Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

studeren in België

Gestart door tbennekik, zaterdag 19 december 2009, 12:47:44

Vorige topic - Volgende topic

tbennekik

Halo,

toen ik mij voorstelde op dit forum heb ik reeds gezegd dat ik niet met een Filipina ben gehuwd maar dat we een Filipijnse pleegdochter hebben. Ze woont momenteel in Manila en zit zonder job.
Ze zou graag terug studeren, maar uit ervaring weten we dat ze regelmatig aanmoediging en steun nodig heeft om het vol te houden, m.a.w. af en toe een schup onder der kont. Vermits wij in België wonen is dat laatste vrij moeilijk. Daarom onderzoeken wij of het niet mogelijk is haar in België te laten studeren. We zouden kiezen voor eerst een voorbereidend jaar "nederlands voor anderstaligen", dat is aan de universiteit van Antwerpen. Indien ze daar slaagt kan ze normaliter daar ook veder studeren.
Uit onderzoek op de site van buitenlandse zaken is reeds gebleken dat:

* het een studie moet zijn die niet in de Phils of in de omringende landen wordt gegeven. Heeft iemand enig idee omtrent wat in aanmerking komt? en ook welke studie er voldoende kans maakt op de arbeidsmarkt in de Phils, want ja, na eventuele studies moet ze terug.

* We zouden dus uiteraard een tenlasteneming moeten tekenen en kan ze bij ons inwonen.

* ze dient een geneeskundig onderzoek te ondergaan.

* Ik weet dat we voor het dossier een aanvaarding moeten indienen en van universiteit Antwerpen (voorbereidend jaar) + van een onderwijsinrichting die haar het jaar nadien aanvaard als student.

Heeft iemand hier ervaring mee? Weet iemand wat de slaagkansen zijn om een studentenvisum te bekomen?

Bedankt

tbennekik

Luc

Op de VUB in Brussel studeren veel Filipinos maar ik heb zelf geen idee hoe dat in zijn werk gaat. Ik heb vroeger daar heel wat studenten van ontmoet. Die studeerden volledig op kosten van de Vlaamse overheid. De VLIR.

http://www.scholarships.vliruos.be/

There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Amice

Citaaten ook welke studie er voldoende kans maakt op de arbeidsmarkt in de Phils, want ja, na eventuele studies moet ze terug.

Dat is nog maar de vraag, net als in nederland zal belgie denk ik ook wel bepaalde regels hebben om wijziging verblijfsdoel aan te vragen en belgie zou bv. gek zijn om iemand die in aanmerking zou kunnen komen als kenniswerker dan terug te sturen na haar jarenlang te hebben opgeleid. Na of zelfs in de laatste fase van de studie zou ze m.i. kunnen solliciteren en dan wijziging verblijfsdoel kunnen verzoeken, dit geldt denk ik ook als ze dan een relatie heeft.
Zoniet dan kan ze altijd nog naar nederland uitwijken die deze mensen graag wil hebben voor de braindrain.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

tbennekik


Hallo,

wat betreft dat "wijzigen van verblijfsdoel", ik denk niet dat het klopt. Als je me een studentenvisium naar België komt moet er bij je in te dienen papierwinkel voor het visum eveneens een door de student in spe ondertekend schrijven zitten waarin deze verklaart dat hij na zijn studies terugkeert.
Als je goed de tekst van de tenlasteneming leest zie je daar eveneens dat je moet opdraaien voor de kosten van repatriëring.

Dus ik geef onze pleegdochter zeker geen valse hoop en zeg haar dat indien haar visum wordt goedgekeurd ze hier kan studeren, maar dat ze na haar studies van onze Belgische staat terug moet naar de PHils.

tbennekik

dolfijn76

tbennekik,

Wij hebben een keer een studentenvisum aangevraagd voor mijn schoonzus om hier studie verpleegkunde te doen.  Visum werd afgkeurd omdat de richting niet werd aanvaard.  Reden is of was omdat het een ander studiesysteem is namelijk deels studeren deels stage en dat aanvaarden ze blijkbaar niet.
Wat men mij toen ook wist te vertellen is dat je de meeste kans maakt om dit visum te krijgen als je reeds een diploma hebt in de Fiippijnen en hier dan in het buitenland verder op wil doorstuderen.  Maw een soort master of doctoraat.
Onze ervaring is van een jaar geleden wat dit betreft.  Nu moet ik wel zeggen dat na afkeuring we het erbij gelaten hebben omdat we onze schoonzus wel alle kansen wilden geven en in tegenstelling tot jullie pleegdochter heeft ze geen schoppen onder haar kont nodig om te studeren.  Dus ipv nog een jaar te missen hebben we haar verder laten studeren in de Filippijnen wat ze nu ook doet en kunnen we later nog altijd zien indien ze dat wenst.  Mijn andere schoonzus komt nu waarschijnlijk volgend jaar terug als au pair in België (dit jaar Nederland gedaan) en denkt eraan om na dat jaar eventueel ook weer te gaan studeren hier in België.  Ze heeft al wel een bachelor diploma van in de Filippijnen.  Nu ja dat is nog toekomst muziek en we zien dan wel verder.  De au pair doet ze voornamelijk voor de taal en de ervaring.

tbennekik

Hallo Dolfijn

bedankt voor je reactie. Om hier te kunnen studeren moet het inderdaad een richting zijn die men NIET in de Phils kan studeren. Het moet eveneens een voltijds studierichting zijn, daarom heb je met een richting deels studeren deels stage bot gevangen.
Voor de taal opteren we haar een volledig jaar Nederlands te laten volgen aan de Antwerpse universiteit afdeling Linguapolis. Dat is een vrij dure oplossing doch dat programma is zo intens dat je na een jaar het Nederlands zou moeten beheersen. Het is vooral een taalbad voor diegenen die nadien in het Nederlands studies willen aanvatten.
Deze opleiding wordt aanvaard als je eveneens een toelating hebt van een instituut dat je het jaar nadien aanvaardt voor een voltijdse opleiding hoger onderwijs (bij familie zou dit zelfs middelbaar mogen zijn). Ik ben dus op zoek naar een opleiding die niet in de Phils wordt gegeven maar toch voldoende toekomstperspectieven biedt ginds.

Groeten

tbennekik

dolfijn76

tbennekik,

Dan denk ik dat je het bij de nieuwere richtingen gaat moeten zoeken zoals bijvoorbeeld biomedische wetenschappen.  Hoewel ze in de Filippijnen de meeste vakken ook wel ergens geven


klootzakken (voorheen Jens)

hallo tbennekik.
ik heb ooit eens een member geholpen met de papieren van zo,n studend, voor presies het zelfde . nu wil het fijt dat deze man hier ook member is. maar hij heeft nog nooit iets gepost hier . ik heb nog wel zijn mail adr, dus als je hulp nodig hebt geef je maar een gil.
ik weet zeker dat hij je helpt.

jens.....
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

tbennekik

Jens,

Alvast bedankt, zal ik zeker onthouden.

groeten

tbennekik