Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Filipiijnse arriveert en wat dan?

Gestart door Jan69, zaterdag 1 oktober 2016, 23:08:22

Vorige topic - Volgende topic

Jan69

Voor die gepensioneerd zijn is het gemakkelijk, de hele dag met de jongere vrouw op stap gaan is dan geen probleem.

Maar wat als je mnog moet gaan werken, hoe gat ze dan de eerste weken de dag doorkomen?

Rich

Facebooken, chatten met de familie, huis schoonhouden, koken, en vooral......Nederlands leren, en misschien tijd voor een nieuwe hobby?   :weetikniet:
Rich de Nederbelg.

Riens

Een simpel parttime baantje, heeft ze direct een goede reden om het huis af en toe uit te gaan.

Ik moet nog even afwacht hoe zomeeteen met mijn vrouwtje gaat, ik mijn geval werk ik 6 weken op 6 weken af, dus als ik ben werken staat ze er helemaal alleen voor. Met haar kind wat dan ook helemaal nieuw in Nederland is, dus ze is niet helemaal alleen.

Voorlopig wacht ik nog op de resultaten van haar spreekvaardigheid, want dat is het enige waar het op dit moment nog op hangt.

flipjov

Direct naar school sturen voor Nederlands te leren, binnen het half jaar spreekt ze goed nederlands (hier toch lol), ze moeten het natuurlijk ook zelf willen en gemotiveerd zijn en dat zal bij sommige het probleem zijn denk ik want ken er die hier al 5 jaar zijn en die kunnen nog altijd amper een woord nederlands dus.
Nu werkt ze en gaat ze 2 avonden per week nog naar school maar eerst heeft ze 2 intensieve cursussen Nederlands gevolgd want vind maar is werk als je geen Nederlands spreekt.

Adik

De gouden 3:
- autonomie (helemaal afhankelijk - hangt enigszins van de persoon af maar een mens kan er behoorlijk onredelijk van worden als iemand volledig van je afhankelijk is. Een klein meningsverschilletje kan helemaal escaleren. )
- verbondenheid (familie missen, etc. nieuwe vrienden maken, met jou thuis voelen, etc.)
- competenties (ook weer verschillend. Er zijn er die liever problemen ontwijken en liever in hun veilige wereldje leven. Anderen zien een kans aan hun ambities te werken.)

En vergeet niet te onderkennen dat naast "cultuur-clash" een "lifestyle-clash" nog grotere impact kan hebben. Geef het tijd om te aarden. Hopelijk gaat ze niet continue vergelijken maar ziet ze dat ze het beste van beide werelden kan krijgen.

Succes met het vinden van een succesvolle 'volgorde' en balans voor uw beiden.  Compliment-waardig dat u hierover nadenkt trouwens.  :thumb:


Adik

Een lifestyle clash kan trouwens ook aanpassingen en acceptatie van de partner zelf betekenen. Dit wilde ik nog even toevoegen aangezien mijn vorige reactie vooral vanuit de invalshoek van de komende partner is geschreven, maar het is natuurlijk niet een vrijbrief dat de ontvanger alles bij hetzelfde kan houden.

Was wel even slikken toen ik thuis kwam en de inrichting van m'n woning onder handen was genomen (had de subtiele aankondiging blijkbaar gemist). En de ruzies tijdens het verhuizen en het daarbij gepaarde opknappen een jaar later waren ook niet om over naar huis te schrijven.
Anderszijds wilde mevrouw toen ze eenmaal gesettled was de hand op de knip doen terwijl ik nu juist gespaard had om eens te kunnen genieten.
Kan er achteraf om  :lachen: maar toen niet.

Geven en nemen. t komt af en toe niet vanzelf als t aanpassen moeizaam gaat.   :run:

Rich

Citaat van: flipjov op maandag  3 oktober 2016, 11:50:01
Direct naar school sturen voor Nederlands te leren, binnen het half jaar spreekt ze goed nederlands (hier toch lol), ze moeten het natuurlijk ook zelf willen en gemotiveerd zijn en dat zal bij sommige het probleem zijn denk ik want ken er die hier al 5 jaar zijn en die kunnen nog altijd amper een woord nederlands dus.
Nu werkt ze en gaat ze 2 avonden per week nog naar school maar eerst heeft ze 2 intensieve cursussen Nederlands gevolgd want vind maar is werk als je geen Nederlands spreekt.

Ja, ze zal sowieso snel Nederlands moeten leren en daarna inburgering moeten volgen.

Werk vinden als je geen Nederlands spreekt is geen probleem. Iedereen die WIL werken vindt een job. Mijn vrouw is na 3 maanden begonnen en had direct een full contract als schoonmaakster bij een dienstencheques bedrijf. Mijn stiefdochters hadden na een maand werk in een hotel in Antwerpen als kamermeisje.
Je moet natuurlijk wel zelf op zoek gaan  :jajaja: Je gaat diverse bedrijven af en 10  zullen misschien nee zeggen maar de 11e is misschien bingo. Zo hebben wij dat gedaan. En in hun vrije tijd moeten ze van ons Nederlands studeren want de verplichte cursussen zijn niet genoeg.
Mijn vrouw wilde zelf snel aan het werk want ze heeft immers 3 kinderen en ze wilde zelf geld verdienen om in hun kosten te kunnen voorzien.

Rich de Nederbelg.

flipjov

Citaat van: Rich op maandag  3 oktober 2016, 13:15:51
Citaat van: flipjov op maandag  3 oktober 2016, 11:50:01
Direct naar school sturen voor Nederlands te leren, binnen het half jaar spreekt ze goed nederlands (hier toch lol), ze moeten het natuurlijk ook zelf willen en gemotiveerd zijn en dat zal bij sommige het probleem zijn denk ik want ken er die hier al 5 jaar zijn en die kunnen nog altijd amper een woord nederlands dus.
Nu werkt ze en gaat ze 2 avonden per week nog naar school maar eerst heeft ze 2 intensieve cursussen Nederlands gevolgd want vind maar is werk als je geen Nederlands spreekt.

Ja, ze zal sowieso snel Nederlands moeten leren en daarna inburgering moeten volgen.

Werk vinden als je geen Nederlands spreekt is geen probleem. Iedereen die WIL werken vindt een job. Mijn vrouw is na 3 maanden begonnen en had direct een full contract als schoonmaakster bij een dienstencheques bedrijf. Mijn stiefdochters hadden na een maand werk in een hotel in Antwerpen als kamermeisje.
Je moet natuurlijk wel zelf op zoek gaan  :jajaja: Je gaat diverse bedrijven af en 10  zullen misschien nee zeggen maar de 11e is misschien bingo. Zo hebben wij dat gedaan. En in hun vrije tijd moeten ze van ons Nederlands studeren want de verplichte cursussen zijn niet genoeg.
Mijn vrouw wilde zelf snel aan het werk want ze heeft immers 3 kinderen en ze wilde zelf geld verdienen om in hun kosten te kunnen voorzien.

Haha hier was het andersom, ik heb 2 kinderen en zij geen en ze wou zo snel mogelijk werken om mee te delen in de huishoudelijke kosten hier, geld sturen gebeurt zelden. Zij heeft ook wel vrij snel werk gevonden maar ze kende al een basis nederlands omdat ze als au pair 6 jaar geleden in nederland en Belgie was, ze was natuurlijk wel veel verleerd maar dat komt snel terug op de school dan.



opinie

Citaat van: Rich op maandag  3 oktober 2016, 13:15:51
Werk vinden als je geen Nederlands spreekt is geen probleem. Iedereen die WIL werken vindt een job.
Citaat van: flipjov op maandag  3 oktober 2016, 16:27:46
Zij heeft ook wel vrij snel werk gevonden maar ze kende al een basis nederlands omdat ze als au pair 6 jaar geleden in nederland en Belgie was, ze was natuurlijk wel veel verleerd maar dat komt snel terug op de school dan.

Hoe vlotter de taalkennis hoe meer kansen. Als er geen wil is, vind men ook niets. Al is het een paar dagen en dan weer een week niets, het geeft ervaring in het CV. Er zijn mensen die via interim op drie plaatsen per maand werken. Gewoon als er werk en als vervanger. Uiteindelijk blijft men ergens hangen.

Heeft de vrouw ervaring en een diploma kan ze mogelijkheden onderzoeken voor erkenning van het diploma of een gelijkaardige studie volgen om zo een EU-diploma te bekomen. Dat hangt dan weer samen met de plannen op langere basis van beiden en de motivatie van de vrouw.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus