Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

ANW uitkering

Gestart door Ton_W, donderdag 23 januari 2020, 10:15:32

Vorige topic - Volgende topic

Herbie

Als de dame ooit in Nederland gewoond heeft, zal ze er wel recht op hebben. Anders niet. En ook de leeftijd natuurlijk. Je zegt veel jonger. Hopelijk voor haar. Anders zal ze moeten werken hee.
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

Ton_W

@ Adik:
Ik wist niet dat deze zoekservice bestond. Bedankt voor de tip!
Het zou zomaar kunnen zijn dat er nog ergens een polis loopt.

Ton_W

@ Herbie:
Ze heeft nooit in Nederland gewoond. Alleen op vakantie.

Ton_W

@ Heer Bommel:
Het is hier een harde wereld ja.
Ik probeer toch maar een formulier te regelen.
Op de website van SVB is die niet te downloaden, je moet er echt om vragen.

Ze kwam zelf al met het idee om haar huis maar te verhuren en zelf in een klein huisje te gaan wonen.
Ze hadden een kast van een huis op een goede lokatie, daar kun je flink wat huur voor vangen.
Hoeft ze in elk geval niet te werken (voor 350 peso per dag)
Het zoontje is van haar zus trouwens. Geadopteerd toen hij 2 was. Zelf konden ze geen kinderen krijgen.
Misschien heeft hij wel iets geregeld en loopt er nog ergens een levensverzekering.

Riens

Als de beste man zijn aow uit nl kreeg en een anw premie afdroeg heeft zij er volgens mij recht op tot de 18e verjaardag van haar zoontje.

Ik vond een uitspraak in een bijna soortgelijk geval. Maar hier was de parner nog bezig met de IND procedure en woonde ze niet samen.  In de de uitspraak word met geen woord gerept over het feit dat je er in de filipijnen geen recht op hebt.

https://jure.nl/ECLI:NL:CRVB:2017:1160

In dit geval denk ik dat de partner het nabestaandenpensioen heeft ingeruild voor een hoger pensioen. Dat is heel verleidelijk maar niet zo handig met een jongere partner. In nl zie ik dat ook dat de achterblijvende dan in een diep gat valt.

O.B.Bommel

Citaat van: Riens op vrijdag 24 januari 2020, 08:51:39
Als de beste man zijn aow uit nl kreeg en een anw premie afdroeg heeft zij er volgens mij recht op tot de 18e verjaardag van haar zoontje.

Ik vond een uitspraak in een bijna soortgelijk geval. Maar hier was de parner nog bezig met de IND procedure en woonde ze niet samen.  In de de uitspraak word met geen woord gerept over het feit dat je er in de filipijnen geen recht op hebt.

https://jure.nl/ECLI:NL:CRVB:2017:1160

In dit geval denk ik dat de partner het nabestaandenpensioen heeft ingeruild voor een hoger pensioen. Dat is heel verleidelijk maar niet zo handig met een jongere partner. In nl zie ik dat ook dat de achterblijvende dan in een diep gat valt.
ANW is volgens mij een overheidsuitkering en is geen particulier pensioen. Ik vraag mij af of je daar premie voor betaalt. Geen idee.

Bij particulier pensioen kan je nabestaandenpensioen nagenoeg schrappen en bij je pensioen voegen. Dat heb ik ook gedaan om mijn pensioen op te krikken. Ik ben weduwnaar en al in de 60 dus waarom zou ik. Ik vond dat in mijn geval uiterst handig. Mijn vriendin weet dat uiteraard ik ben pensioentechnisch dus niet interessant. Maar zij heeft eigen inkomen en pensioenrechten als teacher.

Wel handig dat je dat weet als echtgenote. De vrouw van Rien van den Beld (fiero) kwam ook ineens op zwart zaad te zitten, wist niet dat er ook geen nabestaandenpensioen in de voorwaarden zat. Is toen vrij snel naar NL verkast na verkoop van de woning met veel verlies.

Trouwen heeft alleen zin voor erfrecht.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

kristof19

Een AOW er met een kind van 13 en dan niks hebben geregeld. En dan hebben ze soms kritiek op het laat maar waaien van de PH. Je weet dat je dit oproept. Tenzij het natuurlijk zijn kind niet is. 

Inderdaad ook mijn gedachte!!!
Maar ja zeker niets investeren in de Filipijnen of je bent de domste kloot die er rondloopt volgens enkele slimmerikken.
Haha another one bites the dust. de domme lamzak. :lachen:
Wel mijn dochter gaat allesinds al niet met zo een gore vetzak moeten aanpappen om wat centen te hebben na mijn dood.
👍👍👍
Sommigen hebben nu eenmaal geen verstand :jajaja:

Adik

Heb ook wel eens geprobeerd wat te regelen. Best lastig, al die instellingen weigeren mensen buiten de EU/NL. Een NL-adres en NL-telefoonnummer valt nog wel "op te vangen", maar een BSN en IBAN waarvan geïncasseerd kan worden is al lastiger. Om het dan ook nog direct bij een verzekeraar kruislings af te sluiten (ter voorkoming van bv. erfbelasting) was al helemaal lastig. Een assurantiën tussenpersoon bood uiteindelijk wel een mogelijkheid.

Ik moet me nog even verdiepen in de account van TransferWise. Die hebben nu een mogelijkheid het rekeningnummer te laten omnummeren naar een Belgisch IBAN waar wel incasso's op mogelijk zijn. Dat zou de keuze alweer iets breder maken, en kun je op die manier misschien ook terecht bij instellingen die afdwingen dat degene die betaald ook eigenaar is.  :hoedjeaf:



pierrevanwies

 
er staat toch duidelijk te lezen dat het zijn zoontje NIET was.....maar van haar zuster en geadopteerd en waarschijnlijk

nog eens op de filippijnse manier.[walay kasulatan of zonder papieren zoals dat de   :smiley-philippines:    gewoonte is...

Ach met een kast van een huis zal ze zich toch niet te veel zorgen moeten maken [voorlopig toch niet]..

Ton_W

Bedankt voor alle commentaar!

Nog wat reacties:

- De ANW is een overheidsregeling ja
- Vanuit overheids perspectief kan ik me goed voorstellen dat ze niet zitten te wachten op een jonge vrouw uit een arm land, die dus nog wel eens heel lang kan leven, elke maand te betalen
- Ik hoor niemand zeggen een Filippijnse weduwe te kennen die een ANW uitkering heeft. Zal wel niet kunnen dan.
- Ze zal het wel overleven ja. Ze heeft al een klusjesman om een paar dingen in huis te fixen, zodat het verhuurd kan worden. Is wel tegen lokaal bijgeloof dat je daarmee 40 dagen moet wachten, maar nood breekt wet.
- Ik heb inmiddels een zoektocht naar vergeten levensverzekeringspolissen aangevraagd. Op de website werd al gezegd dat dit maar hoogst zelden het geval is. Maar ge weet ooit nooit niet.