Rode Kruis waarschuwt voor groot risico op dengue in Zuidoost-Azië

Gestart door Fail_over, woensdag 7 augustus 2019, 16:16:48

Vorige topic - Volgende topic

Fail_over

Rode Kruis waarschuwt voor groot risico op dengue in Zuidoost-Azië
 
Het Rode Kruis waarschuwt voor het snel gestegen aantal besmettingen met het dengue-virus in Azië. Volgens de gezondheidsorganisatie is het risico op dengue vooral groot op de Filipijnen.

Volgens het Rode Kruis is het aantal besmettingen met het dengue-virus op de Filipijnen dit jaar met 85 procent toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Inmiddels zijn er al 417 mensen aan een besmetting overleden.

Ook in landen als Laos, Thailand, Cambodja, Bangladesh en Vietnam is het aantal besmettingen toegenomen.

Dengue, ook wel knokkelkoorts genoemd kan worden veroorzaakt door de steek van een tijgermug. Symptomen die bij een besmetting horen zijn hoge koorts met koude rillingen, hoofdpijn en misselijkheid.

Volgens het Rode Kruis zijn hevige moessonregens een belangrijke verklaring voor de toename in het aantal besmettingen. Volgens een woordvoerder van de gezondheidsorganisatie is er door de regenval meer stilstaand water. "En dit is een plek waar de muggen zich vooral bevinden."


De ziekenhuizen liggen vol. Zo ook dit ziekenhuis in Dhaka, de hoofdstad van Bangladesh.

Ziekenhuizen in Azië kunnen stroom aan patiënten niet aan

Het Rode Kruis meldt dat de ziekenhuizen in Azië de grote stroom aan patiënten met dengue niet goed aankunnen. "Een voorbeeld is een ziekenhuis in de Filipijnen waar eigenlijk maar plek is voor 25 patiënten. Momenteel liggen er 250," aldus een woordvoerder.

Het Rode Kruis raadt vakantiegangers aan om zich vooral overdag in te smeren met een muggenwerend middel met genoeg DEET. De tijgermug steekt voornamelijk overdag. Ook wordt aangeraden om onder een muskietennet te slapen.

Door: NU.nl
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Rich

Rode Kruis waarschuwt voor bloedtekort

Nederlandse toeristen in ziekenhuis door dengue


- Tientallen Nederlanders zijn dit jaar tijdens hun vakantie opgenomen in het ziekenhuis vanwege knokkelkoorts, ook wel dengue genoemd. Het Rode Kruis heeft meerdere meldingen van Nederlandse backpackers binnen die getroffen zijn door de ziekte.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/845825738/nederlandse-toeristen-in-ziekenhuis-door-dengue
Rich de Nederbelg.

Guadalupe

Ik ken 2 nederlanders die daar zijn opgenomen met denque,geen leuke ziekte.
Wie lacht niet wie de mens beziet.

Fail_over

Ik heb het zelf (denk ik) ook gehad. Of in ieder geval een lichte vorm.

Al je botten in je lijf doen pijn, Een echt kloppende koppijn achter je ogen zodat je om een stevige slaapmassage vraagt om de pijn maar ergens anders te voelen. En ik heb normaal echt nooit, maar dan ook nooit hoofdpijn.
Ben er echt 3 dagen ziek van geweest en niet uit bed gekunnen. Gelukkig daarna weer opgeknapt, maar ik kan me voorstellen dat als je imuunsysteem of gezondheid te wensen overlaat dat het heel wat meer schade aanricht.
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......