Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

niet rijksinwoners belasting

Gestart door joe, donderdag 20 april 2023, 06:03:24

Vorige topic - Volgende topic

joe

ik word aan 100% belast OP MIJN INKOMSTEN, te betalen 5345€- lees amtenaren pensioen in Belgie door de Belgische fiscus omwille dat ik in de Filipijnen woon.Een attest van geen inkomen afgeleverd door de (BIR) volstaat niet. Heeft iemand ervaring of het zefde probleem. Kan toch niet zijn dat ik de enige hier de enige ben 😪. IK dank U voor uw aaaaandacht

Kano

U moet eens kijken in het verdrag dat Belgie en de Filipijnen hebben afgesloten betreffende belastingheffing. Waarschijnlijk (ik weet het niet zeker) zal de belastingheffing over het pensioen van vroegere ambtenaren toekomen aan Belgie.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Luke

Citaat van: joe op donderdag 20 april 2023, 06:03:24ik word aan 100% belast OP MIJN INKOMSTEN, te betalen 5345€- lees amtenaren pensioen in Belgie door de Belgische fiscus omwille dat ik in de Filipijnen woon.Een attest van geen inkomen afgeleverd door de (BIR) volstaat niet. Heeft iemand ervaring of het zefde probleem. Kan toch niet zijn dat ik de enige hier de enige ben 😪. IK dank U voor uw aaaaandacht
wat bedoel je met 100% belast???

joe

Het betreft hier over amtenaren pensioen, dit word word belast in belgie -aan luce. Kano, het werknemers pensioen valt onder het Belgisch-Filipijns verdrag.

O.B.Bommel

Citaat van: joe op donderdag 20 april 2023, 06:03:24ik word aan 100% belast OP MIJN INKOMSTEN, te betalen 5345€- lees amtenaren pensioen in Belgie door de Belgische fiscus omwille dat ik in de Filipijnen woon.Een attest van geen inkomen afgeleverd door de (BIR) volstaat niet. Heeft iemand ervaring of het zefde probleem. Kan toch niet zijn dat ik de enige hier de enige ben 😪. IK dank U voor uw aaaaandacht
Is geen nieuws, dat zijn nu eenmaal de regels. In NL werkt dat ook zo. Ik heb een rijkspensioen en is belast in NL. Uitgezonderd in het verdrag. Waar ik ook woon. Zo ook de AOW, het algemene pensioen.

Mij verbaast de verbazing daarover. Dat is het eerste waar je naar kijkt als je wil emigreren. Voordeel in NL is dat de eerste schijf niet zo duur is, je betaalt geen premieheffing meer. Maar uiteindelijk is het netto bedrag wat telt.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Bjorna145

Ik heb buiten mij AOW ook nog twee andere pensioen die worden niet belast en een Belgiesch pensioen maar dat valt binnen de beastingvrije voet dus wordt ook niet belast.
Ik moet van dit Belgiesch pensioen welk elk jaar aan gifte doen bij de Belgiesche belastingdienst.
Mijn AOW wordt in Nederland belast.
Als je aan kan tonen dat je AOW belast wordt (b.v. Portugal) dan kun je ontheffing aanvragen.

Maar het belastingverdrag Filippijnen Nederland is vrij duidelijk het heffingsrecht van niet staatspensioenen ligt bij de Filipijnen, alleen die maken geen gebruik van dat heffingsrecht.

m.r.gr.

Johan

Kano

Citaat van: Bjorna145 op vrijdag 21 april 2023, 01:43:58Maar het belastingverdrag Filippijnen Nederland is vrij duidelijk het heffingsrecht van niet staatspensioenen ligt bij de Filipijnen, alleen die maken geen gebruik van dat heffingsrecht.

Het is zo dat in de Filipijnen bij wet is geregeld dat pensioenen niet worden belast
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Luke

Citaat van: joe op donderdag 20 april 2023, 10:01:02Het betreft hier over amtenaren pensioen, dit word word belast in belgie -aan luce. Kano, het werknemers pensioen valt onder het Belgisch-Filipijns verdrag.

En welke werknemers die een staatspensioen ontvangen betalen geen belasting??
Enkel als je een prive pensioen ontvangt kan dat belastingsvrij zijn. Of je moet Filipino worden.

Ik betaal ook belasting in BE op mijn pensioen! Heb dat ook aangeklaagd bij de fiscus en die verwezen naar het artikel 18 in de BE-PH belastingsovereenkomst.

Kano

Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

O.B.Bommel

Citaat van: Luke op vrijdag 21 april 2023, 03:40:40
Citaat van: joe op donderdag 20 april 2023, 10:01:02Het betreft hier over amtenaren pensioen, dit word word belast in belgie -aan luce. Kano, het werknemers pensioen valt onder het Belgisch-Filipijns verdrag.

En welke werknemers die een staatspensioen ontvangen betalen geen belasting??
Enkel als je een prive pensioen ontvangt kan dat belastingsvrij zijn. Of je moet Filipino worden.

Ik betaal ook belasting in BE op mijn pensioen! Heb dat ook aangeklaagd bij de fiscus en die verwezen naar het artikel 18 in de BE-PH belastingsovereenkomst.
Volgens mij doet de nationaliteit niet ter zake. Staatspensioenen uit Nederland (en blijkbaar ook in Belgie) worden in resp. NL en BE belast. Period.

Tja natuurlijk is dat wel oneerlijk maar de maatschappij is nu eenmaal oneerlijk. Die een particulier pensioen ontvangen en in de Filipijnen wonen hebben in die zin gewoon geluk.

De wereld kan overigens snel veranderen. Als de Filipijnse wet ineens bepaalt dat buitenlandse pensioenen wel belast worden doe je er weinig aan.

Als dat zou gebeuren dan is er nog wel een vangnet in de vorm van voorkoming dubbele belasting maar die heft het probleem maar gedeeltelijk op. Maar dat speelt voorlopig dus nog niet.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam