Puck (19) zet zich in voor verwaarloosde kinderen op de Filipijnen

Gestart door Rich, donderdag 30 januari 2020, 11:34:02

Vorige topic - Volgende topic

Rich

Puck (19) zet zich in voor verwaarloosde kinderen op de Filipijnen: 'Ik denk niet dat ik het ooit los kan laten'
Door Dominique Michiels 28 januari 2020


In de zomer van 2020 gaat Puck alweer voor de derde keer als vrijwilliger naar het weeshuis Batang Pinangga op de Filipijnen. En dat voelt voor haar als thuiskomen. Ieder jaar haalt zij met een groep vrijwilligers een groot geldbedrag op voor de misbruikte, mishandelde en verwaarloosde kinderen. Ze vertelt ons meer over de indrukwekkende ervaringen van haar tijd in het weeshuis.


Puck is geboren en getogen Haarlemse. "Al meerdere generaties van mijn familie wonen en werken in Haarlem. Mijn ouders hebben namelijk een keukenwinkel in onze stad, die daarvoor van mijn opa en oma was. Op dit moment studeer ik geneeskunde in Amsterdam, maar ik zou echt niet weg willen uit Haarlem."

Vrijwilligerswerk op de Filipijnen
Toen Puck op de middelbare school zat, begon haar avontuur op de Filipijnen. "Ik zat op het Stedelijk Gymnasium toen er een oproep kwam om vrijwilligerswerk te doen en ik was gelijk enthousiast. Al van jongs af aan heb ik het gevoel gehad graag meer voor de wereld te willen betekenen. En ook al was ik met mijn zeventien jaar wat jong, ik heb mijn ouders toch over kunnen halen dat ik mee mocht naar de Filipijnen."

Bron en verder lezen en foto's : https://indebuurt.nl/haarlem/haarlemmers/haarlemmer-van-de-week/puck-19-zet-zich-in-voor-weeskinderen-op-de-filipijnen-ik-denk-niet-dat-ik-het-ooit-los-kan-laten~83009/?fbclid=IwAR3GZVUI3L4yrOQcsVZ0YF6D7OBvt7biJcEwWWKd-xNHdl50wLB-nDqsKXE

Rich de Nederbelg.

O.B.Bommel

Geografie is nooit de beste kant van de media. Het derde grootste eiland? Nog niet bij de eerste 10.
Hallo Vakantieman waar ben ik?
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Herbie

Daarom is de media ook fake news. Roddels schrijven daar zijn ze goed in.
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

Luc

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op donderdag 30 januari 2020, 13:33:45
Geografie is nooit de beste kant van de media. Het derde grootste eiland? Nog niet bij de eerste 10.
Hallo Vakantieman waar ben ik?

Cebu is met 4422 km² het op acht na grootste eiland van de Filipijnen

https://nl.wikipedia.org/wiki/Cebu_(eiland)

:hoedjeaf:
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Luc

De 9de dus

Cubu is wel 2de grootste voor bevolking. 4,632,359 mensen.

Luzon 109,965 km2
Mindanao 97,530 km2
Samar 13,429 km2
Negros 13,310 km2
Palawan 12,189 km2
Panay 12,011 km2
Mindora 10,572 km2
Leyte 7,368 km2
Cebu 4,468 km2
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

opinie

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op donderdag 30 januari 2020, 13:33:45
Geografie is nooit de beste kant van de media. Het derde grootste eiland? Nog niet bij de eerste 10.
Hallo Vakantieman waar ben ik?

:shhh: Het lijkt erop dat Cebu op 9 staat.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_islands_of_the_Philippines#List_of_islands_by_size
Edit: tijdens het schrijven is dit al gemeld.

Ik vermoed dat ze lazen: drie delen met elk een internationale luchthaven, Luzon (Manilla), Mindanao (Davao), Visayas (Cebu). Vervolgens: twee grote eilanden en kleinere (samen Visayas) dus Cebu is het derde grootste. Logisch toch, om die luchthavens op de drie grootste eilanden te plaatsen? Een foute logica maar het is enkel een kanttekening bij het artikel en heeft geen invloed op de waarde van het echte verhaal.

Citaat van: Herbie op donderdag 30 januari 2020, 13:55:37
Daarom is de media ook fake news. Roddels schrijven daar zijn ze goed in.

Ook een foute logica. Een fout over de volgorde van de eilandgrootte van een land ver van het bed van de meeste lezers bewijst dat "de media" "fake news" is. Mensen gaan dan enkel bronnen raadplegen die hun idee bevestigen en zoals de uitdrukking in het Engels gaat "go down the rabbit hole"
Kritisch denken is niet hetzelfde als alles geloven want iemand op internet plaatst terwijl hij/zij zegt dit te doen omdat het kritisch is.

Ooit was er een forumlid dat geloof hechtte aan bepaalde sites. 15 Minuten nakijken van zijn bronnen gaf:
Site 1 gaf site 2 als bron
Site 2 gaf site 3 als bron
Site 3 gaf site 4 als bron
Site 4 gaf site 1 als bron
De vier sites waren van dezelfde eigenaar en boordevol reclame.

Ten einde toch nog een reactie ter zake te hebben:
Het meeste nut komt vaak van kleine acties. Bij grote acties zijn er te veel kandidaten om de gelden te beheren. Kleine acties werken vaak enkel met vrijwilligers of laagbetaalden.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

O.B.Bommel

Ik vind het prima van Puck en haar collega's. Geen kwaad woord. Goed voor jezelf ook om eens te kijken hoe het in de rest van de wereld toegaat. Beter dan de hele dag op je luie reet op je smartphone te kijken of te "chillen". En de mensen daar worden er in principe niet slechter van. En mensen die storten krijgen daar weer een warm gevoel van.

Alleen verbetert het niet voor die mensen op de langere termijn. Als Puck weg gaat is het snel weer hetzelfde zootje. En Puck kan daar niet altijd blijven. Het is ook mooi dat daar niet veel aan de strijkstok blijft hangen zolang je er maar zelf bij blijft en dat is vaak de crux. Men gaat weer weg.

Soms moet je ook oppassen dat je de sociale structuur niet omver gooit. Er zijn altijd kapers op de kust. Zo waren er eens mensen die een aantal huizen bouwden voor de allerarmsten. Speelde volgens  mij op Panay. Oude hutten neergehaald en in de huizen gestopt. Hulpverleners verdwenen en de mensen werden door de plaatselijke notabelen uit hun huizen gegooid en pikten het zelf in. En de hutten waren er niet meer.

Datzelfde systeem is ook gebruikelijk in Afrika heb ik me laten vertellen. En dat was door een hulpverlener zelf dus was het niet in zijn belang. Zo denk ik vaak, in belangen. Zo werkt het ook met journalisten, zijn belang is een verhaal, niet de inhoud.

Nee mijn opmerking is niet zozeer om het verhaal weg te honen dat zou te ver gaan. Het is wel dat ik de laatste jaren steeds kritischer ben gaan lezen want er wordt wat onzin over onze hoofden uitgestrooid. En nu gaan we zelf al invullen wat ze bedoeld zouden hebben.

Opinie kaart een probleem aan waar ik ook mee worstel. Ik weet niet wat ik daar mee aan moet. Ik moet van alles een andere kant zien en ik zie die kant vaak niet meer dus ja, ik ben zelf outcast geworden terwijl ik volgens mij niet anders denk dan vroeger. Ik ben blijkbaar niet met de tijd meegegaan. Vroeger was ik gek op cabaret waar alles op de hak kon worden genomen hetgeen je mening vormde. Dat is helemaal weg want er altijd wel iemand die gekwetst is. Het is tegenwoordig zelfs gevaarlijk. Daarom is b.v. Een Hans Teeuwen destijds gestopt. Niet dat ik een fan was van de inhoud want die was af en toe ronduit ranzig maar het kon allemaal wel. Nu mag je direct aan de beveiliging.

Ja, nader onderzoek wijst uit dat Cebu net tot de grootste 10 behoort, zelfs Bohol is een fractie groter al heb ik het zelf niet nagemeten. Zou het misschien zijn  of ze Panglao meetellen of niet? Niet dat de plaats op zich belangrijk is daarom had ik er nog niet op nagezocht.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam