Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Wilders' Indische achtergrond en de NSB

Gestart door Adriaan, zaterdag 28 mei 2016, 05:58:37

Vorige topic - Volgende topic

Lenn

Adriaan referreerd doorgaans op artikelen welke geplubiceerd zijn door anderen.Zo kan ik ook op google vinden dat je van bananen eten, kanker krijgt?Zo lust ik er nog wel een paar.
Dus Adriaan leest veel, en zijn onderbouwing berust daarop.Maar goed Adriaan, was jij ook niet verbannen van het naburig perceel?En hoe kwam dat?

Adik

Zelf ben ik zeker geen Wilders sympathisant, maar ik kan me ergens wel voorstellen dat mensen op hem stemmen. Niet omdat hij werkbare oplossingen zou hebben (sommige denken misschien van wel maar ik heb ze niet gehoord of gelezen, ieders zijn mening), maar omdat andere politici compleet onzichtbaar zijn als het gaat om bepaalde zorgen in de samenleving.

Verder, ondanks dat ik zijn mening niet deel in deze, lijkt Jens zijn best te doen grove woorden achterwege te laten, probeerde laatst iemand een spiegel voor te houden (werd niet gewaardeerd) maar was wel m.i. een poging tot bemiddeling en lijkt het erop dat hij zichtbaar moeite doet om zijn gedachten onder woorden te brengen? Mag ook wel eens een keer iets positiefs over je gezegd worden, niet waar?  :thumb:   

Adriaan

ptomen daarvan.

Het gekke is dat ik veel meer vijandige uitspraken moet incasseren dan ik uitdeel en juist ik word beschuldigd van onverdraagzaamheid en het niet respecteren van de mening van anderen (d.w.z. het me niet aansluiten bij de "nationaal front" meningen die hier nu gemeengoed zijn). De kwaadaardigheid gaat zeer ver. Zo liegt Lenn dat ik verbannen werd van het andere forum. De waarheid is dat ik daar ben weggegaan vanwege een paar uitgesproken eikels die helaas ook hier niet ontbreken. Ik kreeg niet al te lang geleden het volgende getuigenis op het andere forum:


Re:Off-Topic 2013
« Reply #100 on: September 05, 2013, 02:14:45 AM »
Quote

Quote from: Witte Beer on August 30, 2013, 02:32:01 PM
Ik herinner me eenzelfde soort discussie hier op het forum met Adriaan. Een zeer aardige en bewogen man die helaas hier niet meer post.

Toevallig zie ik dat Adriaan online is dus wie weet gaan de oude tijden weer herleven.
Inderdaad een aardige en bewogen man en hopelijk leest hij het.

http://dutch-phforum.com/index.php?topic=13560.0

Wat de relevantie van mijn verhaal betreft die door Olivier B.Bommel op zijn gewichtige oude mannen manier wordt ontkend: die is toch nondeju overduidelijk.

Hier is het kerngedeelte van het eerste deel van het verhaal:

"Voor wie thuis is in kringen binnen de Indische gemeenschap is het niet onbekend dat Wilders juist op het punt van grenzen trekken veel bijval vindt van de oudere generaties Indische Nederlanders. Die al dan niet heimelijke instemming komt van totok- (blanke) en vooral van Indo-kant. Voor hen is Wilders een regelrechte branie: een lefgozer, een rebel, een ontregelaar. Afkeer van en angst voor moslimimmigratie en het fenomeen multiculturaliteit tekenden opvallend veel van de zichtbare politieke activiteit van Indische Nederlanders sinds de late jaren zeventig.

Serieuze vormen kregen deze sentimenten in 1980 met de oprichting van de Centrumpartij door de Indo Henry Brookman, destijds werkzaam aan de VU. De Centrumpartij kritiseerde het minderhedenbeleid en profileerde zich als een nationalistische anti-immigratiepartij; leden van de oervorm van de Centrumpartij, de NCP, hadden in 1980 Marokkanen overvallen die in een kerk in hongerstaking waren vanwege dreigende uitzetting. In deze tijd werden Indische Nederlanders voor hun gevoel door de overheid 'weggezet' als culturele minderheid, terwijl het Nederlanderschap, de vaderlandse taal en cultuur en de aanhankelijkheid jegens Oranje vanouds juist gevierd werden onder Indo's. Het idee onder één noemer terecht te komen met Turkse en Marokkaanse moslims, broeders van de Indonesiërs die hen na een bloedige klopjacht, de bersiap, uit hun moederland hadden verjaagd, was voor vele Indo's onverteerbaar, zoals nog na te lezen valt in oude nummers van het Indische lijfblad Moesson.
...

Het is opvallend hoe constant de deelname was van Indische Nederlanders aan partijvorming op basis van conservatief-nationalistische, (neo)koloniale beginselen, vergeleken met de deelname aan de progressieve beweging. De focus lag daarbij sterk op beschermen en bewaken van grenzen en op insluiten en/of buitensluiten van bevolkingsgroepen. In de jaren dertig, nog in Nederlands-Indië, sloten relatief veel Indo's zich aan bij de NSB (zeventig procent van het ledenaantal). Dit was het geval vanwege het ultranationalistisch Hollandse karakter van de partij, maar ook vanwege de grote angst voor het oprukkende Indonesische nationalisme. "

Het is bekend dat Indo's in Indonesie veel vijandiger stonden tegen het opkomende Indonesische nationalisme, en daarmee tegen de Islam want nationalisme en Islam waren verstrengeld o.a. in de massabeweging de Sarekat Islam. dan de meeste volbloed Nederlanders.

Dat had een goede reden. De meeste Indo's (er waren opvallende uitzonderingen) waren werkzaam in de lagere rangen van het bedrijfsleven en het bureaucratische apparaat. En juist daar kwamen meer en meer volbloed Indonesiers te werken.

De Indo's voelden zich bedreigd en het enthousiasme voor de NSB was onder die groep veel groter dan in het moederland. De motieven die weerklank vonden waren: vijandigheid t.a.v. de Islam, vijandigheid t.a.v. hen die niet als Nederlanders konden worden aangemerkt (Indo's waren Nederlanders voor de wet) en behoud van de kolonie.

Het tweede deel van mijn d.w.z. Van Leeuwen's verhaal gaat over Wilders' Indische achtergrond. Ik ga dit niet allemaal herhalen. Voor mij lijkt het heel plausibel dat die achtergrond veel te maken heeft met zijn huidige overtuigingen.

Men kan het hier niet mee eens maar met de bewering komen dat dit allemaal irrelevant is komt domweg op slecht lezen neer.

Lizzie van Leeuwen is een Indo die het Indische milieu goed kent. Ze is ook cultureel antropologe die o.a. een paar boeken over het moderne Indonesie heeft gepubliceerd (Airconditioned Lifestyle en Lost in Mall). Ik heb dat opzettelijk niet vermeld want anders moet ik weer horen van Jens dat hij zijn kont afveegt aan al die geleerdheid. Hij is kennelijk ook de overtuiging toegedaan dat ik hier alleen maar schrijf om mijn "geleerdheid" te tonen. Niettemin wil hij me een lesje geven in spelling. Nivo zegt hij moet als niveau worden gespeld. Bedankt voor het lesje Jens. Ik loop zekere drie of vier spellingswijzigingen achter en "niveau" is inderdaad zoals het in mijn jeugd werd gespeld. Ik meende dat al die -eau uitgangen vervangen waren door "o". Misschien is dit niet zo. Ik zoek het wel eens op. Voortaan niet zo geleerd doen hoor Jens. Maar als je dat wel doet zal het mij een zorg zijn want ik heb nu eindelijk definitief genoeg van dit onprettige gezelschap.

Ifugao

Citaat van: Adriaan op zaterdag 28 mei 2016, 15:08:51
Nivo zegt hij moet als niveau worden gespeld. Bedankt voor het lesje Jens. Ik loop zekere drie of vier spellingswijzigingen achter en "niveau" is inderdaad zoals het in mijn jeugd werd gespeld. Ik meende dat al die -eau uitgangen vervangen waren door "o". Misschien is dit niet zo. Ik zoek het wel eens op. Voortaan niet zo geleerd doen hoor Jens. Maar als je dat wel doet zal het mij een zorg zijn want ik heb nu eindelijk definitief genoeg van dit onprettige gezelschap.


Maak je niet druk Adriaan, dit "lesje Nederlands" was voor voor mij bedoeld.  :lachen:
Maar ja, Jens heeft aan zoveel schijt, dat hij stront tekort komt.  :happy:

boldy

Er zitten heel wat intellectuele mensen op dit forum die het niveau opkrikken  :congratualtionsis0:  :hoedjeaf:  :biggrinn:  :thankyoufw5: :blumen:   :dankuwdankuw:

Jawohl herr kommandant. 


Lees ik het goed dat je  :benweg: Adriaan!

Gelukkig zitten er ook wat mensen op het forum  die wat minder intellectueel zijn zodat ik sommige topics ook nog begrijp. :evil:

O  ja, de eerst volgende keer dat ik mag stemmen voor de tweede kamer wordt het Wilders. Niet omdat ik het met alles eens ben wat of hij uitkraamt  of omdat ik denk dat wat of hij uitkraamt ook echt uit kan voeren, maar omdat de rest van die laaielichters  helemaal geen ene kloten doen aan sommige problemen.





het leven is net een lul keihard en veel te kort

peldoman

Dit forumlid ook, en dan vooral om je laatste zin.
Er is geen alternatief, simpel toch.

Adriaan


Ifugao, ik wist niet dat Jens' taallesje voor jou bedoeld was. Voor het zelfde geld had ik ook "buro" of "nivo" kunnen schrijven. Er is in de Nederlandse spelling zo veel gewijzigd (is er enige andere taal waar men zo voortdurend aan knutselt?) en vereenvoudigd dat ik dacht dat die ". eau" uitgangen ook wel het loodje zouden hebben gelegd.

Ik heb het overigens verder hier wel gezien. Dat gebazel over "andere meningen respecteren" zit me tot hier. Verbood ik iemand hier zijn mening te zeggen? Nee - maar ik wilde ook mijn mening zeggen? Mag ik asjeblieft? Maar nee, dat mag niet want dan trap je de Wilders en Duterte aanhangers op het hart en stel je je bovendien te elitair op.

En om je dan te bestrijden is geen leugen te min - zoals die van Lenn dat ik op het andere forum verbannen zou zijn.

Dit waren mijn laatste bijdragen aan het andere forum. Ironischerwijze worden die nu ook deel van mijn laatste bijdrage hier. Ik besloot dat forum vaarwel te zeggen zoals ik dat nu ook hier doe. Ik zoek wel een Engelstalig forum op.


CitaatReplyReply  Reply with quoteQuote  Notify of repliesNotify
3    Members Corner / Het Cafe / Re: Zielig Israel   on: January 14, 2009, 05:18:32 AM

Ik heb na nadere overweging besloten om niet langer aan dit Forum bij te dragen.


CitaatReplyReply  Reply with quoteQuote  Notify of repliesNotify
2    Members Corner / Het Cafe / Re: Zielig Israel   on: January 14, 2009, 03:02:00 PM

Ik kom niet op mijn besluit terug maar ik wil wel even toelichten waarom ik het genomen heb.

In ieder geval niet omdat mensen een andere mening hadden. Ik heb op menig forum moeten bakkeleien met mensen die het niet met me eens waren. Maar ik heb op geen enkel forum te maken gehad met mensen die mijn hele stijl van argumenteren verdacht maken zoals Jeepney dat deed, om te beginnen met zijn insinuatie dat mijn commentaren niet door mezelf geschreven zijn maar berusten op knip- en plakwerk en ten tweede door zijn gemekker over citaten en boekenwijsheid. Helaas werd hij daarin ook nog bijgevallen door een zgn. moderator die nou beweert dat ik de discussie uit de weg ga.

Misschien komt bij Jeepney de feitelijke informatie zo maar in zijn hoofd opborrelen maar minder geniale mensen hebben er vnl. geschreven bronnen voor nodig en als je die gebruikt is het belangrijk dat je die ook vermeldt zodat je mede- of tegenstander de door jou verstrekte informatie op waarde kan schatten. Het maakt heel wat verschil uit bijv. of men naar Ronny Naftaniel of de solide Israelische historicus Avi Shlaim verwijst, of men een artikel uit het progressief Israelische blad Haaretz of uit de Telegraaf citeert.

Die verdachtmakingen door Jeepney zijn in mijn geval niet nieuw en ook niet beperkt tot dit onderwerp. Hij is daar eerder mee gekomen en ik heb het toen maar voorbij laten gaan maar nu is voor mij de maat vol. Ik wil niet meewerken aan een forum waarin deze man het hoogste woord voert.


O.B.Bommel

Citaat van: Adriaan op zaterdag 28 mei 2016, 15:08:51

Het gekke is dat ik veel meer vijandige uitspraken moet incasseren dan ik uitdeel en juist ik word beschuldigd van onverdraagzaamheid en het niet respecteren van de mening van anderen (d.w.z. het me niet aansluiten bij de "nationaal front" meningen die hier nu gemeengoed zijn). De kwaadaardigheid gaat zeer ver. Zo liegt Lenn dat ik verbannen werd van het andere forum. De waarheid is dat ik daar ben weggegaan vanwege een paar uitgesproken eikels die helaas ook hier niet ontbreken. Ik kreeg niet al te lang geleden het volgende getuigenis op het andere forum:
Ik weet niet of ik onder de "uitgesproken eikels" geschaard wordt (ik denk het wel gezien de verwijzingen) maar het zij zo. Nobody's perfect zal ik maar zeggen. Ik respecteer je mening maar ik ben het er niet mee eens. Mag dat a.u.b.? Dan zeg ik waarom ik er niet mee eens ben en dan diskwalificeer je dat. Ik zal je nooit als eikel kwalificeren.

Ik zou me nu beledigd kunnen voelen want een beschuldiging te behoren tot een nationaal front omdat ik kritiek heb op de gevestigde politieke elite vind ik nogal wat. Overigens ook de reden dat ik zelden die discussies nog aan ga want zo heeft het geen zin. Je wordt direct in een bepaalde hoek geplaatst.
Volgens mij heb ik altijd correct taalgebruik gebezigd.

Mag ik nog even iets: De verkiezingsavond waarin Melkert zo reageerde op Fortuin. Zoiets zie ik nu ook voor me. Ook daar vertrok Melkert van het toneel.
Maar een ding overkomt me nooit en dat is mij meningen laten opdringen door diskwalificatie van die van mij. Ik wil me wel laten overtuigen maar dat is iets anders.

En alweer moet ik zeggen dat ik het jammer vind dat de geschiedenis zich herhaalt, ik zou graag wat bomen met Adriaan want belezen mensen voegen altijd wat toe maar het gaat alleen op "level playing field" en dat is nu net de crux hier.
Adriaan is wellicht niet gewend dat zijn visie ter discussie kan staan.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

O.B.Bommel

Zo zullen we dus ook niet te weten komen wat de visie van Adriaan is op de beweging DENK, de Zwarte Pieten-discussie en zelf over de Pensioenfondsen (de rekenrente en de invloed van Europa en zo) om maar een paar een paar dingen te noemen en zo zijn er verschillende dingen meer. Allemaal dingen die de mensen bezighouden en visies waar ik wel benieuwd naar ben.

Vooral pensioenen zijn hier zeer relevant i.v.m. de toekomst die sommigen plannen die daarvan afhankelijk zijn.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

O.B.Bommel

Net na de vorige posting viel mijn oog op het volgende en daar vond ik veel herkenbaars in. Ik vond er veel "waarheid" in zitten en past een beetje in dit perspectief maar natuurlijk hoef je het er niet mee eens te zijn.

http://www.volkskrant.nl/opinie/-laten-we-stoppen-met-het-wangetjesknijpen~a4309205/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=shared%20content&utm_content=free
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam