Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

geen angst voor "touchy-feely"

Gestart door Adriaan, donderdag 13 maart 2014, 01:35:45

Vorige topic - Volgende topic

Adriaan





LL.Zaterdag was ik in Mandaue Foam, een drukke zaak  voor schuimrubber,  waar ik duplicaten van onze rotan fauteuil zitkussens wilde laten maken. Behalve dat me opviel hoe langzaam alles in zijn werk ging (het is de omslachtigheid van hun procedures - ze werken verder hard genoeg) viel me iets anders op. Een van de bedienden, een jonge jongen, stond met zijn rug naar het looppad. Een vrouwelijke bediende die langs hem kwam rennen gaf hem een ferme tik op zijn achterste. Wat was zijn reactie? Klacht bij de baas over "sexual harassment"? Kun je net denken. Hij grijnsde alleen maar.

Iets anders dat me recentelijk opviel. Een van mijn schoonzussen gaf mijn ega over Skype een voorbeeld van de spreekvaardigheid van haar zoontje, de ongeveer tweejarige Jelle Jitse (die hier Jitsi wordt genoemd). Ze was met hem naar de Dokter geweest, een kinderarts die tevens de huisarts van de meeste familieleden hier is. Hij is niet mijn arts (zijn spreekuur is mij te druk) maar ik ken hem wel. Ik vind hem een aardige man.

Jitsi had het klaargespeeld met een spijker zijn miniatuurpenis in het ongerede te brengen - er kwam pus uit. Dit was wat me verteld werd van de converrsatie.

Dokter: Zo Jitsi ben je daar weer (hij heeft recentelijk een paar keer longontsteking gehad). Wat is er nu met je?

Jitsi: Er is iets verkeerd met mijn penis ("otin" in het Visayaans - een woord dat mensen hier niet in het minst schromen uit te spreken).

Dokter: Zo Jitsi laat eens kijken. Ah Jitsi jij bent naar Colon geweest (Colon is, zoals ingewijden weten, de oudste winkelstraat in de Filippijnen en misschien in heel Z.Q.Azie. Hij dateert uit de tijd van Magelhaen die niet zo ver er vandaan aan zijn einde kwam. Hij ligt tevens in het centrum van de warme buurt).

Jitsi: (verbaasd) Nee ik ben niet naar Colon geweest.

Dokter: Ja jij hebt de meisjes gebruikt.

Jitsi: (natuurlijk geen idee hebbend over des dokters bedoeling). Nee ik heb geen meisje gebruikt.

Nou, let wel, zijn moeder gaf dit als een voorbeeld van hoe die dekselse Jitsi zijn mannetje kan staan als het op een gesprek met een volwassene aankomt. Zij vond niets ongewoons aan wat de dokter zei. In het "Westen" was er waarschijnlijk een klacht bij de medische tuchtraad of een soortgelijk orgaan uitgekomen. Waarom die panische angst om iemand anders,vooral een kind, aan te raken (of in zo'n gesprek te betrekken). Waarom werd ergens in Engeland een 85-jarige grootmoeder die de duikoefeningen van haar zevenjarige kleindochter wilde fotograferen het gebruik van haar camera verboden? Waarom kreeg een man die net een kind van de verdrinkingsdood had gered te maken met een hysterische moeder die schreeuwde "blijf van mijn kind af" (twee voorbeelden die je op het internet kunt vinden).

Het is vooral iets van de laatste tijd. Koot heeft er een schets aan gewijd die je op Youtube kunt vinden. Hem was quasi opgevallen dat hij op zoveel babyfoto's zijn blote billen aan de hemel toonde. Dus, volgens de schets dan, vroeg hij aan zijn moeder "Ma, was er, uh, iets aan de hand met Pa.? Waarom fotografeerde hij me zo vaak in mijn nakie? Waarop zijn moeder heel terecht zei: "Ach jongen dat was toen heel gewoon" (Koot dateert van omstreeks 1940 dacht ik).

Is er 'in het Westen" een min of meer permanente kliek die op de eigen neuroses reageert door anderen te vervolgen wegens hekserij, of "ontucht" (van welke aard dan ook) of, evt, wegens afwijkende politieke opinies (welk krantenkantoor werd er in Amsterdam ook weer bestormd en waarover?).

Natuurlijk zijn afwijkende politieke of religieuze opinies ook elders een gerede oorzaak om anderen het leven zuur te maken maar die angst voor "touchy feely" is er, de hemel zij dank, hier nog niet bij.

En nog iets anders, een voorbeeld van onverdraagzaamheid in het klein: het schijnt sommige mensen hier te irriteren dat ik voor mijn brieven een ietwat groter lettertype dan normaal gebruik. Ik doe dat omdat ik dat veel makkelijker te lezen vind en aanneem dat dat met andere senioren ook het geval zal zijn. En voor hem/haar voor wie dat niet nodig is - wel het is in ieder geval "no skin of his/her nose".






bananacreek

#1
Citaat van: Adriaan op donderdag 13 maart 2014, 01:35:45




LL.Zaterdag was ik in Mandaue Foam, een drukke zaak  voor schuimrubber,  waar ik duplicaten van onze rotan fauteuil zitkussens wilde laten maken. Behalve dat me opviel hoe langzaam alles in zijn werk ging (het is de omslachtigheid van hun procedures - ze werken verder hard genoeg) viel me iets anders op. Een van de bedienden, een jonge jongen, stond met zijn rug naar het looppad. Een vrouwelijke bediende die langs hem kwam rennen gaf hem een ferme tik op zijn achterste. Wat was zijn reactie? Klacht bij de baas over "sexual harassment"? Kun je net denken. Hij grijnsde alleen maar.

Iets anders dat me recentelijk opviel. Een van mijn schoonzussen gaf mijn ega over Skype een voorbeeld van de spreekvaardigheid van haar zoontje, de ongeveer tweejarige Jelle Jitse (die hier Jitsi wordt genoemd). Ze was met hem naar de Dokter geweest, een kinderarts die tevens de huisarts van de meeste familieleden hier is. Hij is niet mijn arts (zijn spreekuur is mij te druk) maar ik ken hem wel. Ik vind hem een aardige man.

Jitsi had het klaargespeeld met een spijker zijn miniatuurpenis in het ongerede te brengen - er kwam pus uit. Dit was wat me verteld werd van de converrsatie.

Dokter: Zo Jitsi ben je daar weer (hij heeft recentelijk een paar keer longontsteking gehad). Wat is er nu met je?

Jitsi: Er is iets verkeerd met mijn penis ("otin" in het Visayaans - een woord dat mensen hier niet in het minst schromen uit te spreken).

Dokter: Zo Jitsi laat eens kijken. Ah Jitsi jij bent naar Colon geweest (Colon is, zoals ingewijden weten, de oudste winkelstraat in de Filippijnen en misschien in heel Z.Q.Azie. Hij dateert uit de tijd van Magelhaen die niet zo ver er vandaan aan zijn einde kwam. Hij ligt tevens in het centrum van de warme buurt).

Jitsi: (verbaasd) Nee ik ben niet naar Colon geweest.

Dokter: Ja jij hebt de meisjes gebruikt.

Jitsi: (natuurlijk geen idee hebbend over des dokters bedoeling). Nee ik heb geen meisje gebruikt.

Nou, let wel, zijn moeder gaf dit als een voorbeeld van hoe die dekselse Jitsi zijn mannetje kan staan als het op een gesprek met een volwassene aankomt. Zij vond niets ongewoons aan wat de dokter zei. In het "Westen" was er waarschijnlijk een klacht bij de medische tuchtraad of een soortgelijk orgaan uitgekomen. Waarom die panische angst om iemand anders,vooral een kind, aan te raken (of in zo'n gesprek te betrekken). Waarom werd ergens in Engeland een 85-jarige grootmoeder die de duikoefeningen van haar zevenjarige kleindochter wilde fotograferen het gebruik van haar camera verboden? Waarom kreeg een man die net een kind van de verdrinkingsdood had gered te maken met een hysterische moeder die schreeuwde "blijf van mijn kind af" (twee voorbeelden die je op het internet kunt vinden).

Het is vooral iets van de laatste tijd. Koot heeft er een schets aan gewijd die je op Youtube kunt vinden. Hem was quasi opgevallen dat hij op zoveel babyfoto's zijn blote billen aan de hemel toonde. Dus, volgens de schets dan, vroeg hij aan zijn moeder "Ma, was er, uh, iets aan de hand met Pa.? Waarom fotografeerde hij me zo vaak in mijn nakie? Waarop zijn moeder heel terecht zei: "Ach jongen dat was toen heel gewoon" (Koot dateert van omstreeks 1940 dacht ik).

Is er 'in het Westen" een min of meer permanente kliek die op de eigen neuroses reageert door anderen te vervolgen wegens hekserij, of "ontucht" (van welke aard dan ook) of, evt, wegens afwijkende politieke opinies (welk krantenkantoor werd er in Amsterdam ook weer bestormd en waarover?).

Natuurlijk zijn afwijkende politieke of religieuze opinies ook elders een gerede oorzaak om anderen het leven zuur te maken maar die angst voor "touchy feely" is er, de hemel zij dank, hier nog niet bij.

En nog iets anders, een voorbeeld van onverdraagzaamheid in het klein: het schijnt sommige mensen hier te irriteren dat ik voor mijn brieven een ietwat groter lettertype dan normaal gebruik. Ik doe dat omdat ik dat veel makkelijker te lezen vind en aanneem dat dat met andere senioren ook het geval zal zijn. En voor hem/haar voor wie dat niet nodig is - wel het is in ieder geval "no skin of his/her nose".

Ik heb gelukkig LASIK gehad in 2004 door Dr. Larrazabal in cebu Doctors en ben er nog steeds zeer blij mee...maar dat zou alleen goed zijn voor veraf kijken maar er was iets "fout" gegaan en nu kijk ik goed veraf en lees uitstekend... :thumb: :thumb: :happy: :happy:

Ik noem hem de man met de gouden handen....... :thumb: :thumb: :happy: :happy:







Maar ik heb er geen enkel probleem mee met die grote letters.......... :happy: :hoedjeaf: :hoedjeaf:

bananacreek

#2
Maar niet Colon maar Junquera street was (en is nog) de grootste hoerenstraat in cebu city.... :hoedjeaf: :hoedjeaf:

Maar meestal voor "TAKE-OUT"......... :lachen: :lachen: :jajaja: :jajaja: :happy:
(NO VAT (BTW)...... :lachen: :thumb: :happy:




Maar in de jaren '70-'80-'90 waren de meeste hoerententen in Colon street...de z.g BEERHOUSES met een dansvloer op de bovenverdieping en dan was er een deur met een kijkglaasje en dan kon je den meiskes uitkiezen ...en er waren ook zaken daar betaalde je eerst 50 centavos voor een dans met een meisje van jouw keuze.... :lachen: :lachen: :thumb: :happy:




bananacreek

In de jaren '70-'80 waren er ONTZETTEND veel beerhouses en dancings in downtown +uptown Cebu (in de buurt van Fuente Osmena en de rotonde)


bananacreek




Maar in 2004 werd er toch wel degelijk gebruik gemaakt van een "blade" (microkeratome)




Amice

#5
Het kan natuurlijk ook zijn dat er katarak in het spel is, dan zie je kleine letter ook al gauw "blurred".
Dat is weer een andere behandeling dan Lasik,waarbij de doktoren eerst proberen de katarak met medicijnen te verwijderen, lukt dat niet dan gaan ze over tot zwaardere middelen. Overigens kan katarak zich voordoen zowel op de buitenlens als de binnenlens van het oog.
Beiden zijn echter poliklinisch te behandelen,zelfs als er een nieuwe(binnen)lens dient te worden geplaatst.

Ik heb ook geen moeite met grote letters maar meer met dat kleine kijkglaasje waar Creek het over heeft. Stel je een voor dat je denkt dat het een mooie meid is door zo'n klein glaasje maar eenmaal voor je erg tegenvalt. Het was dus goed dat ze de dansvloer als tussenpoze hebben ingelast daar.  :lachen:
Vreemd genoeg ben ik die "meiden uitzoek bars" waaar die meiden dan achter glas zitten te wachten, hier in manila nog nooit tegen gekomen, wellicht alweer verboden of achterhaalt.
 :weetikniet:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Adriaan

CitaatMaar in de jaren '70-'80-'90 waren de meeste hoerententen in Colon street.

Ja die dokter is ook al weer een man op leeftijd dus zijn informatie dateert wschl. uit die periode.

Je hebt geluk gehad, Creek, dat bij jou die operatie zo goed is verlopen. Ik zou zeer huiverig zijn om aan mijn ogen te laten prutsen - en niet alleen hier. Mijn moeder werd (in Nederland) op ongeveer zeventigjarige leeftijd aan haar oog geopereerd. Ze heeft er, tot haar overlijden (toen ze 93 was), pijn, vaak ontzettende pijn, aan overgehouden. Aangegeven reden: ja een virusinfectie - die komt heel zelden voor.

Een ietwat oudere broer had (in Nederland) een paar jaar geleden een cataract operatie. Hij verloor er zijn oog bij. Aangegeven reden:  ja een virusinfectie - die komt heel zelden voor.

Nog iets over die naam Jelle Jitse. Mijn schoonzus is niet met een Fries getrouwd - haar man is van hier. Die naam kwam (op verzoek) uit mijn koker. Ik heb een paar neven met die namen en dacht dat ze wel zouden passen in het Visajaans.

daf105paccar

Jelle Jitse. :thumb:

Mooie en originele naam.

LMBen

Heb ook catarac operatie gehad hier 2 jaar geleden in cebu doc bij dr. Larazzabal
Ben hem eeuwig dankbaar, zie nu weer clear. Kosten 41.000 dankzij fhilhealt
Na 8jaar philipijnen weer terug europa

bananacreek

#9
In 2004 was de prijs 30T per oog en ik had nog geen Philhealth

Voor Cataract vergoed Philhealth P8000 per oog maar één oog per behandeling en er moet minstens 72 uur tussen zitten....

Prijs cataract hang af van de lens die je kiest en "Acrilsoft Restor" is de duurste neem ik aan