Vliegen naar Filippijnen in Corona tijd.

Gestart door Bulldozer, woensdag 26 augustus 2020, 22:42:16

Vorige topic - Volgende topic

tjenn

Citaat van: Herbie op zondag 30 augustus 2020, 06:19:17
Citaat van: tjenn op zaterdag 29 augustus 2020, 19:57:19
Waar zijn we toch in beland   :negatief: en allemaal dankzij onze Chinese vrienden die nu precies doen of hun neus bloed.

Ja dat klopt hee. De planning was dat mijn vrouw, de eerste week van december terug zou gaan. Zo ze met de feestdagen daar zou zijn. Maar ik geloof er niet te veel in. Dat dat zal mogelijk zijn. En tjenn jullie zitten hier ook nog altijd vast zeker.
Ik zit hier in Belgiƫ voor normaal een maand en zou dan terug vertrekken ondertussen zijn we al 6 maand verder. Huis ginder is onbewoond en de tuin zal stilletjes aan in een jungle veranderen. De autobatterij hangt aan een druppellader en het beetje elektriciteit verbruik buitenlicht zal door mijn buurman worden geregeld zoals gewoonlijk. Weet niet wanneer ik terug ga maar ik denk niet dat het voor dit jaar nog gaat zijn. Hopen op beter tijden.

Herbie

Ja dat zal wel, nog een geluk dat je slaap plaats hebt hier.
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

Gibson

Citaat van: Bulldozer op woensdag 26 augustus 2020, 22:42:16
Is er al iemand afgelopen tijd naar de Filippijnen gevlogen? Ik wil het over 2 weken proberen, maar ik kom maar weinig officiele informatie tegen.

Ik ben in Juli met KLM vanaf Amsterdam naar Manila gevlogen nadat ik 120 dagen heb "vast gezeten" voor mijn werk in Kazakhstan.

- Voor dat je vliegt moet je je op deze RedCross website registreren https://c19.redcross.org.ph/arriving-passengers
Op die website krijg je een QR code nadat je alles hebt ingevuld. Die moet je laten zien aan coast guard bij aankomst Manila (ik kwam aan in T3). Ze scannen dat in en dan krijg je een paar stickers met bar-codes. Daarna moet je naar de "swab booths" voor de test. Ik dacht dat ik moest betalen maar heb dus niks betaald voor de tests, mischien is dat inmiddels al veranderd.
** als je vlucht gecancelled is, moet je het weer opnieuw invullen op de website, je hotel boeking veranderen en je domestic ticket (indien van toepassing) herboeken. Ik heb dat 1 keer moeten doen.

Na de swab tests mag je door immigratie gaan. (je krijgt een sticker met nummer en een kleur code op je paspoort). Daar liet ik copy trouw akte zien en natuurlijk 13A visa. Was er zo doorheen.

Vervolgens moet je naar DOT desks en daar bewijs laten zien dat je dus een approved hotel hebt geboekt. Ik had Belmont hotel bij T3 geboekt voor 5 dagen (beter te veel dan te weinig dagen). Daar krijg je weer een sticker om aan te geven wat voor transport je mag gebruiken (yellow taxi of wat dan ook) om naar je hotel te gaan. Eenmaal in hotel moet je dus in je kamer blijven en kan je alleen room service bestellen elke dag.

Na 2 dagen flink gemaild met Rode kruis en ik kreeg resultaat op dag 3 gemaild en dat was direct contact met het laboratorium. Op dag 5 was mijn geboekte vlucht naar Cagayan De Oro pas, dus ik moest nog wachten daar op. Bij inchecken daar kwam ik er dus achter dat je ter plekke een PNP travel-pas moet aan vragen op vliegveld. Geen probleem dus. (detail, de officiƫle test uitslag kreeg ik pas gemaild na 7 dagen, dus zelf checken per mail is sneller)

Van te voren had mijn vrouw thuis al toestemming gevraagd van de Barangay om isolatie te doen in ons oude (lege) huis. PNP en Barangay komen controleren van te voren en geven dan officieel toestemming. Vervolgens ook nog de Home Owners Association toestemming gekregen (vrouwtje had dus alles geregeld terwijl ik nog in Kazakhstan zat). Als je dit niet had dan moest je 14 dagen in hotel of boarding room. Na dag 6 weer een swab-test (zelf geregeld want met overheid duurt het te lang) en op dag 14 was ik vrij.

Ook nog detail. Als je kwaad wilt kan je dus gewoon niet naar hotel in manila gaan want er is nooit gecontroleerd of ik idd in dat hotel zat  :lachen:
In Cagayan De Oro werden alle passagiers van vliegveld gehaald met speciale bus. Daarna naar een "distributie centrum" waar mijn Barangay me ophaalde en thuis afgeleverd. Vervolgens kreeg ik een telefoon nummer waar ik elke ochtend mijn temperatuur naar toe moest txten. Verder ook nooit iemand gezien.

Het is een hoop werk allemaal. Ik ben bijna 3 weken onderweg geweest om van Kazakhstan eindelijk thuis en "vrij" te zijn.





Expect nothing in the PH. All else is a "plus"

Bulldozer

Gibson, hartelijk dank voor het uitgebreid beschrijven van je ervaring. Wist niet dat je officieel toestemming moest vragen om je huis te laten inspecteren voor thuis quarantine. Is dat overal zo, of per provincie anders? Ik hoef na Manilla niet meer te vliegen dus dat scheelt.

tjenn

Wat een miserie allemaal  :negatief:  Ja gelukkig heb ik indertijd mijn woonst niet verkocht.

Chowking

Ik volg deze Amerikaanse vlogger al een tijdje en hij vloog vorigeweek van LA naar Manila.

https://youtu.be/jccgJfCjMHQ

Gibson

Citaat van: Bulldozer op maandag 31 augustus 2020, 07:23:57
Gibson, hartelijk dank voor het uitgebreid beschrijven van je ervaring. Wist niet dat je officieel toestemming moest vragen om je huis te laten inspecteren voor thuis quarantine. Is dat overal zo, of per provincie anders? Ik hoef na Manilla niet meer te vliegen dus dat scheelt.

Ik heb geen idee of jij dat nodig hebt (huis inspectie en PNP travel permit). Misschien even je vrouw laten na vragen. Het verschilt nogal overal. De reden voor huis inspectie was hier (in Cagayan De Oro) dat ze er zeker van willen zijn dat je een slaapkamer hebt met badkamer "ensuite", want je mag dus totaal geen contact hebben met familie leden. In principe zit je dus opgesloten op je kamer. Bij mij was het wel lekker dat ik een heel huis en tuin voor me zelf had.

Ik moest voor die PNP travel permit dus wel de brief van de Barangay laten zien en van de Home Owners Association als bewijs dat ik daar woon en toestemming heb om daar in isolatie te gaan.

Vergeet niet dat mijn "ervaring" al weer van begin Juli was en, geheel volgens PH traditie, veranderen ze alles constant. Beste is gewoon je vrouw eens te laten na vragen of er bij jouw "in de buurt" speciale voorschriften zijn. Het is even doorbijten en lippen stijf op elkaar te houden, want frustrerend is het wel en een heleboel dingen gaan weer nergens over, zeker op Barangay niveau want ze zijn allemaal natuurlijk heel belangrijk in ene.



Expect nothing in the PH. All else is a "plus"

Bulldozer

Nou, we gaan het zien. Vlucht geboekt voor 7 september. Met Ethiad die was nu veruit de goedkoopste. Vrijdag ochtend voor Coronatest naar Amsterdam, 150 euro maar dan wel 's avonds al de uitslag. Hotel in Manilla geboekt voor 2 nachten. Voor de zekerheid maar 1tje die op de stringent quarantine lijst staat. Aangezien het nogal een vaag gebeuren is wanneer je naar een Stringent or Mandatory hotel moet. Wordt vervolgd...

Ton Hasselt


tjenn