Welk visum voor verblijf in de Filippijnen bij Filippijnse echtgenote ?

Gestart door Antonio, dinsdag 1 september 2020, 11:45:48

Vorige topic - Volgende topic

Antonio

Misschien is deze vraag in het verleden al wel eens beantwoord, maar ik kan het in dit forum niet terugvinden (of wellicht was het op het voormalige Dutch PH forum).
Bovendien loopt de website van Immigration voor geen meter, als ik op links klik voor dit onderwerp, krijg ik steevast errors.
Wellicht heeft iemand recente info voor de vraag: welk visum heb ik nodig voor verblijf in de Filippijnen bij Filippijnse echtgenote ?
Ik ben vanaf januari in Davao, en kreeg toen een Balik Bayan visum, goed voor 1 jaar. Maar vanwege langer verblijf, misschien wel permanent vestigen hier, wil ik een verblijfsvergunning aanvragen. Zodat ik ook eens alleen het land uit en in kan, zonder visum perikelen (want dan kom ik binnen als toerist).
Wij zijn getrouwd, mijn vrouw heeft een dubbele nationaliteit.

Ik had begrepen dat je dan een 13A visum moet aanvragen, maar zoals ik meldde, de links op de website doen het niet.
Misschien gewoon een tijdelijk IT probleem, of men heeft de regels veranderd en de website publicatie nog niet op orde...

Informatie is van harte welkom, en al helemaal vanuit de regio Davao  :thumb:
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Luke

Citaat van: Antonio op dinsdag  1 september 2020, 11:45:48
Misschien is deze vraag in het verleden al wel eens beantwoord, maar ik kan het in dit forum niet terugvinden (of wellicht was het op het voormalige Dutch PH forum).
Bovendien loopt de website van Immigration voor geen meter, als ik op links klik voor dit onderwerp, krijg ik steevast errors.
Wellicht heeft iemand recente info voor de vraag: welk visum heb ik nodig voor verblijf in de Filippijnen bij Filippijnse echtgenote ?
Ik ben vanaf januari in Davao, en kreeg toen een Balik Bayan visum, goed voor 1 jaar. Maar vanwege langer verblijf, misschien wel permanent vestigen hier, wil ik een verblijfsvergunning aanvragen. Zodat ik ook eens alleen het land uit en in kan, zonder visum perikelen (want dan kom ik binnen als toerist).
Wij zijn getrouwd, mijn vrouw heeft een dubbele nationaliteit.

Ik had begrepen dat je dan een 13A visum moet aanvragen, maar zoals ik meldde, de links op de website doen het niet.
Misschien gewoon een tijdelijk IT probleem, of men heeft de regels veranderd en de website publicatie nog niet op orde...

Informatie is van harte welkom, en al helemaal vanuit de regio Davao  :thumb:

Uw Filipijnse vrouw is de AANVRAGER! Ga dus niet alleen naar het BI kantoor!
Het eerste jaar is "Probationary"! Zorg dat je alle documenten in 1 dossier zitten met sommige documenten genotariseerd:
http://www.immigration.gov.ph/visa-requirements/immigrant-visa/non-quota-visa/conversion-to-non-quota-immigrant-visa-by-marriage
http://www.immigration.gov.ph/images/FORMS/18Dec2015/BI%20FORM%20V-I-002-Rev%201.1.pdf

Voordat het aflopen van je "Probationary" start je de procedure voor "Permanent" 13A. Het is ongeveer hetzlfde als het eerste jaar met enkele verschillende documenten:
http://www.immigration.gov.ph/images/FORMS/DEC2015/BI%20FORM%20V-I-005-Rev%201.pdf

http://www.immigration.gov.ph/images/FORMS/18Dec2015/BI%20FORM%20CGAF-001-Rev%202.1.pdf


Antonio

Bedankt voor de info Luke, bij jou werkt de website blijkbaar wel  :confused2:

Ik heb de info eens doorgespit, en er blijven nog een aantal vragen over:
- Je zegt dat mijn vrouw de aanvrager is, ik neem aan dat zij de "Petitioner"is, die op het formulier vermeld staat ?
   En dat ik de "Applicant" ben.
- Op de checklist staat
  1.Joint letter request addressed to the Commissioner from the applicantand the petitioning Filipino spouse;
  Is dat een verzoekschrift voor een 13A visum of ACR-I card dat ik zelf moet maken ? Gewoon zelf een verhaaltje bedenken ? Of bestaat er een standaardbrief hiervoor ?
En "joint"betekent in dit geval dat ik het samen met mijn vrouw onderteken en indien ? :smileyemoticonsjointom0:
- Ook staat op de lijst :
  4.Birth Certificate or certified  true copy of BI-issued Identification Certificate as Filipino citizen of the Filipino spouse;
  Betekent dat een birth certificaat laten opsturen vanuit Nederland ? (dat zou al meteen een fijn obstakel zijn, want de uit Europa afkomstige post komt domweg niet aan in Davao, al een paar maanden niet)
- Ook op de lijst:
   6.Valid National Bureau of Investigation (NBI) Clearance, if application is filed six (6) months or more from the date of first arrival in the Philippines;
   Aangezien ik in Januari ben gearriveerd in de Filippijnen, zal ik dat moeten hebben lijkt me ?  Ook geen idee wat/hoe/waar dit papier te verkrijgen...
- En ook:
   7.BI Clearance Certificate;
   Ik neem aan dat ze dat op het Immigration Office zelf in elkaar fabrieken ? Weet niet eens wat het is....
- En als toegift:
   8.Original or certified true copy of Bureau of Quarantine Medical Clearance, if applicant is a national of any of the countrieslisted under Annex "A" of Immigration Operations Order No. SBM-14-059-Awhoarrived in the Philippines on or after June 2014.
   Ik ga er gemakshalve van uit dat Nederland niet op die lijst staat en dat ik die Medical Clearance niet nodig heb...

Kortom, ik zie me al een aantal ritjes op en neer naar het Immigration Office (en mogelijk andere offices) maken in de komende maanden....

Is er overigens nog een alternatief voor dit hele gebeuren ? Ik bedoel een ander type langlopend visum waarmee ik ook alleen in en uit de Filippijnen kan reizen ?
En waar misschien minder administratie aan te pas komt ?



=================================================================================

CHECKLIST OF DOCUMENTARY REQUIREMENTS FORCONVERSION TO NON-QUOTA IMMIGRANT VISA BY MARRIAGE(PROBATIONARY)
Please read carefully the above-statedGeneral Instructionsbefore proceeding with the completion of the documentary requirements.

1.Joint letter request addressed to the Commissioner from the applicantand the petitioning Filipino spouse;
2.Duly accomplished CGAF(BI Form CGAF-001-Rev 2);
3.Marriage Certificate or Marriage Contract;
4.Birth Certificate or certified  true copy of BI-issued Identification Certificate as Filipino citizen of the Filipino spouse;
5.Photocopy of passport bio-page and latest admission with valid authorized stay;
6.Valid National Bureau of Investigation (NBI) Clearance, if application is filed six (6) months or more from the date of first arrival in the Philippines;
7.BI Clearance Certificate; and
8.Original or certified true copy of Bureau of Quarantine Medical Clearance, if applicant is a national of any of the countrieslisted under Annex "A" of Immigration Operations Order No. SBM-14-059-Awhoarrived in the Philippines on or after June 2014.


Checklist of Documentary Requirements for EACH Dependent
1.Duly accomplished CGAF(BI Form CGAF-001-Rev 2);
2.Photocopy of passport bio-pageand latest admission with valid authorized stay
3.Proof of filiation withthe petitioner;
4.Valid NBI Clearanceforeachdependent 15 years of ageorabove, if application is filed six (6) months or more from the date of first arrival in the Philippines;
5.BI Clearance Certificate; and
6.Original or certified true copy of Bureau of Quarantine Medical Clearance, if applicant is a national of any of the countries listed under Annex "A" of Immigration Operations Order No. SBM-14-059-Awho arrived in the Philippines on or after June 2014.


=================================================================================
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Luke

Voorbeeld van een joint letter zoals wij die gebruikt hebben. Je kan ook online templates vinden met een beetje zoeken:

                                                                                                                                January 25, 2016

Hon. Siegfred B. Mison,

May I respectfully request a non-quota immigrant visa under Section 13, paragraph A of the Philippine Immigration Act as amended, in favour of my foreign spouse, <applicant FULL name>, a <nationality applicant> national.
I am <Filipino partners FULL name>, a Philippine citizen.
We were married in <city of mariage>, NCR, on <date of marriage>.
I am enclosing here copy of the following documents to prove my above-cited information:
1.    My NSO-issued Birth Certificate
2.   Our NSO-issued Marriage Certificate
3.   Photocopy of the pertinent pages of his passport:
        a) bio-page
        b) page/s showing his immigration admission and its extension/s

Very truly yours,


<your names and address and dated signatures>

Zet dat in een brief formaat. Het moet niet meer "noterized" zijn volgens de laatste BI regels (zie BI website)

MBI clearance kan je online reserveren. Zoek uit waar in uw buurt een NBI post is die clearance doet. Gewoonlijk in the malls:
Je moet je eerst registreren. Een (niet officiele) handleiding hier:  http://nbiclearance-online.com/nbi-clearance/nbi-clearance-for-foreigners-online-registration/
NBI clearance website: https://clearance.nbi.gov.ph/

De geboorte akte is van uw vrouw. Altijd goed een copij van uw geboorte akte bij de hand te houden in geval van.

BI clearance kan tijdens uw aanvragingsbezoek aan de BI office gemaakt worden.
Dat medical certificate had ik destijds niet nodig. Nu met COVID-19 kan dat anders zijn.

Success





Antonio

Bedankt weer, Luke. :thumb:
Dit is goede informatie, en ik ga ermee aan de slag.
Via dit forum laat ik nog weten of ik nog obstakels tegen kom...
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Antonio

Ik ben begonnen met de NBI Clearance, dat leek me gemakkelijk.
Online  een formulier ingevuld, betaald bij Seven Eleven en een online afspraak gemaakt. Verder niks nodig zo te zien.
Ik dacht nog: dat is heel wat beter dan al die formulieren en wachten op hun kantoor.

Afijn op de middag van de afspraak bleken nog ca 140 personen een afspraak te hebben, er stond een aanzienlijk lange rij.
De portier was erg behulpzaam, praate wat met mijn vrouw, we moesten wat kopieen gaan maken van  mijn paspoort en pasfoto's.
Die foto's had ik nog vanwege mijn rijbewijs avontuurtje. Ergens in een zijstraatje wat fotokopieen laten maken en weer terug naar de NBI.
Volgens de portier was het ok zo, en lipe met ons langs de lange rij naar de ambtenaar. Hij vertelde "iets" en ook dat ik senior was, dus niet in de rij hoefde.
Daar was die ambtenaar het duidelijk niet mee eens en stond me niet heel vriendelijk te woord. Hij gaf me een kaart met daarop een vragenlijst en vakjes voor vinger afdrukken.  "Ga daar maar zitten, invullen, en dan komt er iemand voor de vinger afdrukken."
Die invulkaart bevatte exact dezelfde vragen als die ik online al had ingevuld !

En toen begon het wachten... Tussendoor nog eens 3 keer aan hem gevraagd of er werkelijk iemand zou komen. Dan wees hij steeds weer naar de stoel waar ik moest gaan zitten. Op de muur hing een groot plakkaat waarop stond uitgelegd hoe efficient tegenwoordig de NBI Clearance werkt. Alle stappen uitgelegd, met een aantal minuten per stap. In mijn geval, zo berekende ik, maximaal 10 minuten...
Pas toen de hele lange rij door de ambtenaar was afgewerkt (ruim een uur later), zag ik hem de telefoon pakken en belde hij kennelijk de vinger afdrukken man, die er binnen 2 minuten was. En aan mij vroeg of ik al lang zat te wachten... Ik zei dat het zeker al een uur was. Waarop hij weer flink in discussie ging met de ambtenaar.
Goed, alle vingers geprint, handjes gewassen en weer wachten.
Op een gegeven moment werd mijn naam omgeroepen, met het bijbehorende loketnummer. Daar werd een foto gemaakt, en jawel, elektronisch nog een keer van iedere vinger een afdruk gemaakt.
Dus ALLES heb ik dubbel gedaan: online formulier moest ik nog eens handmatig invullen, pasfoto ingeleverd maar er werd ter plekke weer een foto gemaakt, vinger afdrukken in inkt en ook elektronisch.
Ik kon vertrekken met de mededeling dat ik na 30 werkdagen terug kon komen.
Ik heb maar niet meer gevraagd wat men bij de NBI verstaat onder een WERKdag..
Bij het naar buiten lopen kon ik het niet laten om een keer flink "per ongeluk" tegen die ambtenaar aan te lopen (dat wordt extra wachten de volgende keer..)

Wordt vervolgd...
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

opinie

Citaat van: Antonio op vrijdag 18 september 2020, 09:31:55

Ik kon vertrekken met de mededeling dat ik na 30 werkdagen terug kon komen.


30 Werkdagen, let op dus niet een maand maar minimum 6 weken.
Je hebt geen macht en dan kan je beter op je tong bijten in die situaties. Ze genieten van het beetje macht dat ze hebben en zullen pas het deksel op de neus krijgen als ze een dag de verkeerde persoon pesten. Tot die dag is het horen, zien en vooral zwijgen.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

tjenn

Braaf zoals de meerderheid van de Vlaming is grootgebracht.  Dus ik ga daar niet veel problemen mee hebben.  :thumb:  :lachen:

Antonio

Citaat van: opinie op vrijdag 18 september 2020, 10:17:58
....
Ze genieten van het beetje macht dat ze hebben en zullen pas het deksel op de neus krijgen als ze een dag de verkeerde persoon pesten. Tot die dag is het horen, zien en vooral zwijgen.
....
Ja dat is het precies. Gewoon zo'n ambtenaartje die een hekel heeft aan buitenlanders (waarschijnlijk jaloezie)
en dan een strak plassertje krijgt als ie er eentje kan dwars zitten.
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Antonio

Weer een stapje verder: Omdat ik had uitgerekend dat de 30 werkdagen verstreken zijn, ben ik deze week terug gegaan naar de NBI, om de clearance op te halen.
Helaas, het was gesloten, volgens een briefje op de poort, en een ambtenaar die mensen door de tralies heen te woord stond: no internet connection.
Een paar dagen later weer eens langs gegaan, nu stond er een lange rij op de stoep voor de poort.
Mijn vrouw is even vooraan gaan staan om navraag te doen over de "procedure".  Blijbaar moesten we naar het poortje Exit, waar een ambtenaar op en neer liep van het kantoor naar dat poortje. Daar uitgelegd wat we kwamen doen, kopie paspoort en het originele bonnetje gegeven.
En warempel, binnen een paar minuten was hij terug met het document en stak het door de tralies naar ons, met een big smile.
Ik was verbaasd, het duurde minder dan 5 minuten !

Mooi, dan kan ik nu verder met de 13A aanvraag paperassen. Echter de website www.immigration.gov.ph werkt weer niet.
Error : The requested URL was rejected. Please consult with your administrator.
Allerlei tips geprobeerd, die ik via Google gevonden had, maar helaas. Misschien is de website gewoon tijdelijk uit de lucht.
Nu blijkt er ook een website www.immigration.com.ph. Alleen kan ik daar niet de 13A procedure met bijbehorende documenten vinden. :ikkeniebegrijp:
Blijkt toch moeilijk hier, om een fatsoenlijke website in elkaar te klussen... Daarom gaat de meeste officiële overheids communicatie natuurlijk via Facebook en Twitter  :biggrinn:

Met dank aan Luke, heb ik reeds eerder wel het nodige aan info en formulieren gedownload, dus dan ga ik die gebruiken.
En dan deze week eens langs gaan bij Immigration, om te vragen of het zo OK is (dat zal wel niet, maar dan weet ik in ieder geval wat er nog mist of anders moet)

wordt vervolgd...
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde