Bulldozer in de Filippijnen

Gestart door Bulldozer, dinsdag 16 augustus 2022, 05:42:15

Vorige topic - Volgende topic

Bulldozer

Om een indruk te geven over het wonen in de Filippijnen hier een topic over mijn beslommeringen, avonturen en andere ongein.

Maar we beginnen in Nederland...

Ik had net mijn vrouw en dochter weggebracht naar Schiphol voor hun vlucht terug naar huis. Helaas, ik mag niet mee, er moet gewerkt worden. Bij het betalen voor kort parkeren valt mijn oog op mijn rijbewijs. Ik herinner mij opeens dat mijn rijbewijs dit jaar verloopt. Snel even checken, ja hoor, 2 weken terug verlopen...

Niet getreurd, ik heb ook een Filipijns rijbewijs en in plaats van een willekeurige datum vervalt dat op je verjaardag, dat is tenminste makkelijk onthouden. 1-0 voor de Filippijnen. Zolang je niet in Nederland woon mag je onbeperkt rijden in Nederland met een Filipijns rijbewijs dus er was verder weinig aan de hand, maar ik heb liever ook een geldig Nederlands rijbewijs. Dat vernieuwen als je in het buitenland woont valt echter nog niet mee.

Op deze website staat precies hoe het moet. https://www.nederlandwereldwijd.nl/rijbewijs-buitenland/verlengen-buitenland
Het aanvragen MOET per post. Volgens mij weten de jongeren van tegenwoordig niet eens meer wat dat is. Gelukkig zit dit forum vol met oude bejaarden dus hoef ik dat niet meer uit te leggen. Per post dus, maar de RDW stuurt de post alleen naar Nederland. Dat is handig als je in het buitenland woont. Zonder vrienden/familie in Nederland kan je het dus al vergeten.

Vrienden heb ik niet, maar gelukkig nog wel familie en verblijf ik zelf nu ook even in Nederland. Als eerste moet je online een aanvraag formulier aanvragen. Dat kan hier: https://www.rdw.nl/particulier/formulieren/rijbewijs-verlengen-of-vervangen-als-u-buiten-nl-woont Nadat je alles hebt ingevuld en op verzenden heb gedrukt krijg je wel gelijk een e-mail met bevestiging dat ze het aanvraagformulier per post op gaan sturen. Voordat je het aanvraag formulier ontvangen heb (In Nederland) ben je alweer een week verder. Het is een speciaal formulier met een plak laag en venster waar je een foto in moet plakken. Eenvoudig het formulier inscannen en doormailen (naar bijvoorbeeld de Filippijnen) zit er dus niet in. Alles moet daadwerkelijk op het originele formulier ingevuld en geplakt worden. Als je dus buiten Nederland bevind tijdens de aanvraag valt dit dus al niet mee.

Gelukkig was ik nog in Nederland dus behalve de pasfoto's was dat geen probleem. Want ja, pasfoto's die had ik niet. Op naar het winkelcentrum want daar staat een pasfoto automaat. Tegenwoordig is het overal betalen per pin en wordt je raar aangekeken als je met echt geld wilt betalen, maar juist de pasfoto automaat moet cash betaald worden. Met grote letters staat erop: Automaat wisselt niet! Sta je dan met je briefje van 20 euro terwijl de pasfoto's 7 euro kosten.

Eerst maar wat kopen dan en loop naar de andere kant van het winkelcentrum naar het kruidvat. Ik moet nog een zooi douchegel, shampoo, tandpasta etc hebben voor 2 maanden op zee. Koop ik daar voor 37 euro aan spullen en geef een briefje van 50 euro. Wil de juffrouw achter de balie mij het wisselgeld met een briefje van 10 geven. Ik nog vriendelijk vragen of het niet 2x een briefje van 5 mag zijn of desnoods losse euro's omdat ik pasfoto's moest laten maken en het apparaat niet wisselt dus gepast moet betalen. Nou die heks wilde er niets van weten. Kon absoluut niet want dan had ze niet genoeg voor de rest van de dag. Ik moest maar naar de Albert Heijn gaan om te wisselen. Wat een tuthola en een kutwinkel. Kom ik dus ook nooit meer bij het kruidvat. Koop je er voor een aardig bedrag aan spullen kunnen ze niet eens 2 briefjes van 5 missen.

Toen maar naar de Hema. Sokken kopen. Ik kom altijd met een even aantal sokken aan boord en ga meestal met oneven aantal weer naar huis. Om een of andere reden eet de wasmachine daar gewoon sokken op. En niet dat het kleine sokken zijn, ik heb maat 47. Je weet wat ze zeggen over mannen met grote voeten...
Net zoveel paar sokken kopen dat ik een briefje van 5 terug krijg als wisselgeld op een briefje van 20, gelukkig heb ik examen in Wiskunde gedaan want dat viel nog niet mee om het te berekenen en dan vol goede moed met een 5 euro briefje en wat losse euro's weer het hele winkelcentrum door naar de pasfoto automaat.

Ik doe het gordijntje dicht, ga zitten, zet de tas met toilet spullen en sokken naast mij neer, doe het 5 euro briefje erin die het apparaat zonder problemen pakt en dan de losse euro's, maar hoe hard ik ook druk en wat ik ook probeer, de  losse euro's willen er niet in. Na 5 minuten uit radeloosheid maar op Annuleren gedrukt. Weet u het zeker vraagt de automaat nog, en nadat ik op ja gedrukt heb staat het ingeworpen bedrag weer op 0 maar ik krijg mijn 5 euro niet meer terug.

Wat een oplichting. Nu ben ik dus weer bij het begin. Tekort euro's voor een automaat, een zware volle tas met kilo's aan douchegel en andere troep en nog steeds geen foto's. Gelukkig biedt Google op mijn telefoon hulp en bij de meest dubieuze winkel van het hele winkelcentrum kan je blijkbaar ook pasfoto's laten maken. Uiteraard is die net weer aan de andere kant van het winkel centrum. Ondertussen met een vet bezweet hoofd van woede en eindeloos het winkel centrum door lopen aangekomen bij de winkel voor pasfoto's. "Ik wil graag een pasfoto." Zeg ik terwijl ik met de mouw van mijn shirt mijn bezwete hoofd afveeg. "Dat kan, ga maar zitten." En binnen 1 minuut had ik keurige pasfoto's.

Aanvraag formulier, met pasfoto's en je oude originele rijbewijs moeten opgestuurd worden naar de RDW. Heb je dus geen buitenlands rijbewijs heb, dan ben je wel de lul en kan (mag) je een tijdje niet rijden.
5 juli had ik alles op de bus gedaan en pas op 26 juli had ik mijn nieuwe rijbewijs gekregen. Zat met bijzonder veel lijm op een brief geplakt, dus je raadt het al, ik was eerst een kwartier bezig om alle lijmresten van mijn pasje af te halen, maar goed gelukkig is hij weer 10 jaar geldig en tegen die tijd hebben ze vast een gestroomlijnde procedure in plaats waarmee je in 1 druk op de knop een nieuwe aan kan vragen...

Guadalupe

Haha,als dit een voorbode is van het wonen in de Filipijnen kan je je lol nog op.

Kruidvat is overigens al lang geen nederlands bedrijf meer maar van een Chinees,vandaar misschien dat zuinige met die muntjes...
Wie lacht niet wie de mens beziet.

folkertjong

De laatste keer dat ik in NL was kon de Action geen 100 euro wisselen na een aankoop.
Mijn laatste NL rijbewijs via een zus gedaan. Stond mijn handtekenig niet helemaal in het vakje. Kon gelukkig per nieuw aanvraagformulier heen en weer gezonden worden naar haar per email. Dat viel nog mee dus. :lachen:

O.B.Bommel

Heerlijk Wouter, daar geniet ik nou van. Niet van je ergernissen maar de verhalen. Waar we allemaal tegenaan lopen. Het is ongekend.
 :happy:  :thankyoufw5:
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

tjenn

Citaat van: Bulldozer op dinsdag 16 augustus 2022, 05:42:155 juli had ik alles op de bus gedaan en pas op 26 juli had ik mijn nieuwe rijbewijs gekregen.  , maar goed gelukkig is hij weer 10 jaar geldig en tegen die tijd hebben ze vast een gestroomlijnde procedure in plaats waarmee je in 1 druk op de knop een nieuwe aan kan vragen...
Gelukkig moest je geen examen meer doen om uw rijbewijs te verlengen zoals in de Phills tegenwoordig. Niet dat het echt moeilijk is maar toch had ik het niet verwacht. Nu nog een jaartje wachten op het geplastificeerd exemplaar.

Fail_over

Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Bulldozer

Een vlucht naar de Filippijnen boek ik altijd direct bij de luchtvaartmaatschappij zelf. Een favoriet heb ik niet echt. In alle vliegtuigen zit je krap. De service is vrijwel overal gelijk, in ieder geval niet zoveel verschil dat het een verschil in prijs rechtvaardigt. Dus ga ik meestal voor de goedkoopste, tenzij het echt een superslechte overstap is. En met Turkish Airways, daar vlieg ik absoluut niet mee. Komop zeg, die lul van een president die alle Nederlanders uitscheld. Idioot. Ik hoop dat het hele land failliet gaat. Wat een lul, geen cent zullen ze van mij krijgen. Jammer voor de normale turk, maar ze hebben zelf voor hem gekozen.

Een goede plek om te kijken wie de goedkoopste vluchten heeft is Google Flights. https://www.google.nl/flights Meestal ga ik toch nog even het hele assortiment vliegtuigmaatschappijen af dat op Manilla vliegt. Wat op valt is dat er steeds een andere van het bekende rijtje de goedkoopste vluchten heeft. Maatschappijen waarmee ik ondertussen richting Manilla gevlogen heb (in willekeurige volgorde).
KLM, EVA Air, Singapore Airlines, Qatar Airways, Ethiad, Emirates, Cathay Pacific, China Airlines en China Southern.
De enige problemen die ik ooit gehad heb was met KLM, vlucht uit Manila werd op laatste moment (was al tijd om te boarden) geannuleerd vanwege technische problemen. Ik werd op een vlucht van een dag later gezet. Er werd een hotel geregeld (in Alabang notabene!) Na het indienen van een compensatie formulier voor vertraging kreeg ik wel keurig 600 euro compensatie.
En bij China Airlines werd mijn retour vlucht, de heenreis had ik dus al gemaakt (anderhalve maand van tevoren) geannuleerd vanwege Corona uitbraak. Wel keurig het geld van de retour vlucht terug gekregen, maar ik moest zelf maar zien hoe ik terug kwam, daar werd niets voor geregeld. Uiteraard was die enkele reis terug veel duurder, maar dat valt China Airlines ook niet echt aan te rekenen.
Deze keer kwam ik (zoals wel vaker) bij Qatar Airways uit als goedkoopste maatschappij. Hij viel wel duurder uit als normaal. Zal wel door de vakantie tijd en Oekraine komen. 1240 euro kwijt voor een retourtje. Het is niet anders.

Verder als je naar de Filippijnen vliegt moet je volledig gevaccineerd zijn, met een booster (die ik heb) hoef je geen test meer te doen. Enige is van te voren registreren op One Health Pass https://www.onehealthpass.com.ph/

Een dag voor het vliegen mijn vaccinatie bewijs uitgeprint en One Health Pass ingevuld en uitgeprint.
Je hoort al maanden lang dat het complete chaos is op Schiphol dus goed voor bereid op reis. Labels met letter grootte 36, zodat zelfs Stevie Wonder het nog zou kunnen lezen, in mijn baggage gedaan, foto's gemaakt en een flesje water mee voor tijdens het wachten.
Op de website van Qatar staat dat je minimaal 4 uur van te voren op Schiphol moet zijn. Tegenwoordig is het met alle demonstraties zelfs in Nederland moeilijk om te plannen hoe lang je onderweg bent, maar gelukkig had ik geen last van boze boeren die de snelweg bezetten.
Keurig op tijd, 4 uur en een kwartier kwam ik aan op Schiphol. En ja, het is er chaos, maar dat hebben ze echt aan hunzelf te danken. Wat al niet helpt is dat de incheck balies van Qatar pas 3 uur voor vertrek open gaat maar dat je 4 uur van te voren aanwezig dient te zijn. Dus toen ik aan kwam lopen stond er al een aardige rij met mensen te wachten. Hekjes om de wachtrij in goede banen te lijnen stonden verkeerd. Ik en mede wachtenden stonden er met open mond en hoofdschuddend naar te kijken hoe ze het nog fouter gingen maken. Komop zeg, zelfs in de Efteling kunnen ze die hekjes goed neer zetten. Die nieuw aangenomen medewerkers hebben echt het IQ van een nijlpaard, of zou het management zijn dat mee aan het helpen is... We hielden het zelf wel in de gaten wie er voor wie aan de beurt was. Een uur later ging dan toch de incheckbalie open. Ondertussen als ik achter me keek stond er nu al een rij die de halve luchthaven door ging. Gelukkig stond ik redelijk vooraan.  Langzaamaan schoof ik naar voren en dat was maar goed ook, even later begonnen de medewerkers zich er weer mee bemoeien en hadden ze zo'n 100 mensen die eigenlijk achter in de rij stonden laten voor dringen omdat de medewerkers zelf niet meer wisten hoe de rij liep terwijl ze zelf zo gestuurd hadden. Andere medewerkers viel het wel op dat het niet goed ging, maar er werd maar even besloten dat de voorgangers voor mochten gaan omdat het te veel werk was om ze weer terug in de rij te krijgen. Gelukkig gebeurde het allemaal achter mij... In totaal stond ik van 12:00 tot 14:00 te wachten voor de check-in.
Check in was vrijwel zonder hiaten. One Health Pass wilde ze zien, Vaccinatie bewijs en visum. En dat laatste was wel een probleem, want die prutsers bij immigratie in Manilla doen er langer dan 3 weken over om een stom plastic kaartje (ICard) te maken dus die had ik niet. Ik had wel een visum stempel in mijn paspoort, maar daar staat in kleine lettertjes opgeschreven dat de ICard in februari 2022 verloopt dus begon ze dat het verlopen was. Uiteindelijk de waiver van immigratie laten zien dat ik eenmalig zonder ICard de Filippijnen in mocht en toen was het dan uiteindelijk wel ok.
Na het inchecken door naar de beveiliging. Gate F4 moest ik hebben dus dan de borden van Gate D-G maar volgen zou je denken. Net naar de ingang toe van de beveiliging was het echter afgezet. Nee, hier zijn ze net gesloten, je moet naar terminal 2 lopen. Ja, ook voor gate F naar terminal 2. De borden zijn niet goed... Kwam er nog even een tuthola met veel geld aan die zich boven ieder ander verheven voelde. "Ik heb buiseness class. Ik mag toch zeker nog wel even hier." Nou dat mocht dus niet haha. Ondertussen een kwartier verder met lopen naar terminal 2. Daar had ik dan toch nog even geluk, het was daar nu net een beetje een rustige periode en ik was 1 van de eerste uit terminal 3 waar het dus wel heel erg druk was. Van 14:00 tot 14:35 bezig met de beveiliging (waarvan dus een kwartier lopen).
Daarna door naar immigratie. Hier stond ook een flinke rij, maar wederom had ik geluk want net toen ik aankwam gingen de self-service poortjes voor Europese paspoorten open dus kon ik vrijwel gelijk doorlopen. (14:35 tot 14:45) Om 15:15 zou het boarden beginnen dus echt veel tijd over om nog even wat te eten was er niet meer.

De vlucht zelf was weinig noemenswaardig, behalve dan dat hij bom vol zat, geen enkele lege stoel te bekennen. Vooraf had ik al wat series van Netflix op mijn tablet gezet, want het aanbod aan boord valt altijd erg tegen, of ze hebben geen ondertiteling of zo terwijl het geluid ook zo slecht is dat je er niets van verstaat. Overstappen in Doha was ook belachelijk druk. Ik had maar net voldoende tijd om uit het vliegtuig te komen, door de beveiliging wat dus ook weer een tijdje wachten was en kon gelijk bij de gate weer aanschuiven waar binnen 10 minuten het boarding proces weer begon. Tweede vlucht zat ook weer helemaal vol. Het zijn gouden tijden nu voor de luchtvaartmaatschappijen. Een jaar geleden zaten we nog met zijn 20en in zo'n hele grote Boeing. Verder is het bij Qatar nog steeds verplicht om een mondkapje te dragen. Anders dan een mondkapje zijn er geen Corona maatregelen te bekennen.

Aangekomen in Manilla is het ook behoorlijk wat makkelijk geworden. Er zijn twee rijen voor de One Health Pass. De express en de normale. Op mijn One Health Pass stond dat ik door de express mocht (geen idee wat het verschil is). Hij wordt 1x gescand (5 minuten wachten op je beurt en ik zat helemaal achterin het vliegtuig) en dan kan je door naar immigratie. Bij immigratie mijn paspoort laten zien en waiver van ICard, (later meer hier over) en dat was gelijk goed. Bij de baggage banden was het nog spannend, ruim een uur wachten voordat mijn baggage er was. De douane weer gewoon passeren zoals al tijd, ik vraag me af of die überhaupt wel eens controleren en toen zag ik gelijk mijn vrouw en dochter die al ruim twee uur stonden te wachten om mij op te halen (en in de tussentijd even een uitstapje naar de Burger king gemaakt hadden)
Ik wilde nog wat EURO's wisselen naar PESOS op het vliegveld, maar volgens mijn vrouw kon dat beter in het winkelcentrum bij ons in de buurt. (Koers op het vliegveld was 54.55) Dus gingen we maar gelijk naar huis. Via de Skyway, SLEX en CALAX was het ongeveer een uur rijden.

boldy

Je moet niet ingeent zijn om de Filipijnen in te mogen. Het maakt het alleen makkelijker omdat je niet in quarantaine hoeft.  :atyourservice:
het leven is net een lul keihard en veel te kort

Bulldozer

Heb jij een link van een bron hiervoor? De enige informatie die ik kan vinden is namelijk dat een foreigner volledig gevaccineerd moet zijn. Voor Filipijnse nationaliteit heb je inderdaad gelijk.

boldy

#9
https://www.philippineairlines.com/en/ph/home/covid-19/arrivingintheph   I also follow a guy on YouTube whom has arrived in Cebu 3 weeks ago unvaccinated.

https://www.singaporeair.com/en_UK/sg/travel-info/covid-19/
het leven is net een lul keihard en veel te kort