Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Roadtrip Moalboal naar Davao.

Gestart door koy, donderdag 21 juli 2022, 15:39:05

Vorige topic - Volgende topic

koy

Ok hier gaan we dan voor het verhaal van de roadtrip.
Eerst wat achtergrond informatie; bij mijn ex z'n familie stond nog mijn motor een Yamaha Aerox van 2019 gekocht met 24500 km op de teller dus een mooie motor die prima dienst kan doen in Davao waar ik nu woon. De motor werd altijd onderhouden door mijn schoonfamilie maar stond wel op de naam van mijn ex-schoonmoeder en dus als ik die wou gaan halen moest er ook wat papierwerk gebeuren.
Wat moet je doen als je een motor overneemt of tweedehands koopt?
Eerst moet er een "transfer of ownership" document worden opgemaakt en dit moet gebeuren bij de notaris of in mijn geval een advocaat die ook kon optreden als notaris. Anders riskeer je gevat te worden met zogezegd een gestolen motor. Bij de ondertekening van de verkoopacte moet je dan een verkoopprijs opgeven en moeten beide partijen een aantal documenten ondertekenen. Er moet ook een getuige bij zijn die ook op het document moet tekenen. Zorg meteen ook voor 2 kopies van de identiteitskaart van de verkoper met op elk blad 3 handtekeningen (vraag me niet waarom want ik weet het ook niet) want die heb je later nodig bij de LTO (Land Transportation Office). Ik heb natuurlijk aan mijn schoonfamilie geen peso betaald want de motor was al door mij betaald en zij hebben hem mogen gebruiken in ruil voor onderhoud van de motor. Ter info in heb destijds 120.000 p. betaald voor de motor. Nu kost een iets beter model de Yamaha N-Max 150.000 p (2.600€)
zie The New NMAX- Performance Innovated. Mobility Perfected. (yamaha-motor.com.ph)
Voor zij die zich afvragen waarom dit model wel dat heeft enkele voordelen:
1.   Het is een scooter en dat is dus een automaat – geen gedoe meer met schakelen bij een rood licht gewoon gas geven.
2.   Het is een 155 cc en dat is ruim voldoende voor normaal rand en stadsverkeer – de meeste goedkopere motors zijn 125cc motoren en die maken meer lawaai en niet zo krachtig.
3.   Een scooter heeft brede banden achteraan en dat helpt om van vak te veranderen en op de slechte wegen in de PH en er zit ook geen ketting aan die vuil kan worden of gekuist moet worden – het is een kardanas.
Deze motor zal je in B belange niet aan die prijs kunnen kopen maar het is een Japanner en natuurlijk zijn de importrechten hier lager voor de Aziatische merken en Honda en Yamaha zijn hier (en overal in de wereld) de topmerken.
De roadtrip vertrok in het Noorden van het eiland Cebu en de eerste tussenstop was Moalboal.
Moalboal is vooral gekend bij duikers die de walvishaai gaan opzoeken in de diep zee die ligt voor het stadje. Verder heeft het niet veel te bieden maar het heeft wel een schitterend wit zandstrand waar het aangenaam zwemmen is. De route langs de westkand van het eiland Cebu is goed te doen maar ik was toch serieus vermoeid toen ik aankwam na zo'n 5u rijden en moest regelmatig stoppen om m'n benen eens te strekken.
Volgende stap was Dumaguete en deze kleine stad heeft een belangrijke verbindingshaven met andere bestemmingen want wij wilden nadien naar het eilandje Siquijor maar je kan van daaruit bv. Ook naar Bohol. Op de middag waren we in Dumaguete en na een maaltijd in de plaatselijke Jollibee beslisten we toch om door te rijden naar onze volgende bestemming Siquijor.
De tocht naar Siquijor is toch zo'n 3 uur boot en het was al avond en donker toen we aankwamen op het eiland. Gelukkig kende ik het eilandje goed en we hadden via Booking een eerste nacht gereserveerd in Mandala Tribe Treehouses. Dat was echt een belevenis met een soort van boomhut waar je kamer is en op het gelijkvloers is de badkamer. De badkamer is dus helemaal buiten en dat was wel eens speciaal minder plezant is als je (zoals ik) 's nachts minstens éénmaal uit je bed moet om de CR op te zoeken. Bijkomend is ook dat er heel regelmatig brown outs (elec pannes) waren en dat was ook niet altijd leuk als je bv in een restaurant op je eten moet wachten omdat ze geen generator hebben. Verder is Siquijor echt wel een aanrader; het is er zeer rustig, heel proper overal en er zijn mooie stranden en enkele zeer goed en schappelijke restaurants (Monkey business bv en er recht tegenover nog beter maar ben ik de naam van vergeten).
Na 4 dagen op het eiland was het tijd om de motor definitief huiswaards te rijden en zijn we de volgende dag terug met de boot naar Dumaguete en dan nog verder naar Dapitan de eerste haven op Mindanao. Super vermoeiend was het wel met 2 boottochten die elk het nodige papierwerk vereisten. Met de motor op de boot vereist serieus wat papierwerk maar we zijn er doorgeraakt.
De volgende dag reden we in één ruk (eigenlijk onverantwoord) naar Cagayan de Oro maar we wilden liever niet in moslimland en omgeving Marawi verblijven waar destijds de oorlog woedde met de inzet van het leger tegen Abu Sajef.
Opnieuw de volgende dag zijn we dan in één ruk naar Davao gereden en in de namiddag waren we aangekomen. De rit door de bergen is echt de moeite maar vergt toch heel wat stuurkunst want soms zijn de afdalingen heel stijl en diep.
Wat moet je nog weten als je een motor wil overzetten op jouw naam:
-   Een belangrijk document is de OR-CR en dat document wordt overal gevraag. Verlies dus nooit het origineel ervan en als ze het vragen – op bv een overtocht met de boot – geef je een kopie. Zorg dus voor je vertrekt voor enkele kopies.
-   Zie dat de motor zeker Registered is want anders geraakt je een ander gebied niet binnen. Je moet nog geen echte plaat hebben alhoewel dat natuurlijk beter is maar geregistreerd moet zeker.
-   Dan moet je met de motor eerst naar de keuring ttz je zal een emission test moeten doen en als je geslaagd bent kan je naar de LTO voor de "transfer of ownership".
-   Dat is ook een heel gedoe maar geen probleem er staan mannen te wachten die je tegen een kleine beloning helpen (50p) met de paparassen. Er moet bv een stensil worden afgenomen op een bepaald document van de registratie nummer van de motor. Die staat ergens in de koffer.
-   Daarna is het nog 14 dagen wachten op de nieuwe OR-CR die dan op jouw naam komt te staan en dat is weer nodig als je de motor wil verkopen. Ik heb nl. mijn zinnen gezet op de N-Max en zou voor de oude motor nog zo'n 70k kunnen krijgen en dan opleggen voor de N-Max. Die zit iets ruimer aan de knieën waardoor je de ben binnen de motor kan brengen en dat is comfortabeler en veiliger. Hij heeft ook ABS en dat is dan weer veiliger om te remmen.
Wat moet je weten als je met de motor de baan op gaat in de Filipijnen vooral in de stad:
-   Draag steeds of toch zoveel mogelijk een helm – het is verplicht in de stad en het beschermt je vitale delen de hersenen als je ten val komt en is ook een goede bescherming tegen de zon.
-   Draag ook steeds lange broek en long sleeves t-shirt en zelfs handschoenen. Ik vroeg me vroeger altijd af wat die marsmannetjes waren die op dei moto's rijden... Na enkele uren tijd serieus verbrand te zijn op armen en nek door een marcelleke te dragen weet ik wel beter. Ik rij nu ook volledig bedekt rond en heb zelfs een neksjaaltje aan. De zon is onverbiddelijk las je een langen motor tocht doet.
-   Als je niet veel ervaring hebt met rijden in de stad kies dan om in het spoor van een ervaren en voorzichtige motor rijder te volgen. Niet de crazy jonge kerel die door het verkeer raast maar de ervaren iets oudere man met iemand achterop die de weg kent (je haalt ze er zo uit). Als hij naar rechts gaat ga je mee je zal wel zien waarom hij dat doet meestal zijn er wat verderop putten of slechte weg.
-   De ergste weggebruikers zijn de jeepneys die gaan voor niemand uit de weg en kunnen plost uitwijken naar rechts (op het fietspad geen probleem) om een klant op te pikken. Nadien wijken ze ook zonder verpinken zomaar naar links om de weg verder te zetten met meestal een stinkende rook achter latende. Let daar dus heel hard voor op.
-   De tweede ergste weggebruikers zijn de 4x4 rijders de Hilux en Fortuner drivers – zij voelen zich sterker dan alle andere en zullen die "macht" ook gebruiken – ga ze liever uit de weg.
-   De andere motorrijders zijn nooit een probleem en zijn altijd hoffelijk tegenover elkaar. Zowel de snelle als de trage – een ongescheven wet in de Filipijnen.
Tot hier mijn verslag – hopelijk hebben jullie hier wat aan.
Koy



leven en laten leven...

koy

https://photos.app.goo.gl/Bp7HQcWbvHbnBNTo7

Normaal is dit de link naar het album in Google Foto's gedeelde map via de link.
Weet niet of het werkt is de eerste keer dat ik dat doe.

Koy
leven en laten leven...

Digos

LIVE ONCE - LIVE IT


corb1958


Guadalupe

Dank voor de moeite die je genomen hebt om dit verslag te schrijven !
Wie lacht niet wie de mens beziet.

koy

Citaat van: Guadalupe op dinsdag 26 juli 2022, 11:11:58Dank voor de moeite die je genomen hebt om dit verslag te schrijven !

Graag gedaan! Ik geloof dat deze life testimonials veel kunnen bijdragen aan mensen die overwegen naar de Ph te komen of het nu voor verlof of immigreren is.
leven en laten leven...