Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Advies gevraagd - geldigheid huwelijksaangifte

Gestart door The last Jedi, zaterdag 27 april 2019, 00:52:04

Vorige topic - Volgende topic

The last Jedi


Beste forumleden,


hebben jullie ervaring met de geldigheid van een huwelijksaangifte?

Kan de stad / gemeente waar je trouwt die geldigheid verlengen?

Ik heb op het internet gevonden (stad Gent; ik trouw wel niet in Gent).

"Deze aangifte is 6 maanden geldig na de 14de dag na de aangifte. Is de periode van 6 maanden voorbij, dan is een nieuwe aangifte nodig. De Procureur des Konings kan in bepaalde gevallen de aangiftetermijn verkorten of verlengen of vrijstelling van aangifte verlenen"

https://stad.gent/burgerzaken/producten/huwelijksaangifte


De reden van mijn vraag - kleine situatieschets:

*) ik en mijn Filipijnse verloofde willen trouwen in België: Visum C. (ik heb de methode van "Pinay Lover" - "visum C met het oog op huwelijk in België - de hele procedure" gevolgd)
*) mijn huwelijksaangifte is afgeleverd op 11 december 2018
*) datum visumaanvraag:11 februari 2019
*) de visumaanvraag werd voor beslissing doorgestuurd naar de Dienst Vreemdelingenzaken op 06 maart 2019
*) datum registratie visumaanvraag door Dienst Vreemdelingenzaken: 25 maart 2019


Op de website van de Dienst Vreemdelingen staat:
"In principe wordt de beslissing om het visum toe te staan of te weigeren binnen de 15 dagen na de indiening van uw aanvraag
genomen. U moet echter langer wachten als uw visumaanvraag doorgestuurd wordt naar de Dienst Vreemdelingenzaken voor een
grondiger onderzoek (30 dagen), of indien bijkomende documenten vereist zijn (60 dagen)"


Op vrijdag 3 mei, zal de termijn van 30 werkdagen (gerekend vanaf 25 maart 2019) verstrijken.

Wat mij "ongerust" maakt is de behandelingstermijn die de Dienst Vreemdelingenzaken in Brussel neemt.

Ok, de visumaanvraag van mijn verloofde kan geweigerd worden.

Maar stel dat de visumaanvraag wordt goegekeurd (laten we hopen), moet mijn verloofde dus wel op tijd in België kunnen geraken om binnen de geldigheid van mijn huwelijksaangifte te vallen ...


Omdat het einde van de geldigheid van mijn huwelijksaangifte nadert, heb ik al enkele acties ondernomen:
*) Ik heb mijn trouwdatum verplaatst naar 8 juni 2019
*) Ik heb mijn verloofde reeds het CFO seminar laten volgen


Toch kunnen er "vertragende factoren" optreden, zodat mijn verloofde niet onmiddelijk naar België kan vliegen:
*) Eenmaal een beslissing in Brussel is genomen, wordt deze via diplomatieke post (via het vliegtuig) overgemaakt aan de ambassade in Manila.
*) Mijn verloofde woont niet in Manilla, maar op Bohol. Dus bij een eventuele goedkeuring van het visum, moet haar passport met visum nog verstuurd worden naar Bohol.
*) Daarna moet de CFO sticker ook nog bevestigd worden in haar passport.


Mijn verloofde heeft dus haar visum nog niet, maar de klok tikt verder. Hoe langer haar visumaanvraag op de website van de Dienst Vreemdelingenzaken op "in behandeling" staat, hoe minder tijd er voor haar over blijft om op tijd in België te geraken ...


Mijn eindvragen:

Wat zouden jullie doen als op vrijdag 3 mei de behandelingstermijn van 30 werkdagen is verstreken en op de website van de Dienst Vreemdelingenzaken haar visumaanvraag nog steeds op "in behandeling" staat ?

Ik durf niet naar de Dienst Vreemdelingenzaken te bellen of te e-mailen omdat ik de visumaanvraag van mijn verloofde niet wil "benadelen".

Zijn er manieren om de geldigheid van de huwelijksaangifte te verlengen?


Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Groeten.