Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Whisky’s en Wijn

Gestart door O.B.Bommel, zondag 26 februari 2023, 06:43:19

Vorige topic - Volgende topic

O.B.Bommel

In Nederland ben ik een liefhebber van Whisky en Wijn. In Nederland is de concurrentie zodanig ontwikkeld dat je bijna nooit voor verrassingen komt te staan, de prijzen zijn daarom goed op elkaar afgestemd. Daar koop ik mijn whisky bij drankdozijn.nl en mijn wijnen meestal bij Lidl/Aldi, daar meestal die iets duurdere versies omdat prijs/kwaliteits verhouding beter wordt tot een bepaald niveau. Ik ben geen snob die denkt dat alles beter wordt naarmate het duurder wordt.
Bier drink ik niet zoveel meer, dat volume is wat groot geworden voor mijn maag.

Die liefhebberij verandert natuurlijk niet hier in Dumaguete. Maar hier is het een sport om leuke drankjes te scoren. Veel is zwaar overpriced maar soms ook andersom. De keuze is hier natuurlijk beperkt, geen 2000+ soorten.

De lokale merken zijn bijna allemaal rommel, ik verdenk ze van verkoop van alcohol met een whisky flavour. Veredelde Tanduay met een ander smaakje. De enige lokale drank die ik wel drinkbaar vind is de Emperador, niet de light versie maar de original is niet vaak te vinden en is ook de geïmporteerde uit Spanje. En de Tanduay 12y old. Maar dat zijn resp. Brandy en Rum, geen Whisky.

Terug naar de whisky. Er is hier een speciaalzaak voor whisky's daar is weinig te scoren want die weten wel wat ze verkopen. En rokerige versies (normaal mijn smaak) zijn beperkt te krijgen en zwaar overpriced. Robinsons is meestal ook niks, ze presteren het om voor een fles Glencoyne meer dan 8000 peso te vragen, is niet eens mijn smaak maar zou naar NL maatstaven niet meer dan 2500 mogen kosten en dan hebben ze hier niet eens accijns.

Maar ik houd het bij Hypermarkt. Het assortiment verandert er bijna dagelijks dus ben ik altijd bij dat schap te vinden. Van de aangeboden single malts loop ik niet warm daar scoor ik niet die beginnen zo ongeveer bij de 1800 tot over de 3000. De blended duurdere versies als Johnnie Walker Black label en Chivas Regal komen vaak toch niet in aanmerking maar ik blijf kijken.

Als je bij de reguliere blends kijkt haal ik er even 5 uit. Ballantines, Johnnie Walker Red label, J&B, VAT69 en William Lawsons. Vergelijkbaar in kwaliteit. JW vind ik de minste, men claimt rokerigheid maar is het nauwelijks. Ballantines valt ook in die smaakrange. Maar daar vragen ze gerust tussen de 800 en 900 peso voor, weliswaar NL prijzen maar toch aan de prijs. J&B vind ik nipt de beste maar loopt tegen de 700 aan. William Lawsons is me te scherp maar als je er van houdt, 460 peso. En dan komt de verrassing, VAT69. ALS die verkrijgbaar is verkopen ze die voor 307 peso. Een allemansvriend qua smaak maar heel goed te doen. Daar heb ik een paar flessen van in voorraad.

Naast het whiskyschap vind je de wijnen. De meesten zijn te zoet die vallen af. Het nationale goedkope merk is Carlo Rossi. Rommel in mijn optiek. De eerste opstap naar beter is Franzia California Red. Een fles tegen de 400. Pas op dat je niet de Chillable Red neemt dat is zuurtjeswater. Beiden ook verkrijgbaar in plastic zak. Wijn vind ik over het algemeen duur, de witte zeker.

Maar ik heb er weer even een gevonden, zolang de voorraad strekt uiteraard. Een Portugees. Adega de Pegoes uit de Alentejo. 247,50. Heerlijk.
Het is dus de moeite even te zoeken en ach ik heb hier toch niks te doen.

En wil je eens een hele goede lokale Rum proberen voor een feestje, de Don Papa is een topper. Loeiduur maar lekker.......Filipijnse single malt rum........ in NL boven de 2500 peso tot aan 6000 toe. Hier een stuk goedkoper.

Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

O.B.Bommel

Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam


tjenn

Bedankt voor de tips O.B.Bommel.ik lust wel eens een wijntje maar loop hier wat verloren.

Bjorna145

Boracy coconut rum dat is mijn faforiet, ik kan er niet vanaf blijven.

Johan

O.B.Bommel

#5
Citaat van: Bjorna145 op zondag 26 februari 2023, 23:56:36Boracy coconut rum dat is mijn faforiet, ik kan er niet vanaf blijven.

Johan
De Filipijnse versie van Malibu. Heb zo'n fles ook wel eens gekocht. Stuk minder prijzig dan het origineel en qua smaak vergelijkbaar. Likeuren zijn al flavoured van nature dus kwaliteitsverschillen zijn dan vaak niet zo groot. Zoals gebruikelijk is de Boracay iets zoeter. Het origineel is beter maar het prijsverschil groter.

Fles heeft lang gestaan. De Filipino's hier vinden het niks maar dat zijn ook Tanduaybarbaren. Heb ze wel eens getrakteerd op een proeverij maar dat was geen succes. Ze haalden hun neus op voor goede whisky. Leuk voor hen weten ze ook niet wat ze missen en die drankjes zijn voor hen normaliter niet betaalbaar. Was goed voor hun ego denk ik maar. Goedkoper en beter in hun beleving.

De Tanduay 12y kenden ze niet eens, komen nooit in de supermarkt. Tanduay kopen ze bij de sari. Overigens heeft Tanduay ook een 15y old versie maar die is niks beter en uiteraard duurder.

Smaken verschillen daarom is het ook zo leuk.

Overigens als we het toch wat breder maken, wat heel leuk is is het zelf maken van Tia Maria. Ik weet niet of je hier vanillesuiker kunt krijgen en jenever is uiteindelijk gin, het gaat maar om de alcohol. Maar het resultaat is beduidend beter dan de originele Tia Maria en nog goedkoper ook. Het recept is makkelijk te vinden als je googeld. Duurt 6 weken maar dan heb je ook wat.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

folkertjong

Ik maak af en toe advocaat. Erg simpel met wat Gin erin, eidooiers,beetje zout suiker en wat vanille extract. Lekker om met wat zelfgeklopte slagroom als toetje te gebruiken en ik heb het nodig als ik een sneeuwster zelf maak.

Ben geen liefhebber van het zoete gebak hier, maak liever zelf wat.




folkertjong

Vorige week voor schoonmoeders verjaardag een slagroomtaart en een huzarensalade gemaakt. ( Erg weinig suiker in de taart en slagroom gedaan vanwege het feit dat er een aantal familieleden suikerziekte hebben) De familie mag graag mijn ''kooksels'' eten. Ok, terug naar Whiskey en wijn.