Dingen die mis gaan bij bouwen

Gestart door Cobra, zondag 22 februari 2015, 15:13:34

Vorige topic - Volgende topic

opinie

Citaat van: stijn54 op maandag 23 februari 2015, 16:06:13
Ik heb er geen verstand van maar bij het bouwen van buildings worden de pilaren toch eerst geplaatst? Of is dit anders dan bij een huis?

Bij wolkenkrabbers wordt er een dragende structuur gebouwd van staal. Kleinere versies in gewapend beton met draagbalken waarin de vloer verankerd is.
De muren zijn sheer walls: gipsplaat op een licht frame om een illusie van een muur te maken of lichte betonblokjes. De buitenmuren (meestal glas) hangen als gordijnen aan de buitenkant.

Een huisversie zou dan zijn: een loods omgebouwd tot huis met niet-dragende muren.

:ontopic:

-Wat er ook mis kan gaan is hellingen en het bouwen erop.

Is een bouwplaats gelegen op een helling, let dan erop dat in de  :smiley-philippines: harde regen normaal is. Een huis is een obstructie en het water zoekt een andere weg, langs het huis samen met het water van het dak dat de grond om het huis extra zacht maakt.
Een kelder als extra fundering is geen gekkenwerk in die omgeving. Door het hoogteverschil kan deze mogelijk als garage dienen met een poort aan de tuinzijde. Nu zullen sommigen denken, ik bouw lekker aan de laagste zijde... Waar denk je dat water naartoe stroomt?

-Kennis van de ondergrond kan ook veel leed besparen.

Sinkholes, de verzakkingen door uitspoelen van kalkrijke ondergrond.
Zachte ondergrond met hoog grondwater. Huizen die daardoor scheefzakken.

-Een voorbeeld over architecten

Kennissen hebben een huis gebouwd dat ondertussen natuurlijk flink over het budget ging.
De buurman was architect, wel.. bijna. Het definitieve examen bleek te zwaar. Ze gaan dus naar een echte architect die een legaal plan kan bezorgen. Gevolg is dat de buurman elke instantie op hun (al dan afgewerkt) dak heeft gestuurd. Gelukkig hadden ze op aanraden van de echte architect alle vergunningen aangevraagd en gekregen.
Zorg steeds voor alle vergunningen op voorhand en op officiële basis. Een klacht van een buur of een wissel van de politieke overheid en die mondelinge toestemming heeft geen waarde.

-Het budget:

Bereken de kosten, alle kosten! Voeg 100% toe en vraag je af; Heb ik dat? Kan ik dat missen?
Voorbeeld: een koppel bouwde een klein resort. Nooit helemaal af geraakt en door omstandigheden moesten ze verkopen.
Vraag: 15 miljoen Gekregen: 4 miljoen
Hou dit in gedachten:
How is the real estate market?
O, booming is you're buying.
If you're selling, it's kind of in a dip.

Een koper zal zich steeds afvragen wat er mis is dat je van het huis af wil. Slecht gebouwd, lastige buren, eigendomsakte niet zuiver op de graat? Voor een appel en een ei neemt hij het risico maar daaraan wil je niet verkopen althans niet in de eerste tijd. Het zou niet de eerste zijn die blij is genoeg in handen te krijgen om een ticket en de eerste maanden huur voor een huisje hier.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Cobra

*Hou al je gereedschap goed in de gaten dat er goed mee word omgegaan.


Bananacreek heeft al zoiets gezegd dat ze absoluut niet weten hoe een boormachine  te gebruiken, staan er met hun volle gewicht op te duwen tot boor en/of machine kapot is.

Ik heb er 1 gehad die stond rondjes te draaien met een boormachine in de beton, op die manier kwam er meer  cement/zand poeder los en zodoende dacht hij dat hij dieper boorde.  :denk:  :ikkeniebegrijp:

Het gat werd enkel breder er van.

Ik hoorde het aan het lawaai dat hij met iets achterlijks bezig was.



Maar ook andere simpele gereedschappen weten ze naar de kloten te helpen.


Ik bouwde tegen een berg, waterkraan was een 150 meter verder bij een buurman.


Bij metselen en beton storten heb je veel water nodig, dat zal iedereen wel begrijpen, dus ik kocht een stuk of 8 nieuwe jerrycans.

Na slechts 1 dag gebruik, zag ik de andere morgen dat alle doppen van die jerrycans verwijderd waren en nergens te vinden.

Normaal denk je dan :"die hebben ze ergens rond het huis weggegooid", NEE, compleet verdwenen.

Meteen aan iedereen gevraagd waar die doppen waren, niemand wist iets natuurlijk, maar dat moet een ervaren PH ganger niet vreemd in de oren klinken.

Elke nederlander en belg moet dat ook zeeeeeer bekend klinken vanuit hun eigen land.

Ze weten nooit iets.


Later heb ik die doppen  stomtoevallig ergens gevonden, gewoon arrogant en klakkeloos weggesodemieterd.


Die HUFTERS (een ander mag er gerust anders over denken) lopen liever met een volle jerrycan zonder dop op hun schouders dan met een dop er op.



Ik kocht een stuk of 10 nieuwe stevige bouwemmers voor de specie/beton te dragen.




Die zijn zowiezo al moeilijk te vinden daar, meeste is slappe waardeloze prul.

De eerste dag van de bouw allemaal er bij gehaald, duidelijk uitgelegd dat elke avond die emmers schoon gemaakt moesten worden en niet zo vuil weggezet.

Dat moet toch duidelijk zijn dacht ik ?

Normaal doet ieder zelf(kunnen)denkend mens dat vanzelf, maar vandaar ook dat ik de eerste dag het duidelijk verteld heb.



S'avonds ging ik er bij staan en alle emmers werden netjes schoongemaakt.


HEHE, wat een opluchting, ze hebben het begrepen !  :happy:  :feestmutstoetertje: :dance: :cheerleader:  :happy:


Dacht je misschien !



3de dag zie ik alle emmers met specie er nog allemaal gewoon in, in elkaar geduwd staan van de dag er voor, we zijn een half uur bezig geweest om die heel uit elkaar te halen.  :negatief:  :moord: :harenuittrekkenpg2:


Geheugen was al gewist na 1 dag, kleine Harddisk waarschijnlijk.


En vooral RUSTIG BLIJVEN in zo'n situatie !

Kalmte zal u redden !


Altijd begrip hebben voor een andere cultuur en de manier waarop ze denken(OF NIET).



Natuurlijk gebeurt veel omdat nadenken daar verboden is/lijkt, maar ik weet wel zeker dat velen het gewoon moedwillig doen om het bloed van onder je nagels te halen.


Tot zover.
Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

Lorre


Cobra

Bouw niet te groot !

Vele amerikanen en Australiers etc bouwen daar in de PH  huizen met b.v. 7 slaapkamers, elke slaapkamer een eigen badkamer vanzelfsprekend.

De gasten zouden eens 20 meter moeten lopen naar een centrale (2de) badkamer, dat zou wel erg armoedig zijn natuurlijk !

Een masterbedroom is heel praktisch en logisch om die een aparte badkamer te geven.

Vaak zijn die badkamers nog groter dan een woonkamer in NL.


Allemaal niks aan de hand, maar vraag eens naar de reden waarom ze zo overdreven groot bouwen en je krijgt te horen :"Het is zo goedkoop hier !".


Maar de problemen gaan pas komen als je besluit om welke reden dan ook dat huis te verkopen, b.v. omdat je vertrekt naar je heimat.


Bouwkosten b.v. 10 miljoen Peso.

Wie kan dat betalen ?

Enkel andere buitenlanders die toevallig in die streek willen gaan wonen en die zijn er niet veel en die zijn ook niet gek.

Die zien ook dat je er dan dringend vanaf wil en je zult  offertes krijgen van b.v. 2.5 miljoen Peso etc.


Dat zou je zelf ook doen, als je ziet dat een ander dringend er vanaf wil ga jij de vraagprijs ook niet betalen, maar proberen het spotgoedkoop op de kop te tikken.


En zo kan je in de PH vaak overdreven grote huizen jaaaaarenlang te koop zien staan of (ineens) voor een fractie van de bouwprijs verkocht zien worden.



Van een ander zijn fouten kan je leren.

Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

Cobra

Citaat van: Lorre op dinsdag 24 februari 2015, 13:15:46
Zou zo maar in de :smiley-philippines: kunnen staan... :lachen: :lachen:





Klopt Lorre !

En dan van een buitenlander die een ander vertrouwde met het toezicht op de bouw en die blindelings vertrouwde op de "vakkundigheid" en ervaring van de filipijnse bouwvakkers en opzichters en die zelf tijdens de bouw aan het werken was in eigen land.

Ik heb zelf een jaar terug 4 van zulke foto's bij elkaar geraapt en wilde net als jij nu gedaan hebt dit hier plaatsen.

Helemaal vergeten, ik moest nog werken ook.
Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

Lorre


Amice

Dat doen ze in de phils anders.

Changing Address only



Bahaniyan heet dat geloof ik. :weetikniet:
Ik zag daar in Luzon een hele subdivisie van die dan ook toepasselijk die naam droeg.  :biggrinn:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

opinie



Wel, de bril is altijd omhoog!  :lachen:

Wat betreft machines:

Zorg voor goed materiaal en gebruik zelf je SDS-boren, Hilti, haakse slijpmachine.
Dan weet je dat er zorg voor gedragen wordt en je bent de hele tijd in de buurt om toezicht te houden. Uitvlucht is: ik ben niet te goed om te werken en help mee. Echte reden: ik zorg voor mijn materiaal en hou alles in het oog. Iedereen blij.

Doe in het weekend het uitslijpen en in de week kan je ze de leidingen laten inmetselen.

Maak voor je begint een draaiboek over de bouw en reken genoeg dagen voor elk werk. Zo gaat het vaker sneller dan gepland en vreet je je niet op.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Cobra

Citaat van: Amice op dinsdag 24 februari 2015, 13:42:56
Dat doen ze in de phils anders.

Changing Address only



Bahaniyan heet dat geloof ik. :weetikniet:
Ik zag daar in Luzon een hele subdivisie van die dan ook toepasselijk die naam droeg.  :biggrinn:


Even kleine correctie Amice, dat is "Bayanihan" volgens de vrouw.
Ik dacht het zelf ook al toen ik dit las omdat mijn eerste huis in Cebu in "Bayanihan Village" stond.

Overigens wist ik niet dat "Bayanihan" draagbare huizen betrof, weer wat geleerd.
Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

Amice

Citaat van: Cobra op zaterdag 28 februari 2015, 12:07:07
Citaat van: Amice op dinsdag 24 februari 2015, 13:42:56
Dat doen ze in de phils anders.

Changing Address only



Bahaniyan heet dat geloof ik. :weetikniet:
Ik zag daar in Luzon een hele subdivisie van die dan ook toepasselijk die naam droeg.  :biggrinn:


Even kleine correctie Amice, dat is "Bayanihan" volgens de vrouw.
Ik dacht het zelf ook al toen ik dit las omdat mijn eerste huis in Cebu in "Bayanihan Village" stond.

Overigens wist ik niet dat "Bayanihan" draagbare huizen betrof, weer wat geleerd.

Mijn gevoel vertelde me al dat er iets mis was met de spelling maar het is dan ook al 11 jaar gelden dat ik ermee geconfronteerd werd, sedert dien hoor ik er eigenlijk niet veel meer over.
Het zal dan ook wel enkel in de provincies afspelen.
Het is wel een mooi gezicht om ze er mee te zien sjouwen, zo'n huisje weegt dan toch nog wel wat en al zeker als je de afstanden ziet wat ze er mee sjouwen.



Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent