Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

loodgietertje loodgietertje

Gestart door Adriaan, zaterdag 1 februari 2014, 08:35:49

Vorige topic - Volgende topic

Adriaan

We hadden een loodgieter nodig en de charmes van BB niet in de aanbieding hebbende faalden we er een te krijgen.

(Herinnert men zich die schets van "Dorus" ?     http://www.youtube.com/watch?v=k1chkRl2Oss )

Ons toilet was verstopt, dat kan gebeuren nietwaar? Een gewone "plunger" werkte niet. De lokale klusjesman deed ook een vergeefse poging. Dus op zoek naar een loodgieter via het internet.

Het telefoonnummer van een website dat 24 hrs service beloofde leverde alleen een man op die uit een coma scheen te ontwaken. Was hij een loodgieter: een plumber, een tubero?  Wat ik uit zijn gefluister op kon maken was dat hij nooit van zo iets had gehoord.

Het tweede nummer kreeg een "security guard" aan de lijn. Bewaakte hij bijgeval een loodgietersbedrijf? Nee het ging om een drukkerij (ja die plachten ook lood te gebruiken maar op een wat andere manier).

Het derde nummer leverde helemaal niets op behalve de irriterend opgewekte stem van die dame die je vertelt dat "the subscriber could not be reached".

Het vierde nummer was van een vent die zichzelf op zijn internet advertentie een "free lance plumber" noemt en in die hoedanigheid zijn "fellow Visayans " wil dienen, desnoods in heel Cebu maar bij voorkeur in Bogo. Desgevraagd bleek een verstopt toilet hem een te kleinschalige affaire om naar dit deel van Cebu te komen.

De man van het vijfde nummer stond onder de douche, althans dat zei zijn vrouw. Toen we later terug belden zei hij dat hij het te druk had (daarom stond hij ook om half acht in de morgen wanneer andere vakmensen al begonnen zijn onder de douche).

We besloten het heft in eigen handen te nemen. Van Youtube leerden we dat het geeigende instrument een "toilet auger" oftewel een "plumber's snake" was. Nou dat leverde een hele kruistocht op. Eerst een paar kleine zaakjes gevraagd die we een van het internet verkregen afbeelding toonden. We vertelden die mensen iets nieuws. Toen naar de grote jongens. Eerst Homebuilders naast SM Consolacion. Geen flauw benul.

De tweede, City Hardware kon ons wel de opgerolde slang tonen (overigens met een belachelijk klein koppie) maar niet het apparaat dat je nodig hebt om die te gebruiken.

De derde zaak, groot en vrij nieuw, Wilcon, had toiletten in alle soorten en maten maar niet het apparaat waarmee je die evt. kon ontstoppen. Maar een oudgediende daar gaf ons nuttig advies "Probeer het eens bij Belmont in Legaspi" (niet de stad maar de Cebu stadswijk van die naam). Nou daar hadden we beet. Ze hingen daar keurig, twee onder elkaar, een van 3,000 p. en een van 1,900 p, op de wand. De duurdere had een slang van zes voet en de goedkopere een van drie
voet. De verkoper adviseerde ons dat de duurdere vooral gebruikt werd in hotels en shopping malls maar dat wij wschl. konden volstaan met die van drie voet. Nou omdat ik geen zin had 3,000 p. te betalen nam ik dat zonder meer aan maar later dacht ik waarom zou een WC in een hotel anders zijn dan onze privé loo?

Hoe het ook zij: het ding werkte, het ding werkte. Een van de fundamenten van ons dagelijks bestaan is hersteld. Mijn hulp heeft meer dan een uur nodig gehad om de hele badkamer te ontsmetten met "boracic acid".

Lenn

Kijk Adriaan, als je nou gewoon een loodgietertje bent dan weet je wat je moet doen.Ik heb hier al 2 keer de WC pot onderstenboven moeten keren omdat ze vergeten waren dat the washingbrush in de pot was gevallen.
En natuurlijk niks vertellen en wachten totdat het hele zooitje verstopt raakt.

Ifugao

Citaat van: Lenn op zaterdag  1 februari 2014, 11:55:10
En natuurlijk niks vertellen en wachten totdat het hele zooitje verstopt raakt.

Schattig toch he, die Philippinaatjes....... :happy2:

josv

Citaat van: Ifugao op zaterdag  1 februari 2014, 13:03:01
Citaat van: Lenn op zaterdag  1 februari 2014, 11:55:10
En natuurlijk niks vertellen en wachten totdat het hele zooitje verstopt raakt.

Schattig toch he, die Philippinaatjes....... :happy2:

Zolang je je dagelijkse pitamientjes maar in neemt is er niks aan de hand   :lachen:
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Adriaan

Het laatste karweitje waar we een loodgieter voor nodig hadden in Austrralie was iets zo simpel als het vervangen van een kraanleertje. In feite was dat pas vervangen door onze klusjesman maar het ding bleef opspelen. We belden dus onze vaste loodgieter (we kennen hem al heel lang) en ja, hij moest toch morgen in de buurt zijn en hij zou het wel voor ons opknappen. "No worries mate" - de klassieke Australische geruststelling.

De dag daarop kwam inderdaad zijn "offsider"die het karweitje klaarde in een paar minuten en ons de raad gaf voortaan onze leertjes niet te betrekken bij Bunnings - een enorme "ijzerwaren" ("hardware") zaak met branches over heel Australie. Zijn favoriete adverteerslogan is "lower prices are just the beginning" waar wij nu, sotto voce, aan toevoegen "of the mysery".

We kregen een tijdlang geen rekening en wij dachten al "misschien was het een vriendendienstje voor oude klanten" maar nee die vlieger ging niet op - de rekening kwam en was gepeperd ook voor die paar minuten: 88 dollar.

Maar je betaalt want je hebt zo'n man meestal prompt nodig. Maar het moet me wel van het hart dat ik nooit precies heb begrepen waarom, althans in Australie, "plumbers" er veel hogere tarieven op na kunnen houden dan de meeste andere vaklui. Ze hebben, of hadden, een sterke vakvereniging die tarieven vast stelde en dus onderlinge concurrentie vrijwel uitsloot. De positie van de vakverenigingen is onder de laatste conservatieve regering sterk verzwakt en ik weet niet in welke mate dat geldt voor deze speciale branch.

Onze ervaring van gisteren deed me nadenken over de positie van hun vakbroeders in de Filippijnen. Die lijkt me niet sterk. Je begint natuurlijk met het feit dat vakverenigingen hier überhaupt niet sterk zijn. Maar dan: waar heb je zo'n man voor nodig? Riolering is er op vele plaatsen niet. Er is ook geen "stadsgas" dus aan "gas fitting" hoeft ook niet veel gedaan te worden.Een "septic tank" wordt meestal gebouwd oor amateurs - onze begaafde klusjesman gaat net een nieuwe voor ons graven na twintig jaren trouiwe dienst van zijn voorganger (we geven er de voorkeur aan hem niet te legen want hij ligt onder de tegels van onze keuken). Blijft over een verstopt toilet e.d. maar daar doen zij ook niet veel meer aan dan wij gisteren met succes deden: een "plumber's eel" gebruiken.

En voor de rest beunhaast hier een ieder er maar op los.

Er is een uitzondering lijkt me: het beroep van electricien. We hebben onlangs ons huis laten herbedraden want met vier air conditioners en een hoop lichten overal leek onze in eerste instantie door amateurs aangebrachte bedrading overbelast. We hadden bovendien een boel nieuwe stopcontacten nodig. Enfin, zo'n vakman komt , zegt "oh, oh, oh" als U deze zaak niet vakkundig laat herbedraden, met een een paar nieuwe "earth leakage circuit breakers" hier en daar, krijgt U gegarandeerd brand. Ja wat kun je als leek daartegen inbrengen. "Elk beroep is een samenzwering tergen de leek" zei Bernhard Shaw, en dat lijkt me speciaal te gelden voor dat van electricien. Wie anders kan je met brand dreigen? We zijn dus door de knieën gegaan en de job heeft ons naar lokale maatstaven een klein fortuin gekost. Maar we kunnen nu weer rustig slapen.

Lenn

Ik ben ook electrician, heb vroeger nog wat MTS elektro gedaan.(nooit afgemaakt).Heb hier in mijn huis nieuwe groepen aangelegd en oude gerepareerd.Loodgieters en elektriciens vragen hier de hoofdprijs.Tegenwoordig zit iedereen in de ICT terwijl het gebrek aan v*kmensen alleen maar toeneemt!