Wat nodig voor een burgerlijk huwelijk ?

Gestart door mars, vrijdag 2 januari 2015, 09:54:47

Vorige topic - Volgende topic

mars

Hallo,

Ik ben  :belgiesmiley: en reeds voor de 2de keer bij mijn verloofde geweest en we willen nu voor de civiele wet gaan trouwen in  :smiley-philippines: . Ik zou graag einde Maart/april daar naar daar toegaan voor te trouwen.

Ik weet eigenlijk niet goed welke documenten ik nu nodig hebt en welke te vertalen/legaliseren. En welke documenten zei nodig heeft. Haar familie kent iemand op de dienst trouwen van de gemeente, dus qua papierwerk moet het goed zitten.

Kunnen jullie mij helpen welke documenten ik nu nodig moet hebben?

- Geboorteakte
- Attest van woonst voor huwelijk
- Bewijs van gezinssamenstelling
- Bewijs van nationaliteit
welke meer... ?

1) Welke dien ik te vertalen/legaliseren en welke heb ik nog nodig ? loonstrookjes, iets van mutualiteit ?  enz
2) Welke documenten heb ik nog nodig voor de civiele wet van  :smiley-philippines:
3) Welke documenten heeft mijn aanstaande nodig voor de  :belgiesmiley: en  :smiley-philippines: wet ?
4) Een maand voor het huwelijk uitrekken is genoeg?

Rich

Dag Mars, welkom op het forum  :welcome:

Alles wat je nodig hebt van papieren staat duidelijk vermeld op de website van de  :belgiesmiley: ambassade in Manila.

http://www.diplomatie.be/manilanl/

Het document van de mutualiteit daar kom ik later vandaag op terug want ik heb nu even geen tijd. Je kan alvast even rondneuzen op de website.

Succes!
Rich de Nederbelg.

Blauwvinger


Rich

- Om te trouwen heb je geen papieren nodig van de mutualiteit.

- Als je getrouwd bent en zij doet aanvraag voor een visum om naar België te komen heb je wel een document van de mutualiteit nodig.

Voor wat betreft het document van de mutualiteit , het volgende.

Ikzelf en ik ken nog mensen, hadden problemen met DVZ (dienst vreemdelingenzaken) i.v.m. dat formulier in punt 8 : Proof of medical insurance covering both the applicant and the EU partner
Er zijn ook mensen die er geen probleem mee hebben gehad. Uiteindelijk komt het allemaal wel goed, maar het is allemaal geloop voor niets voordat het in orde is.

Er is altijd wel iets fout volgens DVZ, en dat bewijst dat er geen duidelijke afspraken/communicatie is tussen de Ambassade, FOD, en DVZ. Op de site van DVZ staat er een voorbeeldformulier maar als je dat laat zien bij de mutualiteit dan leggen ze dat gewoon naast zich neer en je kan het terug mee naar huis nemen. Allemaal onnodig werk met afprinten etc.

Men vraagt enkel naar een copie van het geboortecertificaat van jouw echtgenote.

Rich de Nederbelg.

mars

Dus mijn aanstaande heeft alleen een kopie van geboortecertificaat nodig ?  Geen ongehuwdverklaring ofzo ? en moet die gelegaliseerd zijn ?

en wat heb ik nodig voor de Filipijnse overheid?

Rich

Jullie moeten je eerst aanmelden bij de Belgische ambassade in Manila voor het bekomen van het attest "geen huwelijksbeletsel"  Dit noemt men legal capacity.

Documenten die moeten voorgelegd worden bij de aanvraag van het attest op de Ambassade

Kom persoonlijk naar de Ambassade vergezeld van uw toekomstige vrouw  om de nodige documenten voor te leggen. Als U al langer dan drie maanden op de Filipijnen verblijft, dient U tevens een CENOMAR-attest van het National Statistics Office (NSO) voor te leggen, als bewijs dat er hier in de Filipijnen geen ander huwelijk geregistreerd werd.

De toekomstige Filipijnse partner dient tevens zijn/haar identiteitsdocumenten mee te brengen.

Het attest kan aangevraagd worden elke dinsdag en donderdag tussen 11:00 en 12:00

Het is aanbevolen om in de Ambassade te zijn om 10:45 Hr. om zeker niet te laat te zijn. Een afspraak maken is niet nodig.

Wanneer een Belg dit attest aanvraagt moet hij de volgende dokumenten voorleggen:

1.       een letterlijk afschrift van zijn geboorteakte (*)
2.       een volledig uittreksel uit de bevolkingsregisters van zijn woonplaats in België waarop uw naam en voornamen, uw woonplaats, uw nationaliteit en uw burgerlijke staat worden vermeld.
3.       een verklaring op eer van zijn burgerlijke staat (download hier)
4.   indien u niet woonachtig bent in België dient u tevens een attest van burgerlijke staat afgeleverd door de bevoegde autoriteiten van uw huidige woonplaats te overleggen als bewijs van uw burgerlijke staat.
5.       Indien uit punt 2 blijkt dat u uit de echt gescheiden of weduwnaar bent, dan zal u met de verklaring op eer voor de daarop volgende periode ook nog alle bewijsstukken die betrekking hebben op uw echtscheiding of op het overlijden van uw (ex)-echtgenoot moeten geven (*)

      (*) Deze dokumenten moeten voor eensluidend verklaard worden door de overheid die ze heeft afgegeven en moeten minder dan zes maanden oud zijn.
      Voor gebruik in de Belgische Ambassade hoeven deze documenten niet vertaald te worden.
       Een gewone fotokopie van alle gevraagde originele documenten + identiteitskaart + paspoort zijn tevens vereist, u krijgt de originele attesten van ons terug.
     De Ambassade levert uitsluitend attesten in één vanonze landstalen (NL,FR, D) af. U dient bij de Filippijnse overheid na te gaan of een vertaling naar het Engels vereist is. U dient zelf in te staan voor deze vertaling naar het Engels.

Meer informatie  op : http://www.diplomatie.be/Manilanl/default.asp?id=23&ACT=5&content=10&mnu=23

Als je de legal capacity hebt kunnen jullie de aanvraag doen om te trouwen.

Best is om jouw toekomstige echtgenote even te laten informeren bij het gemeentehuis welke documenten ze nodig hebben want dat kan verschillen van gemeente tot gemeente.

Verder verwijs ik naar diverse topics in dit forum waarin je ongetwijfeld de antwoorden zal vinden op al je vragen : http://www.filippijnen.org/index.php/board,102.0.html

Succes.

Rich de Nederbelg.

Cosyns Guy

Citaat van: Rich op zaterdag  3 januari 2015, 22:45:23
Jullie moeten je eerst aanmelden bij de Belgische ambassade in Manila voor het bekomen van het attest "geen huwelijksbeletsel"  Dit noemt men legal capacity.

Documenten die moeten voorgelegd worden bij de aanvraag van het attest op de Ambassade

Kom persoonlijk naar de Ambassade vergezeld van uw toekomstige vrouw  om de nodige documenten voor te leggen. Als U al langer dan drie maanden op de Filipijnen verblijft, dient U tevens een CENOMAR-attest van het National Statistics Office (NSO) voor te leggen, als bewijs dat er hier in de Filipijnen geen ander huwelijk geregistreerd werd.

De toekomstige Filipijnse partner dient tevens zijn/haar identiteitsdocumenten mee te brengen.

Het attest kan aangevraagd worden elke dinsdag en donderdag tussen 11:00 en 12:00

Het is aanbevolen om in de Ambassade te zijn om 10:45 Hr. om zeker niet te laat te zijn. Een afspraak maken is niet nodig.

Wanneer een Belg dit attest aanvraagt moet hij de volgende dokumenten voorleggen:

1.       een letterlijk afschrift van zijn geboorteakte (*)
2.       een volledig uittreksel uit de bevolkingsregisters van zijn woonplaats in België waarop uw naam en voornamen, uw woonplaats, uw nationaliteit en uw burgerlijke staat worden vermeld.
3.       een verklaring op eer van zijn burgerlijke staat (download hier)
4.   indien u niet woonachtig bent in België dient u tevens een attest van burgerlijke staat afgeleverd door de bevoegde autoriteiten van uw huidige woonplaats te overleggen als bewijs van uw burgerlijke staat.
5.       Indien uit punt 2 blijkt dat u uit de echt gescheiden of weduwnaar bent, dan zal u met de verklaring op eer voor de daarop volgende periode ook nog alle bewijsstukken die betrekking hebben op uw echtscheiding of op het overlijden van uw (ex)-echtgenoot moeten geven (*)

      (*) Deze dokumenten moeten voor eensluidend verklaard worden door de overheid die ze heeft afgegeven en moeten minder dan zes maanden oud zijn.
      Voor gebruik in de Belgische Ambassade hoeven deze documenten niet vertaald te worden.
       Een gewone fotokopie van alle gevraagde originele documenten + identiteitskaart + paspoort zijn tevens vereist, u krijgt de originele attesten van ons terug.
     De Ambassade levert uitsluitend attesten in één vanonze landstalen (NL,FR, D) af. U dient bij de Filippijnse overheid na te gaan of een vertaling naar het Engels vereist is. U dient zelf in te staan voor deze vertaling naar het Engels.

Meer informatie  op : http://www.diplomatie.be/Manilanl/default.asp?id=23&ACT=5&content=10&mnu=23

Als je de legal capacity hebt kunnen jullie de aanvraag doen om te trouwen.

Best is om jouw toekomstige echtgenote even te laten informeren bij het gemeentehuis welke documenten ze nodig hebben want dat kan verschillen van gemeente tot gemeente.

Verder verwijs ik naar diverse topics in dit forum waarin je ongetwijfeld de antwoorden zal vinden op al je vragen : http://www.filippijnen.org/index.php/board,102.0.html

Succes.


indien u niet woonachtig bent in België dient u tevens een attest van burgerlijke staat afgeleverd door de bevoegde autoriteiten van uw huidige woonplaats te overleggen als bewijs van uw burgerlijke staat.
Dit klopt niet volgens mij.
Ik woonde reeds in Spanje toen ik mijn vrouw huwde en de Spaanse autoriteiten geven geen bewijs van burgelijke stand uit,dus zal dat voor alle niet Belgische lnden wel het zelfde zijn.
Het enige officiele dokument dat men mij uitreikte en wat ik nodig had was een dokument van de plaats waar ik woon en ingeschreven ben.

Rich

Ja, dat is best mogelijk Guy, maar tijden en regels veranderen om de haverklap. Daarom dat ik ook steeds zoveel mogelijk verwijs naar de link van de betreffende instanties en het advies zich zo goed mogelijk te laten informeren aldaar.
Rich de Nederbelg.

mars

- Geboorteakte (Legaliseren)
- Attest van woonst voor huwelijk
- Bewijs van gezinssamenstelling
- Bewijs van nationaliteit
- Verklaring op eer
- fotokopie van alle gevraagde originele documenten + identiteitskaart + paspoort

Dan een legalisatie en vertaling van de geboorteakte voor de Filipijnse overheid.

Zou iets zou het dan moeten zijn ?

Heb een mailtje gestuurd naar Van Bogaert, welke ik nu allemaal nodig heb.