Leven in B met een Filipino/Filipina, hoe gaat dat dan?

Gestart door koy, vrijdag 7 februari 2014, 19:37:33

Vorige topic - Volgende topic

koy

Hallo,

Ondertussen is Marven 10 maand in België, hoogtijd om jullie een update te sturen.

Eerst heeft hij inburgering gevolgd in Mechelen met van alles van culturen van Iraniërs tot Chinezen en natuurlijk Marokkanen. Die cursus is een must maar blijkt ook interessant want ze leren de praktische kant van leven in B en de instituten zoals VDAB, OCMW maar ook Burgerlijke stand etc.
Tegelijkertijd is hij gestart met Nederlands 1.1 en daar hetzelfde een allegaartje van culturen met als uitspringer een Rwandese vrouw die voortdurend de les verstoord en vragen stelt in de zin van "and if my husband dies, will I receive his allowance?" zonder scrupules dat wel.
Enfin ondertussen is hij 2.1 gepasseerd maar wel 2x gebuisd, wil dat zeggen dat hij te dom is? nee maar 1. hij volgt de snelle cursus en 2. hij herhaald niet genoeg.
Het is niet evident om als Filipino(a) ineens een taal als Nederlands te studeren, andere klanken en tongval en zinsconstructies maar het kan wel. Momenteel verstaat hij perfect wat ik zeg in 't Nederlands, nu nog de reflex om Eng te spreken afleren, zowel hij als ik.
Verder wil hij ook werken, maar dat is makkelijker gezegd als gedaan, dus zal hij eerst een cursus Verzorger volgen, wat de VDAB madam hem ook aanraadde en welke zij sponsoren. Dan zal hij snel werk vinden (vermoedelijk aansluitend bij de stage) en na enkele jaren te werken, gaat hij Verpleegkunde studeren.

Kleine anecdote; wij waren gepland om naar PH te gaan voor 1 maand maar plots wou hij niet meer, vond ik raar... Later kom ik te weten dat teruggaan zonder werk te hebben gevonden, voor hem onaanvaardbaar is en eerder beschamend (zelfs al studeert hij).

Ziezo zo zijn jullie weer bij. Ik ben benieuwd hoe het anderen verder afgaat nu hun asawa enkele maanden hier is.

groetjes,
Koy
leven en laten leven...

boldy

kijk aan leuk van je om ons een update te geven want van de meeste hoor je niets meer wanneer hun wederhelft bij hun is  :jajaja:
goed te horen dat hij volop bezig is met nederlands te leren (wat ik ook normaal vind) .  dat het niet makkelijk is geloof ik graag aangezien de meeste mensen die nederlands zijn nog geen normaal nederlands kennen(included myself) .   tis goed luisteren naar de uitspraak en veel oefenen .
het leven is net een lul keihard en veel te kort

Fail_over

Citaat van: koy op vrijdag  7 februari 2014, 19:37:33
Ik ben benieuwd hoe het anderen verder afgaat nu hun asawa enkele maanden hier is.

1 Advies Koy: Leef elke dag als of het de laatste is.
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Ronny55

Denk dat het verschil tussen leven met je  :smiley-philippines: partner in  :belgiesmiley: of in de  :smiley-philippines: een enorm verschil is .  :weetikniet: . Wat dan voor beiden de droom is wordt dan de realiteit, kan me best voorstellen dat dat niet altijd over een leien dakje gat .
  Tja Koy , het gaat je precies goed, mooi zo. Marvan is zo het horen een "vechter,doorbijter", dat zit ook goed . Het is hoe dan ook een hele aanpassing en zeker niet te onderschatten. Ga zo verder en geniet ervan  :applaus: :applaus:
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Amice

Tja dit topic ontbrak er dus nog aan dus dat heeft Koy goed opgemerkt.  :thumb:

Het kan goed zijn om de ervaringen te delen daar kunnen nieuwkomers weer hun voordeel mee halen.

Filipino's zijn vaak verlegen om een andere taal te spreken, zelfs engels ook al krijgen ze dat op school.
De term " bleeding nose"  hoor je hier veelvuldig (meestal achter je rug) als ze wel engels spreken hetgeen inhoud dat ze er moeite mee hebben.

Nu is moeite in dit kader 2 ledig te interpreteren.
1. moeite om het te spreken vanwege  te weinig oefening met die taal
2. te nationalistisch omdat ze eigenlijk van mening zijn dat wij maar filipino moeten spreken. of dit enkel geldt in de filippijnen of ook speelt als ze eenmaal in B/nl zijn weet ik niet, daarvoor is dit topic dan ook weer goed om daar eens achter te komen.

