Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

DigiD's voor Nederlanders in het buitenland

Gestart door Kano, maandag 3 juni 2013, 12:56:32

Vorige topic - Volgende topic

Kano

DigiD's voor Nederlanders in het buitenland


Geplaatst op 24-05-2013

Nederlanders die in het buitenland wonen kunnen vanaf nu bij een aantal balies in Nederland terecht om een DigiD aan te vragen. Wie zich meldt met een geldig Nederlands reisdocument en een Burgerservicenummer kan ter plekke een DigiD regelen. De aanvrager krijgt een activeringscode aan de balie en een toegangscode per sms.

Er zijn nu balies in Echt-Susteren, Enschede en Maastricht en vanaf 27 mei 2013 in Den Haag. Later dit jaar kan het ook bij het Nederlands Consulaat-Generaal in Antwerpen en op Schiphol.

De meeste Nederlanders in het buitenland kunnen nu nog geen DigiD via internet aanvragen omdat hun woonadres in het buitenland niet in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) staat. Alleen klanten van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) in het buitenland die AOW-pensioen ontvangen, kunnen via de SVB digitaal een DigiD aanvragen.

Steeds meer overheidsdiensten zijn via een e-loket op internet bereikbaar. Met DigiD zijn gegevens dan op een veilige manier online te raadplegen en te beheren; juist vanuit het buitenland is dat handig.

Nederlanders die vóór 1 november 1995 naar het buitenland zijn vertrokken en sindsdien niet meer in Nederland hebben gewoond, hebben geen Burgerservicenummer. Zij kunnen niet aan de proef meedoen.

Als de proef een succes is, wordt de dienst in de toekomst bij meer gemeenten en bij Nederlandse ambassades in het buitenland aangeboden. Dit wordt in de loop van 2014 bekend.
Er is een factsheet beschikbaar voor gemeenten die men kan uitprinten en mee kan geven aan de burgers. Klik hier voor de factsheet.

Bron: ministerie van BZK
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

josv

Citaat van: Kano op maandag  3 juni 2013, 12:56:32

Er zijn nu balies in Echt-Susteren, Enschede en Maastricht en vanaf 27 mei 2013 in Den Haag. Later dit jaar kan het ook bij het Nederlands Consulaat-Generaal in Antwerpen en op Schiphol.

Kunnen we daar ook de reiskosten declareren ?  :lachen:

Nou ja..... het begin is er in ieder geval !
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Kano

Wat let je Jos. In Nederland zijn er wethouders die honderden taxiritten naar de kroeg declareren.  :lachen:
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Ketelbinkie

Taxiritten naar de kroeg zijn nog maar peanuts. Wat te denken van intercontinentale vluchten, verblijf in ***** hotels zoals Hilton enz. en niet nader gespecificeerde rekeningen omtrent verblijfskosten met soms als enkele omschrijving maaltijden/drankjes. Ja me oela............

josv

Reken maar dat ( als ik weer eens in NL ben) het boemeltje pak naar  Echt-Susteren ( of all places ) om daar m'n digidee te halen incl. reiskostenvergoeding   :happy:

Maar even serieus nu :

Citaateen toegangscode per sms

Stel: ik sta daar in Echt-Susteren met alleen mijn smart-preload (roaming, dat wel), is het dan niet makkelijker om het DIREKT te activeren ??
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Amice

Heb net weer n enquete van digid ingevuld waarin er ook n vraag bijzat of je wel een mobile telefoon hebt die in nederland een sms kan ontvangen.

Een beetje de bekrompen stramien van digid volgende zal het aldus wel onmogelijk zijn om een telefoon nmmer door te geven met 0063 ervoor maar als je dubbele sim hebt kun je altijd even een nederlandse simkaart  kopen, onnodige kosten op het sterfhuis dat wel maar je hebt dan ook wat.  :biggrinn:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

gosternokke

Voor een paar euro koop je hier in  :nederlandsevlag:  tegenwoordig ook een ,, sim  only,,   zonder dat je aan een abonnement vastzit dus das het probleem niet.

  En als de proef slaagd kan je  in de toekomst ook op de   :nederlandsevlag: ambassades je digidee halen.  Goede zaak want steeds meer instanties in  :nederlandsevlag: gaan met digidee werken om op hun site te kunnen inloggen.

LMBen

Als je al digid heb vergeet niet af en toe in te loggen als je het een jaar niet gebruikt vervalt digid
Na 8jaar philipijnen weer terug europa