Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Gelegaliseerde documenten

Gestart door tbennekik, woensdag 27 januari 2010, 10:30:45

Vorige topic - Volgende topic

Luc

Ja in de Filippijnen geeft dat recht op hoger onderwijs maar ik kan niet geloven dat een Filipino met diploma high school hier zou toegelaten worden tot hoger onderwijs. Die hebben wiskunde gehad van het niveau 3de jaar middelbaar hier in Vlaanderen. Zo iemand maakt geen enkele kans om hier te slagen in het hoger onderwijs.

Volgens mij moet zo iemand minimum 2 jaar college gedaan hebben. Dan heb je een diploma als "Associate".

Nu als het enkel de bedoeling is om een visa te versieren voor België zijn we uitgepraat.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

opinie

Op http://chedncr.blogspot.com/ vond ik o.a. dit:









Ook even lezen: http://www.ched.gov.ph/scholarships/foreign.html

Citaat van: Luc op woensdag 27 januari 2010, 21:27:09
Die hebben wiskunde gehad van het niveau 3de jaar middelbaar hier in Vlaanderen.
Volgens mij moet zo iemand minimum 2 jaar college gedaan hebben.

Hier ga volledig akkoord met de uitspraak van Luc. Ze krijgen dan ook de eerste twee jaar nog algemene vakken in de  :smiley-philippines:
3de jaar? Hangt af van de richting! Twee jaar geleden zei de leraar wiskunde van onze zoon: "Neem de cursus wiskunde van het 3de jaar EM scheurt het netjes in twee en dan heb je de cursus voor het 3de en 4de jaar TM." Een klasgenoot die het volgende jaar van 3EM naar 4TM ging bevestigde het.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Luc

Al zoekende op het internet heb ik de site van NARIC gevonden. Hier kan je buitenlandse diploma's laten erkennen in België. Zo kun je het diploma "Bachelor of science in nursing" in België laten erkennen tot "professionele bachelor in de verpleegkunde"

http://www.ond.vlaanderen.be/Naric/precedenten/Filippijnen.htm
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

opinie

Waar kan ik een aanvraag indienen voor de gelijkwaardigheid van mijn buitenlands diploma secundair onderwijs?

Het aanvraagdossier kan via de post verstuurd worden of ingediend worden tijdens de bezoekuren op maandagnamiddag en woensdagnamiddag, telkens van 14h tot 16h.

Adres:

Ministerie Onderwijs & Vorming
Agentschap voor Kwaliteitszorg in Onderwijs en Vorming
NARIC- Vlaanderen
Hendrik Consciencegebouw - 2de verdieping — Lokaal 2M08
Koning Albert II- laan 15
1210 Brussel

Contactpersoon:

Mevrouw May Van Elst
Tel : 02/553.87.13
e-mail : naric[aapje]vlaanderen.be
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Luc

Het probleem gaat zijn dat het secundair hier 6 jaar is terwijl high school enkel 4 jaar is. Zelfs in de VS heeft men nu 6 jaar Secondary education verdeeld in junior high en senior high (lager middelbaar en hoger middelbaar). In de Filippijnen heeft men dit niet aangepast.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

mira

Mensen,

stop met zoeken, dit is de procedure die ik ook heb gevolgd en de enige die volgens mijn mogelijk is. OOk al moet je er inderdaad veel voor reizen!



Citaat van: Luc op woensdag 27 januari 2010, 11:36:57
B. PRIVATE DOCUMENTS

1.  SCHOOL RECORDS

College Diploma and Transcript of Records
Special Order
Certificate of Enrollment/Report of Grades
Certification of Graduation

Authenticating Government Agencies  
(in consecutive order)


a. School
b. CHED (depending on the region)
c. Malacañang
d. DFA (Department of Foreign Affairs)


Secondary/Elementary Diploma and
Form 137-A, Special Order
Certification of Graduation
Certificate of Enrollment/Report of Grades

Authenticating Government Agencies  
(in consecutive order)


a. School
b. DECS (depending on the region)
c. Malacañang
d. DFA (Department of Foreign Affairs)


Diploma  on Technical and Skills Development Courses
Transcript of Records
Certificate of Enrollment/Report of Grades
Certification of Graduation

Authenticating Government Agencies  
(in consecutive order)


a. School
b. TESDA (depending on the region)
c. Malacañang
d. DFA (Department of Foreign Affairs)


nils

Het enigste wat de Belgische ambassade vereist is dat het te legaliseren document door de DFA erkent is.
En voor de DFA het erkent, heb je legalisatie van waarschijnlijk de malacanang, CHED en school nodig.

De accuraatheid van de DFA website is ook te betwisten, omdat al sinds enige tijd voor geboorteaktes/huwelijksaktes dit niet meer noodzakelijk is.
Dit staat dan weer niet op hun website???  :weetikniet:
Meestal is het bellen naar de DFA afdoende, die kunnen aangeven of de malacanang noodzakelijk is en wat er nog meer nodig is.

Voor Belgie zou je waarschijnlijk bij een instituut of buitenlandse zaken moeten zijn die Diplomas evalueert.
In Nederland is dat dacht ik het NUFFIC of COLO iig.
Je kan daar ook van te voren misschien vragen of high school diploma's uit de Filippijnen uberhaupt erkent worden als zijnde high school in Belgie.

En dat je zoveel moet reizen voor papieren, komt omdat je uiteraard bij de school moet beginnen.
Wellicht kunnen ze een kopie van het diploma/verklaring opsturen.
Vaak is het andersom dat je van dichtbij van school naar Manila moet reizen.

opinie

Citaat van: nils op donderdag 28 januari 2010, 09:55:15
Voor Belgie zou je waarschijnlijk bij een instituut of buitenlandse zaken moeten zijn die Diplomas evalueert.

Zie
Citaat van: Luc op woensdag 27 januari 2010, 22:10:44

http://www.ond.vlaanderen.be/Naric/precedenten/Filippijnen.htm

Daar vond ik ook de gegevens (zie vorig bericht) voor erkenning van diploma's secundair onderwijs.

Op de site van KHLim (http://www.khlim.be/eCache/1362/Toelatingsvoorwaarden.html) vond ik dit:

Toelatingsvoorwaarden

Voor een bachelor-opleiding:


Diploma's of getuigschriften

  • een diploma secundair onderwijs
  • een diploma van het hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan
  • een diploma of getuigschrift dat bij of krachtens een wet, decreet, Europese richtlijn of internationale overeenkomst als gelijkwaardig wordt erkend
  • een diploma van het hoger onderwijs voor sociale promotie met uitzondering van GPB


Buitenlandse diploma's of getuigschriften

  • de kandidaat student kan via diploma of attest aantonen dat hij de Nederlandse taal beheerst
  • een einddiploma van het hoger onderwijs met volledig leerplan
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat niveaugelijkwaardigheid gekregen heeft met een diploma van het Vlaams hoger onderwijs
  • een Nederlands diploma voorbereidend wetenschappelijk onderwijs (VWO)
  • een Nederlands getuigschrift van met goed gevolg afgelegd propaedeutisch examen


Als je niet in het bezit bent van een diploma secundair onderwijs of daarmee gelijkgesteld diploma kan je toch toegelaten worden tot een bacheloropleiding als je slaagt in een toelatingsonderzoek hoger onderwijs.
Om aan dit onderzoek deel te nemen moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • je wordt in de loop van het academiejaar van inschrijving minstens 21 jaar. Daarenboven moeten minimaal twee jaar verlopen zijn tussen het einde van het schooljaar waarin je voor het laatst secundair onderwijs volgde en de aanvang van het academiejaar waarvoor je inschrijft.
  • of je kunt aantonen dat je over een uitzonderlijke begaafdheid beschikt.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

tbennekik

Mira,


Wil jij voor mij nog een en ander verduidelijken en mij verbeteren als ik fout ben:

Dus voor de wettiging van een High School diploma (Secondary/elementary diploma) moet je dus

toch naar de school
DECS (wat is dit in godshemelsnaam?)
Malacañang (ze moet toch niet bij Aroyo op schoot ?) Weet ook niet wat dit is.
DFA is ten slotte nog iets dat ik herken Buitenlandse zaken.


Alvast bedankt en hopelijk spoedig een verduidelijking van een paar termen voor een arme vlaamse leek

groeten

tbennekik

Luc

#19
Department of Education, Culture, and Sports (DECS)

Commission on Higher Education (CHED)

Technical Education and Skills Development Authority (TESDA)


Please note that there's no more DECS. We only have DepED, TESDA, and CHED.

http://www.deped.gov.ph/default.asp



There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.