Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

tacloban 2 maanden na Hayan

Gestart door gosternokke, dinsdag 4 februari 2014, 08:37:20

Vorige topic - Volgende topic

gosternokke

Filmpje gemaakt via een drone.  De stad lijkt vrijwel ontvolkt. hier en daar een primiief herbouwd krotje, maar van echte wederopbouw is niks te zien.


http://www.youtube.com/watch?v=D8DexgXGUE0
 

Amice

En dan te bedenken dat er al hoeveel geld weggegoid is aan die tijdelijke huizen bouw.

Ik heb sterk het vermoeden dat er eerst  geld uit het buitenland moet komen en er voldoende zakken gevuld zijn alvorens daar iets gaat gebeuren.

Overigens lijkt mij het filmpje al van oudere datum gezien de waterstanden.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent


Amice

Nee dat is nogal logisch als die stad nog steeds verwoest is.
Zolang de government niks doet moet men niet verwachten dat het volk het wel doet.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

TheDolphin

Daar is voor toeristen nog weinig aantrekkingskracht bij als je dat zo ziet. West Samar zoals Catbalogan en Calbayog is denk ik nog een optie om op vakantie te gaan. Het leven is daar niet zo ernstig ontregeld is het beeld wat ik heb. Misschien is de kans dat je beroofd of opgelicht wordt toegenomen omdat er vast mensen uit Tacloban met helemaal niks daar hun toevlucht zullen hebben gezocht. En dan zullen er vast enkele tussen zitten die zich op een oneigenlijke manier in hun levensonderhoud zullen voorzien. Ik weet het niet maar dat kan ik me zo voorstellen. Wellicht ga ik over een paar maanden in West Samar eens kijken. Hebben ze nog even de tijd om de voorzieningen beter op orde te brengen. 

gosternokke

Citaat van: Amice op dinsdag  4 februari 2014, 10:53:44
Nee dat is nogal logisch als die stad nog steeds verwoest is.
Zolang de government niks doet moet men niet verwachten dat het volk het wel doet.


Tis in feite een viciueze circel,  mensen herbouwen vrijwel niks  omdat er nog steeds geen elektra en waterleiding is.  Wederopbouw brengt weer werkgelegenheid voor mensen en weer handel in bouwmaterialen komt op gang.

Nu er niks gebeurd zit alles in een neerwaartse spiraal, ook de mensen die gebleven zijn gaan alsog weg.

Ligt ook veel aan lokaale bestuurders. Neem bijvoorbeeld Coron, daar werden 3000 huizen verwoest, en vielen ook tientallen doden.  Hele maand december is benut voor puin te ruimen,  zodat toerisme weer van start kon gaan.

Daar gaat de mayor zeer voortvarend tewerk.    afgelopen januari is men zowel begonnen met de bouw van een niewe markthal als een niew ziekenhuis.

Ik hoorde van een nederlander ter plaatse dat er weinig meer te zien is van de verwoestingen op Coron

Terwijl er behoorlijk schade was https://www.facebook.com/media/set/?set=a.579731732074353.1073741855.446154268765434&type=1

Amice

Als het filmpje representief is van hoe Tacloban er heden uitziet is het idd wrang te moeten constateren dat er dus niks gebeurd daar terwijl ook Iloilo waar ik dan was al weer grotendeels opgebouwd is met elektra en al.

Ik krijg het vermoeden dat de overheid er helemaal niet aan zal beginnen, wellicht is een spookstad ook een touristische attractie.  :weetikniet:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Pinocchio

Onlangs stond er een stukje in de krant van een Nederlanse hulporganisatie.
Blijkbaar zijn ze volop houten huizen aan het bouwen in Tacloban aangezien er voldoende hout beschikbaar is.
Er is sprake van 6 miljoen (!) omgewaaide cocos palmen, er zou nog voldoende geld zijn om een paar maanden door te gaan maar dan is het gedaan en het karwei is nog lang niet geklaard.

Bij een intervieuw met de burgemeester van Tacloban werd duidelijk dat de stad nog steeds wacht op de eerste peso steun van Manila.