Vliegen naar Filippijnen in Corona tijd.

Gestart door Bulldozer, woensdag 26 augustus 2020, 22:42:16

Vorige topic - Volgende topic

Bulldozer

2 dagen voor vertrek maar even op het gemak die e-CIF ingevuld. Dit spreekt verder voor zich.

Lekker rustig op schiphol. Bij het inchecken waren er 3 balies open van Ethiad en ik was de enige daar. Er wordt wel gecontroleerd of je het juiste visum heb, dus zonder visum niet vliegen. Met mijn 13a had ik geen enkel probleem. Had voor de zekerheid ook maar mijn marriage certificate en het birth certificate van mijn dochter meegenomen maar hier was niet naar gevraagd. Wel nog de uitslag van de Corona test moeten laten zien.

Dus inchecken was snel, immigratie, douane en security waren ook allemaal snel. 10 minuten na afgezet te zijn op schiphol was ik al bij de gate. Overal extreem rustig op Schiphol. Uiteindelijk met ongeveer 30 man totaal in het vliegtuig naar Abu Dhabi. Nog nooit zoveel ruimte gehad.

In Abu Dhabi overstappen. Overstappen ging probleemloos. Ook hier weer veel ruimte op het vliegveld. Vlucht van Abu Dhabi naar Manilla zat helaas wel helemaal tjokvol. Verder probleemloos verlopen. Aankomst op Manilla. Ik kwam aan op terminal 1.

Eerst het gele health formulier afgeven dat je in het vliegtuig gekregen heb. Daarna worden de mensen gescheiden tussen OFW en niet OFW. Zo'n beetje 95% van de vlucht was OFW dus als niet OFWer heb je daar geen last van. Die e-CIF had ik voor Jan Doedel ingevuld. Daar heeft niemand meer naar gekeken. Moest wel zo'n 25x een formulier invullen waar steeds om vrijwel dezelfde gegevens gevraagd werden.

Na invullen van de formulieren betalen voor de verplichte corona test. 4500pHp. Dit kan cash in peso, in dollars of met creditcard. Na betalen test doen. In nederland werd er alleen een keel test gedaan. Hier zowel keel en neus. Die neus sample is niet echt fijn.

Als de test gedaan is door naar immigratie en daarna naar de baggage band voor de baggage. Na het halen van de bagage door richting uitgang van het vliegveld en bij de uitgang melden bij het department of tourism. Als je geen hotel heb kan je die daar nog boeken. Bij mij wilden ze alleen de hotelreservatie zien. Daarna melden bij transportatie en dan is er iemand van de kustwacht die je naar de coupon taxi brengt. Volgens mij heb je niet echt keuze om een andere taxi te nemen. Al met al was ik niet meer dan een half uurtje kwijt met uitstappen van het vliegtuig tot in de taxi. Als je OFW bent zal het echter wel een heel stuk langer duren.

Daarna door naar het hotel. Ik had Garden City hotel Makati geboekt. 2 nachten en dan was het maar te hopen dat ik het test resultaat op tijd binnen had. In het hotel mag je je kamer niet uit. Kamer wordt tijdens je verblijf ook niet schoongemaakt en krijg ook geen nieuw linnengoed en handdoeken tenzij je er uitdrukkelijk om vraag. Om te eten en drinken kan je roomservice bestellen of food for delivery van een willekeurig restaurant dat aan bezorgen doet.

Bedden, ruimte van de kamer en de airco was goed in het hotel. Je kon wel zien dat de kamer wat gedateerd was en het was ook vrij gehorig. Over het eten was ik niet zo tevreden (weinig keuze en niet heel erg lekker) Dan kan je beter eten laten bezorgen. Al het eten moest ook gelijk afgerekend worden (cash of contant) ipv alles op het einde bij het uitchecken. Beetje raar en onhandig.

34 uur na testen op NAIA 1 kreeg ik per email de uitslag hiervan. Dat was dus iets na middennacht. Blijkbaar gaat dat daar gewoon 24/7 door.
's ochtends rond een uur of 10 uitgechecked van het hotel en met de taxi naar huis. Werd verder niets van gezegd door het hotel. Blijkbaar was ik echter te vroeg want toen ik in de taxi zat kreeg ik email van het quarantaine certificaat dat ik mij on-line moest aanmelden op een website voor het certificaat.

Heb dat thuis maar geprobeerd, maar het schijnt niet echt goed te werken. 2x alles ingevuld en opgestuurd, maar ik kreeg geen e-mail met certificaat en ook als ik op de download link klikte bleef mijn web-browser leeg. e-mailtje terug gestuurd naar het quarantaine certificaat dat het niet werkte. Gelijk antwoord of ik mijn corona test resultaat met adresgevens per email op kon sturen en binnen 5 minuten had ik alsnog een certificaat gekregen.

Nu dus nog 2 weken (minus die 2 dagen?) in thuis quarantaine. Al staat op het certificaat dat ik al klaar ben met de verplichte quarantaine en gezond verklaard ben...

Al met al valt het dus allemaal wel mee. Kost alleen best wel wat extra. (mijn kosten:)

Corona test Nederland voor Ethiad: 150 euro. (zijn goedkopere maar had hele slechte reviews gelezen zoals niet op tijd de uitslag krijgen bij de goedkopere)
Corona test Filippijnen: Php 4500
2 dagen hotel: 110 euro (uiteraard afhankelijk welk hotel je boek)

tjenn

Bedankt voor de info Bulldozer. Voorlopig zie ik het niet zitten met al dat gezever zal effen de kat uit de boom zien en hopen op beterschap.

mars

Als je Manila - Davao doet bv, moet je dan ook nog in quaratine gaan?

Guadalupe

Bedankt voor de uitgebreide verslaggeving.Met 13a kom je het land wel in dus,ik als balikbayan zal het wel kunnen vergeten voorlopig.
We zien wel.
Wie lacht niet wie de mens beziet.

jack

volgens Cathay Pacific , balikbayan needs a visa , ( zelf ga ik 2 a 3 maal per jaar ) als balikbayan, als ik samen reis met mijn vrouw, telkens visa voor een jaar, ik probeer in december terug te gaan naar davao.

fabian

hello,

Bedankt voor de uitleg, ik heb zelf zo juist ook toelating gekregen om dus naar de philippines te vliegen A9 visa

Hoe zit het met de vliegtuig, en hoelang zou ik die hotel moeten reserveren want ik zie nergen hoelang het duurd of ja 1 a 3 dagen, heb je dan de hotel anger geboekt of maar 2 dagen
en daarna kan je gerust een vliegtuig nemen naar je end bestemming, hoe gaat dit te werk als je niet in manila blijf maar door reis

bedankt om even uitleg te geven

ook zag ik dat je je moest registreren online https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=CwHXSIWn90GG3l93kpp6nm4esAJ-fclAnuuFwHYvxXZUN1I4QklBWFNKMEdDRzc4UUtZOEhIUTFGNSQlQCN0PWcu&fbclid=IwAR3b4yXjWbc4Eap51ln5zVJEJ1HZvUgNbEbwtd2GezpG1z2gu2mJz_iK6O0 is dir nodig of niet?
Negro occidentale is mijn eiland ....

marty

Hoi Fabian,
Mijn vriendin is recent terug gegaan, hier een korte samenvatting, hopelijk helpt het met enkele van je vragen. Let wel op, elke stad/provincie/regio lijkt half zijn eigen regels te hebben, dus zoek dit heel goed uit!

Ze vloog met Emirates, afgezien van de nodige beschermingsmiddelen (mondkapje en handschoenen) geen problemen. Onderweg nog wel enkele formulieren invullen (ondanks dat we voor vertrek alle formulieren van de Emirates site hadden ingevuld). Bij aankomst in Manila ook een gezichtsmasker op en in de rij voor de swab-test, Zorg dat je de niet-OFW rij hebt (althans neem aan dat je geen OFW bent), de OFW rij schijnt langer te duren. Swab-test zelf betalen (4500PHP).
Van te voren in Manila een goedkoop hotel geboekt voor 2 nachten, zorg dat dit een hotel van de BOQ/DOH-lijst is. Taxi van vliegveld naar hotel kosten ca. 800PHP  :confused2: .
Test uitslag duurde ca. 19 uur (verhalen gaan dat het zelfs met ca. 5 uur moet kunnen), mijn advies boek ten minste 2 nachten dan zit waarschijnlijk wel goed.
Na positieve uitslag (negatief test resultaat  :biggrinn: ), naar een van lokale politie stations (zijn er 11 van in manila, als ik het goed heb, let op: deze zijn eigenlijk in het weekend gesloten, maar als je lief kijk kan je toch naar binnen), voor reis toestemming ('PNP authority'). Eigenlijk was voor de 'PNP authority' ook een gezondheidsverklaring nodig (negatieve test is blijkbaar iets anders  :ikkeniebegrijp: ), dus daarna naar een (private) medical center (want die was in het weekend wél open) om voor 500PHP een gezondheidsverklaring te halen.
Verder nog contact met de LGU (local government unit/municpality) om de aankomst en 'letter of acceptance' te verkrijgen.
Volgende dag (dus 3e dag in Manila) naar het vliegveld, om daar geweigerd te worden op de vlucht (AirAsia Philippines) want: "Deze vlucht is alleen voor personen uit de stad, niet uit de provincie" :confused2: . Na veel heen en weer bellen met lokale ambtenaren e.d. en het instemmen om dan maar in de stad i.p.v. de municipality in quarantaine te gaan kwam er 5 minuten voor het sluiten van de check-in toch toch groen licht om in te checken (hoe dat voor al die andere die nog bij de check-in stonden ging, weten we niet).

Bij aankomst op het plaatselijke vliegveld werd ze doorverwezen naar de ambulance van de municipality, die er nog niet was (want ze had immers ingestemd met quarantaine in de stad). Dus weer een paar telefoontjes verder (en boze medewerkers) en nog 3 uur wachten, en dan met de ambulance naar de quarantaine faciliteit van de municipality.

Daar aangekomen te horen dat ze eerst nog eens 3 uur moest wachten op eten, wat na wat stennis schoppen toch sneller bleek te kunnen. Om vervolgens te horen dat je eigenlijk blij moet zijn zo snel daar te belanden (dus waarom klaag je eigenlijk)  :denk:

Moraal van dit verhaal, hopelijk ga je naar een gebied waar een minder FaceBook-geile burgemeester zit, die niet met elk bericht alle regels wijzigt en is LGU wél op de hoogte op welke lijst je gezet moet worden zodat je wél het vliegtuig ingelaten wordt. Maar het is dus mogelijk om 3 dagen na vertrek uit Nederland in je woonplaats te belanden (en dan 14 dagen in quarantaine te zitten, want je hebt ten slotte maar 2 swab tests gehad (Nederland en Manila) en een gezondheidsverklaring, dus dan ben je een groot risico  :confused2: )

Afhankelijk van de betrouwbaarheid van je binnenlands vlucht (er lijkt veel gecanceld te worden!) meerdere binnenlandse ticket boeken, zodat er hopelijk altijd wel eentje door gaat.

Mocht dit verhaal nogal ongestructureerd lezen, het is nog altijd 10x gestructureerde dan de werkelijkheid, dus vooral heel veel succes!

fabian

Heel erg bedankt voor deze aantwoord, ik zal dus 2 dagen boeken in een Hotel die door de wet voorziet .
Na drie dagen zal in in cebu passific of plilippines airline vliegen, aankomst Bacolod zal iemand me komen afhalen die daar door de wet is voorzien, de nicht van mijn vriendin is de capitain van de streek daar dus zal dit zeker geen probleem zijn voor mij,
Kwa registreren voor je de vlucht neem van Belgie naar de Philippines, moet je dan ergens dit doen online of is dit niet nodig?
ik verblijf er 93 dagen de visa is dus voor 59 dagen betaald in de aanbassade, volgens hun moet ik die dan te plaatse betalen, moet dit dan gebeuren in Manila of mag dit gebeuren zoals erder in de stad waar je verblijf?
iemand weet iets voor deze vragen

bedankt
Negro occidentale is mijn eiland ....

marty

Citaat van: fabian op donderdag 15 oktober 2020, 08:32:23
Kwa registreren voor je de vlucht neem van Belgie naar de Philippines, moet je dan ergens dit doen online of is dit niet nodig?

Mijn vriendin heeft van te voren de documenten die hier staat ingevuld en uitgeprint: https://www.emirates.com/nl/english/help/covid-19/travel-requirements-by-destination/?#81339 (misschien heeft de airline waar jij mee vliegt ook wel deze informatie staan).
Het enige voordeel is dat je iets sneller (en makkelijker) kan doorlopen en het scheelt je stress van het invullen ter plekke. Volgens mij het enige dat echt belangrijk/relevant is is het e-form van het Filipijnse Rode Kruis: https://e-cif.redcross.org.ph/ (vergeet niet de QR-code aan het eind te printen en mee te nemen). De rest is alleen maar ter bevordering van ontbossing en bevrediging van de bureaucratie (en dus we gewoon verplicht).

Zaken aangaande visa weet ik niets van.

Succes!

fabian

heel erg bedankt, had dit dus ook al gezien in verband met https://c19.redcross.org.ph/arriving-passengers en zal dit dus zeker invullen voor ik vertrek ;)
Negro occidentale is mijn eiland ....