Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

zelf brood bakken?

Gestart door eddyvm, donderdag 26 december 2013, 11:51:43

Vorige topic - Volgende topic

Amice

Wat ik me afvraag is of men die broodmachines dan ook echt dagelijks of op langere termijn blijft gebruiken.
Ik hoor van menigeen(wel in  :nederlandsevlag:) die zo'n ding aangeschaft hebben eerst enthousiaste verhalen alsof ze het ei van columbus hebben gevonden, maar naar verloop van tijd staat dat ding dan weer in de kast en kopen ze gewoon brood bij de bakker.  :weetikniet:

Ik benieuwd of er ook mensen zijn die de broodmachine dan ook jarenlang gebruiken en of dit  dan per saldo voordeel oplevert.?  :weetikniet:

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Luc

Citaat van: Amice op vrijdag 27 december 2013, 17:56:25
Wat ik me afvraag is of men die broodmachines dan ook echt dagelijks of op langere termijn blijft gebruiken.
Ik hoor van menigeen(wel in  :nederlandsevlag:) die zo'n ding aangeschaft hebben eerst enthousiaste verhalen alsof ze het ei van columbus hebben gevonden, maar naar verloop van tijd staat dat ding dan weer in de kast en kopen ze gewoon brood bij de bakker.  :weetikniet:

Ik benieuwd of er ook mensen zijn die de broodmachine dan ook jarenlang gebruiken en of dit  dan per saldo voordeel oplevert.?  :weetikniet:


Ik gebruik zo eentje van Domo al jaren.

Veel goedkoper zal het niet zijn, zeker al je gewoon wit of bruin brood gaat bakken. Misschien ben je zelfs goedkoper af met een brood uit de Lidl en eigenlijk zijn die nog niet zo slecht. Ga je voor de speciale mixen dan ben je wel goedkoper uit. Daar durven ze bij de warme bakker schandalig veel voor vragen. Voor wie in de  :smiley-philippines: woont kan ik het wel begrijpen, dat sponsachtig brood daar is veel te zoet.

Maar je hebt wel gelijk, bij de meesten staat dat na een paar maanden gewoon in de kast.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

peldoman

Ik heb destijds ook zo'n machine gekocht, een paar weken gebruikt en nu staat hij in de schuur.
Het duurt zo'n 3 uur voor het brood klaar is.
Kost dus ook elektrik.
Brood is wel goed te eten maar niet vergelijkbaar met brood van de bakker.
Ik heb vroeger op de bakkerschool gezeten en mijn Vader was bakker, ik weet er dus wel iets vanaf.
Mijn advies is brood gewoon met de handen te maken, lekker kneden en in een gewone oven bakken.
Dan kom het dichterbij het brood zoals dat van de echte bakker.
Voordeel is dat je er 2 of 3 tegelijk kan bakken.
Toch blijf ik erbij dat je het meer als een hobby moet zien, je hebt wat te doen.

Ronny55

Gezien ik tijd genoeg heb zie ik er van af een broodmachine te kopen...Ben nu begonnen met een keukenrobot voor het kneden en een broodoventje.
Daar mijn vriend Raf Lemmens daar meer ervaring in heeft had ik hem gevraagt mijn op gang te helpen. Na x aantal experimenten ben ik dan tot een brood gekomen dat mij goed bevalt....Voltarwekaneel broodje...
Ik koop de "whole weaht" in zakken van 25 kg...930 Php  37,2 php/kg ...In de supermarkt als je het al vind +/- 100php/kg....tarwe: 830 php/25 kg.

Ingredienten voor 2 broodjes +/- 500gr.
          500gr voltarwe
          100gr tarwe
          320cl lauw water
           30gr droge gist
           30gr Cinamon(kaneel)
           10cl pure honig
           10cl olijfolie
            1/2 theelepel zout

Ik werk met een "starter" , Das 400gr van een vorig bakmensel dat enkele dagen oud is . daarvan neem ik de helft en voeg er van het nieuwe mensel weer 200gr bij, dat gaat dan terug de frigo in tot mijn volgende baksessie.

  Water, starter, cinamom en gist saman tot een geheel mengen met de keukenrobot dan langzaan 50% van de bloem toevoegen. Honig zout en olie bijvoegen , goed laten mengen , dan de rest van het meel erbij met kleine beetjes .
Gezien de keukenrobot niet perfect is ...een stenenplaat of 60x60 tegel is ideaal "inbloemen" en nog een tiental min alles mooi samen kneden.
Het deeg onder een keukenhandoek laten rijzen, +/- 1 uur tot 2x het volume
opnieuw 10 min kneden ,dan in een vorm of wat ook laten rijzen voor het bakken, ik prik met een bamboe stokje er enkele gaatjes in.
Oven op 200gr voorverwarmen, dan 30 min laten bakken , wil je geen te harde korst het deeg met water bestuiven.
Het ideale broodoventje is er eentje met luchtcirculatie.

Na het eerstemaal rijzen kan je er ook nog ingredienten toevoegen zoals Rozijnen, okkernoten etc
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.