dat wel niet gelden voor Denque (is dat ook zo?) en dat stemt mij weer tot droefenis. Dengue is volgens mij momenteel een grotere bedreiging dan Malaria.
Maar zo langzamerhand komt er wel enige duidelijkheid.
Dus nu maar even hopen dat ik het zelf allemaal niet nodig heb. In ieder geval is nu duidelijk dat ik als ontvanger een groot belang heb bij een forum-bloed-registratie en de daaraan verbonden bereidwilligheid tot donatie.

Ik zal mij trouwens in PH maar eens orienteren in mijn PH omgeving hoe het zit met hun bloedgroepen, het kan nooit kwaad.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam