Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Goed nieuws voor luilakken hier

Gestart door LMBen, dinsdag 18 februari 2014, 05:40:12

Vorige topic - Volgende topic

LMBen

Ben je een echte 'couch potato' en lig je liever met een afstandsbediening in de hand, dan dat je in beweging komt? Geen zorgen, dat zit in de genen. Wetenschappers hebben ontdekt dat er een genetische mutatie bestaat waardoor sommige mensen gewoon luier zijn dan anderen. Maar, goed nieuws, er kan wellicht een pil worden geproduceerd die deze luiheid tegen gaat.

Het recent ontdekte 'couch potato-gen' speelt een cruciale rol in de hersenen, waardoor de één meer geneigd is om wat aan beweging te doen dan de ander. Nu klinkt dat vrij onschuldig, maar 'couch potatoes' hebben wel fors meer kans om gewicht- en gezondheidsproblemen, waaronder diabetes type 2, te ontwikkelen.

Medicatie

Het onderzoek — uitgevoerd door wetenschappers van de Universiteit van Aberdeen — legt niet alleen deze nieuwe feiten op tafel, maar suggereert tevens dat er medicatie te fabriceren is die deze luiheid kan verminderen.

Onderzoekers ontdekten tijdens een proef op muizen dat het 'luie gen' een eiwit produceert dat een essentiële rol speelt in het gehalte van dopamine in de hersenen. Dopamine zorgt ervoor dat iemand sneller de neiging krijgt om in beweging te komen. Mensen met een genetische aanleg tot luiheid, hebben veel minder dopamine in hun hersenen dan actieve mensen. Hun dopamine zit als het ware nog verstopt in hersencellen en komt er maar niet uit.

Op het moment dat de muizen werden behandeld met een geneesmiddel dat de dopamine activeert, bleek het probleem omgekeerd en werden de muizen actiever dan ooit.

Behandeling

Onderzoeksleider Wei Li zegt dat de resultaten mogelijk kunnen leiden tot een behandeling voor mensen. ''De luie muizen sliepen normaal gesproken drie keer zoveel als gewone muizen en liepen langzamer. Ze werden dik en ontwikkelden allemaal kwaaltjes. Nadat ze het geneesmiddel kregen toegediend, bleek het genetische effect overwonnen en werden de luie muizen actiever en dunner dan ooit. Dit kan in de toekomst een uitkomst zijn voor mensen met het metabool syndroom, maar hier is nog wel meer onderzoek voor nodig.''

Het metabool syndroom komt vooral voor bij mensen met overgewicht. De aandoening zorgt er onder andere voor dat je voortdurend vermoeid bent, je slecht kunt concentreren en een chronisch behoefte hebt aan snoep, frisdranken of koffie tussen de maaltijden door omdat de insulinehuishouding in het lichaam is verstoord.

Het metabool syndroom leidt tot een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en wordt ook wel geassocieerd met diabetes type 2.
Bron telegraaf
Na 8jaar philipijnen weer terug europa

Baron

 :hoedjeaf:

Leuk verhaal. En waar zit dopamine in, hoe kan ik daar meer van binnenkrijgen? Of aktiveren? Tabletje?  Supplement?

:ikkeniebegrijp: :denk: :denk: :confused2: :weetikniet:
Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

Amice

Wat een rotwoord"dope amine"  :lachen:
Vroeger heette dat speed of xtc of wat dies meer zijn.

Er staat nergens dat het niet verslavend is, dus ik heb zo mijn twijfels.

Ook over U welgezette heer baron. hoe wilt u uw adel nog verklaren als u als een panlat door het leven gaat.  :ikkeniebegrijp:

nee dit kan echt niet  :neeneenee:

:lachen:

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

LMBen

Als ze die stof nu hier eens toevoegen in het bier, zullen ze dan echt gaan werken?  :lachen:
Na 8jaar philipijnen weer terug europa

yepyep

Als je bier drinkt wordt er al dopamine afgegeven door je hersenen. Een van de redenen waarom je je zo lekker voelt.

Soushkin

Citaat van: yepyep op dinsdag 18 februari 2014, 11:00:48
Als je bier drinkt wordt er al dopamine afgegeven door je hersenen. Een van de redenen waarom je je zo lekker voelt.

Zelfde met cannabis maar ik ben nog geen mensen tegengekomen die hard aan het werk wilden na het roken van een jointje dus ik heb een beetje twijfels bij het verhaal.
Palimos po, gutom ako. Pisulang pang Mac Do, pang Jollibee.

Maraming salamat, po.

:happy2:

huisman45

VRAAGJE VOOR ADRIAAN MISSCHIEN<ONZE HUISAPOTHEEK>  :jajaja: :jajaja: :jajaja: :atyourservice: :atyourservice: :atyourservice:
Hier adem ik vrij en ben gelukkig

Rich

Dopamine wordt door jezelf aangemaakt bij ondermeer sporten, dus om die luiheid tegen te gaan,.......beweeg en ga sporten  :jajaja:

Runners high, iedereen heeft er al eens van gehoord. Het is een euforish gevoel bij voornamelijk runners. Het vrijkomen van van endorfine en dopamine zorgt voor dat gevoel.

Als je regelmatig hardloopt krijg je dat gevoel bij grote en lange inspanning en vooral na het behalen van de finish of het einde van de run. De  lopers onder ons zullen dat gevoel wel kennen.
Ik ervaar het zo'n 3x per week en je voelt je na de inspanning gewoon TOP  :thumb:







Rich de Nederbelg.

Amice

Mja ik heb geen geneeskunde gestudeerd maar als ik het zo even snel zie is de keuze wel makkelijk gemaakt.

Het wordt dus aangemaakt als je bier drinkt en als je voor de runner's high gaat na n 10 km of zo.

Dan heb ik in diezelfde tijd eigenlijk ook wel voldoende sml leeg denk ik en voel met je mee Rich als je over de finish gaat.

:lachen:   :congratualtionsis0:  :cheerleader: :dance: :cheers: :feestmutstoetertje:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Rich

Biersmaak stimuleert beloningscentrum in brein
Alleen de smaak van bier is al genoeg om het beloningscentrum in het menselijk brein te activeren. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers ontdekt.


Wanneer mensen alleen de smaak van bier proeven, produceert een specifiek hersengebied onmiddellijk een bijzonder grote dosis dopamine, een neurotransmitter die ook wordt aangemaakt bij het gebruik van drugs. 
Dit beloningscentrum in de hersenen wordt al gestimuleerd voordat de alcohol uit het bier wordt opgenomen in het lichaam.

Het effect is sterker bij mensen met een familiegeschiedenis van alcoholverslaving.  Bij mij werkt het dus niet  :happy:

http://www.nu.nl/wetenschap/3399081/biersmaak-stimuleert-beloningscentrum-in-brein.html
Rich de Nederbelg.