Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Wist je dat?

Gestart door Rich, vrijdag 19 februari 2016, 11:19:18

Vorige topic - Volgende topic

Rich

- The Delmonte Pineapple Plantation in Bukidnon is considered to be the biggest in the far east ?
Rich de Nederbelg.

Rich

- The world's largest pearl was discovered by a Filipino diver in a giant Tridacna (mollusk) under the Palawan Sea in 1934. Known as the "Pearl of Lao-Tzu", the gem weighs 14 pounds and measures 9 1/2 inches long and 5 1/2 inches in diameter. As of May 1984, it was valued at US$42 million. It is believed to be 600 years old.
Rich de Nederbelg.

Rich

The national symbol of the Philippines is the Philippine, or monkey-eating, eagle. It is the largest of all eagles and was declared the national bird of the Philippines in 1995. It stands up to 3.3 feet (1 m) in height and has a wingspan of almost 7 feet (2 m). It is critically endangered; there may only be around 180–500 eagles remaining. Killing one is punishable by Philippine law by 12 years in jail and a heavy fine.

Rich de Nederbelg.

gertve

Dat zijn nog eens magnifieke dieren om te zien!!

Ik ben in de Philippines Eagle Center geweest in Davao, en heb ze van dichtbij mogen aanschouwen. Dit zijn wel een van de mooiere foto's die ik heb genomen:



Baliw-katok

prachtige foto's Gertve  :thumb:

Rich

Rich de Nederbelg.

stijn54

Dat is toch in elk land zelfs in het heel kleine Belgie. Een westvlaming en een limburger die geen ABN praten vertsaan elkaar niet.

Luc

Ik versta  sommige dialecten van 10 km verder al niet meer  :jajaja:
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

jiggy

Misschien  heb ik, als Oostvlaming het voordeel dat ik centraal woon tussen al die dialecten, en dat ik een zekere taalgevoeligheid heb. Ik versta/begrijp zowat alle dialecten. Het feit dat ik nog in Brussel gewerkt heb met collega's uit alle Vlaamse windstreken was ook een goede oefening. 

Éen van de voor mij moeilijkste plekken om "NEderlands" te begrijpen was toen ik in Kerkrade op een beurs stond , waar het Limburgs al half Duits is , en ik zelfs nauwelijks of niet kon uitmaken of er een duitser of nederlander voor mij stond.  :lachen:

De diversiteit van Filippijnse dialecten en talen is nog des te meer te verklaren door de eilandstructuur van het land. Net zoals bij de ENDEMISCHE dier- en plantensoorten. (Niet waar, Luc ?  :biggrinn:)

Luc

Inderdaad  :biggrinn:

In Limburg heb je ook het feit dat die provincie nooit heeft bestaan in het verleden. Alles beneden de Demer was deel van het prinsbisdom Luik, het westen hoorde bij Brabant, een ander deel bij Loon etc. De Fransen voegden Limburg samen met Nederlands Limburg met Maastricht als hoofdstad. Limburg is een uitvinding. Je hebt wel het stadje Limburg in de provincie Luik. Voeren hoorde daarbij. Enkel de Voerenaren mogen zich in feite echte Limburgers heten.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.