Affidavit vernieuwen voor stiefdochtertje ivm. bezoek aan de Filipijnen?

Gestart door TranceXL, maandag 3 december 2018, 20:49:25

Vorige topic - Volgende topic

TranceXL



Goedenavond forumgebruikers, misschien heeft iemand al eens hetzelfde meegemaakt, waarom het gaat:
Mijn vrouw en stiefdochter, zij is nu 9 jaar, zijn nu iets meer als 3 jaar hier bij mij in NL.
Mijn vrouw wil volgend jaar met haar dochtertje op familie bezoek in de Filipijnen.
De vader van het meisje heeft haar wel erkend en staat op de geboorteakte, zij waren niet getrouwd, hij heeft verder nooit meer naar het kind omgekeken.
2015 heeft mijn vrouw wel kunnen regelen dat hij een zogenaamde affidavit heeft laten maken zodat de  moeder de nodige papieren voor het kind kon regelen en met haar het land mocht verlaten om bij mij in NL te gaan wonen. Dit is natuurlijk allemaal officieel, opgezet door advocaat, red ribbon enz. en ook nog eens door de NL ambassade gecontroleerd. (ik heb de belangrijkste passage even bijgevoegd als foto)
We zijn gewaarschuwd dat als ze de Filipijnen weer zouden verlaten na hun bezoek dat dit problemen op kan leveren bij het verlaten van het land omdat de affidavit van 2015 is.
De vader woont nu in Canada, we hebben geprobeerd hem zover te krijgen dat hij het meisje voor adoptie vrij geeft, dit wil hij niet. Hij heeft in eerste instantie ook geweigerd om een nieuwe affidavit voor haar te maken, volgens hem is de oude nog steeds geldig. Ik denk dat jullie begrijpen dat wij niet het risico willen lopen dat haar dochter het land niet meer mag verlaten want dan zou de moeder natuurlijk bij haar blijven. De Filipijnse ambassade hier is er niet echt duidelijk over, dus ik zal het nog wat verder moeten uitzoeken en het liefst zwart op wit willen hebben dat de affidavit nog te gebruiken is. Ik hoor het graag als iemand nog ideeën/tips hierover heeft. Groet Hans




Fail_over

Citaat van: TranceXL op maandag  3 december 2018, 20:49:25
zodat de  moeder de nodige papieren voor het kind kon regelen en met haar het land mocht verlaten om bij mij in NL te gaan wonen


Lijkt mij om bij de NL ambassade (In  :smiley-philippines:  of de IND in  :nederlandsevlag: ) te achterhalen of er een houdbaarheidsdatum aan die papieren zitten.
Uitgaande van het belang van het kind is deze het beste af bij de moeder, en dus bij jou, zeker omdat de vader zich in het buitenland begeeft en niet wenst voor het kind te zorgen.
Ergens kan ik me niet voorstellen dat men het kind in de  :smiley-philippines:  kan houden terwijl de vader in het buitenland zit.

Maar ik heb gekkere dingen mee gemaakt. Ik zou op safe spelen. En eerst goed uitzoeken vooral dat ze naar de  :smiley-philippines:  afreizen.

suc6  :hoedjeaf:
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Kano

Heeft de stiefdochter inmiddels wel een visum/verblijfsvergunning?   Volgens mij heeft de dochter het recht om uit te reizen met haar moeder en is geen DSWD travel clearance nodig als ik daarover lees over Travel Clearance for Minors Travelling Abroad in https://www.dswd.gov.ph/frequently-ask-questions-faqs/.
Maar ik kan het mis hebben, ben geen expert.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Luke

Waarom nu gaan naar de PH? Na 5 jaar officieel verblijf in NL kunnen ze allebei de Nederlandse Nationaliteit aanvragen (of is dat anders in NL).
Dan zijn alle problemen van de baan. Waarom eerst moeilijk doen? Of is de heimwee sterken dan het blijven in NL?

TranceXL

Als eerste bedankt iedereen voor de reacties.

Wat verdere informatie:

https://www.dswd.gov.ph/frequently-ask-questions-faqs/ --> Go to: Travel Clearance for Minors Travelling Abroad -->WHO DOES NOT NEED TRAVEL CLEARANCE? --> A minor accompanied by the following:  -->  The minor's biological  mother, if the minor is illegitimate.  (Illegitimate. A person who is illegitimate was born of parents who were not married to each other.)

Dit is bij mijn vrouw het geval, nooit getrouwd geweest, dus je zou aannemen dat dit zo is, alleen krijgen wij hierover tegenstrijdige berichten als je er over opbelt bij de Filipijnse ambassade in Den Haag. Als ik het bovenstaande lees op de site van DSWD dan zou alles ok moeten zijn. Ik zal deze vraag nog eens per email stellen bij de ambassade.
Maar zij is  in Manila op het vliegveld wel door de immigratie  naar de affidavit gevraagd toen zij naar NL wilde reizen. ???

Wat betreft de Affidavit herinner ik mij weer dat wij deze vooral ook nodig hadden voor Nederland, dit werd verlangt door de ambassade in Manila, voordat zij naar NL mochten komen. Wij hadden er toen al een van 2014, maar die moest nieuw gemaakt worden omdat die toen in 2015 al 1 jaar oud was. (dus voor de NL wetgeving mag hij maar 1 jaar oud zijn)

Wat betreft heimwee, zij zijn nu 3 jaar hier, dus ik vind het begrijpelijk dat zij ook hun familie weer eens willen zien. Wat betreft het NL paspoort, mijn vrouw kan als zij wil het nu al aanvragen, na 3 jaar getrouwd te zijn geweest. (wel klaar zijn met de inburgeringsexamens)
Zouden wij niet getrouwd zijn dan pas naar 5 jaar, had hier al navraag over gedaan bij de IND. Voor haar dochtertje heb ik toen niet gevraagd, zal ik nog doen, maar zelfs dan zou het mij niet verbazen dat er nog moeilijk word gedaan. Zoals als iemand al schreef: "Maar ik heb gekkere dingen mee gemaakt. Ik zou op safe spelen. En eerst goed uitzoeken vooral dat ze naar de Filipijnen afreizen."
Zelf heb ik meer dan 20 jaar gewoond en gewerkt in verschillende vergelijkbare landen dus ik weet uit ervaring wat er evt. allemaal verkeerd kan gaan.
Het beste is toch als je iets op papier hebt staan van een verantwoordelijke instantie.

Ik zal jullie verder op de hoogte houden als er weer iets te berichten valt, grt Hans




Kano

Misschien kun je beter een brief sturen naar de ambassade, zodat je het antwoord op papier krijgt. Wellicht kun je ook de DSWD en de Filipijnse immigratiedienst jouw vragenn voorleggen. Succes  :thumb:
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn