Dingen die mis gaan bij bouwen

Gestart door Cobra, zondag 22 februari 2015, 15:13:34

Vorige topic - Volgende topic

Pinocchio

Hout

Het is al meermaals aan bod gekomen, hout in de woning geeft problemen!

Wel, ik kan me geen woning voorstellen waar geen hout is in verwerkt, dus moeten we op zoek naar een oplossing.

Deuren

Deuren worden zelden door termieten aangetast, dus enkele keren in de kleurloze Solignum steken zal meestal volstaan.

Het probleem zijn de deurstijlen want die worden wel vlot aangetast.
Nu is er wel hout zoals Matwood dat vrij goed bestand is tegen termieten. http://www.filbuild.com/hbp/matimco/04_matwood_anti_termite.html

Wel moet je ervoor zorgen dat die gedeeltes die werden geschaafd (op de breedte) of ingekort weer worden behandeld met Solignum maar een veel sterker product is Termite-X.

Meubelen

Leven in een interieur met alleen plastieken meubelen is niets voor mij, dus ook hier gaan we op zoek naar een estetish alternatief.

Acacia is in de stad misschien moeilijk te verkrijgen maar in de provincie zijn er voldoende meubelmakers die jouw gewenste meubelen in acacia maken en acacia wordt niet door termieten aangetast.
Neem een catalogus mee van Mores meubel of iets vergelijkbaar en ze maken de mooist mogelijke rustieke meubelen die je kan bedenken.

Zorg er wel voor dat ze het (zachte) spek van de boom niet gebruiken. Gewoon zeggen dat ze het hout niet mogen kleuren en dat je zelf het verniswerk zal uitvoeren.

Ongekleurd haal je er zo het spek uit en dat weet de carpenter maar al te best.

Vernissen

Vernis van mooi gevlamd hout behoort tot het verleden en kan je dus beter niet gebruiken.

Een veel beter product met dezelfde voordelen van vernis zonder de nadelen is liquid tiles en onder andere Davies heeft hiervoor een uitstekend product.

http://www.daviespaints.com.ph/liquid-tile.php

Gebruik de kleurloze versie , eventueel op voorhand kleuren met woodstain.

Wat Termite-x betreft, dit is een uiterst giftg product en bij aankoop wordt zelfs je naam genoteerd.
In Dumaguete verkrijgbaar bij Matiao, en een fles van 1 liter kost ongeveer 900
peso. Het is wel de bedoeling dat het met heel veel water wordt verdund.

bananacreek

Kunstof panelen...ook bij Matiao verkrijgbaar...maar daar mag ik niet meer binenkomen............... :lachen: :negatief: :negatief:

Branden niet maar roken behoorlijk bij een brand test......dus al er brand is .... :run: :run: :run:

In het midden hangt Sir Sambo de late General Manager van de Why Not................ligt begraven achter de werkplaats....maar zijn graf zal op een keer geruimd moeten worden ........... :ripba8: :ripba8: :ripba8: :atyourservice: :atyourservice: :atyourservice:




Amice

Citaat van: Amice op zondag  1 maart 2015, 18:09:20
Citaat van: Cobra op zondag  1 maart 2015, 16:47:41
Citaat van: Amice op zondag  1 maart 2015, 11:00:20
Goede tip  :thumb:
maar dat had ik dus 1 week eerder moeten weten. 
In de province hebben ze net deze week de nieuwe dakplaten geschilderd. :stomstomstom:

Kan je er over een halfjaar een foto van maken Amice en hier plaatsen ?



Ik zal vragen om er  nu een te maken en over 6 maanden.

Het is in Iloilo en ik ben in manila maar dat kan wel via fb of zo want ik weet nog niet wanneer ik daar weer heen ga.

Mja,  6 maanden hoeven we niet te wachten zo te zien.
Afijn de woning is filipinostyle herbouwd  voor totaal P 45.000 dus veel kan je daar dan ook niet van verwachten.
Voorheen leefde die op een aangestampte zandvloer en nu beton  met zelfs linoleum met 3- 2 persoons bedden naast elkaar en nu 3 slaapkamers dus die zijn al helemaal gelukkig ermee.
Ze wonen er gratis. Lieve mensen hoor maar zo af en toe zijn het net scharrelkippen. :biggrinn:









Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

panshit

Wie heeft ervaring met een beton dak?
Ik ben een aanbouw aan het maken en wil daar een plat dak op doen.
Panshit

klootzakken (voorheen Jens)

Citaat van: panshit op vrijdag 13 maart 2015, 10:28:52
Wie heeft ervaring met een beton dak?
Ik ben een aanbouw aan het maken en wil daar een plat dak op doen.
Panshit
dan doe je dat toch. geen probleem zo lang het fundament goed is .
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

nils

Citaat van: panshit op vrijdag 13 maart 2015, 10:28:52
Wie heeft ervaring met een beton dak?
Ik ben een aanbouw aan het maken en wil daar een plat dak op doen.
Panshit

Voor ons huis hebben we steeldecking op de tussen verdieping gebruikt, maar kan je het ook voor het dak gebruiken, zolang je de boel goed isoleert!

http://myphilippinelife.com/concrete-roofs-and-roof-patios-in-the-philippines/

Het risico met een plat dak is dat je een bakoven creƫert als je het niet goed isoleert en
lekkages krijgt het water niet goed wegstroomt of het dak niet waterdicht is.
Daarnaast is het aan te raden om tegels te gebruiken met een hoge SRI (Sun Reflective Index),
zodat je je poten minder snel verbrand als je erop loopt.

Cobra

Citaat van: panshit op vrijdag 13 maart 2015, 10:28:52
Wie heeft ervaring met een beton dak?
Ik ben een aanbouw aan het maken en wil daar een plat dak op doen.
Panshit


Ik heb een 10 cm dik betondak gemaakt op mijn huis in Dalaguete wat te koop staat.

Ik heb de wapening uit de muur omgebogen en in het dak gedaan, voor eventuele typhoons.

Tevens heb ik het dak 10 cm af laten lopen naar een hoek waar de waterafvoer zit.

Dit begrijpen filipijnse "vaklui"absoluut niet, maken het gewoon vlak als je even je rug omdraait.

Vrij logisch (voor filipino's), want als het schuin is levert het geen problemen op met water wat blijft staan.

Tenslotte mag een filipijnse bouw nooit in 1 keer goed gebeuren, er moeten nog diverse werken opnieuw uitgevoerd worden na oplevering, goed voor de werkgelegenheid.  :dollareyes: :dollareyes:


Ook heb ik hoekstaaltjes met stukjes wapening er aan gelast in de beton gedaan, hoekstaaltjes steken een cm of 10-15 boven het betondak uit.



De rand op het dak is gewoon een hollowblok die gestukadoord is, wel eerst 5 cm diep gat in de beton geboord en en stukje wapening er in zodat hollowblock blijft staan.



Bedoeling was dat ik er dunne stalen constructie op zou lassen met GI roof er op.

Dan blijft de zon van de beton af en blijft het heerlijk koel binnen.

Zoiets noemen ze een "Saharadak".

Als je dat woord zegt tegen een filipijnse bouwvakker weet ie meteen wat je bedoelt   :applaus:  :applaus: , zakjes poeder genaamd "sahara" in de beton doen om het waterafstotend te maken.

Maar dat bedoel ik dus niet.



Een saharadak is een 2de dak boven een ander dak om de zon er af te houden, je ziet dat bij landrovers in de sahara en ook op LPG tankwagens in NL/Belgie en voor vele andere toepassingen.

Een goedkope oplossing om het koeler te houden.

Tot zover.
Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

klootzakken (voorheen Jens)

Citaat van: Cobra op vrijdag 13 maart 2015, 21:23:10
Citaat van: panshit op vrijdag 13 maart 2015, 10:28:52
Wie heeft ervaring met een beton dak?
Ik ben een aanbouw aan het maken en wil daar een plat dak op doen.
Panshit


Ik heb een 10 cm dik betondak gemaakt op mijn huis in Dalaguete wat te koop staat.

Ik heb de wapening uit de muur omgebogen en in het dak gedaan, voor eventuele typhoons.

Tevens heb ik het dak 10 cm af laten lopen naar een hoek waar de waterafvoer zit.

Dit begrijpen filipijnse "vaklui"absoluut niet, maken het gewoon vlak als je even je rug omdraait.

Vrij logisch (voor filipino's), want als het schuin is levert het geen problemen op met water wat blijft staan.

Tenslotte mag een filipijnse bouw nooit in 1 keer goed gebeuren, er moeten nog diverse werken opnieuw uitgevoerd worden na oplevering, goed voor de werkgelegenheid.  :dollareyes: :dollareyes:


Ook heb ik hoekstaaltjes met stukjes wapening er aan gelast in de beton gedaan, hoekstaaltjes steken een cm of 10-15 boven het betondak uit.



De rand op het dak is gewoon een hollowblok die gestukadoord is, wel eerst 5 cm diep gat in de beton geboord en en stukje wapening er in zodat hollowblock blijft staan.



Bedoeling was dat ik er dunne stalen constructie op zou lassen met GI roof er op.

Dan blijft de zon van de beton af en blijft het heerlijk koel binnen.

Zoiets noemen ze een "Saharadak".

Als je dat woord zegt tegen een filipijnse bouwvakker weet ie meteen wat je bedoelt   :applaus:  :applaus: , zakjes poeder genaamd "sahara" in de beton doen om het waterafstotend te maken.

Maar dat bedoel ik dus niet.



Een saharadak is een 2de dak boven een ander dak om de zon er af te houden, je ziet dat bij landrovers in de sahara en ook op LPG tankwagens in NL/Belgie en voor vele andere toepassingen.

Een goedkope oplossing om het koeler te houden.

Tot zover.
eerlijk is eerlijk dit huis zit stevig in elkaar. heb de bouw van dit geheel, op de voet gevolgd toentertijd . zo ook het uitzicht op bohol prachtig .   :thumb:
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

Pinocchio

In de Filippijnen wordt er veel gebruik  gemaakt van metalen dakplaten als bekisting van een plat dak. Tegenwoordig bestaan er ook metalen profielen met een mooi estetish uizicht voor het plafond. Deze kunnen worden besteld op maat bij de betere bouwmarkt.

Om een waterdichte betonmassa te verkrijgen wordt het aditif Sahara toegevoegd, intussen zijn er ook andere merken op de markt.(merk Sika)

Als er lichtpunten moeten worden voorzien, verwerk dan de bedrading in de dakconstructie.

Voorzie een schuine afwatering maar dan niet in de richting van het aanpalend gebouw.

Een plat dak in beton moet in 1 keer worden gestort, voorzie dus voldoende bouwmaterialen en werkvolk om dit karwei in 1 keer te kunnen voltooien.

josv

Citaat van: Cobra op vrijdag 13 maart 2015, 21:23:10

Zoiets noemen ze een "Saharadak".

Als je dat woord zegt tegen een filipijnse bouwvakker weet ie meteen wat je bedoelt   :applaus:  :applaus: , zakjes poeder genaamd "sahara" in de beton doen om het waterafstotend te maken.

Maar dat bedoel ik dus niet.



Een saharadak is een 2de dak boven een ander dak om de zon er af te houden, je ziet dat bij landrovers in de sahara en ook op LPG tankwagens in NL/Belgie en voor vele andere toepassingen.

Een goedkope oplossing om het koeler te houden.

Tot zover.

Meestal is een bouw met een witneus is vaak een babylonische spraakverwarring. Je bewijst het zelf al. sahara-poeder in het beton is een doodnormaal verschijnsel hier, dat dak wat jij "sahara-dak" ( waarschijnlijk vrij vertaald : sahara-roof ) noemt is ook een doodnormaal verschijnsel. Dan kan je het die jongens niet kwalijk nemen dat ze je niet begrijpen  :lachen:
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....