Nederlanders in buitenland kunnen nu ook DigiD aanvragen

Gestart door Fail_over, dinsdag 22 juli 2014, 15:33:55

Vorige topic - Volgende topic

Fail_over

Ombudsman: Nederlanders in buitenland kunnen nu ook DigiD aanvragen




Door Dimitri Reijerman, dinsdag 22 juli 2014 15:22

Nederlanders die voor 1994 naar het buitenland zijn vertrokken kunnen voortaan een DigiD, meldt waarnemend Nationale ombudsman Frank van Dooren. DigiD-beheerder Logius heeft echter nog geen oplossing voor andere Nederlanders die geen DigiD kunnen aanvragen.

Volgens de Nationale ombudsman kunnen Nederlanders die voor 1 oktober 1994 uit Nederland zijn vertrokken zich inschrijven in het Register Niet-Ingezetenen en zo een BSN en DigiD krijgen. Andere probleemgevallen zijn curatoren en bewindvoerders die DigiD-machtigingen willen gebruiken, het gebruik van DigiD na een overlijdensgeval en de mogelijkheid voor burgers zonder vaste woon- of verblijfplaats om de inloggegevens aan te vragen.

Voor die mensen heeft Logius nog geen oplossing. Dak- en thuislozen die bijvoorbeeld niet staan ingeschreven in de Basisregistratie Personen kunnen daardoor geen DigiD aanvragen. De waarnemend Nationale ombudsman Frank van Dooren meent dat de Rijksoverheid de knelpunten moet oplossen, omdat de regering zelf de ambitie heeft uitgesproken om in 2017 alle dienstverlening vanuit de overheid digitaal aan de burger aan te bieden.


bron: http://tweakers.net/nieuws/97427/ombudsman-nederlanders-in-buitenland-kunnen-nu-ook-digid-aanvragen.html
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Amice

Heb ik iets gemist dan?  :weetikniet:

De titel van het bericht is m.i.  ietwat misleidend en ook diegene die in het buitenland wonen met BSN nummer kunnen de Digid zover ik weet enkel nog op schiphol aanvragen maar  zeker niet vanuit het buitenland.
Dat zou via de ambassades geregeld worden maar zover is dat volgens mij nog niet.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent