Australische zuster op bevel van Filipijnse president aangehouden

Gestart door ganda, donderdag 19 april 2018, 15:38:18

Vorige topic - Volgende topic

ganda


Australische zuster op bevel van Filipijnse president aangehouden

De Australische zuster Patricia Fox staat bekend om haar strijd voor de rechten van boeren en voor de mensenrechten op de Filipijnen.
De Australische zuster Patricia Fox, de overste van de zusters van Onze-Lieve-Vrouw van Sion, is op bevel van de Filipijnse president Rodrigo Duterte aangehouden. Ik neem de volle verantwoordelijkheid op mij. Iedereen heeft het recht op vrije meningsuiting. Maar ik kan niet aanvaarden dat de Filipijnen als een mat worden gebruikt om de voeten eraan af te vegen, verklaarde Duterte woensdag tegenover journalisten. Verwijzend naar het Australische asielbeleid voegde hij er nog aan toe: Waarom heeft zij geen kritiek op haar eigen regering. Ik stuur geen vluchtelingen hongerend en stervend terug naar de open zee.

Verdediger van de rechten van Filipijnse landbouwers
De 71-jarige zuster Patricia staat alom bekend om haar onverdroten inzet voor de grondrechten van de Filipijnse boeren. Eerder van de maand begeleidde zij nog een buitenlandse delegatie, die de schendingen van mensenrechten op de Filipijnen in kaart bracht.
Zuster Patricia Fox werd eerder deze week gearresteerd en overgebracht naar de migratiedienst in de hoofdstad Manilla. De openbare aanklager erkende dat er geen reden was voor haar aanhouding. Volgens Filipijnse media is ze intussen opnieuw vrijgelaten.

Bron: Reuters/Katholisch.de/Daily Mail

Gepubliceerd op donderdag 19 april 2018 - 9:53



ganda


71-jarige demonstrerende non Filipijnen uitgezet wegens 'wangedrag'

De Filipijnen hebben het visum van een Australische non ingetrokken en haar dertig dagen de tijd gegeven om het land te verlaten. Aanleiding is haar deelname aan een antiregeringsdemonstratie.

De 71-jarige moeder-overste Patricia Anne Fox woont al 27 jaar in de Filipijnen en geeft daar leiding aan Onze-Lieve-Vrouw van Sion, een katholieke congregatie van nonnen. Zij heeft van de autoriteiten dertig dagen gekregen om haar spullen te pakken.

Ze kreeg de wacht aangezegd, nadat de Filipijnse president Rodrigo Duterte had geklaagd over haar deelname aan de protesten. Hij gelaste een onderzoek naar vermeend 'wangedrag' van Fox. De non werd een dag vastgehouden.

Terugkeren als toerist
Van het immigratiebureau kreeg ze te horen dat ze deelgenomen had aan ,,activiteiten die niet toegestaan waren onder de voorwaarden van haar visum.'' Ze kan wel naar het land terugkeren als toerist.

Fox laat het er niet bij zitten en heeft een advocaat in de arm genomen. ,,We zullen een verzoek tot herziening van dit bevel indienen'', zegt raadsman Jobert Pahilga. ,,Ze is een non en heeft niet deelgenomen aan welke politieke activiteit dan ook.''

Zelf is de non behoorlijk verrast door de beslissing. Zij was in de veronderstelling dat ze tien dagen had om, als reactie op de aanklacht, een beëdigde verklaring af te leggen. Fox: ,,Ik ben erg verdrietig dat ik de Filipijnen nu moet verlaten.''



Bezig met projecten
,,Als christen geloof ik dat het onze missie is om Gods koninkrijk naar het heden te brengen. Ik kan niet anders dan me bezighouden met projecten, zoals opleidingen in biologische landbouw'', zegt de non, die ook pleit voor recht, vrede en veiligheid.

,,Het lijkt erop dat juist dat me in de problemen heeft gebracht.'' Fox hoopt dat ze alsnog een kans krijgt haar visie op haar opdracht als non te uit te leggen. ,,Misschien dat de beslissing dan heroverwogen kan worden'', zegt ze hoopvol.

President Duterte noemt de vermeende politiek bemoeienis van Fox een 'aantasting van soevereiniteit'. Hij beschuldigt de bejaarde non ervan zich in grove bewoordingen te hebben uitgelaten. ,,Je hebt het recht niet om ons te bekritiseren. Beledig mijn land niet!''

https://www.ad.nl/buitenland/71-jarige-demonstrerende-non-filipijnen-uitgezet-wegens-wangedrag~afb3b767/

ganda


Filipijnse president zet Australische non het land uit


Patricia Fox (71) strijdt al jaren voor de mensenrechten. Ze zou zich 'te veel hebben bemoeid met plaatselijke politiek'.
De Filipijnse president Rodrigo Duterte wil dat de Australische non Patricia Fox het land verlaat. Officieel luidt het dat Fox de voorwaarden van haar visum heeft geschonden. Ze zou zich te ver buiten haar werkingsgebied Manilla hebben begeven en zich hebben gemoeid met plaatselijke politiek. Daarmee wordt gedoeld op Fox' inzet voor mensenrechten en haar deelname aan protestacties. Vooral Dutertes keiharde aanpak van de drughandel alarmeert mensenrechtenorganisaties.

Fox zet zich al 27 jaar in voor Filipijnen in de sloppenwijken van Manila. Ze strijdt voor mensenrechten en voor betere arbeidsvoorwaarden voor de armsten.

Ze is in beroep gegaan tegen haar uitwijzing - de minister van Justitie garandeert dat ze niet zal worden uitgewezen zolang haar procedure loopt.

Gepubliceerd op zondag 22 juli 2018 - 8:07

https://www.kerknet.be/kerknet-redactie/nieuws/filipijnse-president-zet-australische-non-het-land-uit