Dat Marven eerst werk wil hebben alvorens voor vakantie terug te gaan zal te maken hebben met financiele verwachtingen van de familie is mijn gedachte. Hij heeft dan ook wel gelijk om te wachten want hij kent zijn familie als geen ander. het kan maar zo zijn dat ze geen enkele boodschap hebben of hij studeert of niet, komen betekent voor hun niet met lege handen, maar ik kan het verkeerd hebben met zijn familie, gelukkig zijn niet alle families zo.  :weetikniet:

Goed om te horen dat het verder uitstekend met jullie gaat en goed ook dat je weer eens terug bent met posten  op het forum  :thumb:

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Rich

In het kort.  Mijn vrouw woont hier nu zo'n 1,5 jaar en heeft het best naar haar zin en is hier gelukkig.

Ze is na 5 maanden hier aan het werk gegaan (part time) en heeft een contract voor onbeperkte duur, en als het aan haar ligt gaat ze nooit meer terug, behalve als ik dat dat wel zou willen om ginder te gaan wonen.

Toen ze hier 1 maand woonde kreeg ze al enkele mails van "vriendinnen" die haar vroegen om financiële hulp voor ziekenhuiskosten voor familieleden. Tja, je moet maar durven hé, zei ze ook zelf trouwens.
Met haar familie ginder heeft ze goed contact, maar nooit vragen om geld of hulp, ze hebben immers allemaal werk en trekken hun plan, en met de kerst heb ik uit eigen beweging wat extra's gedaan voor haar ouders.

Ze heeft NL gevolgd en ze spreekt al een aardig woordje en korte zinnen, maar als er vrienden op bezoek zijn dan is ze wat beschaamd om fouten te maken. Thuis spreken we veel NL, en het is soms lachen geblazen, want sommige uitspraken klinken echt wel funny  :lachen: maar ik weet wat ze bedoelt en ze doet haar best. Laatst vroeg ze of ik even op haar rog wilde krabben  :lachen:

Dat ze geen NL willen spreken omdat ze te nationalistisch zijn is onzin en veel te ver gezocht. De vrienden filipina's die wij kennen doen uitermate hun best en ze hebben echt wel een talenknobbel.
Heb eerder al eens vermeld dat mijn 3 schoonzussen filipina's allemaal Engels, Spaans, en Frans spreken.

Ze werkt bij een bedrijf voor dienstencheques en gaat schoonmaken in de privé, en zo is ze dus ook wel verplicht om NL te spreken, want ook niet iedereen spreekt Engels. Af en toe moet ze eens een zieke collega vervangen en het is al meerdere keren gebeurt dat de klant dan belt naar het bureau of zij niet meer kan komen, want ze vinden haar zo grappig en ze lacht altijd, en ja dat is ook zo. Mijn vrouw is hier gelukkig en dat blijkt dagelijks. Ze lacht, is altijd goed gezind en altijd opgewekt. Ik ben dan ook een gelukkig man en heb de lotto gewonnen met mijn vrouw  :happy:

Wat me overigens opvalt is dat het grotendeel van de filipina's die wij kennen, niet meer terug wil naar hun vaderland. Ze hebben het hier goed en hier is zekerheid en is alles goed geregeld.

Happy family dus  :jajaja:


Rich de Nederbelg.

Lorre

Rich, je hebt dan ook een prachtvrouw, jouw Versie...  :applaus:.  Ze is inderdaad steeds goed geluimd, heel hartelijk en natuurlijk haar eeuwige smile :biggrinn:.  Ik vind "hun" Nederlands ook wel grappig, maar ze kunnen er zelf om lachen als je het hen uitlegt, super he...

Tot snel irl en doe ze de groeten!!

Baron

 :hoedjeaf:

De freule is ook liever in de EU. Als het alleen aan haar zou liggen denk ik alleen een korte vakantie 1 keer op de 2-3 jaren.

Verder een reaktie op de goede tip: leef elke dag als oh het je laatste is.
Mijn spreuk zou zijn, leef elke dag alsof het je eerste is, nieuwsgierig, vol bewondering, enthousiast!

:applaus: :jajaja: :happy: :biggrinn:
Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

Ronny55

Zo te lezen zit ik opgescheep met de enige filipina die niet naar europa wil. Het zal wel aan haar werksituatie liggen. Hoewel als er dringende medische redenen moesten zijn zou ze me wel naar  :belgiesmiley: volgen ... :weetikniet: . Wil haar ook niet voor de keus zetten, gezien het er dik in zit dat ik dan solo mag gaan, das ook maar niks. Ze is al 2 x in  :belgiesmiley: geweest en vind het wel prachtig . Maar het blijft een feit dat ik ditmaal voor de derde keer alleen mag gaan. Het is te druk op haar werk en ze kan nu niet weg.  :confused2: Den uitleg is alles.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

koy

Citaat van: Fail_over op vrijdag  7 februari 2014, 22:00:03
Citaat van: koy op vrijdag  7 februari 2014, 19:37:33
Ik ben benieuwd hoe het anderen verder afgaat nu hun asawa enkele maanden hier is.

1 Advies Koy: Leef elke dag als of het de laatste is.


hehe deze heb ik nog niet gehoord, maar ik hou em wl bij  :thumb:

koy
leven en laten leven...