ADOPTIE IN DE FILIPPIJNEN / Info Gevraagd

Gestart door a007esprit, maandag 14 oktober 2013, 07:58:04

Vorige topic - Volgende topic

a007esprit

Heeft er soms iemand meer informatie over adoptie rechtstreeks in de Filippijnen.
Ik en men Asawa zouden graag iemand adopteren in de Filippijnen , kent iemand de weg voor een Mixed koppel , mits mijn echtgenote Filipijnse is kan deze adoptie rechtstreeks in de Filippijnen gebeuren??

Volgens een Filipijnse advocaat is dit geen probleem omdat mijn echtgenote Filipijnse , en de normale procedure in de Filippijnen gevolgd moet worden .?????????
Indien dat dit correct is en deze procedure  is gedaan , dan veronderstel ik dat het kind een Filipijnse paspoort krijgt ???
En dan gezins hereniging???

Veel vragen  over deze weg  , en bij kind en gezin is men zeer onduidelijk hierover . deze willen vooral dat we de Belgische weg volgen ..........  Een procedure van 5 jaar ,veel geld .

Dus alle Info is welkom 

Thanks

Kano

Als het een adoptie betreft binnen de vierde graad van de familie van jouw asawa dan zijn de eisen minder streng dan dat dit niet het geval is.

Hier wat info :  http://www.hg.org/article.asp?id=28475

Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Amice

Afhankelijk om welk kind het gaat, kan via DWSD vaak wel  sneller succes geboekt worden.

Zeker als het kind daar al te boek staat .
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

infas

Mijne maat heeft vorige maand positief nieuws gekregen oven hun adoptie
Die is eindelijk na 5 jaar goedgekeurd.
Je hebt dus veeel geduld nodig.
Zijn info via PM

Ronny55

Citaat van: Kano op maandag 14 oktober 2013, 08:58:23
Als het een adoptie betreft binnen de vierde graad van de familie van jouw asawa dan zijn de eisen minder streng dan dat dit niet het geval is.

Hier wat info :  http://www.hg.org/article.asp?id=28475


Citaat van: infas op maandag 14 oktober 2013, 18:50:27
Mijne maat heeft vorige maand positief nieuws gekregen oven hun adoptie
Die is eindelijk na 5 jaar goedgekeurd.
Je hebt dus veeel geduld nodig.
Zijn info via PM
Graag die info AUB.
In mijn geval gaat het om de zoon van mijn vrouw ...geen vader op de geboorteakte... 2-3 jaar bezig al ...Kano  :confused2: minder streng  :ikkeniebegrijp:
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

a007esprit

Ik had dit graag via de Filipijnse route gedaan in plaats van de  :belgiesmiley: deze duurt 5 jaar zou de filippijnse zo  lang duren?? dat geloof ik niet .

PIETK

Citaat van: a007esprit op dinsdag 15 oktober 2013, 18:33:17
Ik had dit graag via de Filipijnse route gedaan in plaats van de  :belgiesmiley: deze duurt 5 jaar zou de filippijnse zo  lang duren?? dat geloof ik niet .

Duurt inderdaad 4 a 5 jaar. Is zeker veel goedkoper dan adoptieprocedure in Belgie of Nederland. Als Belgie het "Haags adoptieverdrag" heeft getekend
dan wordt de adoptie in de Filippijnen ook daar erkend. Succes.

Ronny55

Citaat van: PIETK op woensdag 16 oktober 2013, 01:23:27
Citaat van: a007esprit op dinsdag 15 oktober 2013, 18:33:17
Ik had dit graag via de Filipijnse route gedaan in plaats van de  :belgiesmiley: deze duurt 5 jaar zou de filippijnse zo  lang duren?? dat geloof ik niet .

Duurt inderdaad 4 a 5 jaar. Is zeker veel goedkoper dan adoptieprocedure in Belgie of Nederland. Als Belgie het "Haags adoptieverdrag" heeft getekend
dan wordt de adoptie in de Filippijnen ook daar erkend. Succes.
Inderdaad, na de adoptie kan ik met de adoptiedocumenten mits vertaling en legalisatie deze in  :belgiesmiley: "probleemloos laten erkennen"

Ik neem aan dat u uw gewone verblijfplaats in de Filippijnen heeft. Na afronding van de Filippijnse stiefouderadoptie, kunt u uw adoptie ter erkenning aan ons voorleggen. Het verzoek tot erkenning kunt u downloaden van onze website www.just.fgov.be/adoptie . Via 'documenten' klikt u op 'verzoek tot erkenning' en daar kiest u het document voor een adoptie die niet onder het Verdrag valt.



In dit verzoekschrift vindt u een opsomming van volgende op te sturen documenten:



1.  de gelegaliseerde adoptiebeslissing (in origineel of afschrift)

2.  een beëdigde vertaling van de adoptiebeslissing

3.  de gelegaliseerde geboorteakte van de geadopteerde (in origineel of afschrift)

4.  een stuk waarin de identiteit,  de datum en plaats van geboorte,  de nationaliteit en de gewone verblijfplaats van de adoptanten of van de adoptant zijn vermeld (dit mag een kopie van uw paspoort zijn)

5.  een stuk waarin de nationaliteit en de gewone verblijfplaats van de geadopteerde zijn vermeld (mag kopie paspoort zijn)

6.  een stuk waarin de identiteit is vermeld van de moeder en van de vader van het kind, ingeval deze gekend is en mag worden meegedeeld, of bij gebreke daarvan de identiteit en de hoedanigheid van de persoon die het kind tijdens de buitenlandse adoptieprocedure heeft vertegenwoordigd alsook, in voorkomend geval, het bewijs dat zij evenals het kind in de adoptie hebben toegestemd, tenzij zulks formeel blijkt uit de buitenlandse beslissing of akte

8.  het geschiktheidsvonnis (indien u uw gewone verblijfplaats in de Filippijnen had op het ogenblik van de adoptie, vragen wij het Filippijnse equivalent van het Belgische geschiktheidsvonnis)

9.  alle stukken waaruit blijkt dat de personen of openbare en particuliere instellingen die desgevallend in het kader van de adoptieprocedure als tussenpersoon zijn opgetreden, voldeden aan de voorwaarden die ter zake worden gesteld door de wet van de andere Staat onder wiens bevoegdheid zij vallen

10. een uittreksel uit het strafregister -  model 2 (indien u uw gewone verblijfplaats in de Filippijnen had op het ogenblik van de adoptie, vragen wij het Filippijnse equivalent van het Belgische uittreksel)



Met beleefde groeten,






Anne-Marie FLO
Attaché

Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Adriaan

Wij adopteerden onze zoon via de Filippijnse procedure was het alleen maar omdat in de internationale procedure toen (en wschl. nu nog) geen van de adoptief ouders meer dan 45 jaar ouder mocht zijn dan het kind (ik was - en ben uiteraard - 59 jaar ouder).

Bovendien is de Filippijnse weg minder veeleisend en minder langdurig.

Je neemt een advocaat in de arm en spreekt een prijs af voor de hele procedure. Die plaatst een advertentie met een aankondiging van de voorgenomen adoptie en de vraag of iemand hiertegen bezwaren heeft. Als dat niet het geval is ontbiedt hij vervolgens de natuurlijke ouders van het kind op zijn kantoor om een verklaring te tekenen inhoudende dat zij bereid zijn afstand te doen van hun kind. Veel meer hoeft hij niet te doen totdat hij bij het hof moet verschijnen.k

Het volgende bedrijf speelt zich vnl. af met een sociaal werker/werkster die uiteindelijk advies uit moet brengen over jullie achtergrond en die van het kind en de al dan niet wenselijkheid van adoptie. Houdt hem/haar te vriend want z/hij speelt een cruciale rol. Een wel geplaatst douceurtje zo nu en dan (500 p.) kan helpen. Als z/hij beweert voor het e.e.a. naar Manila te moeten (in ons geval van Cebu) accepteer dat dan en betaal de kosten (niet exorbitant hoog in ons geval).

Het laatste bedrijf speelt zich af op het gerechtshof waar jullie advocaat je zaak bepleit - de soliditeit van je huwelijk speelt een rol en het rapport van de sociaal werker/werkster uiteraard.

Ik meen me te herinneren dat de Filippijnse wet vereist dat men twee jaar in het land heeft verbleven en het kind gedurende die periode heeft gekend voor dat men tot adoptie kan overgaan (de desbetreffende wetsartikelen zijn online in de Filipino Civil Code). Het hof kan (moet niet) ontheffing hiervan verlenen als een van de adoptiefouders de Filippijnse nationaliteit heeft. Kijk zelf naar die wet en de heler wetgeving rondom adoptie want wij ervoeren dat onze advocaat (bepaald geen "legal eagle") verzuimde dat te doen.

Als het e.e.a. voor elkaar komt krijg je een spiksplinternieuw "birth certificate" voor het kind waarin o.a. wordt gepretendeerd dat jullie de natuurlijke ouders zijn.

De hele zaak duurde in ons geval iets van twee jaar maar dat was ten dele omdat we vaak overzee en dus niet ter plaatse waren.

Ik kan me niet herinneren wat wij die advocaat betaalden. Ik zal het eens navragen bij mijn asawa.

Je zult bij die hele zaak, o.a. in het wachten tot de sociale werkster aan haar buro verschijnt, plenty kans hebben om de snack gewoonten van Filippijnse ambtenaren te bestuderen.

Onze zoon is nu een Australier. Het heeft geen zin om de stappen daartoe te specificeren want in Belgie ligt het wschl. anders.

Good Luck.

Adriaan

Ik vergat nog te vermelden dan in een soort hoorzitting, voorafgaand aan de uiteindelijke zitting van het hof waarin de zaak aan de orde kwam, de natuurlijke moeder van het kind (in ons geval de jongere zuster van mijn vrouw) op moest draven om te verklaren waarom ze afstand wilde doen van het kind. Wel, onvermogen zorg te dragen voor goed onderwijs, betere kansen in Australie etc. We hadden haar geinstrueerd om, in overeenstemming met die verklaring, een nog net niet gerafelde jurk aan te trekken.