Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

niet rijksinwoners belasting

Gestart door joe, donderdag 20 april 2023, 06:03:24

Vorige topic - Volgende topic

Pinocchio

Citaat van: O.B.Bommel op vrijdag 21 april 2023, 06:23:02Staatspensioenen uit Nederland (en blijkbaar ook in Belgie) worden in resp. NL en BE belast. Period.
Belgische pensioenen zijn een bijzonder ingewikkelde materie met allerlei uitzonderingen en ik neem aan dat er wel een behoorlijk verschil is met Nederland.
De term staatspensioen kennen wij niet in Belgie maar ik neem aan dat het gaat over alle ambtenarenpensioenen waaronder pensioenen Federale overheid, provincie diensten, gemeentepersoneel, OCMW personeel, brandweer en politie en zo zijn er nog wel enkele tientallen diensten die een ambtenarenpensioen genieten.
Maar het is wel zo dat een ambtenarenpensioen steeds in Belgie wordt belast in tegenstelling tot een pensioen uit de prive sector.
Een ambtenarenpensioen is dan weer hoger dan het prive pensioen omdat dit wordt beschouwd als uitgesteld loon.
Lees ook website Federale pensioendienst:https://www.sfpd.fgov.be/nl/buitenland

Bjorna145

De wereld kan overigens snel veranderen. Als de Filipijnse wet ineens bepaalt dat buitenlandse pensioenen wel belast worden doe je er weinig aan.
Als de Filpijnen dat zou gaan doen gaat iedere immigrant de Filippijnen uit en komt terug als toerist want ik heb nog geen land meegemaakt waar toeristen belast worden op hun inkomsten.

Neen Nederland is een berucht regeltje vergeten in de belasting overeenkomst met de Filippijnen en dat is het volgende "als de Filippijnen geen gebruik maakt van het heffingsrecht valt het heffingsrecht automatisch terug aan Nederland".
Dit regeltje heeft men bij de Poolse overeenkomst er wel in gezet nadat men er achter kwam dat Nederlanders met een partuculier pensioen in de Filippijnen belastingvrij leefde.

Maar ja hoeveel Nederlanders met een partuculier pensioen zullen er in de Filippijnen wonen?
En in 2017 kondigde men al aan dat men het verdrag met de Filipijnen wilde veranderen tot nu toe heb ik er weinig van gezien.
Want de Filippijnen moeten wel meegaan in die verandering.
Want gaat b.v. Belgie hier ook in mee en misschien wel meer landen.
Hoe lang heeft het niet geduurt met het verdrag Nederland Duitsland voordat Nederland weer heffingsrecht kreeg.
Wat ik nog wel een keer zie gbeuren dat men de AOW uikering aanpast net als met Marokko.

m.vr.gr.

Johan

Bjorna145

Ik was dit nog vergeten rijke wereld landen zijn overeen gekomen dat zij derde wereld landen economiesch geen schade aanrichtn door met die landen zaken te doen.(heb ik een keer ergens gelezen)
Wanneer Nederland en meerdere landen het heffingsrecht terug zou gaan halen doet men hier de Filippijnen economisch schade mee aan.
Hoe men in dit geval met toeristen om moet gaan ga ik niet weten.
Ik zou mij voor kunnen stellen dat men het heffings recht terughaalt voor nieuwe gevallen.
Misschien dat het daarom zo lang duurt om tot een overeenkomst te komen want geloof mij de Filipijnen weten ook van dat regeltje af en zullen daar gebruik van maken.

m.vr.gr.

Johan

Kano

Citaat van: Bjorna145 op zaterdag 22 april 2023, 01:18:09gaat iedere immigrant de Filippijnen uit en komt terug als toerist

Toeristen in de Filipijnen betalen weliswaar geen inkomstenbelasting in de Filipijnen maar zijn nog wel belastingplichting in het land waar zij officieel wonen.


Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Bjorna145

Je kunt b.v. Nederland gewoon verlaten je gewoon uit laten schrijven en de Filippijnen binnen komen als toerist.
Je betaald dan alleen over je staats pensioenen belasting (AOW ABP) Ik betaal alleen belasting over mijn AOW)
Je kunt die betaalde belasting van de particuliere pensioenen dan achteraf terug vragen of met een woonplaats verklaring van de BIR een vrijstelling vragen.
Je moet dan wel en TIN nummer hebben wat je aan kunt vragen.
Ik ben een van de weinigen die een TIN pas heeft dus ID van de BIR met TIN nummer.
Lammert de Haan die veel met dat soort zaken te doen had, had er tot nu toe maar twee van die passen gezien van niet Fillippijnen.

Johan
 

Antonio

Citaat van: Bjorna145 op zondag 23 april 2023, 01:07:38Je kunt b.v. Nederland gewoon verlaten je gewoon uit laten schrijven en de Filippijnen binnen komen als toerist.
Je betaald dan alleen over je staats pensioenen belasting (AOW ABP) Ik betaal alleen belasting over mijn AOW)
Je kunt die betaalde belasting van de particuliere pensioenen dan achteraf terug vragen of met een woonplaats verklaring van de BIR een vrijstelling vragen.
Je moet dan wel en TIN nummer hebben wat je aan kunt vragen.
Ik ben een van de weinigen die een TIN pas heeft dus ID van de BIR met TIN nummer.
Lammert de Haan die veel met dat soort zaken te doen had, had er tot nu toe maar twee van die passen gezien van niet Fillippijnen.

Johan
Vreemd, ik heb gewoon een TIN
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Bulldozer

Veel plezier met je tin pas. Ik heb er geen en heb ook vrijstelling. Gewoon zelf aanvragen bij de belastingdienst en niet door die irritante de Haan laten doen.

Bjorna145

Geachte Buldozer, ik heb het ook niet door de Haan laten doen ik heb mijn eigen belastingagent.
Ik heb ook vrijstelling maar moest wel dit https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/verkl_belastingplicht_woonland_lh0211z3fol.pdf  formulier meesturen en daar vraagt men om het buitenlands fiscaal nummer.
Overig ik heb die TIN heel gemakkelijk te pakken gekregen ik ben naar de BIR in Bacolod (ik woonde toen in Bacolod)gegaan en heb daar uitgelegd dat ik voor de Nederlandse belasting dienst een registratie nodig had van de BIR.
Deze deelde mij mede dat ik een Bankrekening moest openen en om een bepaalde verklaring moest vragen.
Met die verklaring naar de BIR gegaan en ik kreeg mijn TINpas.
Wat die verklaring was en hoe dat men die noemde weet ik niet meer.

Ja en meneer de Haan, ik weet niet of dat deze nog actief is sinds Filippijnenforum 1 uit de lucht is niets meer van hem vernomen.

Johan

Bulldozer

Citaat van: Bjorna145 op maandag 24 april 2023, 01:03:18Geachte Buldozer, ik heb het ook niet door de Haan laten doen ik heb mijn eigen belastingagent.
Ik heb ook vrijstelling maar moest wel dit https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/verkl_belastingplicht_woonland_lh0211z3fol.pdf  formulier meesturen en daar vraagt men om het buitenlands fiscaal nummer.
Je mag ook ipv dat formulier andere documenten opsturen waaruit blijkt dat je in de Filippijnen belasting plichtig bent. Ik had mijn community tax certificate opgestuurd samen met 13a visum en barangay certificate dat ik daar inwoner was. Dat was toen voldoende. Maar ik had de vrijstelling al, moest alleen een nieuwe omdat ik van baan verandert was, misschien waren ze daarom makkelijker?

Bjorna145

Ik ben over vier jaar weer de klos, maar tegenwoordig heeft een beetje stad een BIR afdeling dus ga ik het de volgende keer daar eens proberen om een woonplaats verklaring te krijgen.
Als over vier jaar de bestaande belastingoverenkomst tussen Filippijnen en Nederland nog actueel is.
Mijn eeste vrijstelling 2010 was ook gemakkelijk alleen pasje en 13A en men was dik tevreden.
Maar 2017 was een ander verhaal ik heb toen een opgemaakte woonplaatsverklaring van de BIR plus Tin pasje mee moeten sturen.

m.vr.gr.

Johan