Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

ANW uitkering

Gestart door Ton_W, donderdag 23 januari 2020, 10:15:32

Vorige topic - Volgende topic

Ton_W

Een Nederlander hier in Bohol is onlangs overleden, en hij laat een Filipijnse weduwe en zoontje achter.
Hij had al AOW en pensioen, dus ze hadden het niet slecht.

De weduwe komt nu naar mij of ik kan nagaan of ze iets van een uitkering krijgt.
Van het pensioen weet ik het antwoord al: niets.
Maar als ik de site van de SVB goed lees, komt ze wel in aanmerking voor een ANW uitkering.

Toen ik de SVB belde zeiden ze direct dat dat niet het geval was.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? De site van de SVB is niet echt duidelijk.
Als ze geen uitkering krijgt gaat ze naar nul komma nul inkomen.

peldoman

Is ze jonger dan 66 jaar?
Dan krijgt ze niets.

Ton_W

ze is inderdaad een stuk jonger ja.

O.B.Bommel

Als het zoontje jonger is dan 18 is het mogelijk maar dat is maar een van de voorwaarden.

Ze woont niet in Nederland en ook niet in een van de verdragslanden dus zit ze aan de achterste mem. De site is niet duidelijk want zegt dan neem contact op. Dat heb je blijkbaar gedaan maar je meldt niet WAAROM de SVB nee zei. Maar ik heb het vermoeden omdat de Filipijnen geen verdragsland is. Anders hoef je dat onderscheid niet te maken toch?

Peldoman ANW stopt bij bereiken van AOW leeftijd dus ouder dan 66 krijg je sowieso niks. Ze had dus in Nederland moeten wonen dan ja. Die voorwaarden zijn nogal streng.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

peldoman

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op donderdag 23 januari 2020, 12:14:46
Als het zoontje jonger is dan 18 is het mogelijk maar dat is maar een van de voorwaarden.

Ze woont niet in Nederland en ook niet in een van de verdragslanden dus zit ze aan de achterste mem. De site is niet duidelijk want zegt dan neem contact op. Dat heb je blijkbaar gedaan maar je meldt niet WAAROM de SVB nee zei. Maar ik heb het vermoeden omdat de Filipijnen geen verdragsland is. Anders hoef je dat onderscheid niet te maken toch?

Peldoman ANW stopt bij bereiken van AOW leeftijd dus ouder dan 66 krijg je sowieso niks. Ze had dus in Nederland moeten wonen dan ja. Die voorwaarden zijn nogal streng.
Dat bedoelde ik ook Heer Bommel.
Mare, isse wel diskrimatie!!!

Luc

https://www.svb.nl/int/nl/algemeen/verdragslanden.jsp

Het verdrag met de Filippijnen kent geen sociaal zekerheidsartikel en evenmin een restartikel.
Door het ontbreken van een restartikel en een sociaal zekerheidsartikel blijft op alle pensioenen en uitkeringen betaald krachtens de Nederlandse sociale zekerheid de Nederlandse nationale wetgeving in stand, waardoor deze aan inwoners van de Filippijnen betaalde pensioenen en uitkeringen in Nederland aan de loon- en (eventueel) inkomstenbelasting zijn onderworpen. Met betrekking tot de werkloosheidsuitkeringen, indien het dienstverband niet is verbroken, en de ziektewetuitkeringen is dit mede in overeenstemming met het bepaalde in het dienstbetrekkingartikel (art. 15) of het directeurenartikel (art. 16). Loondoorbetalingen wegens ziekte (loon ex art. 1638c BW) gedaan aan inwoners van de Filippijnen zijn op grond van het dienstbetrekkingartikel (art. 15) of het directeurenartikel (art. 16) in Nederland aan de loon- en (eventueel) inkomstenbelasting onderworpen

https://maxius.nl/belastingheffing-van-pensioenen-en-uitkeringen-betaald-krachtens-het-nederlandse-sociale-zekerheidsstelsel-onder-de-werking-van-de-nederlandse-belastingverdragen-en-de-belastingregeling-voor-het-koninkrijk/artikelfilippijnen
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Ton_W

@ Heer Bommel:
Het zoontje is 13.
Verder begreep ik van de SVB site dat de Filippijnen wel een verdrag land zijn. Dat zijn heel veel landen trouwens.
Inderdaad staat er dat je moet bellen. Er zijn kennelijk teveel regels en uitzonderingen om het in een duidelijke flowchart te zetten.
Wat de dame van de SVB me aan de telefoon zei: omdat ze allebei in de Filippijnen woonden krijgt ze geen ANW.
Toen ik vroeg of ze toch een aanvraagformulier wilde opsturen was het antwoord: "Waarom al die moeite, daar schiet je niets mee op".

Ton_W

@ Luc
Dit is hogere wiskunde voor mij, maar misschien is dit inderdaad de reden dat ze niets krijgt.

Adik

Misschien niet helemaal de vraag maar heb je al gedacht aan https://zoekservice.vanatotzekerheid.nl/polissen-van-overledenen/

Wie weet heeft hij ooit ergens een polis afgesloten en valt er nog ergens een eenmalige uitkering te halen.

Tegenwoordig is het wel moeilijker om vanuit het buitenland iets dergelijks in Nederland af te sluiten, maar als er in het verleden misschien iets is afgesloten dan is het mogelijk blijven staan nadat hij naar het buitenland is verhuisd.

O.B.Bommel

#9
Citaat van: Ton_W op donderdag 23 januari 2020, 13:24:09
@ Heer Bommel:
Het zoontje is 13.
Verder begreep ik van de SVB site dat de Filippijnen wel een verdrag land zijn. Dat zijn heel veel landen trouwens.
Inderdaad staat er dat je moet bellen. Er zijn kennelijk teveel regels en uitzonderingen om het in een duidelijke flowchart te zetten.
Wat de dame van de SVB me aan de telefoon zei: omdat ze allebei in de Filippijnen woonden krijgt ze geen ANW.
Toen ik vroeg of ze toch een aanvraagformulier wilde opsturen was het antwoord: "Waarom al die moeite, daar schiet je niets mee op".
Op de site staat Filipijnen niet als verdragsland aangemerkt. Er is wel een belastingverdrag maar dit gaat over sociale verzekeringen dus de dame van de SVB maakt het er niet duidelijker op.

Die zin snap ik al niet. Volgens mij doet het er in de regelgeving niet toe of de man al dan niet in Nederland woont. Maar ik wordt ook langzaam seniel, let maar niet meer op mij.

Dus toch maar invullen dat formulier. Waarom die moeite? Nou vanwege uw antwoord. Of je er dan wat mee opschiet zie je later dan wel.

Zielig voor het manneke. Het is een hard land. Ik zit hier ook met  3 halve wezen in huis. Vader (mijn zwager) dood en ook niks geen achtervang. Moeder zit in Australie en schraapt wat bijeen voor school en voeding en ze zijn bij mij blijven wonen. Altijd leven op de rand van het bestaan. Maar ze doen het er voorlopig mee. Ik kan het ook niet oplossen.

Een AOW er met een kind van 13 en dan niks hebben geregeld. En dan hebben ze soms kritiek op het laat maar waaien van de PH. Je weet dat je dit oproept. Tenzij het natuurlijk zijn kind niet is.

Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam