Filipijnse president Duterte beledigt (opnieuw) katholieken: “God is stom”

Gestart door ganda, maandag 25 juni 2018, 09:57:12

Vorige topic - Volgende topic

ganda




De president van de Filipijnen, Rodrigo Duterte, heeft controverse veroorzaakt door de god die door de katholieken wordt aanbeden, 'stom' te noemen. Een grote meerderheid van 86 procent van zijn bevolking hangt het katholieke geloof aan.

Tijdens een top in Davao haalde Duterte het Bijbelverhaal van Adam en Eva aan, die hun onschuld verliezen wanneer ze, verleid door de slang, fruit van de verboden 'boom der kennis eten' waarna God hen verbant uit het paradijs. "Adam at de vrucht van kennis en toen werd kwaadaardigheid geboren", zei hij. "Wie is deze stomme God?", klonk het niet al te fijnzinnig.

Over de erfzonde zei hij, opnieuw verwijzend naar de katholieke god, dat "die hoerenzoon stom is, als dat het geval is: dat waren je vader en je moeder, je was zelf nog niet geboren maar nu ben je belast met de erfzonde. Wat voor religie is dat? Dat kan ik niet accepteren."

"Wel spiritueel"

Duterte liet aan zijn publiek weten wel degelijk spiritueel ingesteld te zijn, maar dat hij geen georganiseerde religie volgt. "Ik geloof dat er een universele 'geest' is, maar ik kan die niet voorstellen als menselijk. Maar ik geloof echt, ik geloof en heb vertrouwen, maar ik geloof niet in religie", aldus Duterte.

Het is niet de eerste keer dat de president zich kritisch uitlaat over het katholicisme, het geloof dat maar liefst 86 procent van zijn bevolking aanhangt. In 2016 noemde hij paus Franciscus een "hoerenzoon" toen zijn komst urenlange files veroorzaakte in de hoofdstad Manilla. Later bood hij wel zijn excuses aan het Vaticaan aan voor de grove belediging.

De Filipijnen zijn het enige land in Azië waar het christelijke geloof dominant is.

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/filipijnse-president-duterte-beledigt-opnieuw-katholieken-god-is-stom~a203a9f4/


ganda


Filipijnse bisschoppen antwoorden op provocaties president

KERKNET-REDACTIE


De Filipijnse bisschoppen pakken uit met een nieuw spiritueel initiatief als antwoord op de provocaties van president Rodrigo Duterte.
Gebed, vasten en aalmoezen geven. Dat zijn drie evangelische wapens om Gods barmhartigheid in te roepen voor zij die God lasteren, anderen belasteren en valse getuigenissen afleggen, voor zij die moorden begaan en die rechtvaardigen door te beweren dat ze daarmee de criminaliteit in het land bestrijden. Dat is het antwoord dat de Filipijnse bisschoppen voorstellen in hun pas gepubliceerde pastorale exhortatie.

Bouwers van vrede in een wereld vol geweld

De bisschoppen moedigen de Filipijnen aan om stand te houden in hun roeping en zending en bouwers van vrede te zijn in een samenleving die verduisterd worden door haat en geweld. Ze verwijzen daarmee impliciet naar de war on drugs waarmee president Rodrigo Duterte de drugshandel met en wortel en tak uit te roeien en waarbij de basisprincipes van de rechtsstaat met de voeten worden getreden. De katholieke Kerk heeft zich van meet af aan verzet tegen die genadeloze repressie, met woorden en met verschillende sensibilisatiecampagnes. Een houding die president Duterte allerminst kon appreciëren, getuige daarvan zijn vele provocaties aan het adres van het katholieke geloof en de Kerk.

Kritische samenwerking zonder compromissen
Hoe groot de kloof tussen president Duterte en de katholieke Kerk intussen ook is geworden, toch blijven de bisschoppen bereid tot samenwerking: een kritische samenwerking weliswaar. Ze verzekeren de regering dat ze het openbare gezag respecteren en verwachten dat de politici op hun beurt de onaantastbare spirituele en morele waarden van de Kerk respecteert: de heiligheid van het menselijke leven, de waardigheid van alle mensen, de bescherming van de volheid van de schepping ... Het zijn even zovele rode lijnen waarover de bisschoppen naar eigen zeggen geen enkel compromis zullen toestaan.

Bon: VaticanNews

Gepubliceerd op donderdag 19 juli 2018 - 10:46