Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Bloeddonoren

Gestart door PeterVL, dinsdag 23 oktober 2012, 14:39:36

Vorige topic - Volgende topic

PeterVL

ik heb zelf ongelukkig genoeg al meermaals moeten ervaren dat Belgen en Nederlanders hier zijn overleden bij gebrek aan bloeddonoren.
Vooral het bloodtype A+ en A- is hier moeilijk te vinden. In de meeste gevallen was dit te wijten aan Dengue waar de bloedtransfusies voor nodig waren, maar ook operaties allerhande.
Is het mogelijk dat we hier solidair kunnen zijn? Ik wil dan ook alle belgen en nederlanders in de filipijnen oproepen om zich ter beschikking te stellen als blooddonor om een landgenoot zijn leven te redden.
Ik heb beslist om zelf de kosten te dragen voor verplaatsing en zo verder; we praten hier over levens redden,mensen en vergeet niet als je type A- of A+ hebt dat je ook wel eens zelf in nood kan komen.
ik doe dus een oproep aan mensen die zich willen beschikbaar stellen als donor op te treden als een van onze langenoten in nood is.

ik ben soms wat upset dat ik weinig respons krijg als het over levensreddende initiatieven gaat.

Nu, ik kan alleen maar hopen dat er enkele mensen bereid kunnen zijn dit initiatief te steunen.

robert van dijck

Kan je iets doen met O+ ?

mvgr

Robert

PeterVL

Bedankt voor je reactie Robert! O+ kan natuurlijk ook soms welkom zijn. Maar het grootste probleem is dus wel degelijk de A groep zowel + als -.

Ik zou echt blij zijn als we hier een solidariteit kunnen opbouwen als onze landgenoten in nood zijn. Ik heb zelf een bedrag uitgetrokken om de mensen hun verplaatsing te betalen omdat ik denk dat dit misschien een brug kan zijn.

Ik zelf heb hier intussen 6 belgen en 3 nederlanders zien overlijden door gebrek aan donoren; ik vermoed dat er er meer zijn, ik weet dat niet.
Zoals u misschien weet doen ook de ambassades soms een oproep hier maar meer kunnen die mensen ook  niet doen.

Ikzelf vind dat Belgen en Nederlanders die in de Filipijnen wonen zich toch moeten realiseren dat het minste wat we kunnen doen voor elkaar is, elkaar helpen in nood.

Ik ga mijn best doen om te proberen dit uit te bouwen.

Hartelijk dank voor je gewaardeerde reactie!!!!

dolfijn76

Een deel van mijn filippijnse schoonfamilie is A+. Helaas zit er hepa B in de familie en zijn de meeste niet goedgekeurd voor donatie.

PeterVL

Toch bedankt voor je reactie!!!!

xav

ik kan helaas ook niet doneren door de medicatie dat ik gebruik...

O.B.Bommel

#6
Het verbaast me eigenlijk dat je het slechts hebt over bloedgroep A.
In mijn beleving is de zeldzaamste in PH O-negatief en die heb ik toevallig. Heel spijtig voor mijzelf overigens.

In die hoedanigheid heb ik mij laten opnemen in de database van SOS-Philippines en soms krijg ik een mail dat mijn bloedgroep gewenst is maar dan ben ik altijd in NL en hebben ze er niks aan.

Maar het is niet verkeerd als er ook vanuit hier bekend is (kwestie van een lijstje maken) dat er bloed in de gewenste bloedgroep beschikbaar is, in het verleden ben ik overigens ook donor geweest.

Maar even over de solidariteit. Het klinkt allemaal hard maar een paar ervaringen met gewenst bloed (1x probleem van wijlen Johndive) en de attitude van Filipino's hebben mij genoopt om mij niet bekende Filipino's niet kosteloos van bloed te voorzien. Daar ben ik wel klaar mee.

Dus hiermee het aanbod deels bevestigd, voor forumeden en echtgenotes/kinderen geen probleem, natuurlijk zonder reiskosten-betaling (je hebt op dat moment wel wat anders aan je hoofd).
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

PeterVL

beste bommel prijs je gelukkig want jij kan van iedereen bloed krijgen. Ja, inderdaad mijn laatste ervaringen bij sterfgevallen betrof dus de bloedgroep A, ik weet waarover ik het heb hoor.
Nu zie het lijstje hieronder en prijs je gelukkig dat je O- hebt. Zoals je zal merken is de A groep wel een probleem omdat dit de meest voorkomende westerse groep is in Azie is dat B en nog eens ik weet waarover ik het heb uit ervaring, pijnlijke ervaring, maar goed, Bedankt voor je reactie!!!!

Bloedgroep   Wie kan dit ontvangen?
O+   O+, A+, B+, AB+
O-   Alle Bloedgroepen
A+   A+, AB+
A-   A+, A—, AB+, AB—
B+   B+, AB+
B-   B+, B—, AB+, AB—
AB+   AB+
AB-   AB+, AB—

PeterVL

Ik tracht overigens alleen maar een soort van solidariteit op te bouwen na mijn ervaringen. ik weet niet of dit zal lukken hoor. En ik moet me ook nog verder informeren want ik ben geen geneesheer. maar goed ik ga er wel voor en ik zie wel wat er uit de bus komt. indien nodig ga ik wel op mijn eentje door en ja je kan op me rekenen als er nood is. ik ga er gewoon voor rechuit rechtaan zonder argumenten...

O.B.Bommel

Citaat van: PeterVL op dinsdag 23 oktober 2012, 17:30:22
beste bommel prijs je gelukkig want jij kan van iedereen bloed krijgen. Ja, inderdaad mijn laatste ervaringen bij sterfgevallen betrof dus de bloedgroep A, ik weet waarover ik het heb hoor.
Nu zie het lijstje hieronder en prijs je gelukkig dat je O- hebt. Zoals je zal merken is de A groep wel een probleem omdat dit de meest voorkomende westerse groep is in Azie is dat B en nog eens ik weet waarover ik het heb uit ervaring, pijnlijke ervaring, maar goed, Bedankt voor je reactie!!!!

Bloedgroep   Wie kan dit ontvangen?
O+   O+, A+, B+, AB+
O-   Alle Bloedgroepen
A+   A+, AB+
A-   A+, A—, AB+, AB—
B+   B+, AB+
B-   B+, B—, AB+, AB—
AB+   AB+
AB-   AB+, AB—
Waarom wilden ze dan zo graag bloed van mij hebben? gedurende 10 jaar (gestopt na emigratie en eigenlijk niet meer aan gedacht) stonden ze met open armen te wachten. Uit je lijstje blijkt dat ik eigenlijk niemand kan helpen alleen O- en die kunnen dan alles ontvangen?  :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp: :confused2: :confused2:
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam