luchtvaartmaatschappijen vergelijken

Gestart door Pinocchio, donderdag 11 mei 2023, 11:54:03

Vorige topic - Volgende topic

Pinocchio

Als je op zoek bent naar de beste luchtvaartmaatschappij kom je al vlug terecht bij skytrax (airline ratings)en de 2 beste momenteel zijn 1:Qatar airways en 2:Singapore airlines.
De voorbije 14 maanden vloog ik met beide maatschappijen en kan dus een vergelijking maken.

-eind maart 2022:Cebu-Brussel via Doha met Qatar.
CEB-DOH:Direct het vliegtuig in, mooi vliegtuig, vriendelijke bemanning, kussentje-dekentje-koptelefoon op de stoel en groot scherm met voldoende entertainment. Zeer goede maaltijd met overvloedig drankaanbod bier, witte-rode-sparkling wijn en fruitsap met een extra drankronde na de maaltijd. Voor aankomst Doha matige snack met voldoende drank.
In Doha wordt je naar de taxfree geloodst en weinig zitplaatsen en dure taxfree. Vrij laat weet je welke gate de volgende vlucht is.
Zowel bij aankomst als bij vertrek van en naar het vliegtuig met trap en bus en dat valt tegen voor een senior.
DOH-BRU: zelfde scenario, zelfde vliegtuig matige snack en zeer goed ontbijt voor aankomst Brussel. Hier wel direct de luchthaven binnen.

Eind april 2022: Met Singapore airlines Amsterdam-Bangkok via Singapore:
AMS-SIN:Alle vluchten van Singapore airlines direct in en uit het vliegtuig via aviobrug (vliegtuigslurf)
Bij het instappen moet je oortje meenemen want geen koptelefoon. Drankronde voor de maaltijd is afgeschaft en op alcohol wordt er wat bespaard maar het is wel aanwezig. Zeer mooi vliegtuig, vriendelijke bemanning, zeer goede maaltijd zowel bij vertrek als aankomst in Singapore.
In Singapore is er een scan van de handbagage tussen 2 vluchten en dat is vervelend terwijl bij Qatar in Doha is die extra scan er niet.
SIN-BKK Kleiner vliegtuig, weinig passagiers (COVID) en ondermaatse maaltijd.
BKK-SIN-AMS in grote mate hetzelfde scenario als op de heenreis, matig tussen Bangkok en Singapore en zeer goed tussen Singapore en Amsterdam.

Eind augustus 2022 met Singapore airlines Frankfurt-Singapore-Bangkok.
Brussel-Frankfurt met Lufthansa gaat de bagage wel naar Bangkok maar krijg je geen boardingpas voor de Singapore vlucht. In Frankfurt dan maar op zoek naar een Singapore desk maar niet gevonden. Dus maar door de immigratie (verlaten van Shengengebied) en dat lukt zonder boarding pass, in Brussel is dat dus niet mogelijk.
Je kan de boardigpass afhalen aan de desk van de gate waar je in het vliegtuig stapt
Voor de vluchten, naar Singapore zeer goed en van Singapore naar Bangkok zeer mager.
Eind maart 2023 met Singapore airlines Manila-Singapore-Munchen. Hier kregen we zowel de boardingpassen van Singapore airlines als de boardingpas van Lufthansa (Munchen-Brussel)
De vlucht Manila-Singapore volledig volzet en zeer goede service met goede maaltijd en overvloedige drank.
De luchthaven in Munchen is een stuk kleiner dan Frankfurt en alles verliep vlot.

Eind april 2023 met Qatar van Brussel naar Bangkok via Doha.
Alle vluchten perfect op tijd, zeer mooie vliegtuigen en vriendelijke bediening. Voor het eerst weer een drankronde voor de (zeer goede) maaltijd. Ook bij de maaltijd voldoende drank. De bediening lijkt iets minder stroef dan Singapore airlines.
Bij aankomst in Doha weer met de trap naar beneden en met de bus naar het luchthavengebouw duurde bijna een half uur. Die bus stond vrijwel de ganse tijd stil.
Eens binnen in de luchthaven liet ik mij niet meer naar de taxfree loodsen, en op de monitors is niet te zien waar de volgende vlucht is dus maar iemand aangesproken van het personeel waar ik naartoe moest voor mijn aasluitingsvlucht en dat was zo geregeld. Het viel mij bovendien op dat het er vol loopt met (geuniformeerd) personeel met badge die op een zeer vriendelijke manier de passagiers op weg helpen. Gewoon dus iemand aanspreken met je boardingpas in de hand en ze zien op hun smartphone naar welke gate je moet.
Bij vertrek in Doha konden we direct het vliegtuig in er werd een ruime snack met drank aangeboden maar, het was intussen 2 uur in de ochtend, en de meesten hadden geen zin meer in te eten.
Voor aankomst in Bangkok,het was intussen 13:00 uur in Bangkok, was er een goed ontbijt met keuze tussen klassiek met ei of een soort crumble cake met zoete pap.

De terugvlucht naar Brussel is pas eind deze maand.

Conclusie: Moest Singapore airlines op Brussel vliegen koos ik die wellicht (slechts 1 overstap) maar mijn volgende vlucht naar Manila eind augustus zal weer met Qatar zijn. Er zit in feite erg weinig verschil tussen beide maatschappijen maar voor mij is een relatief korte vlucht een prioriteit bij de keuze van een maatschappij voor zover er geen groot prijsverschil is.

Nog dit:
De nieuwste vliegtuigen (A350 en B787) hebben smallere gangen dan de oudere B777 en dus zijn de trolleys met maaltijden net als de maaltijdschotels smaller en krijgen we minder te eten  :confused2:


Pinocchio

Volgens skytrax is Singapore Airlines opnieuw de beste luchtvaartmaatschappij ter wereld:

Bekijk hieronder de top 10 van beste maatschappijen van 2023:

1/Singapore Airlines
2/Qatar Airways
3/ANA All Nippon Airways
4/Emirates
5/Japan Airlines
6/Turkish Airlines
7/Air France
8/Cathay Pacific
9/EVA Air
10/Korean Air

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/72/algemeen/skytrax-singapore-airlines-beste-maatschappij-ter-wereld-turkish-en-air-france-beste-van-europa

O.B.Bommel

Bij die lijstjes worden nooit de criteria vermeld en hoe zwaar ze wegen. Je komt het ook niet te weten. Dus is de waarde ervan marginaal.
Wellicht telt als wegingsfactor mee als b.v. SIA een donatie doet aan de schrijver.

5 van de 10 ooit gevlogen, geen een was slecht. Het is maar welke eisen je persoonlijk stelt. Mijn standaardmaatschappij is Cathay, bevalt me prima. Alleen duurde het wel lang voordat ze na corona de prijzen weer eens redelijk maakten. Nu inmiddels weer concurrerend.
Nadeel vind ik nog wel dat je bij de transfer in Hongkong weer door de security moet, elke keer weer een eind sjouwen en soms is het er druk.

Toen ik tijdelijk iets anders moest was Turkish ook prima. Vlogen zelfs op de minuut op tijd, dat wordt zelden vertoond. maar of dat telt in de rating? Ook daar een hele wandeling in de terminal van Istanbul.

Voor mij telt de transfer dus wel aardig mee in de waardering. Dubai vond ik een ramp je kunt niet eens ergens zitten. Kan je wel heerlijk vliegen maar overstap is ook service.

Met EVA Air ook eens gevlogen vanwege de evergreen class. Maar wat die in de top 10 doet is me een raadsel, toestellen waren wat smoezelig.

Singapore eens gedaan toen ik op Cebu vloog. Via Manila komen ze altijd te duur uit in de ranking. Dus prijs telt niet zo in de ranking denk ik.

Mijn fijnste ervaring vroeger was Malaysian maar de MH19 (voorheen MH17) vliegt niet meer op Manila.

21 juli is het weer zover dan mag Cathay me weer naar Manila vliegen.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Pinocchio

Citaat van: O.B.Bommel op woensdag 21 juni 2023, 15:46:41Wellicht telt als wegingsfactor mee als b.v. SIA een donatie doet aan de schrijver.

Skytrax bestaat sinds 1989. Ongeveer 34 jaar dus.
Als hun ratings zouden gebaseerd zijn op de hoogste bieder hadden ze het wellicht niet zolang uitgehouden.

O.B.Bommel

Citaat van: Pinocchio op woensdag 21 juni 2023, 16:57:32
Citaat van: O.B.Bommel op woensdag 21 juni 2023, 15:46:41Wellicht telt als wegingsfactor mee als b.v. SIA een donatie doet aan de schrijver.

Skytrax bestaat sinds 1989. Ongeveer 34 jaar dus.
Als hun ratings zouden gebaseerd zijn op de hoogste bieder hadden ze het wellicht niet zolang uitgehouden.
Je zou het bijna denken want weliswaar is er weinig aan te merken op de kwaliteit van SIA maar dat die in zo'n vliegwereld bijna altijd als "beste" wordt gekwalificeerd is nogal vreemd te noemen. Self fullfilling prophecy lijkt het op.

Zie er de humor maar van in. Getuige een scene uit de film Rain Man waarin Dustin Hoffman niet durft te vliegen vanwege het gevaar van ongelukken. Uit zijn authistische kennis wil hij alleen met Qantas vliegen want die is het veiligste. Definitly.

Lijstjes zijn niet nieuw. In 1998 vloog ik van Curacao naar Medellin met Avianca. Toen was er een boekje over wildgroei aan tariefstructuren maar ook een hoofdstuk over veilige luchtvaartmaatschappijen. Die las ik tijdens de vlucht. Op nummer 1 stond......Avianca. Waarom geen idee. Heb nooit zo'n smooth-e landing meegemaakt (of was dat ook inbeelding).
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

O.B.Bommel

Trouwens hoe zou Saudi Airlines zich positioneren? Spotgoedkoop en daarom tevens erg populair hier en voor koopjesjagers in het algemeen.

Wellicht wat minpuntjes in de natjes en droogjes (vooral het eerste) en wat lang wachten in Jeddah maar toch populair. Nou speculeer ik wat maar volgens mij stoppen de Arabieren er wel wat geld in om concurerend te zijn. Als je miljarden kunt uitgeven aan wat overjarige voetballers kan dat er ook nog wel bij.

Cathay stuurde me gisteren een mailtje met de mededeling dat ze trots waren op hun plaats in de top 10 van de wereld. Nergens in het bericht dat ze 8 stonden. Wel dat ze ergens EEN stonden:

Additionally, we have been awarded World's Best Airline Inflight Entertainment.

En dat verbaast me dan weer, daar herken ik mij niet in.

Ach ik zit maar een beetje te dollen. Haal een beetje herinneringen op uit het verleden. Vloog in de vorige eeuw eens met Cubana van St. Maarten naar Havana. Steunend en puffend deed hij er VIER uren op en de zee bleef constant zichtbaar alsof hij echt niet hoger kon. Stoelen zaten los en onder de verse etiketjes zaten nog de oude waaruit bleek dat het afgekeurde Russen waren. En we moesten ook nog terug.....
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

O.B.Bommel

Citaat van: O.B.Bommel op woensdag 21 juni 2023, 20:17:51Lijstjes zijn niet nieuw. In 1998 vloog ik van Curacao naar Medellin met Avianca. Toen was er een boekje over wildgroei aan tariefstructuren maar ook een hoofdstuk over veilige luchtvaartmaatschappijen. Die las ik tijdens de vlucht. Op nummer 1 stond......Avianca. Waarom geen idee. Heb nooit zo'n smooth-e landing meegemaakt (of was dat ook inbeelding).

Ik bedoel naturrlijk ON-veilig
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam