Belgische ziekteverzekering in de Filipijnen?

Gestart door startagain, donderdag 20 maart 2014, 01:06:29

Vorige topic - Volgende topic

startagain

Dag allemaal,

ik ben nieuw hier, dus even kort voorstellen:
53jarige Kempenaar, getrouwd met een Filipijnse. M'n naam hou ik graag nog even stil.

Ik vroeg me af of je als Belg, in de Filipijnen verblijvend (bijna heel het jaar), in regel kunt blijven met de ziekteverzekering?
Kan dit enkel indien je een adres in Belgie hebt? Of mss ook als je jaarlijks(?) naar Belgie terugkeert?

Als ik in de zoekfunctie "ziekteverzekering" in tik, krijg ik een overvloed van topics die, lijkt me, er niet toe doen.

Alvast dank bij voorbaat voor een beetje info  :daag:
Move on.. to learn and improve

Luke

Er zijn verschillende formules hoe een verblijf in het buitenland (buiten de EU) begrepen wordt; vakantie, tijdelijk verblijf, hoodfverblijf in het buitenland etc.. Best bij je ziekteverzekering navragen hoe uw situatie daarin past. Een oplossing kan zijn een verhoogde premie of aanpassing polis om langere tijd in de PH te verblijven.

Vast staat dat de ziekteverzekering vervalt bij uitschrijving in uw gemeente met de bedoeling te verhuizen naar PH.


LMBen

Misschien beetje ontopic maar ik weet graag alles.
Is de ziekenverzekering te vergelijken met de nederlandse?
Hoeveel kost het per mnd of gaat het per inkomen?
Na 8jaar philipijnen weer terug europa

Amice

Citaat van: Benincebu op donderdag 20 maart 2014, 02:22:37
Misschien beetje ontopic maar ik weet graag alles.
Is de ziekenverzekering te vergelijken met de nederlandse?
Hoeveel kost het per mnd of gaat het per inkomen?

In nederland is het volkomen legaal om je uit te schrijven  en bv ieder jaar terug te keren en je weer in te laten schrijven (bv bij een van de kinderen), waardoor je dus ook weer de zorgverzekering in kunt.
Netjes de zorgpremie betalen  en je medisch laten  onderzoeken en bv. na 3 maanden weer uit laten schrijven en de zorgverzekering opzeggen om weer terug naar de  :smiley-philippines:

Er zit echter maar 1 maar aan en dat is  het prijskaartje   :biggrinn:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Ronny55

Citaat van: Luke op donderdag 20 maart 2014, 01:44:18
Er zijn verschillende formules hoe een verblijf in het buitenland (buiten de EU) begrepen wordt; vakantie, tijdelijk verblijf, hoodfverblijf in het buitenland etc.. Best bij je ziekteverzekering navragen hoe uw situatie daarin past. Een oplossing kan zijn een verhoogde premie of aanpassing polis om langere tijd in de PH te verblijven.

Vast staat dat de ziekteverzekering vervalt bij uitschrijving in uw gemeente met de bedoeling te verhuizen naar PH.


Dat klopt niet helemaal, Ik heb een vast verblijf in de  :smiley-philippines: en ben nu 5 jaar uitgeschreven in mijn gemeente . Ben gepesioneerd en betaal nog altijd belastingen en RMZ . Inderdaad voor medische kosten in de  :smiley-philippines: daar kom de ziekenkas niet meer tussen . Maar ik ga jaarlijks terug naar  :belgiesmiley: voor mijn medicijnen en een checkup. 3 jaar geleden 2 stens nodig gehad , in  :belgiesmiley: laten doen met tussenkomst van de ziekenkas, geen enkel probleem . Alles gaat wel via een hulpkas want bij de mutualiteiten , voorzorg..enz, ben je inderdaad uitgeschreven.
Nu is dat wel indien je hier als gepensioneerde verblijfd zoals ik , als je hier werkt of zakeman zijt zal wat "Luke" zegt waarschijnlijk wel van toepassing zijn.
Botemline is , als ik ernstige ,lees kostelijke, medische verzorging nodig heb moet ik wel effe naar  :belgiesmiley: gaan.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

startagain

 :-)
Bedankt al voor de info.

Ronny, zoals jij aangeeft, is het dan verplicht om jaarlijks terug naar Belgie te keren om van deze hulpkas te kunnen genieten? Moet je je hiervoor op voorhand opgeven of iets dergeleijks. Lijkt me perfect om de (hoge) kosten in de Filipijnen te vermijden. Een ticketje zijn peanuts vergeleken met hetgeen ze in de ziekenhuizen aanrekenen als je iets serieus aan de hand hebt.

Groetjes
Move on.. to learn and improve

Ronny55

Citaat van: startagain op vrijdag 21 maart 2014, 08:58:00
:-)
Bedankt al voor de info.

Ronny, zoals jij aangeeft, is het dan verplicht om jaarlijks terug naar Belgie te keren om van deze hulpkas te kunnen genieten? Moet je je hiervoor op voorhand opgeven of iets dergeleijks. Lijkt me perfect om de (hoge) kosten in de Filipijnen te vermijden. Een ticketje zijn peanuts vergeleken met hetgeen ze in de ziekenhuizen aanrekenen als je iets serieus aan de hand hebt.

Groetjes
Neen , ben in december 2011 door omstandigheden de laatste maal in  :belgiesmiley: geweest, mijn zoon is intussen op bezoek gekomen en heeft de medicatie toen meegebracht. Ja , via de hulpkas duurt het wel iets langer voor je terugbetalingen. Ik stuur de doktersbriewfjes per post met mijn rekening # erbij, 2a3weken later heb ik het geld.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Luc

#7
Is dat de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (HZIV)?

http://www.hziv.be/Model4-10-N.htm

Helemaal koosjers is dat toch niet wat je vertelt. Je hebt wanneer je tijdelijk terug naar België gaat meteen recht op ziekteverzekering maar om je ziektekosten in de  :smiley-philippines: bij permanent verblijf hier zomaar te laten uitbetalen  :weetikniet: ik zou er toch maar niet te veel reklaam over maken  :jajaja:




There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Ronny55

Citaat van: Luc op vrijdag 21 maart 2014, 16:50:30
Is dat de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (HZIV)?

http://www.hziv.be/Model4-10-N.htm

Helemaal koosjers is dat toch niet wat je vertelt. Je hebt wanneer je tijdelijk terug naar België gaat meteen recht op ziekteverzekering maar om je ziektekosten in de  :smiley-philippines: bij permanent verblijf hier zomaar te laten uitbetalen  :weetikniet: ik zou er toch maar niet te veel reklaam over maken  :jajaja:





Dat klopt wat je zegt, in de  :smiley-philippines: krijg ik ook niets terugbetaald, dat heb ik ook niet gezegd, maar wel als ik naar  :belgiesmiley: ga ben ik meteen weer verzekerd. Voor mij was dit gegeven heel belangrijk, daar heb ik mij heel goed naar bevraagd. Enkel de ziektekosten die ik in  :belgiesmiley: heb worden vergoed.
Mijn verzekering hier is 10.000 peso die ik elke maand aan de kant leg. Al die verzekeringen hier zijn voor mij te duur en dekken maar tot op zekere hoogte. Iedere voorgeschiedenis .....Vergeet het maar. Als "diabetisch" is elke ziekte een voorgeschiedenis.
BTW, Als je een domicile in  :belgiesmiley: aanhoud moet je er ook regelmatig verblijven, niet eenmaal per jaar een paar maanden. Meer dan 6 maanden in het buitenland verblijven dan kan je gedurende 1 jaar een administratief addres aanhouden in  :belgiesmiley: , heb ik het eerste jaar gedaan. Een fictief addres in  :belgiesmiley: aanhouden is illegaal. 
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Luc

Citaat van: Ronny55 op vrijdag 21 maart 2014, 15:56:26
Ik stuur de doktersbriewfjes per post met mijn rekening # erbij, 2a3weken later heb ik het geld.

Omwille van deze zin begreep ik dat je de doktersbriefjes opstuurde naar  :belgiesmiley:

There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.