Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

What you know versus who you know

Gestart door O.B.Bommel, donderdag 21 mei 2020, 17:32:04

Vorige topic - Volgende topic

O.B.Bommel

Citaat van: tjenn op donderdag 21 mei 2020, 14:48:53
In de Filipijnen wordt een werkman meestal aanzien als minderwaardig. Enen met een hoger diploma maar nooit gewerkt omdat het beneden zijn stand is of te lui waarderen ze meer aldaar.
Ik geniet van die werkmannen. Altijd een lach en vaak bij gebrek aan materiaal doen ze het met de hand of maken ze zo'n ding. Dat het resultaat vaak op zijn Filipijns is (vaak lapmiddelen en pas repareren als het kapot is) zit in de cultuur en zij ze vergeven.

En ze zijn blij met echte aandacht van een buitenlander. En zij genieten van mijn gebrek aan kennis op hun gebied.

Ook de kapper en zo zijn gezellige lui. Spreken weliswaar nauwelijks over de grens en het niveau  is door gebrek aan kennis uiterst simpel maar het komt uit het hart.

Hoe anders is het daar in de "rijkere" klasse. Niet dat de meesten daar nu uitblinken in intelligentie, soms denk ik dat ze die diploma's bij een pakje boter hebben gekregen. Of papa heeft wat gestiekt naar de school.
Maar de arrogantie is omgekeerd evenredig aan die kennis. Blaaskaken die menen dat ze meer zijn als een ander, dat groeit nog eens explosief als ze een uniform aantrekken met wat strepen en sterren.

Komen dan met chauffeur aangekacheld en dan moet je vooral de dames eens zien uitstappen. Zij glijden uit de auto en schreiden als een koningin tussen het plebs.
Gelukkig heb ik daar weinig mee van doen. Ooit 17 jaar geleden liet een een of andere nicht van mijn vrouw (van een rijke tak) mij een paar uur "hangen" zoals dat heet, ik kreeg het niet meteen in de gaten. Was nog wat minder op de hoogte van de cultuur.

Daarna werden we weer eens "uitgenodigd" en en plein publiek vroeg ik haar hoe ze zich dat voorstelde. Commandeer je hond en blaf zelf. En die hond ben ik niet.
Dat werd nog bijna een rel maar uiteindelijk was dat de juiste snaar. Nooit meer meegemaakt.

In Nederland is dat ook wel maar een heel stuk minder. Ik weet nog dat dit HET verwonderpunt van mijn vrouw was in Nederland. We hadden een personeelsfeestje en ze kon niet ontdekken wie de bazen waren. Nu kenden wij dat onderscheid in onze werkkring heel weinig maar het was tekenend.

Waar je in NL het meeste last van hebt zijn die zgn. BN-ers. Volstrekte nitwits die een soort status krijgen. Nu tijdens dit coronatijdperk kwetteren ze nog erger want men ziet hoe onbelangrijk dat allemaal is.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Antonio

Heel herkenbaar  hr. Bommel...
Ik was eens verzeild geraakt op een grote reunie o.i.d., en daar kwam ook een hotemetoot (ik meen een governor of congressman) even langs. Met lijfwachten, zonnebril op ('s avonds !), en slijmerds verzameld rondom hem.
Komt die malloot op een gegeven moment naar mij toe, en zegt op een bijzonder arrogante manier: "you can visit me tomorrow."
Ik oogstte bewonderende blikken van zijn aanhang, maar ik vertelde hem dat ik nog wel zou zien, omdat ik al andere plannen had.
Later kreeg ik van diverse mensen het verwijt dat mijn reaktie "not done" is in de PH...
Ik ga echt geen bakkie doen  met zo'n kwal, zonde van mijn tijd.

Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

O.B.Bommel

Citaat van: Antonio op vrijdag 22 mei 2020, 01:51:47
Heel herkenbaar  hr. Bommel...
Ik was eens verzeild geraakt op een grote reunie o.i.d., en daar kwam ook een hotemetoot (ik meen een governor of congressman) even langs. Met lijfwachten, zonnebril op ('s avonds !), en slijmerds verzameld rondom hem.
Komt die malloot op een gegeven moment naar mij toe, en zegt op een bijzonder arrogante manier: "you can visit me tomorrow."
Ik oogstte bewonderende blikken van zijn aanhang, maar ik vertelde hem dat ik nog wel zou zien, omdat ik al andere plannen had.
Later kreeg ik van diverse mensen het verwijt dat mijn reaktie "not done" is in de PH...
Ik ga echt geen bakkie doen  met zo'n kwal, zonde van mijn tijd.
Mijn schuld dat het hier nu zwaar  :offtopic: gaat laat de Admin het maar afsplitsen.

Ja die uitnodigingen gaan ongeveer op die manier. Met verschillende niveau's van arrogantie. Bij zo'n governor is het niet zozeer "not done" maar een Filipino zal niet weigeren want die Governor staat stijf van de corruptie en als je die types goed kent gaan er deuren open. Daarom bewonderende blikken van de aanhang, die zien dat als een ingang naar de "clan". Alsof je weigert geld van de straat te rapen. Je moet dan wel bereid zijn om te "kruipen" en de meesten hebben daar geen moeite mee. Daarom telt voor hun dat aspect niet.
Hebben ook niet in de gaten dat de kans bestaat dat het niet bij kruipen blijft.

Dit werkt op de meeste plaatsen in de wereld zo, ook in Europa maar niet zo openlijk en direct. Verschil in Nederland ben je een van de velen en loeren ze erop of ze voordeel kunnen hebben aan de "kennismaking", in de Filipijnen sta je direct in de picture want je bent wit.

Maar uiteindelijk denk niet dat we hier een haar beter zijn. Het is de manier waarop. Ik heb me er nooit mee ingelaten, wel gezien. Rijker wordt je dan niet maar wel goed voor je eigenwaarde. Kan er een boek over schrijven maar dat doe ik niet.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam